خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در وین با اراده جدی و برای توافق خوب وارد شدیم. طرف مقابل انتظار نداشت متن اماده از تیم ایرانی دریافت کند. رویکرد طرف اروپایی در انجام تعهدات حداقلی است و به این خاطر تصمیم گرفت به پایتخت ها برگردند.

به گزارش جماران؛ سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: آنچه در مرز ما اتفاق افتاد یک اتفاق ناشی از عدم آشنایی مرزبانان هیات حاکمه افغانستان بود. ما در ۹۰۰ کیلومتر مرز موانعی برای جلوگیری از ورود اشرار و قاچاقچیان داریم که بخشی از این موانع در خاک ایران کشیده شده است.

سعید خطیب‌زاده در نشست خبری صبح امروز خود ضمن تبریک روز دانشجو و روز پرستار، پس از ارائه گاهشمار دستگاه دیپلماسی در هفته گذشته در پاسخ به این سوال که اتفاقاتی در مرز ایران و افغانستان رخ داد و اینکه برخی کشورهای منطقه به سمت به رسمیت شناختن دولت طالبان حرکت می‌کنند، موضع تهران نسبت به این دو موضوع چیست، گفت: آنچه در مرز ما اتفاق افتاد یک اتفاق ناشی از عدم آشنایی مرزبانان هیات حاکمه افغانستان بود. ما در ۹۰۰ کیلومتر مرز موانعی برای جلوگیری از ورود اشرار و قاچاقچیان داریم که بخشی از این موانع در خاک ایران کشیده شده است . جانب طالبان با نقطه صفر مرزی ناآشنا بودند که برهمین اساس به اتباع ایران آتش گشوده بودند که مرزبانان ما هم واکنش نشان دادند که بلافاصله موضوع پایان یافت و بلافاصله مقامات کابل بیانیه صادر کردند. همچنین برای جلوگیری از اتفاقات مشابه در بین دو طرف خطوط ارتباطی مستقیمی را گذاشتیم که اگر مواردی از این دست بود صحبت کنند.

وی ادامه داد: آینده افغانستان باید براساس خواست و اراده مردم این کشور چیده شود. قطعا هیچ دولتی که فراگیر نباشد و بازتاب دهنده ترکیب قومیتی و جمعیتی افغانستان نباشد نمی‌تواند آینده افغانستان را برای مسیر روشن تضمین کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که برخی خبرنگاران خارجی از قول هیات‌های اروپایی در وین گفته‌اند که هیات ایرانی اضطرار در خصوص موضوع توافق را درک نکرده‌اند، گفت: آنچه که می‌گویم روایت آمریکایی از ماجرای وین نیست و روایت دقیق ایرانی است؛ در وین ما با اراده جدی وارد شدیم و تیم برای حصول توافق خوب اعزام شد و این توافق خوب را در راستای اجرای تعهدات همه طرف‌ها می‌دانیم. هدف اصلی این است که همان جمعی که در تهران با رفت و برگشت‌های متعدد باید درباره ابعاد تحریمی تصمیم بگیرند در همانجا تصمیم بگیرند. شاید طرف مقابل اساسا انتظار نداشت با رویکردی که توافق خوب در کمترین زمان ممکن به دست بیاید متون آماده و مکتوب به آنها بدهد.

وی افزود: تمامی آنچه در این متون نوشته شده بود مبتنی بر برجام و پیش نویس ۶ دور قبل بود اساسا نمی‌توانست حداکثری باشد ولی رویکرد آمریکا و طرف‌های اروپایی حداقلی است و به همین خاطر درخواست کردند به پایتخت‌های خود برگردند و مشورت کنند. آخر این هفته دور بعدی آغاز خواهد شد و مهم این است که طرف مقابل مثل ایران با پیشنهادهای مشخص بیاید.

خطیب زاده در خصوص سفر امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه به منطقه و اظهارات وی در خصوص ارتباط موضوع هسته‌ای ایران با مسائل منطقه گفت:  اگر این اظهارات برای مصرف داخلی و راضی کردن برای خریدهایی باشد از آن گذر می‌کنیم.  این اظهارات از این جهت دقیق نیست که خود فرانسه یکی از اطراف برجام است و می داند این سازوکار بین‌المللی برای کمیسیون مشترک برجام براساس چه سندهایی است. برخی سخنان نه مبنای حقوقی و نه عقلانی دارد، لذا من گفته‌ام همان طور که موضوعات منطقه به کشورهای فرامنطقه مربوط نیست، مساله برجام هم فقط به ایران و ۱+۴ مربوط است. ما می خواهیم فرانسه نسبت به منطقه مسئولانه نگاه کند. نظامی سازی و فروش سلاح به کشورهای خاورمیانه دلیل جنگ‌هایی خانمان سوز در منطقه است. نقش مخرب کشورهایی مانند فرانسه نباید از منظر رسانه دور بماند. امنیت مردم ایران خط قرمز ما است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در رابطه با حادثه رخ داده در نظر نیز گفت: چیزی بیش از آنچه ستاد کل نیروهای مسلح و دبیرخانه شورای امنیت ملی گفته‌اند، ندارم که اضافه کنم. این در همان چارچوب قابل پاسخ است و اگر اتفاقی بود مثل همه خرابکاری‌هایی که رژیم صهیونیستی انجام داده، به مردم گزارش می‌شد.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی در خصوص جزئیات دو سند ارائه شده به طر‌ف‌های برجام گفت:  البته مذاکرات را در درون اتاق مذاکرات پیگیری می‌کنند اما چیزی که من می‌توانم بگویم این است که ما دو پیش‌نویس را براساس متن‌های شش دور مذاکرات قبلی به طرف‌های خودمان ارائه کردیم. اولین پیش‌نویس در مورد رفع تحریم‌ها است و طرف مقابل نمی‌تواند بگوید چه تحریم‌هایی مدنظر ایران است. امیدوارم بدانند ما چیزی کمتر از برجام را نمی‌‌پذیریم و بیشتر از برجام هم تعهد نمی‌دهیم.

وی ادامه داد: سند دوم در خصوص مسائل هسته‌ای است؛ معتقدیم اقدامات جبرانی ما در پاسخ به طرف مقابل انجام شده و  در چارچوب برجام بوده است و باید تکلیف تحریم‌ها روشن شود. مساله مهم این است که تعهدات طرف مقابل انجام شود. تعهدات ما روشن است ولی تحریم‌هایی که طرف مقابل باید بردارد بسیاری به عنوان بن بست وجود دارد.

خبر در حال تکمیل می باشد...

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.