طالبان مدعی شده با تسلط بر ولایت های قندهار، هلمند و هرات، شمار ولایت هایی که به کنترل این گروه در آمده است به ۱۵ ولایت از ۳۴ ولایت افغانستان رسیده است و در همین حال سازمان ملل از کشورهای همجوار افغانستان خواست تا پناهندگان فراری از جنگ را بپذیرند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، منابع خبری افغانستان اعلام کردند که محمد امیراسماعیل خان فرمانده سابق جهادی و فرمانده نیروهای مردمی امروز جمعه به اسارت طالبان در آمده است.

گروه طالبان تصویر و ویدئوی محمداسماعیل خان را منتشر کرده است که نشان می دهد وی در اسارت این گروه قرار دارد. همچنین در ویدئویی که این گروه از وی منتشر کرده اند، اسماعیل خان از طالبان می خواهد که با مردم مدارا کنند تا بتوانند در آرامش زندگی کنند.

بر اساس این گزارش، شخصی که با طالبان صحبت می کند، می گوید شما به طالبان تسلیم شدید و طالبان با شما برخورد خوب کردند و اکنون شما به افرادی که در حال جنگ با طالبان هستند، چه می گویید؟ اما وی می گوید که ابراز امیدواری می کند که در افغانستان فضای صلح ایجاد شود و جنگ پایان یابد.

گروه طالبان از محمداسماعیل می پرسد: در وضعیتی که قرار دارید، چه احساسی دارید؟ اما وی می گوید که نمی تواند در باره شرایط فعلی خود صحبت کند زیرا حادثه بصورت ناگهانی اتفاق افتاده و نمی تواند در این باره چیزی بگوید.

این سخنان نشانگر آن است که وی تسلیم نشده بلکه اسیر شده است.

سخنان ویدئویی اسماعیل خان نشان می دهد که وی در شوک بسر می برد.

استان هرات روز گذشته بدست گروه طالبان سقوط کرد و لشکر ۲۰۷ ظهر نیز امروز جمعه به طالبان تسلیم شدند و گفته می شود که معاون ارشد وزارت کشور، استاندار و فرمانده ارتش تسلیم طالبان شده اند اما هنوز از سرنوشت آنها خبری در دست نیست.

 

photo_2021-08-13_13-36-58

 

 

آخرین تحولات افغانستان؛ لشکر ۲۰۷ ظفر به طالبان تسلیم شد

منابع خبری در غرب افغانستان اعلام کردند که لشکر ۲۰۷ ظفر پیش از ظهر امروز جمعه به طالبان تسلیم شد و از سرنوشت فرماندهان ارتش، معاون ارشد امنیتی وزارت کشور و اسماعیل خان گزارشی در دست نیست.

صفحه خبرنگاران افغانستان اعلام کرد که لشکر ۲۰۷ ظفر مستقر در استان هرات امروز جمعه به طالبان تسلیم شد اما از سرنوشت فرمانده این لشکر و مقامات دولتی از جمله محمداسماعیل خان فرمانده نیروی مردمی گزارشی در دست نیست.

همچنین گفته می شود که کامران علی زایی رئیس شورای استانی هرات نیز امروز جمعه به طالبان تسلیم شده است.

ساکنان هرات می گویند که وضعیت شهر بطور کامل آرام است و گروه طالبان در اطلاعیه ای از کارمندان غیر نظامی دولت خواسته است که سر وظیفه خود حاضر شوند و نظامیان نیز می توانند با تسلیم کردن سلاح های خود رسید دریافت کنند.

طالبان در اطلاعیه امروز خود در شهر هرات با اعلام شماره تماس ویژه شکایات مردمی گفته است که در صورت مشاهده هر گونه بد رفتاری از سوی نیروهای طالبان موضوع را اطلاع دهند تا جلو آن گرفته شود.

وزارت دفاع افغانستان امروز جمعه در اطلاعیه ای از کشته شدن ۲۰۲ عضو گروه طالبان در ۲۴ ساعت گذشته در مناطق مختلف این کشور خبر داده و افزوده است که در این مدت ۸۹ تن دیگر آنها نیز در حملات هوایی و زمینی ارتش زخمی شده اند.

در اطلاعیه وزارت دفاع افغانستان آمده است که این افراد طالبان در استان های ننگرهار، غزنی، فراه، بادغیس، بلخ، هلمند وکاپیسا کشته و یا زخمی شده اند.

 

 

ورود طالبان به پایگاه هوایى شیندرد در هرات

 

 

بیانیه ای ۱۳ ماده ای طالبان خطاب به ملت افغانستان و همسایگان 

گروه طالبان با صدور بیانیه ای ۱۳ ماده ای ضمن بیان مواضع خود، پیشروی سریع را نشانه محبوبیت این گروه نزد مردم افغانستان دانست و تاکید کرد: به تمام همسایه‌ها اطمینان می‌دهیم که از طرف ما هیچگونه مشکلی برای آنها به وجود نخواهد آمد.

 در بیانیه طالبان آمده است که مناطق و استانهای که در کنترل طالبان قرار می‌گیرد، در حقیقت نشانه‌ محبوبیت این گروه نزد ملت است. زیرا چنین پیشروی بزرگ و سریع از راه زور ممکن نیست.

در بیانیه آمده است که طالبان یکبار دیگر به تمام مردم افغانستان اطمینان می‌ دهد که مانند همیشه از جان، مال و آبروی آن‌ها محافظت می کند و فضای مطمئنی را برای ملت ایجاد خواهد کرد و هیچکسی نباید در این مورد نگرانی داشته باشد.

در این بیانیه تصریح شده است که طالبان باید در مورد بیت المال بسیار متوجه باشد، تاسیسات عمومی ، ادارات دولتی و تجهیزات آنها، پارک‌ها، جاده و پل‌ها؛ همه امانت اند و باید مورد هیچگونه تصرف شخصی و بی‌پروایی قرار نگیرد و به جدیت نگه‌داری شوند.

این بیانیه می افزاید؛ همه کسانی که در گذشته با اشغالگران کار و همکاری کرده اند و یا اکنون در صف دولت کابل ایستاده اند، آغوش طالبان برای آن‌ها باز است و برای همگان عفو عمومی اعلان شده است.

در بیانیه طالبان آمده است؛ افراد نظامی و غیر نظامی که با طالبان همکاری می کنند، برای شرایط مطلوب تر کشور در آینده تصمیم گیری خواهند کرد و از استعدادهای همگان برای خدمت به کشور استفاده خواهد شد و هیچ کس در این مورد نباید احساس نگرانی کند.

" مناطقی که به کنترل طالبان در آمده است، مردم زندگی خود را به گونه عادی به پیش ببرند، به ویژه در نهادها و سازمان های بهداشتی و آموزشی، اجتماعی و فرهنگی به فکر ترک کشور یا منطقه نباشد و برای اداره کشور به خدمات همه مردم افغانستان نیاز است."

در بیانیه تصریح شده است که حمله طالبان به سازمانی های بین المللی در این کشور و برخی شهروندان تبلیغات بی اساسی است و گروه طالبان دست به چنین اقداماتی نخواهد زد.بلکه حفاظت از جان و مال مردم را وظیفه خود می داند و به دارایی های شخصی افراد هیچ چشم داشتی نخواهد داشت.

" به همه کسانی که بر اثر تبلیغات بی اساس از کشور خارج شده اند و یا به سایر مناطق افغانستان رفته اند، خواه از مسوولین محلی باشند و یا شهروندان عادی، توصیه می کنیم که به منازل خود بازگردندند و ما از جان، مال و آبروی آنان دفاع خواهیم کرد."

این بیانیه می افزاید؛ طالبان به افراد خود دستور داده که بدون اجازه وارد منزل کسی نشوند و اجازه ندارند به جان و آبروی مردم خدشه ای وارد کنند. هر چند ممکن است که دشمنان به افرادی ماموریت داده باشند که به نام مجاهدین به مردم آسیب برسانند، از مردم می خواهیم در این مورد با طالبان همکاری کنند و اگر با چنین افرادی روبرو شدند، فوری گزارش دهند.

" پیام ما به بازرگانان، صنعت‌کاران و سرمایه‌داران این است که کارهای خود را به گونه عادی به پیش ببرند و به مردم خود خدمت نمایند. طالبان برای کسب و کار آنان فضای مناسب ایجاد می کند."

در بند پایانی این بیانیه آمده است ما بار دیگر به همسایگان اطمینان می دهیم که از جانب طالبان هیچ گونه مشکلی برای آنها به وجود نخواهد آمد، و امنیت دیپلماتها ، کارمندان کنسولگریها و سفارتخانه ها را تامین خواهیم کرد و فضایی امن و قابل اعتماد برای آنان میها خواهیم کرد.

 

شورای امنیت سازمان ملل درحال رایزنی برای محکومیت حملات طالبان

شورای امنیت سازمان ملل در حال بحث و رایزنی درباره پیش‌نویس بیانیه‌ای است که حملات طالبان را به شهرها و شهرک‌هایی که منجر به تلفات بالای غیرنظامیان می‌شود، محکوم کند.

 

فرانسوی ها هم افغانستان را ترک می کنند

پس از آمریکا و بریتانیا، فرانسه از اتباعش خواست فورا خاک افغانستان را ترک کنند.

 

 

پنتاگون: فعالیت امنیتی نیروهای ما در برخی مراکز در کابل ادامه دارد

پنتاگون جمعه شب اعلام کرد که به رغم پیشروی های طالبان، نیروهای آمریکایی به تأمین امنیت در کابل، فرودگاه بین المللی حامد کرزی و سفارت ایالات متحده ادامه می دهند.

جان کربی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در کنفرانس خبری گفت: جابه جایی نیروهای نظامی که دیروز اعلام شد امروز نیز در حال انجام است، سه گردان در حال آماده شدن برای حرکت از مکان های خود در منطقه مسئولیت فرماندهی مرکزی آمریکا به کابل هستند.

کربی در ادامه افزود: بقیه نیروها نیز طی چند روز آینده اعزام خواهند شد و من انتظار دارم که تا پایان تعطیلات آخر هفته، بخش اعظم ۳۰۰۰ نفر در محل مورد نظر مستقر شوند.

سخنگوی پنتاگون خاطر نشان کرد، هواپیماها از پرسنل غیرنظامی پشتیبانی خواهند کرد و فرماندهی ترابری ایالات متحده در حال کار روی برنامه های خود و دستیابی به راه حل ها با فرماندهی سنتکام برای حمایت از این ماموریت است.

کربی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی برآن‌که آیا هنوز طالبان به مذاکرات علاقه مند هستند، گفت: من فکر می کنم این سوالی است که باید رهبران طالبان به آن پاسخ دهند، آنها قبلا در مذاکرات دوحه شرکت کرده بودند و جواب آن‌که آیا هنوز آنان علاقه مند به مذاکرات هستند، سوالی است که آنان باید جواب دهند.

آمریکا همزمان با پیشروی طالبان در افغانستان در پی خروج بسیاری از کارکنان سفارت خود در کابل است و برای خروج این افراد سه هزار نیرو به این کشور اعزام می کند.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی در واشنگتن همزمان با پیشروی نیروهای طالبان در افغانستان اعلام کرد کارکنانی را که قصد داریم از افغانستان خارج کنیم از افرادی هستند که به تداوم ماموریتشان در آنجا نیازی نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در عین حال گفت: سفارت آمریکا در افغانستان همچنان باز است و ما به حضور دیپلماتیک خود در افغانستان ادامه خواهیم داد.

به گفته وی، نیروهای آمریکایی در فرودگاه کابل برای تخلیه کارمندان سفارت و مترجمان مستقر خواهند شد.

 

پس از صرف ۸۳۰ میلیارد دلار توسط آمریکا در افغانستان/ طالبان با خودروهای زرهی آمریکایی در راه کابل!

 شبکه خبری سی‌بی‌اس آمریکا: پس از دو دهه حضور نظامیان آمریکایی و هزینه کردن دست کم ۸۳۰ میلیارد دلار برای تشکیل دولت در افغانستان، طالبان با غنیمت گرفتن خودروهای زرهی و دیگر تجهیزات آمریکایی در حال پیشروی به سوی کابل است./ فارس

 

احتمال محاصره کابل در هفت روز یا حتی ۷۲ ساعت آینده

سی ان ان: یک مقام دیپلماتیک آمریکا می گوید براساس برآوردهای یکی از دستگاه‌های اطلاعاتی، این احتمال وجود دارد که کابل در هفت روز یا حتی ۷۲ ساعت آینده کاملا محاصره شود./ اخبار جهان

 

شایعه فرار رییس جمهور افغانستان

طبق برخی خبرهای غیررسمی  احتمال این وجود دارد که اشرف غنی رییس جمهور افغانستان فردا از مقامش استعفا بدهد.

هزاران تن از مردم افغانستان با گسترش پیشروی طالبان در این کشور، راهی مرزهای ایران شده اند و هم اکنون در اردوگاه های مرزی مستقر شده اند.

بورس جانسون، نخست وزیر انگلیس: اوضاع افغانستان بسیار وخیم است و بیشتر کارکنان سفارت ما طی روزهای آینده کابل را ترک خواهند کرد. افغانستان به سرزمین مستعدی برای تروریست ها تبدیل شده است.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل: وضعیت انسانی سختی در افغانستان جریان دارد. از طالبان می خواهیم عملیات نظامی را در افغانستان متوقف کند.

گوترش گفت: طالبان محدودیت های شدیدی اعمال کرده و زنان و خبرنگاران را هدف قرار می دهد. دستکم‌ ۲۴۱ هزار نفر به دلیل درگیری ها در افغانستان از محل زندگی خود فرار کردند.

سی‌ان‌ان با اشاره به سقوط کابل در روزهای آینده به نقل از منابع معتبر در وزارت خارجه امریکا نوشت: سفارت آمریکا در کابل دستورالعمل‌هایی به کارمندان خود داده که طی آن اسناد و مدارک حساس امحا شوند.

حجم ویدیو: 3.50M | مدت زمان ویدیو: 00:00:45
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.