خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با بیان اینکه بازگشت آمریکا به برجام به صورت اتومات نیست، با یک امضا خارج شدند و با یک امضا نمی‌توانند وارد شوند، تاکید کرد: «اگر دولت بایدن دنبال تصحیح مسیر غلط آمریکاست باید اقدام کند. ما تنها به اقدام آمریکا نگاه خواهیم کرد و همچنان منتظریم ببینیم اقدامی صورت می‌دهد و اقدام آن مبنای پاسخ متناسب ما خواهد بود.»

به گزارش جماران؛ سخنگوی وزارت امور خارجه درباره بازگشت آمریکا به برجام گفت:‌ ما منتظر اقدام آمریکا هستیم. بازگشت آمریکا به برجام به صورت اتومات نیست، با یک امضا خارج شدند و با یک امضا نمی‌توانند وارد شوند.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که چه اتفاقی بیفتد که ایران، آمریکا را عضو برجام بپذیرد؟ اظهار داشت: ما منتظر اقدام آمریکا هستیم. اقدام هم یک رفع تحریم موثر و این یعنی همه تحریم‌هایی که بعد از روی کار آمدن ترامپ با گردن کشی درباره نرم‌های بین‌المللی و قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام رخ داد باید به صورت موثر لغو شوند و ما باید آثار رفع تحریمی را در ایران ببینیم. یک امضا بر روی کاغذ کفایت نمی‌کند و پاسخش امضا بر روی کاغذ است. ما آنچه منتظریم اظهارنظر این و آن نیست. سرمایه این ملت قابل دسترسی باشد. نفت مبادله و پولش برگردد و زنجیره‌ای از آثار رفع تحریمی را ببینیم. هر زمان این اقدام را از سوی آمریکا ببینیم متناسب با آن پاسخ خواهیم داد.

وی گفت: بازگشت آمریکا به برجام به صورت اتومات نیست، با یک امضا خارج شدند و با یک امضا نمی‌توانند وارد شوند.

خطیب‌زاده بیان کرد: اگر دولت بایدن دنبال تصحیح مسیر غلط آمریکاست باید اقدام کند. ما تنها به اقدام آمریکا نگاه خواهیم کرد و همچنان منتظریم ببینیم اقدامی صورت می‌دهد و اقدام آن مبنای پاسخ متناسب ما خواهد بود.

او در پاسخ به سوالی دیگر گفت: هیچ مذاکره‌ دوجانبه‌ای با آمریکا نه لازم است و نه در این خصوص خواهیم داشت. آمریکا لازم است به تعهداتش برگردد و اگر این اقدام صورت بگیرد در چارچوب کمیسیون مشترک برجام امکان گفت‌وگو است.

 

طالبان بخشی از واقعیت افغانستان است / شهدای خود در مزار شریف را فراموش نکرده ایم

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران سفر منطقه‌ای هفته گذشته محمدجواد ظریف به باکو، مسکو، ایروان، تفلیس، استانبول و نخجوان اشاره کرد و افزود: یکی از مهمترین و موفق‌ترین سفرهای منطقه‌ای دوران وزارت خارجه خود را انجام داد.

این دیپلمات ارشد کشورمان به برخی سفرها به تهران و از جلمه سفر هیأت سیاسی طالبان اشاره و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ظریف گفته این گروه تروریستی بوده و دلیل اینکه با این گروه گفت‌وگو شده است؟ گفت: طالبان بخشی از واقعیت افغانستان است و دفتر سیاسی طالبان در دوحه و پاکستان و برخی جاهای دیگر به صورت رسمی فعالیت دارد. در مذاکرات مستقیم با حاکمیت و دولت مستقر افغانستان هستند. این سفر به اطلاع دولت افغانستان رسیده است.

وی افزود: درباره ماهیت و فعالیت‌های این گروه صحبت‌هایی است و ما شهدای خود در مزار شریف را فراموش نکردیم و این سفر هم در راستای گفت‌وگوهای جاری بین دولت افغانستان و این گروه صورت گرفت. همواره اعلام کرده‌ایم از گفت‌وگوهای بین الافغانی و فراگیر افغانستانی حمایت می‌کنیم و طالبان هم بخشی از این گروه‌ها هستند و طبیعی است به صورت کاملا اعلام شده از قبل این سفر انجام شد.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: دولت ایران با دولت افغانستان رابطه بسیار خوبی دارد و ما همواره از دستاوردهای ملت و دولت افغانستان حمایت کردیم و همه گفت‌وگوهای صورت گرفته به خواست و با اطلاع و برای تبادل و رایزنی است. طالبان بخشی از واقعیت امروز افغانستان است.

 

سخنگوی وزارت خارجه: مسیر گفت‌وگو با عربستان همچنان باز است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره عربستان سعودی بیان کرد: مسیر گفت‌وگو همچنان باز است و هر روزی عربستان این مسیر را اصلاح و جنگ یمن را خاتمه دهد و بپذیرد تنها در گفت‌وگوهای درون منطقه‌ای می‌توان به فهم مناسب رسید آغوش ایران کاملا باز است و ما پذیرای آنها خواهیم بود.

او درباره عربستان سعودی بیان کرد: موضع ما همکاری و گفت‌وگو در منطقه بدون دخالت خارجی‌هاست. چندین دهه است منطقه را به دلایل نیات شوم خود گروگان سیاست‌های غلط خود کرده‌اند. برخی همسایگان خوب ما در منطقه با توهمی که حضور ترامپ پنجره فرصتی باشد برخی اقدامات نامناسب را انجام دادند. مسیر گفت‌وگو همچنان باز است و هر روزی عربستان این مسیر را اصلاح و جنگ یمن را خاتمه دهد و بپذیرد تنها در گفت‌وگوهای درون منطقه‌ای می‌توان به فهم مناسب رسید آغوش ایران کاملا باز است و ما پذیرای آنها خواهیم بود.

حجم ویدیو: 3.06M | مدت زمان ویدیو: 00:01:43
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.