نشست شورای امنیت با موضوع توافق هسته ای ایران برگزار شد. در آ‎غاز این نشست معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل، گزارش آنتونیو گوترش را قرائت کرد. در این گزارش بر ضرورت رفع تحریم‌های هسته‌ای یکجانبه آمریکا علیه ایران و لزوم بهره مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام‌ تاکید شده است.

به گزارش جماران؛ نشست شورای امنیت با موضوع توافق هسته ای ایران برگزار شد.

در آ‎غاز این نشست معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل، گزارش آنتونیو گوترش را قرائت کرد. 

در این گزارش بر ضرورت رفع تحریم‌های هسته‌ای یکجانبه آمریکا علیه ایران و لزوم بهره مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام‌ تاکید شده است.

در این گزارش که دوازدهمین گزارش سازمان ملل طبق قطعنامه ۲۲۳۱ با موضوع بحث هسته‌ای ایران است نسبت به اقدامات متقابل هسته‌ای ایران نیز ابراز تاسف شده است.

 

واشنگتن: آماده رفع تحریم های ناسازگار با تعهداتمان در برجام هستیم

نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت که واشنگتن به طور کامل آماده رفع تحریم های ناسازگار با برجام است.

لیندا توماس گرینفیلد نماینده آمریکا در سازمان ملل بامداد چهارشنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره عدم اشاعه تاکید کرد که کشورش آماده رفع تحریم های ناسازگار با برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است.

وی تصریح کرد: ایالات متحده به طور کامل آماده است تا تحریم هایی را که با تعهداتش در برجام ناسازگار است، بردارد تا ایران بتواند از منافع اقتصادی این توافق بهره مند شود.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود بدون اشاره به خروج یکجانبه آمریکا از برجام و نقض تعهداتش ذیل این توافق تلاش کرد مسئولیت به موفقیت رسیدن مذاکرات وین را متوجه ایران بداند و افزود: در حقیقت ما متقاعد شده ایم که اگر ایران با رویکرد فوریت و سنجش گری با مذاکرات وین برخورد کند، آنگاه قادریم خیلی سریع به یک توافق بر سر بازگشت دوجانبه به برجام دست یابیم و آن را اجرا کنیم.

 

ادعای انگلیس درخصوص پایبندی به تعهداتش در برجام

نماینده انگلیس در سازمان ملل با ادعای اینکه کشورش به مفاد برجام پایبند بوده است، تاکید کرد که لندن خواستار بازگشت آمریکا به برجام و همچین پایبندی ایران به تعهداتش است.

باربارا وودوارد سفیر و نماینده انگلیس در سازمان ملل در نشست شورای امنیت با موضوع "اجرای برجام و قطعنامه 2231" مدعی شد: انگلیس نشان داده است که به تعهدات خود ذیل قطعنامه ٢٢٣١ و برجام پایبند بوده است.

بنابر گزارش وب سایت رسمی دولت انگلیس، وی در ادامه سخنان خود در این نشست با تشکر از دبیرکل سازمان ملل برای ارائه دوازدهمین گزارش خود درباره اجرای قطعنامه ٢٢٣١ شورای امنیت گفت: ترجیح ما این است که ایالات متحده به برجام بازگردد و ایران نیز به تعهداتش در این توافق پایبند باشد. ما در وین در حال مذاکره برای رسیدن به این هدف هستیم.

این دیپلمات انگلیس با ادعای اینکه خواسته های ایران در دور جدید مذاکرات حداکثری و فراتر از برجام است، تلاش کرد توپ را به زمین ایران بیندازد و مدعی شد که زمان در حال اتمام است و روند مذاکرات به اندازه کافی سریع پیش نمی رود.

وودوارد بدون اشاره به خروج یکجانبه آمریکا از برجام و بدعهدی طرف های اروپایی در اجرای تعهداتشان ذیل این توافق به انتقاد از توسعه ظرفیت های هسته ای کشورمان پرداخت و خاطر نشان کرد که برنامه هسته ای ایران هیچ گاه تا این اندازه پیشرفته نبوده است.

وی در بخش دیگری از اظهارات خصمانه خود با طرح ادعاهایی بی اساس علیه ماهیت برنامه هسته ای ایران از شورای امنیت خواست تا روی اهمیت وضعیت کنونی متمرکز شود و تاکید کرد که اگر ایران به مسیر خود ادامه دهد، مسئول شکست برجام و بروز یک بحران جدی خواهد بود.

 

فرانسه: رویکرد ما در قبال برجام دیپلماسی است

سفیر فرانسه در سازمان ملل مدعی شد: رویکرد دیپلماسی درباره برجام هنوز هم روی میز است ایران درخواست‌های حداکثری فراتر از برجام را مطرح می‌کند فعالیت‌های هسته‌ای ایران هیچ زمان تا این اندازه پیشرفته نبوده است

 

روسیه: آمریکا مقصر وضعیت فعلی مذاکرات برجام است

                  

سفیر روسیه در سازمان ملل گفت: آمریکا مقصر وضعیت کنونی مذاکرات برجام است روسیه  امریکا را مقصر وضعیت فعلی مذاکرات که آرام و دشوار است می‌داند

 اعتراض طرف.های غربی به اینکه ایران یک جانبه به برجام عمل نمی‌کند، اشتباه است

موضوعات خارج از برجام مثل کمک ایران به یمن را نمی بایست به برجام ربط داد.

 

تخت‌روانچی: بدون برآورده شدن کامل شرایط، برجام برای مردم ایران بی‌فایده است

سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل گفت: این که امروز شورای امنیت موضع ثابت خود را که "برجام باید بطور کامل احیاء و اجرا شود" دوباره تکرار کرد مایه دلگرمی است

ما از ارائه پیش شرط یا شرط جدید صحبت نمی‌کنیم‎؛ ما از همان شرایط مندرج در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ سخن می‌گوییم

بدون برآورده شدن کامل این شرایط، برجام برای مردم ایران بی‌فایده است

ما حدود چهار سال است که به طور کامل از حقوق و مزایای خود تحت برجام محروم شده‌ایم

برخی دولت‌ها فریبکارانه سعی می‌کنند اصرار ما بر احیای کامل و قابل راستی‌آزمایی حقوقمان را به عنوان یک اقدام غیرسازنده و انعطاف‌ناپذیر معرفی کنند

اقدامات ما ماهیتی جبرانی دارد و در تطابق کامل با تعهدات ما تحت پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و موافقتنامه پادمان است.

 

اعضای شورای امنیت: آمریکا به برجام بازگردد

نماینده دانمارک: ما همچنان باور داریم که با برجام در وضعیت بهتری هستیم.

نماینده نروژ: ما تلاش‌های مداوم برای بازگشت به اجرای کامل و مؤثر برجام را مورد توجه قرار می‌دهیم.

نماینده اتحادیه اروپا: به دلیل خروج یکجانبه آمریکا از این توافق و بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران، تهران متحمل عواقب اقتصادی شدیدی شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1534939
  • منبع: ایسنا و فارس
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.