نجم رفیق کارشناس مسائل استراتژیک و علوم سیاسی انستیتوی مطالعات استراتژیک اسلام‌آباد پاکستان گفت: بزرگترین نگرانی این است که آیا افغان‌ها خودشان قادر به انجام امور خودشان هستند؟ اختلافات افغان‌ها از هم‌اکنون در تنش‌های گسترده بین دولت و طالبان مشهود است که به دنبال فشار برای تصرف کشور است و روند گفت‌وگوهای درون افغانی را متوقف کرده است. گزارش شده است که بسیاری از مردم افغان از کشور فرار کرده‌اند و کشورهای همسایه در حال آماده شدن برای هجوم تازه پناهندگان هستند.

به گزارش جماران؛ کارشناس مسائل استراتژیک و علوم سیاسی تاکید کرد که ایران و پاکستان می‌توانند نقش مهمی در تشویق طالبان برای مذاکره داشته باشند.

نجم رفیق کارشناس مسائل استراتژیک و علوم  سیاسی  انستیتوی مطالعات استراتژیک اسلام‌آباد پاکستان است. حوزه تخصصی وی مسائل صلح و جنگ است. 

وی در گفت‌وگو با ایلنا به بیان نظرات خود درباره صلح در افغانستان و نشست‌های وین پرداخت.

مردم افغانستان در حال فرار از کشورشان هستند

نجم رفیق در ابتدا با اشاره به مسائل افغانستان گفت: تنش در افغانستان چیز جدیدی نیست، در ۴۰ سال گذشته چنین بوده است و همچنان ادامه دارد. نگرانی‌های واقعی پس از خروج آمریکا از فرصت‌هایی است که می‌تواند برای "خرابکاران" فراهم کند و فضایی را برای کشورهایی فراهم می‌کند که بازی‌های ژئواستراتژیک و ژئوپلیتیکی خود را در این کشور ناپایدار انجام دهند.

وی افزود: البته بزرگترین نگرانی این است که آیا افغان‌ها خودشان قادر به انجام امور خودشان هستند؟ اختلافات افغان‌ها از هم‌اکنون در تنش‌های گسترده بین دولت و طالبان مشهود است که به دنبال فشار برای تصرف  کشور است و روند گفت‌وگوهای درون افغانی را متوقف کرده است. گزارش شده است که بسیاری از مردم افغان از کشور فرار کرده‌اند و کشورهای همسایه در حال آماده شدن برای هجوم تازه پناهندگان هستند. بیشترین نگرانی در مورد جنگ داخلی قریب‌الوقوع بین طالبان و نیروهای دولتی است که شبه نظامیان محلی را برای رویارویی با طالبان جمع کرده است.

وی در ادامه در مورد تصمیم بایدن برای خروج از افغانستان گفت: من معتقدم دولت بایدن بیشتر به دنبال جلب نظر رای‌دهندگان در ایالات متحده است. او تنها می‌خواهد برای جلب حمایت مردم آمریکا تلاش کند.

ایران و پاکستان می‌توانند طالبان را به میز مذاکره برگردانند

این تحلیل‌گر سیاسی گفت:  ایران و پاکستان در ترغیب طالبان برای آمدن به میز مذاکره برای گفت‌وگوهای داخل افغانستان نقش اصلی را داشته‌اند. با این حال، مسئولیت صلح فقط به عهده طالبان است تا گفت‌وگو با دولت افغانستان را آغاز کنند.

روسیه ممکن است برای لغو تحریم‌ها به آمریکا فشار وارد کند

وی در ادامه در مورد نشست وین گفت: هدف واقعی اجلاس وین گشودن مجاری بین بایدن و پوتین به منظور تحقق اجماع در مورد موضوعات مورد توجه دو جانبه و مهم‌تر از همه در مورد منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای بود. به نظر می‌رسد هر دو کشور ایالات متحده و روسیه هنگام بررسی برنامه هسته‌ای ایران در یک جناح قرار دارند. هر دو نمی‌خواهند ایران به سلاح‌های هسته‌ای دسترسی پیدا کند. با این حال، نگرانی‌های منطقه‌ای در رابطه با خاورمیانه، به ویژه سوریه‌، ممکن است روسیه را به سمت فشار برای لغو برخی از تحریم‌های ایران سوق دهد. ایالات متحده مستقیماً در مذاکرات توافق هسته‌ای نقش ندارد، اما از طریق دیپلمات‌های خود با طرف‌های چین، روسیه، آلمان، فرانسه و انگلیس درگیر است. اما من بعید می‌دانم که آمریکا به این زودی‌ها تحریم‌ها را لغو کند به نظر می‌رسد که آمریکا و متحدانش هنوز قانع نشده باشند که ایران سلاح هسته‌ای نمی‌سازد.

برجام به این زودی‌ها احیا نمی‌شود

ایران تا پایان مذاکرات برگ برنده خود را کنار نمی‌گذارد

نجم رفیق در ادامه گفت: در حال حاضر، نشانه‌ها و نگرانی‌های ایالات متحده و متحدان غربی آن به این واقعیت اشاره دارد که احتمالاً این توافق به این زودی‌ها احیا نخواهد شد.اما خوش‌بختانه حداقل متحدان اروپایی با توجه به روابط دوجانبه خود با ایران می‌خواهند توافق را دست نخورده حفظ کنند.

این استاد دانشگاه گفت: ایران به این زودی‌ها به اجرای تعهدات خود باز نمی‌گردد فکر نمی‌کنم ایران بخواهد کارت برنده خود را کنار بگذارد.

تغییر دولت در ایران تاثیری بر روند مذاکرات نخواهد داشت

وی هم چنین تاکید کرد که تغییر دولت در ایران تاثیری در روند مذاکرات نخواهد داشت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.