کریمه رحیم‌یار، از فعالان مدنی حوزه زنان در افغانستان می گوید: طالبان در ۲۰ سال قبل، رفتارهای وحشیانه‌ای داشتند که در تهاجم فعلی، ما شاهد وحشی‌تر شدن آن‌ها هستیم. از این جهت که در آن زمان، طالبان افغان بودند و در وضعیت فعلی ما به وضوح شاهد این هستیم که نیروهای طالبان به زبان بلوچستان پاکستان و ایالت پنجاب این کشور حرف می‌زنند. آن‌ها مردان را کشته و زنان را به اسارت می‌گیرند و حتی به دفعات شاهد بوده‌ایم که پدر و مادر خانواده‌ها را کشته و فرزندان کوچک آن‌ها را هم شکنجه می‌کنند.

آوارگان جنگ در پارکی در شهر کابل افغانستان. عکس: Reuters

به گزارش جماران؛ امتداد نوشت: همسایه شرقی ایران، این روزها یکی از سخت‌ترین روزگار تاریخ خود را سپری کرده و مردان و زنان افغان در اوج استیصال شاهد پیشروی‌های روزمره و با توسل به خشونت افسارگسیخته از سوی طالبان هستند.

در همین رابطه کریمه رحیم‌یار، از فعالان مدنی حوزه زنان در افغانستان که این روزها پس از فرار اجباری از شهر قندوز در کابل به سر می‌برد ضمن اشاره به وضعیت کنونی در این کشور، اظهار داشت: ما طی سالیان طولانی در قندوز ساکن بودیم که به دلیل پیش روی و ارعاب طالبان در این منطقه، تمام دار و ندار و منازل خود را رها کرده و به کابل فراری شدیم. ما به همراه ۱۲ خانواده از اعضای فامیل خود به پایتخت آمدیم و در این فرار اجباری، بیش از دو هزار شهروند اهل قندوز نیز دست به این مهاجرت زدند.

طالبان حتی پس از کشتن برخی از مردم، اجازه دفن آن‌ها را هم در قندوز نمی‌دهند

وی افزود: رفتار طالبان بسیار خشن بوده و مردم را از خانه‌شان بیرون کشیده و به خاک و خون می‌کشد. طالبان در زمان حضور خود تمام شهر را به تاراج برده و حتی مغازه‌های کسب و کار مردم را غارت کردند. در پیشروی‌های طالبان، ما شهدای زیادی دادیم و شهروندان جان خود را برداشته و به کابل آمدند.

این فعال مدنی افغان، تصریح کرد: طالبان در پیشروی خانه به خانه در شهر، یک به یک به سراغ نظامیان، نیروهای زن و مرد پلیس و خانواده‌های آن‌ها رفته و با رفتارهای وحشیانه دست به کشتار آن‌ها زدند. در همین شهر قندوز، طالبان نیروهای نظامی را محاصره کرده و بسیاری از آن‌ها را کشتند. در شهر ما، بسیاری از مردم توسط طالبان کشته شدند و نیروهای طالب، حتی اجازه دفن آن‌ها را ندادند.

بسیاری از نیروهای طالبان به زبان پنجابی صحبت می‌کنند و وحشی‌تر از گذشته‌اند

رحیم‌یار که رفتارهای طالبان در ۲۰ سال قبل را نیز در خاطر دارد، یادآور شد: طالبان در ۲۰ سال قبل، رفتارهای وحشیانه‌ای داشتند که در تهاجم فعلی، ما شاهد وحشی‌تر شدن آن‌ها هستیم. از این جهت که در آن زمان، طالبان افغان بودند و در وضعیت فعلی ما به وضوح شاهد این هستیم که نیروهای طالبان به زبان بلوچستان پاکستان و ایالت پنجاب این کشور حرف می‌زنند. آن‌ها مردان را کشته و زنان را به اسارت می‌گیرند و حتی به دفعات شاهد بوده‌ایم که پدر و مادر خانواده‌ها را کشته و فرزندان کوچک آن‌ها را هم شکنجه می‌کنند.

وی ادامه داد: طالبان، هیچ تغییری نکرده و وحشی‌های سابق آن، وحشی‌تر شده‌اند. متاسفانه در مذاکرات دوحه ما را بازی داده و در پشت پرده، قول پیشروی به طالبان دادند. امروز هم شاهد این هستیم که اشرف غنی، مدام توسط سفارت آمریکا تهدید می‌شود. صدای ما را به گوش جهان برسانید، به خدا این مسئله خیلی دردآور است که عده‌ای طالب از پاکستان به مملکت ما آمده و با نیرنگ‌های تفرقه‌آمیز فرقه‌ای، بگویند که ما تمام افغانستان را پشتونشین می‌کنیم.

این فعال حقوق زنان در افغانستان، عنوان داشت: با همین حربه سعی در نفاق بین مردم افغان دارند. در حالی که تا امروز، اصلا تفاوتی بین افغان، تاجیک و پشتون قائل نبودیم و این رویکرد به دنبال جنگ‌های فرقه‌ای و قومی بین مردم است. من در یک اجلاس بین‌المللی در افغانستان هم گلایه کردم که در زمان حمله آمریکا به کشور ما، واشنگتن مدام مدعی بود که ما لانه‌های تروریسم را پیدا می‌کنیم و از بین می‌بریمو دست آخر دیدیم که نتیجه آن چه شد؟

طالبان، همسر و پسر ۳۲ ساله من را در خانه به خاک و خون کشیدند

وی در ادامه گفت: ما ۲۰ سال، انتحاری، جنگ و غارت را تحمل کردیم و شرایط ما اکنون، حتی قابل مقایسه با سوریه هم نیست. چرا که سوری‌ها، سال‌های جنگ را تحمل کردند و الان روند بازسازی در این کشور آغاز شده اما، ما چطور؟ شوهر و پسر من در همین ناامنی‌ها توسط طالبان کشته شدند.

این فعال مدنی افغان، خاطرنشان کرد: ما یک برنامه پنج روزه برای مطالبات زنان داشتیم که با حمله طالبان به منطقه ما، پسر سی و دو ساله من را در خانه‌ و در مقابل چشمان‌مان به خاک و خون کشیدند. اکنون از او، همسر و یک فرزند دو ساله باقی مانده است.

این عضو شبکه زنان افغان، اضافه کرد: همه زنان افغان، این روزها در هراس و ترس از بازگشت طالبان به سر می‌برند. چرا که ما هیچ خاطره خوشی از طالبان در ذهن نداریم. ما از شما می‌خواهیم که صدای ما را به ملل جهان برسانید. ما این همه خون جگر می‌خوریم و بچه‌های‌مان را بزرگ می‌کنیم و به مکتب می‌فرستیم اما، دست آخر طالب به راحتی آن‌ها را شهید می‌کند.

طالبان پاکستان، دختران افغان را ربوده و بیهوش در تابوت‌هایی برای عقد نکاح به وزیرستان می‌برند

وی همچنین در ادامه، اشاره‌ای نیز به ترکیب نیروهای طالبان در تحولات اخیر افغانستان داشت و تصریح کرد: ما ۲۰ سال قبل شاهد هجوم طالب افغان بودیم و در عین حال، آن‌ها ما را نکشتند و در خانه کتکمان نزدند اما، امروز با طالب پاکستانی روبرو هستیم که نه رحم دارند و نه ناموس سرشان می‌شود. همین اخیرا، طالبان پاکستان در حالی که دختران افغان را بیهوش کرده و در تابوت‌هایی به سمت کشور خود می‌بردند با طالبان افغان مواجه می‌شوند و به دروغ می‌گویند که این‌ها کشته‌شدگان طالبان هستند که آن‌ها را به پاکستان برمی‌گردانیم.

وی ادامه داد: بعد هم کاشف به عمل آوردیم که دختران افغان را برای عقد نکاح به این کشور می‌برند. در پاکستان، طالبان را اینگونه آموزش داده‌اند که به افغانستان بروید و مردمی که کافر هستند را به غارت ببرید و دختران بلندقد آن‌ها را در وزیرستان پاکستان به عقد نکاح خود درآورید.

نیروهای داعش تحت پوشش نام طالبان دست به توحش می‌زنند

این فعال حقوق زنان افغان در پایان نیز با تاکید بر این که طالبان، امروز با داعش و القاعده همکاری دارند، خاطرنشان کرد: بسیاری از نیروهای داعش در هرمند و قندهار و دیگر شهرها با نام طالبان دست به جنگ و توحش می‌زنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
14 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.