آنها که غرفه‌ای در نمایشگاه گرفته بودند، پیش از مسئولان شهرداری که مسئولیت آماده‌سازی امکانات سخت‌افزاری نمایشگاه را داشتند، دریافتند ممکن است بارش شدید باران باعث بروز خسارت شود؛ اما نه ‌سال گذشته و نه امسال گوش مسئولان امر به این حرف‌ها بدهکار نشد تا آن اتفاقی که نباید، دوباره بیفتد.
سال ٩٥ هم کتاب‌های برخی از ناشران در اثر باران خسارت دید و برخی از آنها از شیوه جبران خسارت چندان راضی به نظر نمی‌رسیدند.
با وجود این امیر مسعود شهرام‌نیا، قائم‌مقام بیست‌و‌نهمین نمایشگاه کتاب تهران اعلام کرد اگر ناشر از حق بیمه راضی نیست، پیگیری می‌شود و اگر بیمه خسارت ناشری را پرداخت نکند، کتاب‌ها توسط وزارت ارشاد خریده می‌شود.
جمعه گذشته اما این اتفاق نه چندان خوب دوباره تکرار شد؛ آن هم در شرایطی که برگزارکنندگان سی‌امین نمایشگاه کتاب تهران نسبت به بروز خسارات احتمالی هشدار داده بودند؛ درست وقتی بسیاری از مردم ایران در حال تماشای مناظره دوم انتخابات ریاست‌جمهوری بودند، بخش‌هایی از غرفه‌ها را آب باران با خود برد و آنها که به نمایشگاه کتاب رفته بودند، قید پیگیری مناظره روز جمعه را زدند و به فکر رهایی از وضع به وجود آمده افتادند.
در شرایطی که برخی از خبرگزاری‌ها سعی داشتند نابسامانی ایجاد‌شده را به گردن وزارت ارشاد به‌عنوان برگزار‌کننده نمایشگاه کتاب بیندازند، مشخص شد مشکل جای دیگری بوده است.
آن‌طور که سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران اعلام کرده تجهیز و آماده‌سازی زیرساخت‌های نمایشگاه بر عهده شهرداری و شهر آفتاب است و بنابراین قصور اتفاق افتاده را می‌توان متوجه شهرداری دانست.
همایون امیرزاده درست چند ساعت بعد از اتفاق پیش آمده گفت: طبق تفاهمنامه 6ساله که میان وزارت ‌ارشاد و شهرداری ‌تهران منعقد شده، تشکل‌های نشر و ارشاد به‌عنوان بهره‌بردارِ مجموعه شهر آفتاب، در آماده‌سازی این مکان هیچ نقشی نداشته‌اند و براساس همین تفاهمنامه تجهیز و آماده‌سازی زیرساخت‌های نمایشگاه براساس استانداردهای نمایشگاهی برعهده مجموعه شهر آفتاب وابسته به شهرداری بوده است؛ در این تفاهمنامه صنف نشر و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان بهره‌بردار معرفی شده‌اند.
به گفته امیرزاده، در گفت‌وگوهای تفصیلی درباره آماده‌سازی در مراحل مختلف به‌‌رغم دغدغه‌های جدی که به دلیل مشکلات آبگرفتگی سالن‌ها در ‌سال گذشته ایجاد شده بود، شهرداری و شهر آفتاب اطمینان کامل داده بودند که شاهد تکرار مشکلات در دوره فعلی نمایشگاه نخواهیم بود.
سخنگوی سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اظهار کرد: در تمامی مراحل آماده‌سازی سالن‌ها دغدغه‌های جدی صنف نشر و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان برگزارکنندگان نمایشگاه اعلام و منتقل شده بود.
انتظار جدی می‌رفت با توجه به اتفاقات‌ سال گذشته و گفت‌وگوهای کارشناسی، نسبت به رفع این دغدغه‌ درست اقدام اصولی صورت گیرد.
درست یک روز بعد از اتفاق عجیبی که در نمایشگاه کتاب افتاد، مسئول بخش کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب تهران هم اعلام کرد مسئولان شهرداری از یک ماه قبل در جریان نگرانی‌های برگزارکنندگان نمایشگاه کتاب بوده‌اند اما سرعت در ساخت سالن‌های کودک کار دست برگزارکنندگان داد.
قدیانی روز گذشته گفت: باران روز جمعه واقعا غیرقابل پیش‌بینی بود و از آنجا که هم شرایط برای غرفه‌های کودک و نوجوان چندان مناسب نبود و هم امکاناتی برای تخلیه آب و... در نظر گرفته نشده بود، به مشکل برخوردیم. اتفاقی که دیروز در مورد چادرهای کودک و نوجوان افتاد، تقریبا قابل پیش‌بینی بود چون غیر از ناشران عمومی بقیه ناشران ازجمله کودک و نوجوان در سالن‌های موقت هستند.
یک ماه قبل از برگزاری نمایشگاه تمام درخواست‌ها و نگرانی‌های خود را به مسئولان مربوطه به نمایشگاه و شهرداری انتقال داده بودیم. آنها همه تلاش خود را کردند و تا حدودی نواقص برطرف شد.
او در ادامه به ورود بیمه به ماجرا هم اشاره کرده است: البته بیمه هم وارد گود شده تا خسارت بیش از 50 ناشر کودک و نوجوان را که دچار مشکل شده‌اند، برآورد کرده و به آنها تحویل دهد.
در مصلی هم همیشه ناشران کودک و نوجوان در چادرها و فضاهای موقت حضور داشتند اما نصب و راه‌اندازی چادرها با نظارت کامل نهایی می‌شد نه این‌که سرعت عمل باعث ضعف در کار شود.
همایون امیرزاده، سخنگوی نمایشگاه کتاب هم روز بعد از حادثه اعلام کرد: «شهرداری به ما اطمینان داده بود با دقت نسبت به رفع و تکمیل نواقص‌ سال گذشته و حل مشکلات آسیب‌پذیر اعلام‌شده اقدام کند و صراحتاً اعلام کرده بودند مشکلات دیگر تکرار نخواهد شد.»
او در نشست خبری که روز شنبه، ١٦ اردیبهشت در شهر آفتاب برگزار شد، ضمن انتقاد از عدم پایبندی شهرداری نسبت به تعهد به قول خود برای رفع نواقص ‌سال گذشته، گفت: وقتی صحبت از انتقال مکان نمایشگاه به میان آمد چندین و چند مکان مختلف مثل باغ کتاب، مصلی، نمایشگاه سئول و... را بررسی کردیم نهایتاً عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری در این‌باره شورای سیاستگذاری نمایشگاه بود که با انتقال نمایشگاه به شهر آفتاب موافقت کرد تا پس از سال‌ها خانه‌به‌دوشی این رویداد فرهنگی صاحب‌خانه شود.
در این مسیر نیز تمام نگرانی‌ها، دغدغه‌ها و خواست خود را با شهرداری در میان گذاشتیم حتی احتمال مسأله آبگرفتگی را همان پارسال قبل از ورود به شهر آفتاب مطرح کرده بودیم. سخنگوی شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب سپس تأکید کرد: بنای ما براساس اعتماد و اطمینان بود.
پیش از نمایشگاه امسال به کمک امکانات آتش‌نشانی یک مانور دیگر انجام دادیم و بار دیگر نقاط آسیب‌پذیر به خوبی برای ما نمایان شد که منجر به حفر چاه‌های جذبی و اصلاح مسیرها شد. براساس تفاهمنامه ما با شهرداری تمامی زیرساخت‌های شهر آفتاب اعم از دایم، موقت و چادرها باید توسط شهرداری آماده‌سازی و تکمیل شود آن هم به صورت رایگان.
امیرزاده با ذکر این نکته که انتقاد جدی خود را به بدقولی‌ها اعلام می‌کنیم، اظهار داشت: همین جا بار دیگر انتقاد جدی خودمان را از این مسأله که شهرداری به قول و قرارهای خود در اصلاح نواقص‌ سال گذشته عمل نکرده، اعلام می‌کنیم. اگر از این مسأله اطمینان نداشتیم شاید تصمیم دیگری می‌گرفتیم.
نهایتاً امیدوارم در روزهای باقیمانده تا پایان نمایشگاه با همکاری و تعامل شهرداری دیگر شاهد چنین مسائلی نباشیم. البته آنطور که سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران گفته هر ناشری در هر بخشی از باران روز جمعه خسارت دیده از سوی بیمه مورد حمایت قرار می‌گیرد، پرداخت‌ها هم طولانی نخواهد بود و بعد از پایان نمایشگاه آغاز می‌شود.
با وجود این نمی‌شود از یاد برد که با توجه به بروز اتفاقی مشابه آن هم درست یک‌سال بعد از آن‌که باران حضور ناشران و مردم را در نمایشگاه کتاب تحت‌الشعاع قرار داد، دوباره این مشکل تکرار شود.
گویی اصلا خبری از اقدامات پیشگیرانه نیست و شاید عده‌ای دوست ندارند این اتفاق بزرگ با اعتماد مردم در شهر آفتاب هم رونقی قابل اعتنا داشته باشد.
روزنامه شهروند
9353 / 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.