خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه آمریکا متاسفانه همچنان بر رویه غلط دولت قبلی عمل می‌کند و آمریکا فرقی با دوران ترامپ درخصوص تحریم‌ها نکرده است، خاطرنشان کرد: «اگر دیپلماسی اصلاح مسیر غلط باشد ایران مطابق آنچه گفته پاسخ مناسب را به این اصلاح سیاست‌ها خواهد داد.»

به گزارش جماران؛ سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اگر طرف مقابل به تعهداتش تا هفته اول اسفند اجرا نکنند، دولت موظف به توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی است. این اقدام به معنای توقف نظارت‌های فراپادمانی است. در واقع ایران عضو پادمان و ان‌پی‌تی است ولی پروتکل‌ الحاقی متوقف می‌شود.

«سعید خطیب‌زاده» پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب درباره ضرب‌الاجل سوم اسفند براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی افزود: مسائل فنی باید از سازمان انرژی اتمی پرسیده شود ولی اگر طرف مقابل به تعهداتش در آن روز اجرا نکنند، دولت موظف به توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآورشد: این اقدام به معنای توقف نظارت‌های فراپادمانی است و به معنی پایان تمامی نظارت‌ها نیست. در واقع ایران عضو پادمان و ان‌پی‌تی است ولی پروتکل‌ الحاقی متوقف می‌شود.  

 وی با بیان اینکه همکاری با آژانس ادامه می‌یابد، عنوان کرد: تمامی این اقدامات برگشت‌پذیر هستند به شرطی که طرف‌های مقابل به تعهدات خود پایبند باشند.  

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره اظهارات اخیر وزیر اطلاعات هم گفت: موضع ایران تغییر نکرده و مبتنی بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای است. فتوای رهبری درباره حرمت سلاح‌های کشتار جمعی و هسته‌ای باقی است.  

خطیب زاده با اشاره به تحولات سیاست خارجی در یک هفته اخیر گفت: روز دوشنبه ۲۰ بهمن، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن با ظریف، خاجی و عراقچی دیدار کرد. رایزنی‌های خوبی درباره حل بحران یمن انجام شد و امیدواریم این سفر تاثیر مثبتی بر حل این بحران داشته باشد.  

وی ادامه داد: روز سه‌شنبه هم دیدار رئیس‌جمهور با سفرای مقیم در تهران انجام شد. همان روز احضار سفیر بلژیک را داشتیم که مدیرکل وزارت امور خارجه نسبت به رفتار غیرقانونی دادگاه بلژیک اعتراض کرد. در سالگرد پیروزی انقلاب هم تمامی نمایندگی‌های ایران سالگرد این پیروزی را برگزار کردند.  

این دیپلمات ارشد کشورها سفر هفته گذشته رییس دستگاه قضا به عراق را جزو سفرهای موفق  ارزیابی کرد و افزود: در حوزه پرونده سردار سلیمانی، روابط قضایی و سیاسی و مناسبات کنسولی پیگیری‌هایی انجام شد که می‌تواند به مناسبات دو کشور کمک کند. در روزهای اخیر نماینده ایران هم به سوریه سفر کرد و با بشار اسد دیدار کرد.  

آژانس مسئولیت حقوقی و قطعی نسبت به حفظ محرمانگی اسناد دارد 

خطیب‌زاده درباره نامه اخیر نمایندگی ایران در آژانس تصریح کرد: این اولین نامه ما نیست و ان‌شاالله آخرین نامه ما باشد. درباره همکاری با آژانس نهایت همکاری را داشتیم اما در گذشته شاهد درز اطلاعات بودیم. آژانس مسئولیت حقوقی و قطعی نسبت به حفظ محرمانگی اسناد دارد. این اسناد ذاتا محرمانه هستند وگرنه فعالیت‌های ایران شفاف است. متاسفیم سهل‌انگاری‌های جدی رخ داده است. این نامه برای یادآوری مسئولیت‌های آژانس بود.  

وی درباره توییت روز گذشته وزیر امور خارجه آمریکا درباره برجام مبنی بر دیپلماسی اصولی خاطرنشان کرد: آمریکا متاسفانه همچنان بر رویه غلط دولت قبلی عمل می‌کند. آنچه امروز رخ می‌دهد با قبل از ۲۰ ژانویه تفاوتی نکرده است؛ همان فشار حداکثری و جنایت بر ملت با همان رویکرد ادامه داد.

 سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: اکنون که با شما صحبت می‌کنم، آمریکا فرقی با دوران ترامپ درخصوص تحریم‌ها نکرده است و این می‌تواند موجب شرم کسانی باشد که کارزار انتخاباتی خود را مبنی بر فاصله گرفتن از ترامپ پایه گذاشته بودند.  اگر دیپلماسی اصلاح مسیر غلط باشد ایران مطابق آنچه گفته پاسخ مناسب را به این اصلاح سیاست‌ها خواهد داد.

خطیب‌زاده درباره مواضع اخیر آمریکا درباره یمن و سفر اخیر نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور یمن عنوان کرد: سفر اخیر نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد از قبل برنامه ریزی شده بود که از قضا، به خاطر کرونا یکی دو بار عقب افتاده بود.

 وی اضافه کرد: ایران درباره مسائل منطقه‌ای با کشورهای منطقه‌ای رایزنی می‌کند البته سازمان ملل به عنوان تسهیل‌کننده کار جایگاه خاص خود را دارد.

 رییس مجلس از تلاش‌های وزارت خارجه در سفر به روسیه اطلاع دارد

 سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات روز گذشته سخنگوی هیات رئیسه مجلس مبنی بر عدم هماهنگی وزارت خارجه  در سفر رییس مجلس به روسیه و عدم دیدار قالیباف با پوتین گفت: این سخن درست نیست و احتمالا ایشان اطلاع دقیقی از مسائل ندارند. آقای قالیباف می‌دانند وزارت خارجه در چه ابعاد و سطحی برای این سفر هماهنگی‌هایی داشته است. خوب نیست از این تریبون سخنانی گفته شود که درست نیست.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه افزود: مصالح ملی اجازه ورود بیشتر را نمی‌دهد ولی این به معنای درستی آن اظهار نیست. اگر فکر می‌کنند سوال را به صحن ببرند تا جزییات در صحن مطرح شود.

خطیب‌زاده درباره شایعه دستگیری یک دیپلمات ایرانی در ترکیه اظهار داشت: هیچ کارمند کنسولگری ایران بازداشت نشده است و نمی تواند چنین اتفاقی بیفتد چون خلاف رویه هاست.

 وی اضافه کرد: یکی از اتباع ایران هنگام ورود به ترکیه بازداشت شده است و ما با دولت ترکیه در این زمینه در تماس هستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال ایرنا درباره بیانیه اخیر سه کشور اروپایی تصریح کرد: سه کشور اروپایی راه ساده‌تری دارند که به تنش‌ها پایان دهند و آن، این است که به تعهدات برجامی خود برگردند. این راه ساده‌تر از راه کنونی‌شان است. برجام در شرایط حساسی است و این تنش‌آفرینی‌ها کمک نمی‌کند.  

 اورانیوم فلزی راه رسیدن به سوخت پیشرفته هسته‌ای است

این دیپلمات ارشد درباره پروژه اورانیوم فلزی خاطرنشان کرد: ایران در حوزه تحقیق و توسعه دانش هسته‌ای این مسئله را در مدنظر قرار داد ولی در برجام متوقف کرده بود. سوخت پیشرفته هسته‌ای اکنون در بسیاری از راکتورها استفاده می‌شود امروز هم جزو ترندهای صنعت صلح‌آمیز هسته‌ای است. اورانیوم فلزی راه رسیدن به این سوخت پیشرفته است. ایران کاری جزو تحقیق و توسعه برای سوخت راکتور تهران انجام نداده است. بهتر است اروپا و آمریکا به تعهداتشان بازگشته تا ایران به تهداتش عمل کند.  

خطیب‌زاده در پاسخ به سوال دیگر ایرنا درباره حمله ارتش ترکیه به شمال عراق هم ابراز داشت: حاکمیت و تمامیت ارضی عراق باید توسط کشورهای منطقه به رسمیت شناخته شود و احترام میان کشورها حفظ شود. اتفاقات بدی هم در مورد ترکیه رخ داده که محکوم است و منطقه این حد از خشونت را نمی‌تواند تحمل کند.  

 اجرای تعهدات آمریکا نیازمند پیام بردن نیست/ دولت کنونی آمریکا هم شریک نقض دولت قبلی در برجام است

وی در این سوال ایرنا درباره تلاش قطر برای احیای برجام میان ایران و آمریکا هم بیان کرد: از این کمک‌ها استقبال می‌کنیم. قطر میان دوستان و همکاران منطقه‌ای ایران قرار دارد. رایزنی‌های نزدیکی میان ایران و قطر در سطوح مختلف در جریان بوده است.  

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه از هر کمکی برای کاهش تنش‌ها استقبال می‌کنیم ولی اجرای تعهدات آمریکا نیازمند پیام بردن نیست، یادآور شد: این کشور به راحتی می‌تواند این کار را بکند. تاسف اینجاست که دولت کنونی شریک نقض دولت قبلی در نقض تعهدات شده است که این مسیر سازنده‌ای نیست و باید متوقف شود.

خطیب‌زاده درباره خسارت وارد شده به ایران در پی آتش سوزی در مرزهای ایران و افغانستان عنوان کرد: اتفاق روزهای گذشته در افغانستان به گونه‌ای بوده که در ایران رخ داده است. بلافاصله با دستور رییس جمهوری تصمیم گرفته شد تا مرزهای ایران باز شود. اگر این کار صورت نمی‌گرفت خسارت‌ها چند برابر می‌شد.  

وی با اشاره به ارسال سریع کمک‌ها به منطقه گفت: گزارشی درباره خسارت انسانی اتباع ایرانی نداریم. جای شکر دارد با همکاری دوستان افغانستانی با کمترین خسارت‌ها این آتش‌سوزی مهار شد.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره لغو روادید میان ایران و عراق گفت: بعد از سفر نخست‌وزیر عراق به ایران توافقی صورت گرفت که بر اساس آن روادید رایگان شود. موضوع حذف روادید هم از موضوعات مذاکراتی میان دو طرف است.  

خطیب‌زاده درباره فروش نفت ایران از سوی آمریکا در پی توقیف نفتکش‌های ایرانی اظهار داشت: آن نفت فروخته شده بود و آمریکا نفت کشور دیگری را گرفته بود. اما این راهزنی آمریکا در آب‌های بین‌المللی بود که برای این کشور موجب شرمساری است.  

وی اضافه کرد: آنچه در مورد یک نفتکش دیگر گفته می‌شود، این نفت برای دولت ایران نیست بلکه برای بخش خصوصی است که این هم راهزنی است ولی این اتفاق در دولت بایدن است که قرار بود که مسیر غلط گذشته را جبران کند. باید راهی اندیشید که هر کسی به هر دلیلی نتواند راهزنی انجام دهد.  

 تست دیروز و امروز آقای ظریف منفی بوده است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره کسالت روز گذشته ظریف هم تصریح کرد: وزیر امور خارجه کسالتی داشت که موجب نگرانی شده بود ولی تست دیروز و امروزشان منفی اعلام شده بود و ایشان کرونا ندارند ولی آن کسالت را از ناحیه دیگر باید پیگیری کنند.

خطیب زاده درباره اظهارات اخیر نخست‌وزیر انگلیس خاطرنشان کرد: هیچ کشوری در دنیا نیست که درباره مصالح ملی و امنیت ملی خود مصالحه کند. ایران به عنوان کنشگر شناخته شده در صحنه بین‌المللی در مورد منافع ملی خود با کسی مصالحه نمی‌کند. برنامه موشکی ایران دفاعی و تدافعی است. برجام برای حل و فصل بحران ساختگی در مسیر پیگیری است.

وی درباره وضعیت کارکنان شرکت رنو در فرانسه ابراز داشت:‌ موضوع در دست پیگیری است و سفارت ما در این خصوص فعال است.

تماس با مقامات افغانستان درباره آتش‌سوزی گمرک اسلام‌قلعه در جریان است

سخنگوی وزارت امور خارجه با تشریح اقدامات ایران برای مقابله با آتش سوزی در گمرک اسلام قلعه افغانستان، گفت: جمهوری اسلامی ایران برای کمک به آسیب‌دیدگان و مجروحان احتمالی حادثه، تدابیری اتخاذ کرده است و تماس میان مقام‌های ذیربط دو کشور در این ارتباط در جریان است. 

به دنبال انفجار ظهر امروز در یکی از مخازن گاز در محوطه گمرک اسلام‌قلعه افغانستان و وقوعآتش‌سوزی گستردهدر این گمرک،«سعید خطیب‌زاده»  از تماس استاندار هرات در افغانستان با استاندار خراسان رضوی و درخواست کمک جهت جلوگیری از آسیب بیشتر به تاسیسات و همچنین حاضرین در محوطه گمرک خبر داد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: بلافاصله بعد از این تماس، اقدامات اولیه برای ارائه تسهیلات بیشتر به افراد و خودروهای گرفتار شده در منطقه آتش‌سوزی هماهنگی شد و سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات طی تماس‌هایی با مقامات این استان از جمله استاندار ابعاد حادثه را مورد بررسی قرار داد. 

وی ادامه داد: با هماهنگی وزارت امور خارجه و مرزبانی و سایر دستگاه‌های ذیربط مرز اسلام قلعه – دوغارون به روی کامیون‌ها، خودروها و افرادی که برای گریز از آتش‌سوزی به سمت مرزهای ایران گریخته بودند، باز نگاه داشته شد. 

به گفته خطیب‌زاده، جمهوری اسلامی ایران برای کمک به آسیب‌دیدگان و مجروحان احتمالی حادثه، تدابیری اتخاذ کرده است و تماس میان مقام‌های ذیربط دو کشور در این ارتباط در جریان است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه تاکنون در خصوص آسیب‌دیدگان احتمالی حادثه گزارشی واصل نشده است، اظهار داشت: همینطور در خصوص وارد آمدن صدمه به اتباع ایرانی نیز اطلاعی دریافت نکرده‌ایم و امیدواریم با کمک مقامات دو کشور در مرز، هرچه سریع‌تر دامنه آتش‌سوزی مهار شود.

خبرنگار ایرنا در تایباد حوالی ساعت ۱۳ امروز ۲۵ بهمن ماه از شنیده شدن صدا و مشاهده دود عظیم ناشی از انفجار بزرگ در تاسیسات گمرکی اسلام ‌قلعه افغانستان در شهر تایباد و ۱۸ کیلومتری مرز دوغارون خبر داد.

مرکز شهرستان ۱۲۰ هزار نفری تایباد در ۲۲۸ کیلومتری جنوب شرق مشهد واقع است. تایباد از سمت شرق و جنوب شرق هم مرز با کشور افغانستان است.

گمرک دوغارون در ۱۸ کیلومتری شهر تایباد در حوزه صادرات، واردات، ترانزیت و رفت و آمد مسافر بین دو کشور ایران و افغانستان فعالیت دارد. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.