وزیر کشور با اشاره به تجربه هایی که طی سه سال اخیر از اجرای اقتصاد مقاومتی به دست آمده است گفت: باید بررسی کنیم چگونه می توان یک حوزه منطقه ای برای اقتصاد مقاومتی ایجاد کرد.

به گزارش جماران ، عبدالرضا رحمانی فضلی روز سه شنبه در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان کرمان که در سالن شهید مرتضوی استانداری برگزار شد افزود: به عنوان مثال کرمان، سیستان و بلوچستان، یزد و هرمزگان می توانند یک بلوک منطقه ای در حوزه اقتصاد مقاومتی باشند بدون اینکه به مرزهای سیاسی و فرهنگی هر استان دست بزنیم.
وی تاکید کرد: باید همکاری منطقه ای را در قالب توافق هایی برای چهار استان تهیه کنیم که بتوانند از ظرفیت های یکدیگر استفاده کنند و در حال حاضر کارگروهی ایجاد و در حال انجام مطالعه این طرح هستیم.
وزیر کشور با بیان اینکه عدالت محوری در استان کرمان به خوبی مورد توجه قرار گرفته است اظهار کرد: اگر در جایی نبود توازن و تعادل رقم خورده به دلیل فراموش شدن موضوع عدالت است.
وی با اشاره به اینکه توجه به موضوع عدالت محوری از توصیه های رهبر معظم انقلاب است گفت: هر فعالیتی که می خواهیم انجام دهیم باید بدانیم که استان، فقط شهر کرمان نیست بلکه همه نقاط را تشکیل می دهد و مناطقی که از نظر توسعه ای عقب افتاده هستند باید در اولویت کاری قرار بگیرند.
رحمانی فضلی اضافه کرد: ممکن است سرمایه گذار رغبتی نداشته باشد به این مناطق برود اما ما باید برای آنها انگیزه ایجاد کنیم.
وی اظهار کرد: مقام معظم رهبری در بحث آسیب های اجتماعی توصیه کردندکه مناطق بحران زا و آسیب پذیر را احصا و در اولویت کاری قرار دهید که ابتدا شاخص های بحران اجتماعی مناطق را مورد شناسایی قرار دادیم و بعد شاخص های اقتصادی را روی آن گذاشتیم.
رحمانی فضلی بیان کرد: در هر استان یک شهرستان را انتخاب کردیم و باید این 31 شهرستان را جلو ببریم چرا که اگر مشکلات روستاها را مورد توجه قرار ندهیم قطعا مهاجرت اتفاق می افتد.
جانشین فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی کشور گفت: در 31 شهرستان سند راهبردی توسعه اقتصادی روستاها تهیه شده و برای هر روستای آن شهرستان یک سند راهبردی نوشته شده است.
وی با تاکید بر اینکه افزایش درآمد برای روستاها در دستور کار قرار دارد گفت: با توجه به تنوع اقلیمی، اقتصادی و فرهنگی که در کشور داریم باید در هر استان یک الگو را تعریف کنیم چرا که مسائل هر استان با استان دیگر متفاوت است.
رحمانی فضلی با اشاره به پیگیری صندوق های خرد روستایی تصریح کرد :اگر یکی از بانک ها به این کار ورود کند ما هم کمک کنیم این صندوق های خرد را در مناطق روستایی راه اندازی کنیم که نمونه آن در قلعه گنج (جنوب کرمان) شروع شده و امروز، آورده مردم این شهرستان در صندوق های خرد یک میلیارد و 500 میلیون تومان شده است.
وی گفت: مکانیسم اداره این صندوق ها باید به گونه ای باشد که مردم بیشترین بهره وری را داشته باشند و اگر بانک ها همکاری کنند حاضریم هر نوع کمکی را انجام دهیم ضمن اینکه نباید نگاه تجاری و بنگاه داری به این مسئله کنیم بلکه باید نگاه توسعه ای و خدایی داشته باشیم.
وزیر کشور تصریح کرد: انتظار داریم بانک ها به موضوع ایجاد این صندوق ها ورود کنند و گرنه بنده انسان اجرایی هستم و قطعا یک مکانیسم اجرایی برای آن پیدا و شخصا یک شبکه مالی برای این کار در کشور ایجاد می کنم ولی دوست داریم با بانک ها کار کنیم در غیر این صورت از هر طریقی که شده باشد این کار را تمام خواهیم کرد.
وی در بخش دیگری از سخنانش با گرامیداشت 12 بهمن سالروز ورود امام راحل به میهن اسلامی و آغاز دهه فجر افزود: ایثارگری ها و تلاش های شهدای عزیز در وقوع انقلاب، تداوم و استمرار انقلاب و همچنین موفقیت انقلاب در ابعاد مختلف از برکات دهه فجر بود.
وزیر کشور اضافه کرد: هرقدر در رابطه با انقلاب صحبت کنیم هنوز نمی توانیم ابعاد آن را در حوزه های مختلف به خوبی تبیین کنیم و تنها باید عمیقا معتقد باشیم که انقلاب واقعا یک معجزه بود که به واسطه صداقت، ایمان و مجاهدت امام راحل، شهدا و ملت عزیز به ظهور رسید.
رحمانی فضلی گفت: انقلاب عید بزرگی است برای اینکه نو شوندگی و تغییر و تحول در آن است و چون این نو شوندگی هنوز تا پیروزی واقعی حق علیه باطل ادامه دارد، بجاست که بگوییم ما همیشه در حال عید هستیم.
وی اظهار کرد: همه ما مسئولان با توجه به مسئولیتی که داریم در جایگاهی نشسته ایم که یقینا میراث شهدا و انقلاب است و این سهمی که به ما داده شده حقوق ملت و میراث امام و شهداست و به عنوان یک انسان موحد باید در مقابل این حقوق و مسئولیت سنگین تعهد داشته باشیم و به مردم، امام، شهدا و تاریخ پاسخ دهیم.
وزیر کشور افزود: در حوزه های دانش بنیانی کمتر گزارش داریم در صورتی که کار در حوزه های دانش بنیان یک کار اساسی است و باید در این حوزه تلاش کنیم.
وی تصریح کرد: قرار است با این سرمایه گذاری ها بتوانیم قدرت رقابت خود را افزایش دهیم و اگر در عرصه بین المللی نتوانیم در قیمت، کیفیت و عرضه رقابت کنیم قطعا شکست خواهیم خورد.
رحمانی فضلی ادامه داد: انسجام، وحدت و همدلی در استان کرمان خیلی خوب است و این اتفاق را مدیون نماینده ولی فقیه در این استان هستیم چرا که مرام آیت الله جعفری همیشه به گونه ای بوده که از استانداران و دولت حمایت می کنند و ما قدردان ایشان هستیم.
وی گفت: شعار هر روستا یک محصول و هر خانه یک کارخانه، شعار زیبای استان کرمان است که باید با جدیت پیگیری شود.
رحمانی فضلی با اشاره به مشکل آب در کشور بیان کرد: امروز پروژه های بزرگ آب در کشور بدون هیچ گونه منابع مالی در حال انجام کار است اما هنوز کافی نیست.
وی با تاکید بر اینکه باید از روش های نوین آبیاری و کاشت استفاده کنیم گفت: باید به بهره وری در آب و تولید محصول توجه جدی کنیم.
وزیر کشور همچنین با گرامیداشت یاد و خاطره رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: آیت الله هاشمی رفسنجانی به حق از همراهان انقلاب، امام و رهبری بودند و نقش ایشان در سازندگی و همه امور انقلاب فراموش نشدنی است.
در این نشست با حضور وزیر کشور و استاندار کرمان تفاهم نامه ای به ارزش یکهزار و 225 میلیارد تومان بین بخش خصوصی و شرکت آب و فاضلاب شهری استان کرمان به امضا رسید.
وزیر کشور روز دوشنبه با استقبال استاندار کرمان، جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی وارد شهرستان بم شد.
بازدید از روند بازسازی ارگ قدیم بم، افتتاح فاز نخست کارخانه خودروسازی، آغاز عملیات اجرایی خط انتقال گاز به شهرستان های شرقی استان کرمان، شرکت در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی و نواختن زنگ انقلاب از جمله برنامه های وزیر کشور در استان کرمان بود.
عبدالرضا رحمانی فضلی همچنین امروز در آیین بزرگداشت 12 بهمن در کرمان شرکت کرد.

 

 

منبع:ایرنا

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.