رئیس کمیته امداد گفت: اگر خط فقر را ۸۱۲ هزار تومان فرض کنیم، حدود ۱۱ میلیون نفر در کشور زیر خط فقر هستند.

به گزارش جمارا به نقل از سایت خبری کمیته امداد، سید پرویز فتاح رئیس کمیته امداد با بیان اینکه اسفندماه به دلیل برگزاری جشن نیکوکاری ماه پر مشغله ای برای کمیته امداد محسوب می شود، گفت: این جشن هرساله در ایام پایانی سال برای تامین مایحتاج شب عید نیازمندان برگزار می شود. امسال در تلاش بودیم این جشن با برپایی چادر و همانند سال های گذشته برگزار نشود.

وی بیان کرد: سال گذشته بیش از  ٧٠ میلیارد تومان مردم خیر از طریق جشن نیکوکاری برای کمک به نیازمندان مشارکت داشته اند که بر اساس پیش بینی امیدواریم این مبلغ امسال به یکصد میلیارد تومان افزایش پیدا کند؛ تلاش می کنیم تمامی کمک های جمع آوری شده از سوی خیران در هفته نخست فروردین ماه سال ٩٦ در میان نیازمندان توزیع شود.

 رئیس کمیته امداد به مصوبه اخیر مجلس مبنی بر افزایش ٢.٥ برابری مستمری مددجویان تحت حمایت اشاره و مطرح کرد: این موضوع در کمیسیون تلفیق تصویب شده و باید در صحن علنی مجلس مطرح و به تصویب نمایندگان برسد. 

فتاح متوسط پرداختی مستمری کمیته امداد برای خانوارهای تک نفره ٥٣ هزار تومان، خانوارهای دو تا پنج نفره را ١٠٠ هزار تومان اعلام و تصریح کرد: امید است با همراهی دولت و مجلس مبلغ تعیین شده معادل ٢٠ درصد حداقل پایه حقوق وزارت کار یعنی حدود  ١٨٠ هزار تومان در سال آینده برای هر خانوار افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه در برنامه پنج ساله حقوق مددجویان معادل ٥٠ درصد حقوق پایه وزارت کار تعیین شده بود، گفت: با توجه به اینکه این موضوع با واقعیت فاصله زیادی داشت محقق نشد اما ٢٠ درصدی که نمایندگان در برنامه ششم توسعه و بودجه سال ٩٦ تعیین کرده اند منطقی بوده و با همکاری دولت به مرحله اجرا در می آید.

رئیس کمیته امداد به همکاری مطلوب بانک ها با کمیته امداد برای ایجاد اشتغال مددجویان اشاره و مطرح کرد: در برنامه بودجه سال ٩٥ یک هزار میلیارد تومان منابع بانکی برای اشتغال مدد جویان در نظر گرفته شده بود که تا بِه امروز ٨٧٠ میلیارد تومان از مبلغ تعیین شده محقق شده که به قطع و یقین با همکاری بانکها و دولت مبلغ باقی مانده نیز تا پایان سال محقق خواهد شد.

فتاح ضمن تشکر از همکاری بانک ها با کمیته امداد برای اشتغال زایی مددجویان از افزایش دو برابری بودجه کمیته امداد از منابع بانکی در سال آینده نسبت به سال ٩٥ خبر داد و افزود: امسال از محل منابع بانکی بیش از ١٠٠ هزار شغل برای مددجویان ایجاد و آنان توانمند شده اند که با برنامه ریزی های انجام شده سال آینده ١٤٠ هزار شغل از محل این منابع ایجاد خواهد شد.

وی به میزان کمک های کمیته امداد به مددجویان تحت حمایت اشاره و مطرح کرد: مبلغ إعطائی به مددجویان سالیانه در لایحه بودجه دولتی به عنوان کمک به نیازمندان تعیین می شود اما مبالغی که کمیته امداد علاوه بر مستمری ماهیانه به مددجویان اعطا می کند از محل منابع مشارکت های مردمی است.

رئیس کمیته امداد با تاکید بر اینکه کمیته امداد أمانت دار مردم است اظهار کرد: مدیریت هزینه کرد مشارکت های مردمی برای کمک به نیازمندان از جمله وظایف اساسی کمیته امداد محسوب می شود؛ نظارت داخلی امداد، دفتر مقام معظم رهبری و سازمان های نظارتی بر تمامی عملکردهای مالی کمیته امداد نظارت دارند.

فتاح با بیان اینکه به دنبال کاهش هزینه های کمیته امداد از طریق نیروی انسانی و تصدی گری هستیم گفت: در صدد هستیم با کاهش هزینه های اضافی، مبالغ صرفه جویی شده را برای رفع مشکلات محرومان صرف کنیم.

وی در ادامه به فروش ساختمان سوهانک اشاره و مطرح کرد: احداث این ساختمان یک ارزش افزوده برای کمیته امداد داشته است، سند این ملک هم اکنون برای ایجاد صندوق قرض الحسنه در رهن بانک مرکزی قرار دارد که با ایجاد این صندوق افراد در انتظار دریافت وام به صفر می رسند؛ زمانی که فروش این ملک محقق شود بالغ بر ٦٠٠ میلیارد تومان در صندوق قرض الحسنه امداد ذخیره و در قالب وام به مددجویان اعطا می شود.

رئیس کمیته امداد در پاسخ به پرسش تعداد حضور کارمندان اعزامی در دفاتر کمیته امداد در خارج از کشور، گفت: هیچ یک از دفاتری که هم اکنون در خارج از کشور فعالیت می کنند با کمیته امداد ارتباطی ندارند و تمامی کارمندان بومی همان کشور هستند؛ ما تنها کمیته امداد را به عنوان یک مدل موفق خیریه در کشورهای دیگر توسعه داده ایم.

فتاح به صرفه جویی انجام شده در کمیته امداد طی سال ٩٥ اشاره و مطرح کرد: بالغ بر ١٠٠ میلیارد تومان از محل این صرفه جویی ها برای جامعه هدف هزینه شده است؛ امسال مراکز نیکوکاری محله محور١٤٠ میلیارد تومان برای رفع مشکلات نیازمندان با کمیته امداد مشارکت داشته اند.

وی با بیان اینکه نیازمندان از سه روش خود إظهاری، معرفی از سوی مردم و یا شناسایی توسط امدادگران تحت پوشش کمیته امداد قرار می گیرند، تصریح کرد: کمیته امداد همانند یک اورژانس اجتماعی عمل می کند؛ چهره، نام و مشخصات مددجویان برای همیشه در این نهاد به صورت محرمانه و به منظور حفظ کرامت آنان باقی می ماند.

رئیس کمیته امداد با اشاره به سر شماره ٨٨٧٧  برای مشارکت خیران در طرح های  کمیته امداد با ارسال عدد یک گفت: تا به امروز یک میلیون و ٦٢٠ هزار خانوار ( بالغ بر چهار میلیون نَفَر) تحت پوشش کمیته امداد هستند که مستمری ماهیانه دریافت می کنند، همچنین ٤٠٠ هزار خانوار نیز علاوه بر این تعداد از خدمات موردی این نهاد بهره مند هستند.

فتاح با تاکید بر اینکه کمیته امداد یک نهاد مردمی است، گفت: در تلاش هستیم به منابع دولتی متکی نباشیم و برای رفع مشکلات نیازمندان از کمک های خیران استفاده کنیم. 

وی با بیان اینکه به دنبال افزایش مستمری مددجویان نیستیم چرا که اینگونه مشکلات ریشه ای برطرف نخواهند شد، افزود:ما باید به مددجویان خدمت ارائه کنیم و آنان با توانمند شدن از چرخه حمایتی خارج شوند؛ هم اکنون یک میلیون حامی در داخل و خارج از کشور از ٢٠٠ هزار یتیم حمایت می کنند که می توان گفت هر یتیم به طور متوسط ٥ حامی دارد.

رئیس کمیته امداد با اشاره به اینکه هر یتیم تحت حمایت بالغ بر ١٤٠ هزار تومان ماهیانه جدا از مستمری از سوی حامیان دریافت می کند، بیان کرد: با توجه به حمایت کمیته امداد از بیش از ٨٨ هزار کودک زیر شش سال داری سوء تغذیه،  ماهیانه سبد کالا به ارزش ٧٥ هزار تومان به کودکان شناسایی شده دچار سوء تغذیه کمتر از شش سال پرداخت می شود.

وی با تاکید بر اینکه توانمندی ابعاد مختلفی دارد، اظهار کرد: هم اکنون ٧٢ هزار دانشجو از این نهاد کمک هزینه تحصیلی دریافت می کنند، که توانمند سازی از طریق تحصیل بخشی از این توانمندی است.این در حالی است که در توانمندسازی با ایجاد اشتغال که رویکرد اصلی کمیته امداد است سال گذشته بیش از ١٠٠ هزار شغل، امسال ١٢٠ هزار و سال آینده ١٤٠ هزار شغل ایجاد خواهد شد که این موضوع شاخه ای از توانمند سازی مددجویان است.

فتاح با اشاره به اینکه امسال ١٠ درصد از جامعه هدف این نهاد با همراهی مردم و با همکاری بانک ها توانمند و از چرخه حمایتی امداد خارج شده اند، تصریح کرد: امسال٣٤٠ هزار خانوار مددجو تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفتند که اگر دوره ١٠ ساله آنان به انتها برسد، مستمری خود را از تامین اجتماعی دریافت می کنند.

رئیس کمیته امداد با تأکید بر اینکه نمی توانیم خط فقر را تعریف کنیم گفت: تعریف خط فقر به تعیین شاخص از سوی افراد مختلف بستگی دارد، به طور مثال با تعیین حداقل حقوق ٨١٢ هزار تومانی ، ١١ میلیون نفر فقیر را شامل می شود و با تغییر این مبلغ تعداد فقرا نیز تغییر می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه خیریه ها رقیب کمیته امداد نیستند و بسیاری از بار این نهاد را به دوش می کشند به فراگیر نبودن بیمه اشاره کرد و افزود: حداقل شش میلیون نفر در کشور حضور دارند که تحت پوشش بیمه نیستند و آسیب پذیرند که امیدواریم این موضوع نیز همچون بیمه شخص ثالث اجباری شود.

فتاح با بیان اینکه در ماه رمضان بیش از ٢٠٠ هزار خیر در طرح محسنین با همکاری صدا و سیما برای مشارکت با کمیته امداد پیش قدم شده اند، بیان کرد: امید است با بهره مندی از این ظرفیت مشارکت خیران با نهاد روز به روز افزایش پیدا کند.

رئیس کمیته امداد با اشاره به فعالیت ٩٤٠ مرکز نیکوکاری در سطح محلات گفت:با توجه به اینکه مشارکت خیران بیش از ٢٠ درصد نسبت به سال گذشته با کمیته امداد افزایش پیدا کرده است نشان دهنده اعتماد مردم و تحقق اهداف این نهاد در سال جاری است.

وی به مجموعه برنامه های این نهاد در سال ٩٥ اشاره و مطرح کرد: تا پایان سال افراد در انتظار دریافت وام قرض الحسنه و دریافت جهیزیه به صفر می رسد، همچنین تحویل٢٠ هزار واحد مسکن مددجویی  و انجام تعمیرات جزئی ٣٠ تا ٤٠ هزار واحد مسکونی نیز از جمله برنامه ای اجرایی مورد نظر کمیته امداد محسوب می شوند.

فتاح با تاکید بر اینکه کمیته امداد فقر تولید نمی کند، بیان کرد: وسعت فقر بِه ساختار اقتصادی کشور بستگی دارد، رکود و بیکاری به افزایش فقر در کشور دامن می زند که امید است با تمهیدات پیش بینی شده در برنامه ششم توسعه مشکلات موجود کاهش پیدا کنند.

رئیس کمیته امداد با بیان اینکه مردم استان تهران با پرداخت ٤٢ میلیارد تومان رتبه نخست پرداخت صدقه را در کشور دارند، تصریح کرد: همچنین در پرداخت زکات استان های کردستان و بلوچستان پیشرو در این زمینه هستند.

وی در پایان این برنامه ضمن تشکر از اعتماد مردم طی ٢١ ماه ریاست خود بر این نهاد گفت: عملکرد کمیته امداد از ابتدا تا کنون همواره مورد اعتماد مردم بوده است و من در طی این چندین ماه با انجام اقداماتی همچون ساماندهی صندوق های صدقات، فروش ملک سوهانک و شفاف سازی هزینه ها تلاش کرده ام اعتماد مردم روز به روز به نهاد افزایش پیدا کند. 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.