یک روزنامه کانادایی در گزارشی با موضوع سفر اعلام نشده هیات پارلمانی کانادا به ریاض، از این که این هیات برنامه ای برای مطرح کردن مساله نقض حقوق بشر در عربستان ندارد، انتقاد کرد.

به گزارش جماران ،روزنامه گلوب اند میل روز سه شنبه نوشت: در حالی که چند هفته پیش گروه های حقوق بشر بین المللی از اعدام 150 نفر در سال 2016 در عربستان خبر دادند، گروهی از سناتورهای کانادایی بی سر و صدا برای دیداری رسمی با همتایان سعودی خود به ریاض سفر کردند.

بر اساس اعلام دفتر 'جورج فیوری' رئیس پارلمان کانادا، وی به همراه 'پیتر هاردر'، 'پرسی دون' و 'ورن وایت' سناتورهای کانادایی روز دوشنبه بر اساس برنامه تبادلات پارلمانی که شامل سفری به عمان نیز خواهد بود، به عربستان رفتند.
دفتر سخنگوی سنای کانادا اعلام نکرد که این سناتورها در دیدار با مقام های سعودی درباره مسائل حقوق بشر هم سخن خواهند گفت. بلکه فقط اعلام کرد که هدف از این سفر ارتقای نظام آموزش، بحران پناهجویان در منطقه، باز بینی راهبردهای مبارزه با تروریسم و بررسی سیاست های مربوط به انرژی خواهد بود.
سنای کانادا این سفر را از قبل اعلام نکرده بود. بر اساس اعلام دفتر فیوری، وی به صورت منظم سفر می کند و معمولا به دلایل امنیتی پیش از انجام سفر، مشاوران در جریان آن ها قرار نمی گیرند.
با این حال، خبرگزاری عربستان در مطلبی ورود فیوری را در اوایل هفته جاری اعلام کرد. گفته شده است که رئیس پارلمان کانادا به دعودت عبدالله بن محمدبن ابراهیم آل الشیخ سخنگوی مجلس شورای عربستان چندین روز در این کشور خواهد بود.
'گارنت جینیس' منتقد حقوق بشر و آزادی مذهبی در انتقاد از مخفی کاری دولت کانادا در زمینه روابطش با عربستان گفت: کانادایی ها نباید منتظر بمانند تا دولت عربستان بگوید هیات کانادایی قرار است در این کشور چه برنامه هایی داشته باشد.
کانادا به دلیل توافق 15 میلیارد دلاری برای فروش خودروهای مسلح به عربستان مورد انتقاد شدید قرار دارد. ریاض همواره توسط 'فریدم هاوس' موسسه نظارتی مستقل آمریکا، در زمره بدترین بدها ارزیابی شده است. 
'الکس نو' دبیرکل عفو بین الملل تاکید دارد که هیات کانادای بایددر سفر خود به عربستان مساله حقوق بشر را نیز مطرح کند.
این نشریه کانادایی در گذشته نیز بارها به همکاری کانادا در زمینه فروش تجهیزات نظامی به عربستان پرداخته و با یادآوری موارد نقض حقوق بشر توسط حاکمان آل سعود، خواستار قطع و لغو توافق های مربوطه شده است.
بر اساس گزارش تیرماه گلوب اند میل، عربستان بزرگترین مشتری خارجی سلاح های کانادا است. ریاض قراردادی 15 میلیارد دلاری برای خرید خودروهای زرهی مسلح با اتاوا منعقد کرده و دولت لیبرال کانادا مصمم است که به این توافق متعهد بماند؛ این در حالی است که گروه ها و سازمان های حقوق بشری مانند عفو بین الملل، بارها درباره وضعیت حقوق بشر و سرکوب مخالفان در عربستان هشدار داده اند.
گلوب اند میل یادآور شد که حمله های مکرر نیروهای امنیتی سعودی به صورت مکرر در عربستان اتفاق می افتد و غالبا به قیمت جان مخالفان شیعه تمام می شود.
این روزنامه در ادامه موارد نقض حقوق بشر توسط ریاض، به جنگ عربستان در یمن و قتل عام و حمله های کور به مناطق مختلف این کشور از جمله نواحی مسکونی اشاره کرد.
گلوب اند میل در مهرماه سال جاری نیز به نقل از دبیرکل عفو بین الملل نوشت: ما به هیچ وجه نپذیرفته ایم که این قرارداد (15 میلیارد دلاری) صرفا حسن نیت عربستان نسبت به کانادا است. در اصل این تجهیزات نظامی به کشوری می روند که در مداخله نظامی در یمن که صحنه جنایات جنگی است، درگیر می باشد.

منبع:ایرنا

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.