به گزارش جماران، روزنامه وقایع اتفاقیه نوشت:

تکلیف دولت آینده در روز جمعه مشخص شد و با آمدن مردم، پای صندوق‌ های رأی، ریاست‌جمهوری حسن روحانی برای چهار سال دیگر تمدید شد. از حالا به بعد انتظارات جامعه از ریاست‌جمهوری است که بیش از گذشته مطرح می ‌شود.

در گزیده ای از این گزارش می خوانیم: از این به بعد نگاه رو به جلوی جامعه است که باید برای رئیس ‌دولت و وزرایش مثل چراغ راهنما هدایتشان کند. اهالی فرهنگ‌ وهنر که از حامیان اصلی روحانی برای در اختیار گرفتن مسند ریاست ‌جمهوری بودند در این روزهای پس از انتخابات به نظر می ‌رسد مطالباتشان از دوره اول حسن روحانی، جدی ‌تر باشد. در چهار سال ابتدایی دولت، تمرکز او و دولتش بیشتر بر سیاست خارجی و اقتصاد بیمار کشور متمرکز بود و کمتر توانست به فرهنگ ‌وهنر سرک بکشد؛ برای همین در ابتدای تبلیغات ریاست ‌جمهوری برای بسیاری از هنرمندان سخت بود که برای بار دوم از او حمایت کنند اما هر چه گذشت هنرمندان بیشتری پشت او آمدند و روحانی با حمایت این قشر از جامعه به‌عنوان رئیس‌جمهوری دوازدهم معرفی شد اما مطالبات اهالی فرهنگ‌وهنر در چهار سال آینده چیست؟ 

** تعیین تکلیف فیلم‌ های توقیفی
یکی از مسائل اصلی چهار سال گذشته، برخورد با فیلم ‌هایی بود که در سینمای ایران تولید شد و با اجازه دولت ساخته شد اما راهی به پرده پیدا نکرد. فیلم‌ هایی مثل «عصبانی نیستم»، «آشغال ‌های دوست ‌داشتنی» و «ارادتمند: نازنین، بهاره، تینا» از نمونه فیلم‌ هایی است که با دستور مستقیم دولت ساخته شده است اما از طریق منابع درونی یا بیرونی همین دولت از اکرانشان جلوگیری شده است. در چهار سال آینده به نظرم می ‌رسد این مطالبه، یکی از مطالبات جدی از دولت دوازدهم باشد. 

** برگزاری کنسرت در شهرستان ‌ها
آن قدر در این چهار سال گذشته در شهرستان ‌ها کنسرت لغو شده که عددش از دست خارج شده است. هر چند موسیقی یکی از مسائلی است که همیشه بر سر آن مناقشه وجود دارد اما باید در چهار سال آینده، مطالبه ‌ای جدی ‌تر در‌این ‌زمینه از دولت حسن روحانی داشت. نمونه ‌هایی از کنسرت‌های لغو شده در دولت یازدهم را می ‌توانید در زیر ببینید: 

** شهرام ناظری
از برگزاری کنسرت شهرام ناظری در هفته فرهنگی نیشابور جلوگیری شد. شورای تأمین شهرستان نیشابور با این کنسرت، مخالفت کرده بود. 

** فرزاد فرزین
فرزاد فرزین قرار بود در شهر ایلام به روی صحنه برود اما خبرگزاری ‌های داخلی از لغو این کنسرت «به دلایل نامعلوم» خبر داده بودند. برگزارکنندگان این کنسرت در ایلام گفته بودند، فرزاد فرزین خودش کنسرت را لغو کرد و با خاموش ‌کردن تلفن همراه خود حتی حاضر به پاسخگویی در‌این‌زمینه نشده است. این خواننده پاپ اما هرگز این گفته را تأیید نکرد. 

** گروه لیان
لغو کنسرت گروه لیان در ایران، یکی از پر سر و صدا‌ترین اعتراضات را به ‌دنبال داشت. در شهر شیراز هم اعتراضات بسیاری از سوی مردمی که برای دیدن این کنسرت بلیت تهیه کرده بودند، انجام شد. 

** همایون شجریان
لغو سریالی کنسرت‌ ها نصیب همایون شجریان هم شد. کنسرت «چرا رفتی؟» همایون شجریان هم که قرار بود در هفته ‌های پیش در تالار وزارت کشور برگزار شود، به‌ طور غیرمنتظره‌ لغو شد. 

** سالار عقیلی
حریر شریعت ‌زاده، همسر سالار عقیلی که او را در کنسرتی در مشهد همراهی می ‌کرد و نوازنده پیانو بود، مجبور به ‌ترک صحنه شد. پس از این ماجرا، سالار عقیلی گفت: «کنسرت لغو نشد و من به احترام مردم، کنسرت را ادامه دادم. بسیاری برای دیدن اجرای من از شهرهای دور آمده بودند و این انصاف نبود که برنامه را لغو کنم اما به‌هر حال همسرم مجبور به ترک سن شد.»

** علیرضا افتخاری
لغو کنسرت علیرضا افتخاری در کرمانشاه هم در هفته‌ های گذشته از اخبار جنجالی بود. دلیل لغو کنسرت علیرضا افتخاری، هم‌زمانی آن با برگزاری مراسم چهلم یک شهید عنوان شد. بلیت‌های این کنسرت هم پیش ‌فروش شده بود اما مدیر برنامه‌ های آقای افتخاری از مردم خواست تا به مراکز فروش بلیت بروند و پول‌های خود را پس بگیرند. در مورد برگزاری مجدد کنسرت هم هیچ صحبتی به میان نیامد. 

** علیرضا قربانی
کنسرت علیرضا قربانی به ‌تازگی در مشهد لغو شد. فرماندار و رئیس اداره فرهنگ‌ و ارشاد شهرستان چناران با برگزاری کنسرت او موافقت کرده بودند اما دادستانی این شهرستان، آنچه را که به گفته او نگرانی «امت حزب‌الله» نامیده، دلیل لغو کنسرت دانسته است. مدیربرنامه‌های آقای قربانی با عذرخواهی از مردم، گفته که پول بلیت ‌های آنها بازگردانده خواهد شد. 

** سیروان خسروی
سیروان خسروی، کنسرت ‌های بسیاری در شهرهای مختلف ایران برگزار کرده است اما او هم از داستان لغو ناگهانی کنسرت‌ ها در امان نمانده است. چندی پیش، کنسرت شهر شیراز وی با وجود مجوز از وزارت ارشاد لغو شد.

** حذف زنان
همسرایان و همنوازان زن هم در بسیاری از گروه ‌های موسیقی از این گزند دور نماندند. حسین علیزاده، نوازنده و آهنگساز در واکنش به حذف زنان در عرصه موسیقی پیش‌ازاین گفته بود: «در گذشته زنان فقط در چند شهر، اجازه حضور به روی صحنه را نداشتند اما درحال ‌حاضر تقریبا همه شهرها دارند هماهنگ می ‌شوند که در گروه، نوازنده و همخوان زن نباشد.»

** کیهان کلهر
مجوز کنسرت کیهان کلهر از سوی اداره اماکن صادر نشد. در پی این رویداد، کلهر با انتشار نامه ‌ای یادآور شد؛ «تا زمانی که هنر ایران، گروگان زورگیری و زورآزمایی جناح ‌های سیاسی است، بنده از انجام هرگونه فعالیت در ایران خودداری خواهم کرد.» جلوگیری از برگزاری کنسرت «جیپسی‌ کینگز فامیلی» دیگر اقدام اداره اماکن در روزهای گذشته بوده است. 

** محسن یگانه
مدیرکل فرهنگ‌ و ارشاد آذربایجان ‌غربی هم چندی پیش خبر از لغو کنسرت محسن یگانه در ارومیه داده بود. در این مورد، برخی تبلیغات زودهنگام و نداشتن تأییدیه زمانی و مکانی از سوی نیروی انتظامی استان را دلیل لغو کنسرت اعلام کرده بودند و برخی دیگر انجام ‌نشدن تفکیک جنسیتی را عامل اجرا نشدن این کنسرت دانسته بودند. 

** فشار بیرونی روی دولت زیاد است
محمدحسن شهسواری، نویسنده‌ای که آثارش در این دولت، پس از سال‌ ها مجوز دوباره گرفته ‌اند، درباره مطالباتشان از دولت آینده گفتند: وزارت ارشاد در حوزه کتاب به‌ ویژه ادبیات داستانی نسبت به گذشته بهتر شده و نمونه آن، آثار خودم که بالاخره یکی پس از پنج سال و دیگری 6 سال، اواخر این دوره منتشر شدند. با این‌حال، نسبت به آنچه رئیس‌ جمهوری در وعده‌ های انتخاباتی خود گفت، هنوز عقب مانده ‌ایم. قرار بود کتاب هم مانند روزنامه باشد که ممیزی پیش از انتشار حذف شود و اگر مشکلی ایجاد شد، نویسنده یا مترجم به دادگاه فراخوانده شوند اما پس از انتخابات چنین اتفاقی نیفتاد. در همین دوره بود که با همراهی 214 نویسنده، نامه‌ای تهیه کردیم که ما مسئولیت نوشته‌ های خود را در هر دادگاه صالحی می ‌پذیریم اما به‌نظر می ‌رسد فشار از بیرون روی دولت درباره این مسئله، بسیار بیشتر از آن چیزی است که دولت بتواند این قول خود را عملی کند. 

** در دولت یازدهم راه مکالمه باز شد
مهدی غبرایی، مترجم باسابقه با بیان اینکه اوضاع نشر و کتاب نسبت به قبل بهتر شده، می ‌گوید: در این دولت، راه مکالمه هم باز شده و این جنبه مثبت قضیه است اما با اینکه گلایه می ‌کنیم و مشکلاتمان را می‌گوییم باید واقعیت را هم نادیده نگیریم؛ متأسفانه سخت ‌گیری هنوز هم زیاد است و امیدواریم در دولت آینده اوضاع بهتر از این باشد. به گفته مترجم «موج‌ ها»، با اینکه امیدواریم ممیزی کتاب برداشته شود ولی اگر این اتفاق نمی ‌افتد، دست‌کم آن را تعدیل کنند، شکل نسبتا معقولی به خود بگیرد و راه مکالمه باز باشد تا دلایل را بشنویم. 

او می‌افزاید: امیدواریم سعه صدر زیاد شود و فرض را بر این بگذارند که مؤلف و مترجم، خودش در این جامعه زندگی می‌کند و بد و خوب را تشخیص می ‌دهد. واقعا ما بسیاری مسائل را برخلاف میل خودمان سانسور می‌کنیم و در نهایت بازهم سانسورهای بیشتری اعمال می ‌شود. غبرایی می ‌گوید: اهل فرهنگ باید درست ‌تر فهمیده شوند و با مدارا و اغماض با این قشر رفتار شود.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.