مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب که با صرف هزینه ای بالغ بر یک هزار میلیارد تومان به عنوان یکی از افتخارات مدیریت شهری تهران سال گذشته به بهره برداری رسید، از همان ابتدای بهره برداری با بارش اندکی باران به مجموعه ای چند منظوره از جمله با کاربری استخر تبدیل می شود.

به گزارش جماران، این مجموعه که در اردیبهشت سال گذشته با برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب به صورت رسمی به بهره برداری رسید، پس از بارش باران بهاری، آب در داخل غرفه ها و مجموعه نمایشگاه جاری شد که مدیران وقت مجموعه شهر آفتاب اعلام کردند که با توجه به اینکه مجموعه هنوز تکمیل نشده، بروز این اتفاق توسط رسانه ها به شکلی غیرواقعی و اغراق آمیز انعکاس داده شد. 
اما امسال و در دومین دوره از میزبانی شهرآفتاب برای برگزاری نمایشگاه کتاب، باز هم با بارش یک باران بهاری، غرفه داران و مردم بازدیدکننده شاهد سرازیر شدن حجم زیادی آب به داخل غرفه ها و همچنین محوطه پارکینگ خودرو شهر آفتاب بودند، به نحوی که این مجموعه تداعی کننده یک استخر روباز بزرگ برای افراد شد. 
درهمین حال، مدیرکل خدمات شهری معاونت خدمات شهری شهرداری تهران، وقوع این اتفاق در سال جاری را نیز امری طبیعی دانست و گفت: بارش رگباری باران، با سرعت زیاد و در یک دوره زمانی کوتاه به طور طبیعی منجر به بروز چنین مشکلاتی می شود. 

* نگاهی به چرایی احداث مجموعه نمایشگاهی شهرآفتاب 
احداث مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب با حدود 138هکتار وسعت در مجاورت مرقد مطهر امام راحل سال 90 آغاز شد، قرار بود این مجموعه به عنوان محل برگزاری نمایشگاههای بین المللی تهران با توجه به تاکید جدی مدیریت شهری مبنی بر معضلات و مشکلات ناشی از برگزاری نمایشگاه در داخل شهر(نمایشگاههای بین المللی و مصلای بزرگ تهران) مورد استفاده قرار گیرد. 
محمدباقر قالیباف شهردار تهران در طول مدت ساخت این مجموعه بارها اعلام کرد که با بهره برداری از این مجموعه مجوز برپایی نمایشگاه به جز نمایشگاه های کوچک و محدود در تهران داده نخواهد شد. 
وی هدف از ساخت شهرآفتاب را کاهش آلودگی هوای پایتخت و ترافیک شهر ذکر کرد و درخصوص محل نمایشگاه بین المللی تهران در بزرگراه چمران افزود: این مجموعه نیز دیگر نباید کاربرد نمایشگاهی داشته باشد و در شهر تهران تنها نمایشگاه های بسیار کوچک و محدود که ظرفیت آنها جوابگوی بازدیدکنندگان است برگزار می شود. 
براساس آمارهای اعلام شده، برای بهره برداری از فاز نخست مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب حدود 800 میلیارد تومان هزینه شده و شورای اسلامی شهر تهران سال گذشته 1800 میلیارد تومان دیگر را برای تکمیل این مجموعه نمایشگاهی اختصاص داد. 
برهمین اساس، تاکنون بالغ بر هزار میلیارد تومان برای ساخت و تجهیز مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب هزینه شده که در اردیبهشت سال 95 با برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب برای نخستین بار به صورت رسمی افتتاح و تا امروز حدود 11 نمایشگاه دراین مکان برگزار شده است. 
جدای از مشکلات حمل و نقل و دسترسی شهروندان برای بازدید از نمایشگاههای برگزار شده دراین مکان، موضوع آبگرفتگی شهرآفتاب در زمان بارش نیز امروز به معضلی جدی در این مجموعه که مدیریت شهری تهران آن را اقدامی بزرگ و کارآمد در راستای حل مشکلات و معضلات پایتخت می داند، تبدیل شده است. 
مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب پس از بهره برداری و در طول یکسال گذشته، آنگونه که باید مورد استقبال قرار نگرفت ودر طول سال برگزاری نمایشگاه های مختلف در مصلای امام خمینی (ره) یا مجموعه نمایشگاهی سئول(محل نمایشگاههای بین المللی) با اعتراض گسترده مدیران شهری روبرو شد؛ تا جایی که آذرماه سال گذشته رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: در صورت توجه نکردن مسئولان به درخواست های مکرر مبنی بر برگزار نشدن نمایشگاه در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران، طی فراخوانی مقابل آن محل زنجیره انسانی تشکیل خواهیم داد. 
مهدی چمران افزود: این قراردادها قابل بازبینی و تغییر است و با هیج دلیلی قابل توجیه نیست که نمایشگاه شهر آفتاب با این امکانات مناسب و عدم مزاحمت برای شهروندان خالی بماند و هر روز شاهد ترافیک و اعتراض مردم در منطقه منتهی به نمایشگاه بین المللی باشیم. 

* آغاز بکار مجموعه نمایشگاهی تهران در اردیبهشت 95 
سال گذشته برای نخستین بار نمایشگاه کتاب در مجموعه شهرآفتاب که مدیریت آن به شهرداری تهران وابسته است برگزار شد؛ درواقع این مجموعه با برگزاری نمایشگاه کتاب گشایش یافت اما در حین برگزاری با بارش باران بهاری، ورود آب به مجموعه و آبگرفتگی غرفه ها، مشکلاتی را برای غرفه داران و بازدیدکنندگان ایجاد کرد و مدیران شهرداری تهران نیز وعده دادند این مشکلات را رفع کنند. 
اما روز جمعه(15 اردیبهشت 95) درحالی که مردم مشغول تماشای دومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بودند، دوباره با بارش بارانی بهاری، عکس های بسیاری از آبگرفتگی گسترده غرفه های مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب به خصوص بخش پارکینگ این مجموعه در فضای مجازی منتشر شد. 
مستندات و عکس های منتشر شده از غرفه های نمایشگاه نشان می داد غرفه داران مشغول تخلیه آبگرفتگی داخل نمایشگاه و غرفه هیا خود هستند و از سوی دیگر نیروهای آتش نشانی با استفاده از پمپ و تجهیزات امدادی در حال تخلیه آب انباشت شده در محوطه پارکینگ خودروهای شهر آفتاب هستند. 
در این رابطه، غرفه های کودک و آموزش نمایشگاه کتاب دچار آبگرفتگی شد و براثر همین بارندگی، برخی چادرهای نمایشگاه فروریخت و آب به داخل غرفه ها نفوذ کرد. 
امسال نمایشگاه بین المللی کتاب میزبان چند مهمان ویژه خارجی هم بود؛ که آبگرفتگی غرفه ایتالیا و انتشار عکس های آن نشاندهنده وضعیت بسیار نامناسب ناشی از آبگرفتگی این غرفه بود. 

* واکنش مدیران شهرداری تهران در خصوص آبگرفتگی شهرآفتاب 
سال گذشته در پی آبگرفتگی ناشی از بارش باران در نخستین دوره نمایشگاه کتاب، صحبت های زیادی درخصوص آماده نبودن و ناکافی بودن تجهیزات مجموعه شهرآفتاب برای برگزاری نمایشگاه های مختلف زده شد، اما مجتبی عبداللهی معاون وقت خدمات شهری و محیط زیست شهردار تهران اخبار منتشره شده در خصوص آبگرفتگی در شهر آفتاب را اغراق آمیز توصیف کرد و مدعی شد در این باره بی انصافی و اغراق صورت گرفته است. 
وی در آن زمان، سیستم جمع آوری آب های سطحی شهر آفتاب را «بی‌نقص» توصیف و بیان کرد: زمانی که بارندگی شروع شد یکی از چاه ها که در انتهای چادرها بود به دلیل گرفتگی دریچه، در تخلیه آب دچار مشکل و همین امر موجب جمع شدن آب تا لبه جدول شد. 
عبداللهی با تاکید بر اینکه نصب چادرهای نمایشگاهی در مقایسه با چادرهایی که برای برپایی نمایشگاه کتاب در مصلای تهران در نظر گرفته شده بود با وسواس و دقت بیشتری صورت گرفت تصریح کرد: به دلیل جمع شدن آب کمی از آن داخل چادر آمده و تا اولین غرفه پیش رفته اما به گونه ای عکسبرداری شد که کل محوطه را آب گرفته است. 
وی با بیان اینکه بارندگی در مجموعه شهر آفتاب بسیار شدیدتر از داخل شهر تهران بود افزود: به همین دلیل مردم تصور می کردند مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب دارای مشکل فنی است که این مسئله با اغراق و کم مهری رسانه ها بزرگتر دیده شد. 
معاون خدمات شهری و محیط زیست شهردار تهران با اشاره به افتتاح مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب همزمان با برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب گفت: رفع اشکالات و ریزکاری های یک مجموعه 300 هکتاری چند ماهی زمان نیاز دارد. 
با وجود آنکه معاون وقت خدمات شهری شهردار تهران از سویی سیستم جمع آوری آب های سطحی شهرآفتاب را بی نقص می خواند و از سوی دیگر اعلام می کند رفع اشکالات و ریز کاری های یک مجموعه 300 هکتاری چند ماه زمان نیاز دارد، اما امسال و پس از گذشت یکسال، این مشکل دوباره در نمایشگاه کتاب پیش آمد و غرفه داران و ناشران را متحمل خسارتی کرد. 
باوجود آنکه مدیرعامل مجموعه بین المللی نمایشگاه شهرآفتاب پیش از آغاز نمایشگاه کتاب در گفت و گو با ایرنا اعلام کرده بود مشکلات مربوط به شرایط بارندگی و آبگرفتگی سال قبل رفع و تمهیدات لازم برای شرایط اضطراری اندیشیده شده، اما در عمل چنین چیزی مشاهده نشد. 

* رئیس اتحادیه ناشران و کتاب فروشان: رفع مشکل شهر آفتاب باید اولویت مدیریت بعدی شهر تهران باشد 
در همین ارتباط رئیس اتحادیه ناشران و کتاب فروشان تهران نیز با بیان اینکه از سال گذشته تاکنون پروژه مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب هیچ پیشرفتی نداشته و مشکلات سال گذشته همچنان وجود دارد، به خبرنگار ایرنا گفت که شهردار بعدی تهران باید اولین اولویت خود را رسیدگی به موضوع نمایشگاه کتاب تهران و مجموعه شهر آفتاب باشد، بدان معنا که با مدیریت خردمندانه بتواند مشکلات را رفع کند. 

* مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران: آبگرفتگی شهرآفتاب امری طبیعی است 
پس از بروز این مشکل و آبگرفتگی مجموعه شهر آفتاب، مسئولان شهرداری تهران ضمن «طبیعی» خواندن این مسأله اعلام کردند امسال پیش بینی ها درخصوص بارندگی و مسائل ناشی از آن براساس میزان بارندگی و تجربه سال قبل در نظر گرفته شد اما حجم و مدت بارندگی بیش از سال گذشته و دور از انتظار بود. 
مدیرکل خدمات شهری معاونت خدمات شهری شهرداری تهران ابتدا در مصاحبه ای عنوان کرد تصاویر منتشر شده در فضای مجازی مربوط به سال گذشته است و آبگرفتگی در مجموعه شهر آفتاب صحت ندارد؛ البته این خبر ساعتی بعد از خروجی رسانه وابسته به شهرداری تهران حذف شد. 
براساس گزارش ها و مشاهدات خبرنگاران مستقر در نمایشگاه کتاب، در پی آبگرفتگی در نمایشگاه کتاب، بخش کودک نمایشگاه کتاب تهران بیش از سایر بخش ها دچار آب گرفتگی شد و به دلیل نفوذ آب و احتمال اتصال به کابل برق، این بخش تعطیل شد . 
اصغر عطایی مدیرکل خدمات شهری معاونت خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران که روز جمعه در مصاحبه ای با سایت خبری وابسته به شهرداری تهران تصاویر منتشر شده در فضای مجازی را مربوط به سال گذشته دانسته بود، در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: نمایشگاه کتاب برای دومین سال متوالی است که در شهر آفتاب برگزار می شود و باید توجه داشت این مجموعه در حال تکمیل است. 
وی در حالی این موضوع را بیان می کند که طی سال گذشته 11 نمایشگاه در این مجموعه برگزار شده است. 
عطایی با اشاره به اینکه 130 هزار مترمربع فضا برای برگزاری این دوره از نمایشگاه کتاب اختصاص داده شد ادامه داد: 70 هزار مترمربع از این فضا سوله و ساختمان های بزرگ است که غرفه های اصلی در آن مکان مستقر هستند. 
وی با بیان اینکه 60 هزار مترمربع برای تکمیل فضای نمایشگاه چادر زده شد گفت: واقعیت این است که بارندگی و رگبارهای بهاری روز گذشته کم سابقه بود به این معنا که مدت، شدت و سرعت آن زیاد بود. 
وی خاطرنشان کرد: در ساعات اخر نمایشگاه، آب از سه نقطه وارد شد و قسمتی از کف چادر را پوشاند. 
عطایی این مسائل را طبیعی دانست و افزود: نباید بخاطر مشکل بوجود آمده سایر اقدامات انجام شده در شهرآفتاب را نادیده گرفت، شهر آفتاب یک فضای نمایشگاهی در حال تکمیل است. 
درهمین ارتباط، همایون امیرزاده سخنگوی سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران روز گذشته در جمع خبرنگاران اعلام کرد: سال گذشته در پی طوفان و آب گرفتگی غرفه ها در شهر آفتاب، کارگروهی تشکیل و جلساتی در عالی ترین سطح شهرداری تهران برگزار شد. 
وی با بیان اینکه امسال نیز بدلیل شرایط ناپدار جوی دغدغه های خود را برای جلوگیری از تکرار آب گرفتگی های سال گذشته مطرح کردیم، گفت: کارشناسی ها و صورتجلسات در این باره موجود است و وزارت ارشاد و صنف نیز همه این موضوعات را رصد کرده اند، این در حالیست که مسوولان شهر آفتاب اطمینان کامل داده اند نابسامانی های سال گذشته ترمیم شود. 
امیرزاده خاطر نشان کرد: مسئولان شهرداری قول قطعی داده اند، این مسله تکرار نمی شود ما نیز بنا را به اعتماد و اطمینان گذاشته ایم، در این مورد تست های مانند حفر چاه های جذبی و اصلاح مسیرها در سالن ها انجام شد. 
سخنگوی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: براساس تفاهمنامه ای که به مدت 6 سال با شهرداری امضا کرده ایم، تمام زیرساخت های مورد نیاز در نصب سازه های دائم و موقت بر عهده شهرداری است. 
وی با بیان اینکه مسایل پیش آمده ناشی از بارندگی و طوفان در شهر آفتاب در روز گذشته خسارت زیادی را به برخی از غرفه ها وارد کرد افزود: انتقاد جدی خود را از عدم تعهدی که وجود داشته اعلام می کنیم در صورتی که اگر از این مسئله اطمینان نداشته ایم درباره این موضوع تصمیم دیگری می گرفتیم. 

* عذرخواهی سخنگوی نمایشگاه کتاب از مردم به جای مدیران مجموعه شهر آفتاب 
این درحالیست که باوجود آنکه مدیران شهری به هیچ وجه زیر بار کوتاهی و قصور خود نمی روند، سخنگوی نمایشگاه کتاب از همه ناشران، غرفه داران و بازدیدکنندگان نمایشگاه به خاطر مشکلات پیش آمده عذرخواهی کرد و گفت: در حال برآورد خسارات هستیم و انتظار می رود علاوه بر تعهداتی که بیمه دارد شهرداری هم نسبت به تامین خسارت به نحو کامل در اسرع وقت اقدام کند. 
درهمین ارتباط، از سوی دیگر برخی از فعالان عرصه نشر با انتقاد از مکان برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در شهر آفتاب و با بیان اینکه شهردار جامعه نشر را آواره کرده، خواستار برگزاری دوره آتی این رویداد در مصلای بزرگ تهران شدند. 
سی امین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران 13 تا 23 اردیبهشت ماه جاری در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار می شود. 
مجموعه نمایشگاهی بین المللی شهر آفتاب در زمینی به مساحت 138 هکتار در مجاورت مرقد مطهر امام خمینی (ره) واقع شده است.
این مجموعه با هدف برگزاری نمایشگاههای ملی و بین المللی با توجه به ایجاد مشکلات ترافیکی در زمان برگزاری نمایشگاه در داخل شهر تهران احداث شده است. 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.