اعضای گروه چهار به علاوه یک و اتحادیه اروپا به عنوان مشارکت کنندگان برجام و ایالات متحده آمریکا، یکشنبه شب درباره روند مذاکرات وین تشکیل جلسه دادند.

به گزارش جماران؛ اعضای گروه چهار به علاوه یک و اتحادیه اروپا به عنوان مشارکت کنندگان برجام و ایالات متحده آمریکا، یکشنبه شب درباره روند مذاکرات وین تشکیل جلسه دادند. شرکت کنندگان در این جلسه که بدون حضور ایران برگزار شد درباره آخرین وضعیت گفت‌وگوها بحث و تبادل نظر کردند.

 اعضای گروه چهار به علاوه یک و اتحادیه اروپا به عنوان مشارکت کنندگان برجام و ایالات متحده آمریکا، یکشنبه شب درباره روند مذاکرات وین تشکیل جلسه دادند.

شرکت کنندگان در این جلسه که بدون حضور ایران برگزار شد درباره آخرین وضعیت گفت‌وگوها بحث و تبادل نظر کردند.

میخائیل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه پیش از این دیدار به خبرنگاران گفت: باید متوجه باشید که (احیای مفاد برجام) یک روند است که شامل جلسات متعدد رسمی و غیر رسمی در سطوح و قالب‌های مختلف است. وی افزود که این جلسات مکمل هستند و از پیشرفت کار اطمینان حاصل می‌کنند.

این دیپلمات روس، بزرگترین دستاورد جلسات روزهای اخیر را تداوم مذاکرات وین و بازگشت به روال عادی دیپلماتیک دانست و افزود که ایران از این حق برخوردار است که ایده‌های جدیدی را ارائه کند و ما هم وظیفه داریم که آن‌ها را بررسی کنیم. اولیانوف خاطر نشان کرد که بر خلاف برخی ادعاهای مطرح شده مذاکرات به بن بست نخورده است.

 

برگزاری نشست اعضای برجام و آمریکا بدون حضور ایران

 

دور جدید مذاکرات پنجشنبه گذشته (۱۸ آذر) با آغاز نشست کمیسیون مشترک برجام از سر گرفته شده است. هیأت‌ها بلافاصله پس از نشست کمیسیون مشترک، کار بر روی متون و تلاش برای کاهش اختلافات را آغاز کرده‌اند.

در این دور از گفت‌ وگوها، کار روی متون صرفا به کارگروه‌ها محدود نیست و طرفین در فرمت‌ها و سطوح مختلف در حال کار در دو حوزه رفع تحریم و هسته‌ای هستند. همچنین دیروز برای نخستین بار جلسه کارشناسی سوم موسوم به کارگروه تدابیر اجرایی در چارچوب دو تازه مذاکرات، با حضور کارشناسان گروه ۱+۴، اتحادیه اروپا و ایران برگزار شد.

باقری ساعاتی پیش بیان داشت که در نتیجه تعامل و نشست‌هایی که طی چند روز گذشته در سطح کارشناسی و مقام‌های ارشد مذاکره کننده برگزار شد اختلافات طرفین در مورد دامنه و حیطه موضوعات قابل مذاکره در حال کاهش است. وی ابراز امیدواری کرد که طرف‌ها در دور جاری مذاکرات به یک جمع‌بندی در مورد دامنه و حیطه موضوعات قابل مذاکره برسند.

مذاکره کننده ارشد کشورمان در عین حال تصریح کرد که شرط بازگشت ایالات متحده آمریکا به برجام رفع تمام تحریم‌های ظالمانه و غیر قانونی است.

 

علی باقرى، مذاکره کننده ارشد ایران، پس از نشست با روسیه و چین: مواضع‌مان را در مورد چند موضوع هماهنگ کردیم

 

علی باقرى، مذاکره کننده ارشد ایران، پس از نشست با روسیه و چین: مواضع‌مان را در مورد چند موضوع هماهنگ کردیم

 

کارگروه زمان‌بندی توافق برای نخستین بار در وین تشکیل شد

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش خبر داد که کارگروه زمان‌بندی توافق برای نخستین بار از زمان آغاز دور جدید گفت‌وگوها در وین اتریش برای رفع تحریم‌ها علیه ایران تشکیل شده است. 

 

 

ایران اینترنشنال سخنان مذاکره‌کننده ارشد روسیه را تحریف کرد!

شبکه معاند فارسی زبان ایران اینترنشنال در ادامه انتشار گزارش‌های خلاف واقع درباره روند مذاکرات وین، سخنان مذاکره‌کننده ارشد روسیه را درباره موضع ایران در این گفت‌وگوها که با هدف رفع تحریم‌های ظالمانه جریان دارد، تحریف کرد که این اقدام با انتقاد دیپلمات روس مواجه شد.

پس از پیگیری‌های انجام شده از سوی خبرگزاری ایرنا با دفتر نمایندگی روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، اولیانوف در توئیتی از اشتباه در ترجمه سخنانش انتقاد و تصریح کرد که موضع ایران را در مذاکرات وین مثبت ارزیابی کرده است.

او در توئیتش نوشته است: بسیاری از دیپلمات‌ها محض احتیاط دوست ندارند مصاحبه کنند. احتمالاً حق با آنهاست.

این دیپلمات روس با بیان اینکه «امروز عصر عجله داشتم اما به درخواست روزنامه نگاران نظراتی را ارائه کردم» تصریح کرد: اما (سخنانم) بد تعبیر شد. آگاه باشید که من موضع ایران را مثبت ارزیابی کردم نه منفی.

 

 

علی باقری در وین: هیچ پیشنهاد و ابتکاری در وین دریافت نکردیم

مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات وین گفت: در زمینه موارد اختلافی، ایران هیچ پیشنهاد و ابتکاری از طرف مقابل دریافت نکرده است.

حجم ویدیو: 1.87M | مدت زمان ویدیو: 00:01:33
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.