سرلشکر باقری، رشد بی‌نظیر صنایع دفاعی جمهوری اسلامی ایران را از دستاورد دفاع مقدس دانست و تاکید کرد: ما برای ساده‌ترین تجهیزات محتاج به خارج بودیم اما صنایع دفاعی کشورمان پیشرفت شگرفی کردند. روزی ما تحریم بودیم که تسلیحات یا تجهیزاتی خریداری نکنیم اما امروز تحریم هستیم که چیزی نفروشیم.

به گزارش جماران؛ به نقل از فارس، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: امروز مشتریان پهپادهای ما چندین برابر توان تولیدی ما است و کشورهای بزرگ جهان به دنبال تسلیحات ما هستند.

سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح صبح امروز (دوشنبه، ۲۷ مهرماه) در همایش تخصصی دفاع مقدس و تأثیرات آن بر امنیت ایران و منطقه غرب آسیا، گفت: حلول ماه ربیع الاول و هفته دفاع مقدس را گرامی می‌دارم که یادآور رشادت‌های ملت بزرگ ایران در این دوران است. 

وی افزود: وظیفه ما باقی‌ماندگان است که درخصوص علوم و معارف دفاع مقدس تحقیق و پژوهش انجام بدهیم تا نسل‌های آینده با این واقعیت‌ها و تاثیر آن بر نسل امروز و نسل‌های آتی آشنا شوند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، تصریح کرد: ۴۳ سال پیش در چنین ایامی تهاجم بزرگ رژیم بعثی به کشور ما آغاز شد. تهاجمی که در ظاهر توسط صدام و هم‌دستانش بود اما در واقع یک جنگ نیابتی بود از جانب همه‌آن‌هایی که پس از چند صد سال تلاش و خونریزی به مراحلی رسیده بودند که جهان را در کل در اختیار بگیرند و منافع آن را همیشه ذخیره خود قرار بدهند. 

وی ادامه داد: آن‌ها انقلاب اسلامی را مانع بزرگ خود می‌دیدند و پس از اینکه توطئه‌های آن‌ها علیه انقلاب اسلامی به جایی نرسید صدام را انتخاب کردند تا با یک جنگ نیابتی به کشورمان حمله کند.

سرلشکر باقری‌ با بیان اینکه این حادثه حادثه کوچکی نبود برای ملتی که انقلاب کرده بود و با انواع تحریم‌ها و تهدیدات مواجه بود و در حال تثبیت خود و مقابله با تهدیدات بود، خاطرنشان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ارتش ما راس خود را از دست داده بود و در وضعیت خوبی به سر نمی‌برد و سپاه نیز که تجربه کمی داشت با تسلیحات و تجهیزات نیمه سنگین و سبک در حال مبارزه با تهدیدات بود.

وی افزود: تجهیزات هوایی و دریایی ارتش ما محتاج به قطعات و مهمات عمدتا خارجی بود که همه آن‌ها مسدود شده بود. پس طبیعی بود که دشمن چنین تصور کند که به راحتی و بدون زحمت فراوان و با سرعت در یک عملیات برق‌آسا خواهد توانست این نظام نوپا را از پای در بیاورد. اما در کنار آن یک سابقه تاریخی از این ملت در ۲۰۰ سال اخیر در پیش‌روی آن بود که در هر جنگی که رخ داده بود ملت ایران شکست خورده بود و در هر کدام بخشی از کشورش را از دست داده بود.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، تأکید کرد: دشمن فکر می‌کرد با توجه به سابقه تاریخی در ۲۰۰ سال گذشته و جدا شدن قسمت‌های مختلف کشور می‌تواند با جنگ به اهداف خود برسد به همین دلیل رژیم بعث حمایت سیاسی، اقتصادی و بین المللی را داشت و با پول کشورهای خلیج فارس و با حمایت تسلیحاتی وارد جنگ با ایران شد اما ملت ایران با رهبری امام خمینی (ره) ورق را برگرداند.

وی افزود: امروز که به عقب نگاه می‌کنیم مشاهده می‌کنیم آن رژیمی که به ایران حمله کرد و حامیانش چه وضعیتی دارند و ملت ما امروز چه وضعیتی دارد، دفاع مقدس و ایستادگی و مقاومت ملت ایران نگاه‌های جهانی را به ایران تغییر داد.

سرلشکر باقری با بیان اینکه دفاع مقدس یک مبدا تاریخ ساز برای ملت ایران است، خاطرنشان کرد: این وظیفه ما بازماندگان است که این واقعیت‌ها را برای نسل جدید تبیین کنیم تا بدانند چه گنجینه عظیمی دارند و مشکلات امروز که در برابر مشکلات ابتدای انقلاب چیزی نیست را چگونه می‌توانند پشت سر بگذارند.

وی ادامه داد: ملت ایران با رهبری امام بزرگوار با جهاد، ایستادگی، ابتکار و خلاقیت توانست ورق را برگرداند. ملت و نیروهای مسلح ما هشت سال  ایستادند و پیروز از این میدان در آمدند. امروز کسی که حمله کرد چه سرنوشتی دارد و ملت مظلوم ایران که ایستاد و مقاومت کرد چه سرنوشتی دارد؟

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، گفت: جنگ موضوع خوشایندی نیست و جنگی هم که به ملت ایران تحمیل شد خواسته ملت ایران نبود اما مردم ما با تمام وجود از خود دفاع کردند. اما در کنار خسارات، دفاع مقدس برکات زیادی برای ما به همراه آورد. از جمله دستاوردهای بسیار مهم راهبردی سیاسی، اقتصادی، نظامی و دفاعی و فرهنگی برای ما به همراه آورد.

وی افزود: در دفاع مقدس تمامیت ارضی کشور ما تثبیت شد و به این راحتی کسی جرات تعرض به کشور ما را ندارد. در این دوران، ارتش پایان جنگ با ارتش قبل از جنگ کاملا تفاوت داشت و کاملا آبدیده شد. ارتش روش طرح ریزی و انجام عملیات را در جنگ کاملا یاد گرفت و سپاه که سازمان کوچکی بود و جنبه دفاعی نداشت وارد صحنه نظامی شد و در پایان جنگ سپاه دارای سازمان رزم گسترده ای بود.

سرلشکر باقری با بیان اینکه نیروهای مسلح به برکت دفاع مقدس در تمام ابعاد، خوداتکا شدند، تصریح کرد: من معتقدم خود اتکایی در ابعاد نرم افزاری بسیار مهمتر از ابعاد سخت افزاری است. این که نیرویی قادر به جمع آوری اطلاعات راهبردی است و قادر است طرح ریزی راهبردی کند و می داند چگونه باید بجنگد و خودش را برای نبردهای آینده آماده کند، حاصل دفاع مقدس است.

وی ادامه داد: در آینده با انواع نبردها مواجه هستیم اما در حوزه های تربیت نیرو و طرح ریزیهای راهبردی هیچ وابستگی نداریم در حالیکه ارتشهای جهان مقلد چهار پنج کشور هستند و کتب آنها را ترجمه کرده و اساتید را بر مبنای آن آموزش می دهند در صورتی که در دانشگاههای نظامی ما، تفکر بیگانگان تدریس نمی شود.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، بیان کرد: ما در دفاع مقدس دریافتیم که در راه پیشرفت بن بست وجود ندارد. اما ابتکار و خلاقیت به ما راهکار را نشان داد و توانستیم با پیروزی به پیش برویم.

وی افزود: این مهم باید به نسلهای آینده منتقل شود که در هیچ مشکلی برای کشور بنبست وجود ندارد. در دفاع مقدس یاد گرفتیم هیچ راه غیر ممکنی وجود ندارد.

سرلشکر باقری با اشاره به دستاوردهای دفاع مقدس برای ملت ایران، اظهار کرد: از دیگر دستاوردهای این حوزه این است که در تمامی رسته های نبرد به ابتکارات بسیار جدیدی دست پیدا کردیم. فرماندهان آنچه در دفاع مقدس یاد گرفتند بسیار بیش از آنچه بود که در دانشگاهها یاد گرفته بودند.

وی ادامه داد: دستیابی به الگویی برای وارد کردن مردم به جنگ از دیگر دستاوردهای دفاع مقدس است. در هیچ جای جهان چنین سازمان منسجم و کارآمدی در پیشبرد اهداف نظام توسط ملت وجود ندارد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به بسیج و توانمندیهای آن، تاکید کرد: امروز بسیج افتخار ملت ایران است و تنها بعد دفاعی و امنیتی آن یک ظرفیت بسیار بزرگ است.

وی افزود: بسیج یک بدنه پایان ناپذیر از جوان پرشور و اراده ملت ایران است. این جوانان زیر بال و پر سپاه رشد کردند و لشکرهای سپاه را سامان دادند و در دفاع مقدس، نقش تعیین‌کننده داشتند.

سرلشکر باقری، رشد بی‌نظیر صنایع دفاعی جمهوری اسلامی ایران را دیگر دستاورد دفاع مقدس دانست و تاکید کرد: ما برای ساده‌ترین تجهیزات محتاج به خارج بودیم اما صنایع دفاعی کشورمان پیشرفت شگرفی کردند. روزی ما تحریم بودیم که تسلیحات یا تجهیزاتی خریداری نکنیم اما امروز تحریم هستیم که چیزی نفروشیم.

وی ادامه داد: امروز مشتریان پهپادهای ما چندین برابر توان تولیدی ما است و کشورهای بزرگ جهان به دنبال تسلیحات ما هستند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، تصریح کرد: ما در جنگ یاد گرفتیم نبردهای مرکب و مشترک چگونه طرح ریزی و اجرا شوند. در سال‌های اخیر در سوریه و عراق هنگامی که بحث کمک به سایر ارتش‌ها برای مقابله با تروریسم مطرح بود ما هیچ مشکلی نداشتیم زیرا یاد گرفته بودیم چگونه نبرد مرکب را انجام دهیم.

وی افزود: امروز قدرت موشکی بالستیک ایران جزو قدرت‌های برتر جهان است که این از دستاوردهای دفاع مقدس است. به همین نحو، قدرت پهپادی ما گسترش پیدا کرد و امروز به قدرت بزرگ پهپادی تبدیل شدیم که تنه به تنه قدرت‌های بزرگ جهان می‌زند.

سرلشکر باقری در ادامه با بیان اینکه ما مفاهیم راهبردی دفاعی را در جنگ به صورت عملی درک کردیم، خاطرنشان کرد: ما اهمیت بازدارندگی دفاعی را در جنگ با گوشت و پوست خود درک کردیم و فهمیدیم که باید مراقبت کنیم تا این بازدارندگی دچار آسیب نشود. اصول جنگ مانند غافل‌گیری را در دفاع مقدس یاد گرفتیم و آموختیم روش کارآمد مدیریت و فرماندهی چیست. ما یاد گرفتیم که اگر فرمانده خودش در میدان نباشد، کار پیش نمی‌رود.

وی ادامه داد: دفاع مقدس موجب استحکام و بازدارندگی برای ملت ایران شد که این دستاورد بزرگی است. اگر ملتی می خواهد اقتصاد‌ و فرهنگ خود را شکوفا کند نیاز به چتر امنیت راهبردی دارد که نامش بازدارندگی است، این دستاورد در دفاع مقدس حاصل شد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، گفت: دفاع مقدس روحیه ای به ملت ما داد که در برابر تهاجم بزرگی مانند حمله رژیم بعثی عراق به ایران توانست با اتکا به قدرت خود و توکل به خدا بر این مشکل بزرگ غلبه کند و امروز می تواند در سایه امنیت حاصل از آن به پیش برود.

وی افزود: تشکیل جبهه مقاومت یکی‌دیگر از دستاوردهای دفاع مقدس است. رژیم صهیونیستی شعار از نیل تا فرات را فراموش نکرده است. هنگامی که عملیات بیت المقدس تمام شده بود تهاجم اسرائیل به لبنان پیش آمد. اما سپاه پاسداران پایه‌های حزب الله و مقاومت در فلسطین را گسترش داد.

سرلشکر باقری در ‌پایان تاکید کرد: امروز رژیم صهیونسیتی به جایی رسیده است که رهبرانشان می‌گویند توسعه مقاومت و مظلومان فلسطینی آن‌ها را به مشکل اساسی دچار کرده که در مورد زمان پایان خود صحبت می‌کنند. محور مقاومت امروز نیازی به ما ندارد، ‌خودشان تسلیحات خودشان را تولید می‌کنند و دریایی از توانمندی در آنجا وجود دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.