استاد دانشگاه وظیفه کمیته حقیقت یاب پلاسکو را خطیر و راهبردی دانست و گفت: تقویت و یا وضع قوانین جدید می تواند یکی از خروجی های این کمیته باشد.

به گزارش جماران، عبدالله کریمی درباره حادثه ناگوار پلاسکو اظهار داشت: جان باختن عده ای از هموطنان در این حادثه بسیار تلخ و حزن انگیز بود ضمن اینکه در این میان خسارات مالی زیادی به بار آمد و پدیده بیکاری هم تشدید شد.
وی با بیان اینکه این سانحه برای هر ساختمان تجاری و مسکونی با بافت فرسوده هشدار دهنده بود، ادامه داد: این حادثه می تواند نقطه عطفی برای جلوگیری از فجایع انسانی و زیان های مالی باشد، هرچند درس و پندی برای رعایت ایمنی زیرساخت است تا علاوه بر این به فکر مرمت، بازسازی و ترمیم بافت های قدیمی بود.
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اصفهان افزود: این توجه نقش عمده و مهمی در پیشگیری قبل از وقوع حادثه بخصوص در استحکام بناهای تجاری و مسکونی در مراکز شهرها و بافت های فرسوده دارد.

** نقش آموزش در پیشگیری از حوادث مشابه 
کریمی با اشاره به نقش آموزش به مردم در جلوگیری از بروز فجایع مشابه اضافه کرد: اهمیت نیاز به این نوع آموزش ها به شهروندان و کسبه برکسی پوشیده نیست زیرا با این نوع آموزش ها و کسب آگاهی می توان در وقت ضروری به نحو صحیح بحران را مدیریت کرد.
وی گفت: بطور مثال مردم باید یاد بگیرند در چنین مواقعی چگونه به یکدیگر یاری رسانند و پس از وقوع حوادث چگونه ازدحام جمعیت کنترل و در این باره فرهنگ سازی شود.
به گفته این مدرس دانشگاه، این کار با سرمایه گذاری از سوی سازمان مدیریت بحران و سایر مراکز آموزشی دولتی وِ غیردولتی امکانپذیر است.
مشاور ریاست عالی بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: در صورتی که سازمان ها و نهادهای مربوطه به نقش علمی و اجرایی خود عمل کنند، از وقوع چنین اتفاقات ناگواری جلوگیری خواهد شد، سازمان نظام مهندسی، پیمانکاران، انبوه سازان و سایر تشکل های مردم نهاد می توانند مورد توجه این مساله از حیث ایمن سازی، نظارت و مقاوم سازی باشند.

** از اتهام زنی هنگام بروز حادثه پرهیز شود 
وی با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی براساس وحدانیت شکل گرفته، خاطر نشان کرد: بر اساس همین اصل، همه ارکان و مسئولان باید دارای یک وحدت رویه در اجرا باشند، از زیر بار مسئولیت شانه خالی و هر کسی را مقصر معرفی نکنند.
کریمی با تاکید بر پرهیز از هرگونه بداخلاقی و اتهام زنی توصیه کرد: در چنین شرایطی بهتر است چاره اندیشی،‌ دلسوزی و وجدان کاری با عنصر ایثار ممزوج شود تا مانع از لطمات روحی و جسمی به مردم شد.
وی گفت: در صورتی که دقت نظر و آینده نگری به دور از تسامح در ایجاد زیرساخت ها و رصد دایمی آنها که مسئولیت انسانی را می طلبد،‌حاکم شود، کمتر شاهد فجایعی خواهیم بود که بخش اعظم آن به ضعف مدیریت برمی گردد.

** وظیفه خطیر و راهبردی کمیته حقیقت یاب 
کریمی وظیفه کمیته حقیقت یاب را خطیر و راهبردی عنوان و اضافه کرد: باید خروجی این کمیته به مشخص شدن علت بروز حادثه، تقویت و یا وضع قوانین جدید به منظور حاکم شدن نظم در ایجاد و نگهداری زیرساخت هایی منجر شود که احتمال حادثه در آنها وجود دارد.
رابطه مصالح بکارگرفته شده با بروز حوادث احتمالی یکی از مواردی است که به گفته کریمی باید در کمیته حقیقت یاب مورد بررسی قرار گیرد.
وی در این باره گفت:‌ ساختمان پلاسکو با قدمت بیش از 50 سال یادآور ساختمان های دهه 50 است که برخی از آنها دارای سازه های سنگین و مصالح زیاد نسبت به سازه های فعلی هستند.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه سازه های کنونی از حیث وزن و سبکی قابل مقایسه با سازه های آن دهه نیست، اظهار کرد: همین مساله ثابت می کند، عامل اصلی تخریب پلاسکو، ذوب شدن سازه های بسیار سنگین است که طبقه های فوقانی را تخریب و آوار آن به ریزش کل ساختمان منجر شده است.
وی با اشاره به این مطلب که آتش مزید بر علت این مشکل شد، ادامه داد: سنگینی سازه ها و آوارها باعث بروز مشکل و کندی کار امدادرسانی در حادثه پلاسکو شد از این رو مقاوم سازی سازه های ساختمان های بلند بخصوص در برابر آتش و زلزله باید در دستور کار نظام مهندسی کشور و مسئولان آن قرار گیرد.
کریمی پیشنهاد کرد کمیته ای با هدف رسیدگی به بافت های فرسوده تشکیل شود.

** حضور حداقل یک نفر در واحدهای پلاسکو فاجعه بار بود 
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اصفهان گفت: طبق گفته برخی مسئولان،‌ در مجتمع پلاسکو حدود دو هزار نفرشاغل بوده اند، اگر این آمار هم درست نباشد، باید این را پذیرفت که اگر در هر واحد این مجتمع 560 واحدی در زمان بروز حادثه، حداقل یک نفر نیز حضور داشت، چه فاجعه انسانی پیش می آمد.
وی افزود: گفته شده حدود 74 تا 78 هزار هکتار سازه ساختمانی و زیر ساخت تجاری و مسکونی در کشور وجود دارد که حدود پنج هزار هکتار آن در شهر تهران و از این مقیاس، حدود 50 درصدآن بافت فرسوده است که میلیونها نفر در آن اسکان داشته و یا فعالیت می کنند.
کریمی اضافه کرد: برای جلوگیری از بروز حوادث مشابه، پشتیبانی حقوقی و قانونی و بودجه متناسب لازم است، از این رو باید برای این امر راهبردی برنامه ریزی و مجموعه ای تحت یک کمیته زیر نظرسه قوه، ‌پیگیر جدی این امر مهم شود.
در پی شهادت جمعی از آتش نشانان در حادثه ساختمان پلاسکو که روز پنجشنبه 30 دی ماه رخ داد، رییس جمهوری با هدف اتخاذ تدابیر لازم برای پیشگیری از وقوع حوادث مشابه و تقویت توان کشور در مدیریت بحران، در حکمی محمد تقی احمدی رییس دانشگاه تربیت مدرس را به ریاست «هیأت ویژه گزارش ملی بررسی حادثه ساختمان پلاسکو» منصوب و از وی خواست تا ظرف مدت دو ماه گزارش ملی این حادثه را جهت اطلاع مردم ایران منتشر کند.
 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.