پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

برای شرکت در اجلاس ائتلاف ضدداعش

رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه عازم عربستان شد

ارتشبد خلوصی آکار رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه روز یکشنبه برای شرکت در نشست ائتلاف مبارزه با گروه تروریستی داعش در عربستان عازم این کشور شد.

 

به گزارش جماران و به نقل از رسانه های ترکیه، ارتشبد آکار نماینده کشور ترکیه در این نشست برنامه ریزی شده در ریاض پایتخت عربستان سعودی است.
نشست موسوم به 'ائتلاف مبارزه با گروه تروریستی داعش' با حضور روسای ستاد مشترک 13 کشور جهان طی روزهای 15 و16 ژانویه در ریاض پایتخت عربستان سعودی برگزار می شود.
به گزارش تارنمای خبری ستاد مشترک ارتش ترکیه، در این نشست طرف ترک در رابطه با عملیات سپر فرات به ارایه اطلاعات پرداخته و انتظارات خود از کشورهای دیگر را در این زمینه مطرح خواهد کرد.
مقامات و رسانه های ترکیه خبر و اطلاعاتی در خصوص کشورها و طرف های شرکت کننده در این نشست منتشر نکرده اند و حتی برخی رسانه ها نیز با اشاره به مساعدت ترکیه برای حضور داعش در سوریه، سیاست دولت در این زمینه را در سال های گذشته اشتباه خوانده اند.
خود دولت ترکیه نیز با نادیده گرفتن نوع تعامل با گروه تروریستی داعش در سال های گذشته، در چند ماه اخیر اقدامات نظامی گسترده ای را آغاز کرده که با تبلیغات وسیع رسانه ای برای تطهیر چهره خود هم همراه بوده است.
کشور ترکیه حتی برای مبارزه با گروه تروریستی داعش پایگاه نظامی خود در اینجرلیک را در اختیار کشورهای عربستان و قطر و برخی کشورهای عربی قرار داد و شماری از نیروهای هوایی این کشورها نیز در اینجرلیک مستقر شدند ولی تاکنون گزارشی از فعالیت های این نیروها علیه داعش منتشر نشده است.
این عدم همکاری در مبارزه جدی با تروریست های داعش، موجب اعتراض مقامات ترکیه شد به طوری که آناتولی روز جمعه گذشته گزارش داد که چاووش اوغلو در نیویورک گفته است که نیروهای برخی کشورهای غیر عضو ناتو نیز در چارچوب مبارزه با داعش در پایگاه نظامی اینجرلیک مستقر شده اند ولی ترکیه شاهد حمایت و پشتیبانی هوایی از عملیات نیروهای این کشور نیست.
وی افزود: اگر برای مبارزه با داعش ائتلافی تشکیل داده ایم، ترکیه نیز امکانات فیزیکی برای این نیروی ائتلافی فراهم کرده است، پس چرا از عملیات ترکیه حمایت نمی شود؟ 
وزیر امور خارجه ترکیه همچنین گفته بود: کشورهایی که صرفا به خاطر مبارزه با داعش به این پایگاه آمده اند، اگر حمایت نکنند، حضور آنها نیز مفهومی ندارد.
در دوره اخیر با عادی سازی سریع روابط ترکیه با روسیه و همکاریهای راهبردی آنکارا با مسکو در سوریه که مهمترین آن در حمایت هوایی روسیه از عملیات الباب ترکیه در دوره اخیر است، موضوع به حاشیه رانده شدن آمریکا و نیروهای ائتلافی در عملیات ضد داعش به طور جدی در افکار عمومی و رسانه های ترکیه و حتی در میان مقامات ترکیه مطرح شده است.
 

منبع:ایرنا

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.