ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان گفت: طالبان سیاست دشمنی را دنبال نمی کند؛ بحث ها بر سر نظام سیاسی آینده با رهبران طالبان مورد بحث است. امارت اسلامی افغانستان از همکاری جهانی برای بهبود اقتصادی استقبال می کند.

به گزارش جماران؛ ذبیح الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان برای نخستین بار بعد از کنترل کابل در مقابل دوربین رسانه ها حاضر شد و به مردم افغانستان و کشورهای همسایه از روابط خوب، پایان جنگ و توسعه خبر داد.

ذبیح الله مجاهد در کنفرانس خبری در مرکز رسانه های دولت افغانستان گفت که برای تمام مردم افغانستان از نظامیان، سیاستمداران، اقوام عفو عمومی اعلام شده و هیچ کسی مورد بازخواست در باره گذشته قرار نخواهد گرفت.

مجاهد گفت که مترجمان نظامیان خارجی و خود نظامیان دولت افغانستان هم مورد تعقیب قرار نخواهند گرفت و آنها باید به منازل خود برگردند و به هیچ کسی اجازه داده نمی شود که آنها را تعقیب کند.

وی گفت که نوعیت نظام آینده را مردم و همه اقوام افغانستان تعیین خواهند کرد و نوع پرچم را نیز با قانون نظام و دولت آینده مردم تصمیم خواهند گرفت اما نظام اسلامی ایجاد می شود و ما برای ایجاد نظام اسلامی قربانی های زیادی را متحمل شده ایم.

وی گفت که همه رسانه های خصوصی از آزادی بیان استفاده خواهند کرد اما این آزادی نباید برخلاف اسلام و عقیده مردم باشد و آنها از نظام آینده برای اصلاح و پیشرفت می توانندانتقاد کنند.

وی گفت :به کشت و قاچاق مواد مخدر در افغانستان اجازه نخواهند داد اما برای محو آن جامعه جهانی باید افغانستان را همکاری کنند تا کشت جایگزین برای کشاورزان ارائه شود و آنها از کشت مواد مخدر دست بردارند.

سخنگوی گروه طالبان تأکید کرد که آنها همه مخالفان طالبان را بخشیده اند و مخالفان نیز باید آنها را ببخشند زیرا آنهای که در جریان جنگ و انفجارها آسیب دیدند از طرف آنها عمدی نبوده بلکه مشکلات فنی و دیگر بخش ها باعث آسیب رساندن به مردم شده است.

ذبیح‌الله مجاهد گفت که استقلال حق قانونی همه ملت است. توانستیم با تلاش های زیاد آزادی کامل را بدست بیاوریم و ما به قانون و آزادی کشورها احترام می گذاریم و آنها نیز باید حق حاکمیت و اسلامیت مردم افغانستان احترام بگذراند و مداخله نکنند.

به گفته مجاهد اگر جامعه جهانی در باره رفتار و وضعیت افغانستان نگرانی داشته باشند می توانند آنرا با آنها در میان بگذارند تا در باره حل آن اقدام صورت گیرد و طالبان با تمام جامعه جهانی رابطه خوب و حسنه را می خواهند.

وی گفت که کشورهای منطقه و همسایه ها می توانند در آینده در بخش های مختلف در کشور برای پیشرفت اقتصادی سرمایه گذاری کنند و طالبان برای رونق و زندگی بهتر مردم این کشور تلاش خواهد کرد.

مجاهد گفت که جنگ تمام شده و با گذشت هر روز وضعیت بهتر می شود و رفتار طالبان نیز با گذشت هر روز با مردم بهتر از پیش خواهد شد.

سخنگوی طالبان به اعاده حقوق زنان در بخش های مختلف براساس حقوق اسلامی تأکید کرد و گفت که زنان در تمام بخش های جامعه مطابق قانون اسلامی فعالیت خواهند کرد و آنها به حقوق زنان احترام می گذارند.

ذبیح‌الله مجاهدتصریح کرد که  زنان در چارچوب شرع حق فعالیت خواهند داشت. کشورهای دیگر فکر نکنند که طالبان حق زنان را برسمیت نمی شناسند.

ما به هیچ کسی در افغانستان اجازه نمی‌دهیم علیه کشورهای همسایه و جهان اقدامی کند و از طرفی از سایر کشورها تقاضا داریم تا آنها هم آداب و رسوم ما را محترم شمارند.

مجاهد همچنین به تمام نهادهای ملی و بین المللی و دیپلماتیک خارجی در کابل اطمینان داد که امنیت آنها بصورت کامل تأمین می شود و هیچ خطری آنها را تهدید نمی کند.

وی تأکید کرد که در بخش اقتصادی گام‌های مهمی برخواهند داشت و کشورهای همسایه منطقه می توانند در این کشور در بخش‌های مختلف سرمایه گذاری کنند و ما تلاش می کنیم در زندگی مردم تغیر و بهبودی بوجود بیاوریم.

مجاهد از ایجاد نظام جامع و بدون تعصب و همه شمول سخن گفت و افزود که نمی خواهد دیگر جنگ و ناامنی در این کشور ادامه یابد.

سخنگوی طالبان تأکید کرد که با وجود اینکه آنها با زور نظامی افغانستان را تصرف کرده اند اما هرگز حس انتقام گیری ندارد و می خواهند همه در این کشور خدمت کنند و برای پیشرفت مردم تلاش نمایند.

وی در باره مترجمان و دیگر افراد افغانستان که توانایی کار در بخش های مختلف در این کشور را دارند خواست از ترس افغانستان را ترک نکنند چراکه هرگز مورد بدرفتاری قرار نمی گیرند و کشور به آنها نیاز دارد باید باشند و به کشور و مردم خود خدمت کنند و ما به آنها نیاز داریم.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در باره تغییر طالبان نسبت به دهه ۹۰ میلادی گفت که اگر هدف از تغییر دینی و ایدئولوژی باشد ما هیچ تغییری نکرده ایم اما از نگاه تجربه بینش و نوع نگاه بسیار آموخته ایم و تغییراتی زیادی در طالبان بوجود آمده است.

خبرنگاری از مجاهد پرسید که یکی از شاعران کشور ربوده شده و پاسخ وی در این باره چیست، گفت که اطلاع ندارد اگر چنین شده باشد برای جلوگیری از این وضعیت تلاش خواهد کرد و اجازه نمی دهد کسی به شاعران و فرهنگیان کشور آسیب برسانند.

مجاهد گفت که افراد طالبان با عبدالله عبدالله و دیگر سیاستمداران افغانستان در حال گفت وگوها هستند و پیشرفت های خوبی در این رابطه بدست آمده و طالبان بصورت غیر قابل پیش بینی این کشور را در کنترول خود گرفتند و به همین دلیل تاحدودی غافل گیر شده اند.

مجاهد در باره آمدن رهبر طالبان به افغانستان گفت که بزودی وی داخل کشور خواهد آمد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.