دریادار امیر رستگاری مدیرعامل شرکت صنایع الکترونیک ایران (صاایران) یکی از زیرمجموعه‌های وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: از ویژگی‌های نبرد در ابتدا استفاده از سامانه‌های جنگ الکترونیک است. اساساً جنگ الکترونیک به عنوان لبه اول جنگ برای ما محسوب می‌شود چرا که ما زودتر انتشار سیگنال دشمن را دریافت می‌کنیم. هنگام دریافت سیگنال، سمت آن را پردازش کرده و موقعیت را به دست می‌آوریم، ما می‌توانیم از این طریق کارهای بسیاری را انجام بدهیم قبل از اینکه هدف را با رادار مشاهده کنیم.

به گزارش جماران؛ به نقل از فارس، شرکت صنایع الکترونیک ایران (صاایران) یکی از زیرمجموعه‌های وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است. این شرکت که سابقه تأسیس این شرکت به سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بازمی‌گردد، ابتدا فقط در حوزه مخابرات فعالیت داشت. اما، با توجه به نیاز فرماندهان در سال‌های پس از دفاع مقدس ضمن گسترش فعالیت‌های خود به حوزه‌های الکترونیک و الکترواپتیک نیز وارد شد.

صاایران با استفاده از توان دانشی نخبگان خود در حوزه‌های راداری، الکترونیک، الکترواپتیک، جنگ الکترونیک و مخابرات دستاوردهای مختلفی را طراحی و ساخته است. البته به این حوزه‌ها باید ورود به حوزه فضایی از اواخر دهه ۷۰ را هم افزود.

محصولات صنایع الکترونیک ایران فقط منحصر به حوزه نظامی نیست بلکه با سرریز دانش فنی به حوزه‌های غیر نظامی نیز همیاری می‌دهد و برخی نیازهای گلوگاهی مانند ECU خودرو را هم طراحی و تولید کرده است.

در مجموع می‌توان گفت که صاایران همه نیازهای نیروهای مسلح در عرصه‌های رزم دریایی، زمینی، هوایی و حتی حوزه فضایی و غیرنظامی را تأمین می‌کند.

برای اطلاع از جدیدترین دستاوردهای صنایع الکترونیک ایران(صاایران) با دریادار امیر رستگاری مدیرعامل این سازمان گفت‌وگو کرده‌ایم.

مهم‌ترین محورهای این گفت‌وگو به شرح ذیل است:

* توان طراحی و ساخت دوربین‌های مرئی، حرارتی و دید در شب در صاایران

* تجهیز هوانیروز ارتش و سپاه به فاصله‌یاب‌های لیزری و سامانه‌های آفندی ضد زره

* افزایش برد اپتیک اسلحه‌‌های ایرانی به بیش از ۲ کیلومتر

* تجهیز پاسگاه‌های مرزبانی به تجهیزات اپتیکی با توان تشخیص افراد تا فاصله بیش از ۱۰ کیلومتری در روز و شب

* تولید نسل جدید تجهیزات اپتیکی برای رصد افراد و اجسام در فاصله بیش از ۲۰ کیلومتری

* کشف و رهگیری تحرکات پرنده‌های دشمن به صورت نامحسوس

* تجهیز پهپادهای ایرانی به دوربین‌های برد بلند

* دستیابی ایران به دانش طراحی سیستم عامل کارت هوشمند

* صادرات کارت‌های هوشمند ساخت ایران به یکی از کشورهای منطقه


دریادار رستگاری (1)

 

متن کامل گفت‌وگو با دریادار امیر رستگاری در ادامه آمده است:

فعالیت صاایران بر مبنای معماری راهکارهای جامع است

امیر از بابت فرصتی که در اختیار خبرگزاری فارس قرار دارید، سپاسگزاریم. لطفاً برای آشنایی بیشتر مخاطبان ما با صنایع الکترونیک ایران(صاایران) قدری درباره حوزه‌های مأموریتی این سازمان بفرمائید.

دریادار رستگاری: شرکت صنایع الکترونیک ایران به‌عنوان بزرگترین هلدینگ و مجموعه حوزه الکترونیک در ایران فعالیت می‌کند. این هلدینگ دارای ۹ شرکت زیرمجموعه است که تمامی دستگاه‌ها، سامانه‌ها و تجهیزات حوزه میکروالکترونیک، الکترونیک و الکترومغناطیس را طراحی و تولید می‌کند.

امروز محصولات شرکت صنایع الکترونیک ایران از سکوهای فضایی تا اعماق دریا گستردگی دارد و تولید می‌شود. حوزه‌های فعالیت ما شامل تجهیزات راداری، جنگ الکترونیک،‌ تجهیزات مخابراتی، تجهیزات ماهواره‌ای،‌ سامانه‌های هوشمند و جنگ‌های شبکه‌محور است.

تفاوت ما با سایر شرکت‌های همکار در حوزه‌های نظامی و غیرنظامی در این است که اساساً این شرکت‌ها در حوزه مأموریتی خودشان فعالیت می‌کنند یعنی تنها در یک حوزه فعالیت دارند. اما، تنها جایی که بر مبنای معماری راهکارهای جامع فعالیت می‌کند، شرکت صنایع الکترونیک ایران است. به این معنا که ما تولیدکننده آرایه دفاعی هستیم و این قابلیت را داریم که تولیدات ما در قالب یک مجموعه شبکه‌محور تحت یک نظام فرماندهی و کنترل مورد استفاده قرار بگیرد.

امروز در حال طراحی بستری هستیم که همه حسگرها و سامانه‌هایی که ساخت خودمان است می‌تواند به این سیستم متصل شود و با پردازش و تلفیق اطلاعات آن‌ها، نتیجه را برای سامانه‌های تسلیحاتی بفرستد.

مزیت صاایران ارائه راهکارهای جامع در قالب یک مجموعه شبکه‌محور است

مزیت شرکت صاایران ارائه راهکارهای جامع در قالب یک مجموعه شبکه‌محور است. امروز نه‌تنها در حوزه نظامی دارای محصولات هستیم بلکه در حوزه صادرات و غیرنظامی هم دارای محصول هستیم و بر اساس سه حوزه راهبردی وزارت دفاع یعنی پشتیبانی نیروهای مسلح در راستای تولید قدرت، حوزه صادرات و حوزه ملی، شرکت صنایع الکترونیک ایران به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های وزارت دفاع در حال تولید محصول است.

صاایران امروز در همه حوزه‌های رزم زمینی، دریایی، هوایی و هوافضا دارای محصول است و در حوزه صادرات هم در حال فروش سامانه‌های مختلفی به کشورهای دوست هستیم. البته در حوزه ملی هم کارهای مهمی اجرا شده که در ادامه به آن اشاره خواهم کرد.


 

توان طراحی و ساخت دوربین‌های مرئی، حرارتی و دید در شب در صاایران

دوربین‌ها و سامانه‌های اپتیکی نصب شده در جاده‌های سراسر کشور نقش مهمی در حوزه پایش و رصد جاده‌ها توسط مسئولان راهداری و پلیس راهور دارند. هر از گاهی شنیده می‌شد که این دوربین‌ها ساخت ایران نیست و همه آن‌ها وارداتی هستند.  آیا دوربین‌هایی که جاده‌های مواصلاتی کشور را رصد می‌کنند، ساخت صاایران است؟

دریادار رستگاری: بله. دوربین‌های رصد جاده‌‌های مواصلاتی توسط شرکت صنایع الکترواپتیک تولید می‌شود. صنایع الکترواپتیک به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های صاایران، تولیدکننده انواع دوربین‌های هوشمند است، به جرأت می‌توانم بگویم جزو ۱۰ کشور اول دنیا هستیم که به چنین توانمندی دست پیداکرده‌ایم.

ما توانمندی طراحی انواع دوربین‌های مرئی، حرارتی و دید در شب را با قابلیت‌های هوشمند داریم. مزیت و حُسن دوربین‌های صاایران این است که فقط عکس و تصویر را استفاده نمی‌کند بلکه از حرکت عکس، رزولوشن تصویر، سامانه‌های فرماندهی و کنترل که می‌تواند در این زمینه فعالیت کند نیز بهره می‌برد.

ساخت ما به گونه‌ای است که برای نصب در تمام پلتفرم‌های فضایی، هوایی با سرنشین شامل هواپیما، بالگرد و هوایی بدون سرنشین مانند انواع پهپادها در تیپ‌ها و ابعاد مختلف، توانمندی‌ها و ابعاد مختلف این توانمندی وجود دارد. البته توانمندی مورد اشاره در انواع شناورها و زیردریایی‌ها هم وجود دارد.

تجهیزاتی که ما  امروز در مجموعه صنایع الکترواپتیک تولید می‌کنیم و به همین شکل برای دیگر سامانه‌های خود اعم از تجهیزات مخابراتی، اپتیکی، راداری. این توانمندی ایجاد شده چون به دانش آن در همه پلتفرم‌ها از فضا تا زیر سطح دست یافته‌ایم. امروز صنایع الکترونیک ایران چنین توانمندی را دارد که به مدد دانشمندان جوان، متخصصان و شبکه گسترده همکار در کشور حاصل شده است، ما انحصاری در این زمینه نداریم.

همکاری صاایران با بیش از ۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان

بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان امروز که تعداد آن به ۵ هزار شرکت می‌رسد با مجموعه وزارت دفاع همکاری دارند. این رقم در ارتباط با شرکت صنایع الکترونیک ایران بیش از ۷۰۰ شرکت است. نه تنها متخصصان خودمان بلکه متخصصان شرکت‌های دانش‌بنیان امروز به عنوان یک شریک راهبردی و نه همکار در کنار متخصصان صنایع دفاعی هستند.

ما با این زنجیره و ذخیره امروز به تولید قدرت می‌پردازیم و خدا را شاکریم آنچه امروز تولید می‌شود در همه پلت‌فرم‌هایی که ساخت ایران است؛ قابلیت نصب، به کارگیری و استفاده را دارد.


 

ساخت دوربین‌های دید در شب برای هوانیروز ارتش و سپاه

دوربین‌های دید در شب چندین سال است که در حوزه بالگردی مطرح هستند و نقش مهمی در حوزه ارتقای رزم هوایی و در پی آن حوزه رزم زمینی ایفا می‌کنند. این دوربین‌ها اولین بار توسط هوانیروز ارتش به کار گرفته شد آیا این دوربین‌ها توسط شما در صنایع الکترونیک ایران طراحی و تولید می‌شود و یا اینکه هوانیروز ارتش آن را تولید می‌کند؟

دریادار رستگاری:‌ عزیزان درخواست عملیاتی خود را به ما داده‌اند و ما متناسب با این درخواست دوربین‌ها را طراحی کردیم. همه دوربین‌ها در مجموعه صنایع الکترونیک ایران تولید می‌شوند و متخصصان ما آن‌ها را بر روی بالگردها نصب می‌کنند. اما، تیم ما در مجموعه آن‌ها حضور دارند و دوربین‌ها و سامانه‌های پردازش را روی بالگردهای هوانیروز ارتش نصب می‌کنند.

تجهیز هوانیروز ارتش و سپاه به فاصله‌یاب‌های لیزری و سامانه‌های آفندی ضد زره

امروز بسیاری از بالگردهای هوانیروز قهرمان ارتش و سپاه پاسداران مجهز به دوربین‌های دید در شب هستند. البته این کار به دوربین‌های دید در شب محدود نیست بلکه این بالگردها به فاصله‌یاب‌های لیزری که دقت در تعیین فاصله داشته باشند نیز مجهز شده‌اند.

سامانه‌های آفندی ضد زره دیگر سامانه‌ای هستند که با  توان بسیار بالاتر از مشابه‌های امروز غربی بر روی این بالگردها نصب است. امروز در بُرد، دقت و انهدام با استفاده از سامانه‌های اپتیکی به جرأت می‌توانم بگویم که یکی از کشورهای صاحب سبک هستیم و نه تنها بالگردها بلکه پهپادهای ما نیز به سامانه‌های رهگیری اپتیکی و سامانه آفندی ضد زره مجهز هستند.

تفاوت دوربین‌های دید در شب هوانیروز ارتش و سپاه

شما در سخنان خود به همکاری با هوانیروز نیروی زمینی سپاه اشاره کردید. نحوه همکاری شما در حوزه دوربین‌های دید در شب با این یگان به چه نحوی است؟ چه تفاوتی بین دوربین‌های دید در شب نیروی هوانیروز ارتش با هوانیروز سپاه وجود دارد؟

دریادار رستگاری:‌ نوع بالگردها در هوانیروز سپاه با هوانیروز ارتش متفاوت است. ما متناسب با نوع بالگرد تغییراتی در اندازه، وزن و شکل دوربین‌ها ایجاد می‌کنیم.

افزایش برد تجهیزات اپتیکی تسلیحات ایرانی به بیش از ۲ کیلومتر

حوزه رزم زمینی برای ایران به علت شرایط جغرافیایی خود و مرزهای گسترده یکی از مهم‌ترین بخش‌های رزم است. تفنگ‌های تک تیرانداز، دقیق‌زن و دورزن یکی از تجهیزات و تسلیحات مهم در حوزه رزم زمینی هستند. این تسلیحات باید از دوربین‌ها و اپتیک‌های مخصوص به خود استفاده کنند. صاایران در این حوزه چه فعالیت‌هایی انجام داده است؟

دریادار رستگاری:‌ این کار جزو مأموریت‌های ماست که آن را با همکاری سازمان صنایع دفاع انجام می‌دهیم. این کار متناسب با سلاح‌های دور زن و انفرادی تولید صنایع دفاع، دوربین‌های مشخص سلاح توسط متخصصان ما در صنایع اپتیک ایران تولید و بر روی این تسلیحات نصب می‌شود. این دوربین‌ها بر روی سلاح‌هایی با برد بیش از ۲ کیلومتر نصب می‌شود و کاربر می‌تواند به دقت به سوی هدف نشانه‌روی کند.


افراد و خودروها را تا فاصله بیش از ۲۰ کیلومتری رصد می‌کنیم

یکی دیگر از موضوعات مطرح در تامین امنیت مرزها، رصد و پایش با  استفاده از تجهیزات اپتیکی است. فرماندهان ما در نیروهای مسلح به توانمندی نیروهای مسلح در حوزه رصد و پایش مرزها با استفاده از تجهیزات بومی اشاره داشتند. توانمندی صاایران در این حوزه چگونه است؟

دریادار رستگاری:‌ ما در حوزه دوربین‌های کشف نفر و وسایل نقلیه امروز یکی از توانمندترین شرکت‌های اپتیکی در منطقه و جهان هستیم.

امروز می‌توانیم افراد را با دوربین‌های اپتیکی خود در فاصله بیش از ۱۰ کیلومتر تشخیص دهیم چه در روز چه در شب. این توانمندی وجود دارد و متناسب با درخواست فرماندهی مرزبانی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران پاسگاه‌ها در حال تجهیز به این امکانات هستند. البته بسیاری از پاسگاه‌های ما به این دوربین‌ها تجهیز شده‌اند.

ما در نسل جدید این تجهیزات اپتیکی به قدرت تشخیص نفر و وسایل نقلیه تا فاصله بیش از ۲۰ کیلومتر رسیده‌ایم. استفاده از دوربین‌های اپتیکی برای رصد مرزها با توجه به حساسیت‌هایی که پاسگاه‌ها دارند، انجام می‌شود. ویژگی این دوربین‌ها این است که قابلیت استفاده در همه شرایط جوی اعم از باران، برف،‌ مه و یا شرایط آب و هوایی مناسب را دارند.

تجهیز پهپادها به دوربین‌های برد بلند

علاوه بر این سامانه‌های پهپادی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به این دوربین‌ها مجهز هستند که به سرعت می‌توانند در منطقه قرار بگیرند و مرزها را پایش کنند که الان هم در حال استفاده هستند.

طرح دیگری هم در حال اجرا است که این تجهیزات به  عنوان لایه دوم در کنار پاسگاه‌ها قرار بگیرند تا نقاطی که نیاز است تقویت بیشتری انجام شود در دستور کار قرار گرفته است و در مرحله بعدی همه آن‌ها تجهیز خواهد شد که در دو لایه قادر به پوشش همه نقاط از جمله نقاط کور است.

امروز از نظر برد و دقت به بالای ۲۰ کیلومتر دست پیداکرده‌ایم. این توانمندی وجود دارد و در بسیاری از پایگاه‌ها و پاسگاه‌ها از آن استفاده می‌کنند.

کشف و رهگیری تحرکات پرنده‌های دشمن به صورت نامحسوس

سامانه‌های پدافندی جزو دستاوردهای مهم صنعت دفاعی در سال‌های اخیر است. یکی از بخش‌های مهم در سامانه‌های پدافندی تجهیزات اپتیکی این سامانه‌هاست. توانمندی ایران در این حوزه به چه میزان است؟

دریادار رستگاری: ما در زمان رزم، سناریوهای مختلفی را پیاده می‌کنیم. بخشی را با انتشار امواج راداری کنترل می‌کنیم، بخشی را با پایش امواج الکترومغناطیسی و یک مرحله هم با استفاده از دوربین‌های خود این کار را انجام می‌دهیم. استفاده از دوربین‌ها به عنوان یک مرحله پسیو و غیر فعال است. به این علت که مبادا دشمن از موشک‌های آرم استفاده کند علیه تجهیزات الکترومغناطیسی ما اقدامات آفندی انجام دهد، ما پایش را به وسیله دوربین‌های خود انجام می‌دهیم.

این دوربین‌ها به سامانه‌های حرارتی مجهز هستند، در بردهای بسیار بلند قابلیت کشف هر سامانه‌ نزدیک شونده پرنده را دارند و بدون اینکه پرنده متوجه شود که ما آن را کشف کرده‌ایم و در حال رهگیری آن هستیم، قادر هستیم اطلاعات سمت، ارتفاع و برد هدف را به سامانه‌های آفندی خود بدهیم تا به محض قرارگرفتن در تیررس ما،‌ اقدام آفندی علیه این هدف انجام دهیم. لذا؛ لایه اپتیک به عنوان سومین لایه دفاعی امروز در سامانه‌های پدافند هوایی کشورمان و بخش‌های دیگر به طور گسترده در حال استفاده است که هم قابلیت جست‌وجو دارد و هم قابلیت رهگیری.

قابلیت جست‌وجوی ۳۶۰ درجه در تجهیزات اپتیکی ایرانی

امروز به این توانمندی دست پیدا کرده‌ایم که از دوربین‌های خود در قالب جست‌وجو استفاده کنیم، جست‌وجوی 360 درجه و به محض دیدن هدف با دوربین مربوطه خود به صورت رهگیری استفاده شود که این توانمندی قابلیت بسیار خوب آفندی به صورت غیر فعال و پسیو را به نیروهای مسلح ما می‌دهد و امروز به صورت گسترده در حال استفاده است. 


 

پرنده‌های پنهانکار و ضد رادار دشمن را به راحتی کشف می‌کنیم

شما در سخنان خود به موضوع کشف اهداف در فاصله‌های بسیار بلند اشاره کردید آیا امکانی وجود دارد که این عدد یا مقدار حدودی آن را بفرمایید؟

دریادار رستگاری:‌ نمی‌توانم مقدار عددی را ذکر کنم. اما این موضوع یک حوزه فیزیکی است و به میزان حرارت اگزوزی که از خروجی موتور جنگنده، هواپیما و بالگرد خارج می‌شود ما قادر به تشخیص آن هستیم چرا که به صورت حرارتی آن را رهگیری می‌کنیم و جای گریز برای آن‌ها وجود ندارد. اگر پنهانکار، ضد رادار و هر ویژگی خاص دیگری هم داشته باشد به راحتی قابل کشف هستند. ما این هواپیما یا تجهیز هوایی را رصد کرده و اطلاعات آن را به سامانه سلاح می‌دهیم.

تجهیز ناوشکن‌ها و ناوچه‌ها به تجهیزات اپتیکی پیشرفته

استفاده از تجهیزات اپتیکی در حوزه دریا در ناوشکن‌ها و شناورها چگونه است؟

دریادار رستگاری:‌ تقریباً به جرأت می‌توانم بگوییم تمامی ناوشکن‌ها و ناوچه‌های موشک‌انداز ما به سامانه‌های اپتیکی مجهز شده‌اند که می‌توانند از این سامانه‌ها در بُعد پَسیو در بردهای بلند استفاده شود. این سامانه‌ها به سامانه‌‌سلاح‌ها نیز متصل شده‌اند و کاملاً می‌توانند سامانه‌های توپخانه و موشکی را علیه اهداف دریایی به کار گرفته و آن‌ها را منهدم کنند. 

جنگ الکترونیک لبه اول جنگ برای ما است

حوزه جنگ الکترونیک دیگر حوزه مهم در نبردها است. این تجهیز به اندازه حوزه زمینی و شاید بیش از آن اهمیت داشته باشد، آیا ناوشکن‌ها و ناوچه‌های موشکی ما به سامانه‌های جنگ الکترونیک و اخلالگر مجهز شده‌اند؟

دریادار رستگاری:‌ بله. یکی از ویژگی‌های نبرد در ابتدا استفاده از سامانه‌های جنگ الکترونیک است. اساساً جنگ الکترونیک به عنوان لبه اول جنگ برای ما محسوب می‌شود چرا که ما زودتر انتشار سیگنال دشمن را دریافت می‌کنیم. هنگام دریافت سیگنال، سمت آن را پردازش کرده و موقعیت را به دست می‌آوریم، ما می‌توانیم از این طریق کارهای بسیاری را انجام بدهیم قبل از اینکه هدف را با رادار مشاهده کنیم.

حوزه جنگ الکترونیک و الکترومغناطیس یکی از حوزه‌های جدی در همه کشورهاست. امروز ما به توانمندی‌های بسیار خوبی در این حوزه دست پیدا کرده‌ایم. 

آخرین اخبار از دستیابی ایران به توپ لیزری

در سال‌های اخیر مباحثی پیرامون سلاح و توپ لیزری ساخت ایران مطرح می‌شود. آیا ما در این حوزه دست‌آوردی داشته‌ایم؟

دریادار رستگاری:‌ اجازه بدهید این مورد را بگذاریم برای بعد. ما در حوزه لیزر به توانمندی‌های خوبی دست پیدا کرده‌ایم و این توانمندی‌ها به عنوان یکی از سلاح‌های راهبردی ما محسوب می‌شود. خدا را شاکریم که این توانمندی در کشور احصا شده و آن را بومی کرده‌ایم.

ویژگی‌های رادیوی بومی پرواز عرش ساخت صاایران

امیر واحدی در یکی از برنامه‌های تلویزیونی به رادیوی پرواز ساخت وزارت دفاع با نام رادیو عرش اشاره کرده‌‌اند. لطفاً قدری درباره این توانمندی بفرمایید و اینکه چگونه طراحی و ساخته شده است؟

دریادار رستگاری:‌ ما در کنار ساخت رادارهای هواپیماهای جنگنده، حوزه مخابرات را به عنوان یکی از حوزه‌‌های جدی در دستور کار داریم. متخصصان ما در شرکت صنایع مخابرات ایران موفق شدند تا رادیوهای دیجیتال عرش را تولید کنند. این رادیو هم بر روی هواپیما و هم بر روی برج‌های مراقبت نصب می‌شود و یک ارتباط امن یکپارچه را بین جنگنده با جنگنده، جنگنده با برج مراقبت و به صورت دسته پروازی ایجاد کند.

تست‌های پروازی رادیوی پرواز عرض انجام شده و هم‌اکنون در حال نصب بر روی جنگنده‌ها به صورت انبوه هستند.

مزیت رادیو عرش این است که مکالمات و صدای خلبانان و پرسنل برج مراقبت به صورت رمز شده جابه‌جا می‌شود. لذا؛ قابل رهگیری و کشف نیست و می‌تواند یک ارتباط ایمن را به صورت کاملاً امن در فضای جنگ الکترومغناطیس منتقل کند.

یکی از قابلیت‌های رادیو عرش این است که اگر سامانه مخابراتی مورد حمله جنگ الکترونیک قرار گیرد، این سامانه به صورت هوشمند باند ارتباطی خود را تغییر داده و از طریق باند دیگری ارتباط برقرار می‌کند. سامانه گیرنده آن نیز به همین طریق عمل می‌کند. این دستاورد به خلبانان و برج‌های مراقبت کمک می‌کند در حوزه جنگ الکترونیک و جنگ الکترومغناطیس دچار قطعی ارتباط نشوند.

این یکی از دستاوردهای ارزشمند و بسیار کاربردی سازمان صنایع مخابرات ایران است که فرمانده نیروی هوایی ارتش نیز از آن تقدیر کرده است. 

 

توانمندی صاایران برای تامین نیازهای کشور در حوزه کارت‌های هوشمند

حوزه کارت‌های هوشمند نظیر کارت ملی، گواهینامه، کارت سوخت، سیم‌کارت و ... جزو اقلام مورد  استفاده و ضروری در کشور است. شاهد بودیم که در مقاطعی در سال‌های اخیر در حوزه تأمین این کارت‌ها با مشکلاتی روبه‌رو بودیم. آیا وزارت دفاع خاصه صنایع الکترونیک ایران در این حوزه دستاوردی داشته است؟

دریادار رستگاری:‌ امروز تمامی کارت‌های اپراتورهای تلفن همراه در داخل کشور نظیر همراه اول، ایرانسل و رایتل را در داخل تولید می‌کنیم. همچنین؛ تمامی کارت سوخت مورد نیاز کشور و دیگر کارت‌های هوشمند توسط شرکت صنایع قطعات ایران تولید می‌شود.

توانمندی تولید ما به بیش از ۶ میلیون کارت در ماه افزایش پیدا کرده است. در حوزه کارت ملی نیز آمادگی داریم تمامی نیازهای کشور را تأمین کنیم. البته این موضوع را قبلاً به وزارت کشور اعلام کردیم. به نظر ما این موضوع نباید به عنوان یک معضل مطرح باشد و نمی‌دانیم چرا این‌قدر طولانی شده است.

در حوزه کارت ملی قادر هستیم به سرعت ظرف ۳ تا ۴ ماه تعداد ۱۰ تا ۱۵ میلیون کارت که هنوز به صاحبان‌شان واگذار نشده را تولید و تحویل دهیم. البته کارت‌های قدیمی نیز وجود دارند که دچار پایان تاریخ انقضا شده‌اند و باید تعویض شوند که این هم یکی از مسائل مورد توجه ماست. لذا؛ ما آمادگی داریم که اگر وزارت کشور درخواستی از ما در این حوزه داشته باشد تمامی نیازهای کارت هوشمند ملی کشور را با این عدد پوشش دهیم.

دستیابی ایران به دانش طراحی سیستم عامل کارت هوشمند

امروز ما به توانمندی طراحی و تدوین سیستم عامل کارت هوشمند دست پیدا کرده‌ایم که مهم‌ترین توانمندی در همین حوزه است. یعنی طراحی و تدوین سیستم عامل بومی برای کارت‌های هوشمند. این توانمندی امروز در شرکت صنایع قطعات ما ایجاد شده که سیستم عامل نصب شده روی چیپ‌های موجود روی کارت‌های هوشمند، بومی است.

شما شاهد بودید که در هنگام حمله به سامانه سوخت کشور متأسفانه پمپ‌بنزین‌ها هک شدند. اما تا به امروز یک کارت سوخت هم هک نشده است چرا که سیستم عامل کارت‌های هوشمند سوخت بومی است و قابلیت‌هایی که برای آن پیش‌بینی شده است، امکان هک شدن ندارد. این صیانتی است که ما در حوزه کارت هوشمند داریم و می‌توانیم آن را توسعه دهیم.

آمادگی داریم همان‌گونه که در حال تولید کارت سوخت و کارت اپراتورها هستیم. در کنار این، آماده هستیم تا با درخواست وزارت کشور به حوزه تولید کارت ملی نیز ورود کرده و آن را تولید کنیم.

صادرات کارت‌های هوشمند ساخت ایران به یکی از کشورهای منطقه

آیا در این حوزه توان صادراتی هم دارید؟

دریادار رستگاری:‌ امروز با افتخار عرض می‌کنم ما در مناقصه اپراتورهای همراه در کشورهای اطراف خود برنده شده‌ایم و محصول مورد نظر آن‌ها را تولید کرده‌ و تحویل دادیم. اکنون چندین کشور دیگر هم از ما در این حوزه درخواست دارند. کارت‌ها برای آن‌ها تولید شده و در حال تحویل به آن‌هاست تا در شبکه خود آن را زیر بار ببرند و تست کنند. در صورت تأیید تست‌ها که قطعاً تأیید می‌شود آن‌ها را تحویل دهیم.

کارایی سیم‌کارت‌های تولید شده توسط ما با استفاده در شبکه ۸۰ میلیونی ایران اثبات شده و امروز هیچ‌کدام از سیم‌کارت‌های ایرانی نه مشکل هک و نه مشکل تماس دارند. این توانمندی در کشور بومی شده و کارهای بسیاری هم در این حوزه انجام گرفته که بومی‌کردن سیستم عامل و هارد لینک از این جمله است. اقدامات و صیانت‌هایی پیش‌بینی شده یک کارت امن در حوزه‌های مختلف در حال تولید و تامین است.


بومی‌شدن سامانه‌های مخابراتی ساخت نیروهای مسلح

عموم مردم شرکت صاایران را با تلفن‌های همراه می شناسند. هرچه به این سو آمدیم شاهد تولیدات این شرکت در حوزه بیسم‌های مخابراتی بودیم. صاایران در این حوزه چه دستاوردهایی داشته است؟

دریادار رستگاری:‌ امروز تمامی سازمان‌های نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مجهز به سامانه‌های مخابراتی شرکت صنایع الکترونیک ایران و شرکت صنایع مخابرات ایران هستند.

ما چندین سال است که از حوزه آنالوگ مهاجرت کرده‌ایم، تمامی سامانه‌های مخابراتی ما در همه باند‌ها از قبیل UHF - VHF -HF - MF همه به صورت دیجیتال و رمز شده است و به صورت کد ارسال می‌شود. اطلاعات این سامانه‌ها به صورت سلولار و شبکه‌ای منتقل می‌شود و قابلیت مقابله با جنگ الکترونیکی نیز دارند. سامانه‌ها به صورت هوشمند می‌توانند باندهای خود را  تغییر داده و به سرعت یکدیگر را پیداکنند.

هیچ‌کدام از این سامانه‌ها به اپراتور نیاز ندارند. ما سعی کردیم با توجه به نیازهای عملیاتی که از سوی نیروهای مسلح به ما ارائه شده، درخصوص این قابلیت‌ها کار کردیم.

امروز خداوند بزرگ را شاکر هستیم که در همه حوزه‌ها همچون حوزه هوایی، رادیو بومی عرش، در حوزه زرهی سامانه‌های موردنیاز بر روی انواع خودروهای زرهی اعم از تانک، نفربر، شنی‌دار و چرخ‌دار نصب شده است. در حوزه انفرادی، کوله‌ای و نفری و در حوزه فرماندهی انتظامی نیز تعداد وسیعی انواع بیسیم‌های مختلف نصب شده است.

قابلیت‌های تجهیزات ارتباطی ایرانی

بیسیم‌های ما قابلیت تماس Push-to-talk، یک به یک و نقطه به نقطه را دارند. یعنی ما می‌‌توانیم دیگر انتشار نداشته باشیم، مانند موبایل که من و شما امروز به صورت یک به یک و با یکدیگر صحبت می‌کنیم، این قابلیت‌ را در بیسیم‌ها ایجاد کرده‌ایم که به صورت نقطه به نقطه تحت یک شبکه متصل شده و با یکدیگر صحبت کنند.

قابلیت اجرای شبکه‌های مجازی را داریم. به طور مثال، شما در یک پالایشگاه نیاز به یک ارتباط حراستی و مدیریتی داخلی دارید که دیگر نیاز نیست شما این ارتباط را از بیرون دریافت کنید. متخصصان ما برای این محل یک GSM نصب کرده و آنتن BTS نصب می‌کنیم و ارتباط شبکه داخلی را در قالب یک شبکه سلولار ایجاد می‌کنیم. 

این توانمندی امروز در ما وجود دارد و تمامی نیروهای مسلح مجهز به سامانه‌های ارتباطی داخلی خودمان شده‌اند. امروز بخش‌های ملی هم در حال استفاده از سامانه‌های ما هستند و ما در این حوزه صادرات هم داریم.


ارتباط بدون قطعی ناوگروه ۳۶۰ از طریق تجهیزات HF شرکت صاایران

ناوگروه ۳۶۰ که توانست به خوبی مأموریت دریانوردی به دور کره زمین را اجرا کند از تجهیزات HF شرکت صاایران استفاده کرد. این ناوگروه در کل نیمکره شمالی با مجموعه پایگاه‌های خود در ارتباط بود و این ارتباط دقیقه‌ای هم قطع نشد. البته ما این توانمندی را در همه حوزه‌ها احصاء کرده‌ایم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.