پنجشنبه هفتم مرداد تانکر نفتکش «مرسر استریت» در آبهای بین المللی عمان مورد حمله قرار گرفت و غرب در اقدامی شتاب زده و در حمایت از رژیم صهیونیستی آن را به ایران نسبت داد، اما مقامات و کارشناسان روس اعلام کردند که هیچ مدرکی دال بر دست داشتن ایران در این ماجرا وجود ندارد.

به گزارش جماران؛ به دنبال وقوع سناریوی حمله به کشتی «مرسر استریت» متعلق به رژیم صهیونیستی که این رژیم و غرب آن را به ایران نسبت داد، مقامات روسیه اعلام کردند که هیچ مدرکی دال بر دخالت ایران در این اتفاق وجود ندارد و کارشناسان روس نیز آن را توطئه ای علیه تهران دانستند.

به گزارش جماران؛ پنجشنبه هفتم مرداد تانکر نفتکش «مرسر استریت» در آبهای بین المللی عمان مورد حمله قرار گرفت و غرب در اقدامی شتاب زده و در حمایت از رژیم صهیونیستی آن را به ایران نسبت داد.

به دنبال وقوع سانحه مشکوک حمله به نفتکش مرسر استریت که یک شرکت اسرائیلی بهره بردار آن است و متهم شدن ایران به دست داشتن در این حمله علاوه بر اینکه مقامات و کارشناسان روس اعلام کردند که هیچ مدرکی دال بر دست داشتن ایران در این ماجرا وجود ندارد در همین مورد تحلیل هایی در رسانه های روسیه منتشر شد.

ایگور سوبوتین، تحلیلگر  روس در مطلبی تحت عنوان «تغییر قدرت در ایران و اسرائیل جنگ خرابکارانه را پیچیده می کند» که در روزنامه نیزاویسیمایا گازیه منتشر شد، نوشت: سانحه حمله به نفتکش مرسر استریت که یک شرکت اسرائیلی بهره بردار آن است در نزدیکی سواحل عمان موضوع گفتگوی تلفنی وزرای امور خارجه آمریکا و اسرائیل بود. مسئولیت این سانحه که در نتیجه آن دو نفر از خدمه آن، یک شهروند رومانی و یک شهروند انگلیسی کشته شده اند، به ایران  نسبت داده شد اما ایران آن را قاطعانه رد کرد.

ماریانا بلنکایا روزنامه نگار کامرسانت هم به نقل از ضمیر کابولوف معاون وزیر امور خارجه روسیه و سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه نوشت که غرب هیچ مدرکی مبنی بر دخالت ایران در این حادثه ارائه نکرده است.    

بیشتر رسانه های روسیه به نقل از تهران، دخالت ایران در حمله به نفتکش مرسر استریت را رد کردند.

سعید خطیب زاده، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که اتهامات به تهران در خصوص دخالت در حمله به نفتکش ژاپنی مرسر استریت در دریای عربی از جانب اسرائیل «بی پایه است». او همچنین افزود که «اولین بار نیست که اسرائیل چنین اظهاراتی را خطاب به ایران مطرح می کند». 

کابولوف: غرب هیچ مدرکی برای ادعای خود ارائه نکرد

به دنبال وقوع این حادثه ضمیر کابولوف رئیس اداره دوم آسیای وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که دلیلی وجود ندارد که بتوان ایران را در خصوص حادثه کشتی"مرسر استریت" متهم کرد وی که نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان هم استبه ریانووستی گفت: هیچ گونه دلیلی وجود ندارد که نشان دهد ایران در حمله به تانکر نفتکش مرسر استریت شرکت داشته است.  

وی افزود: در حالی که کشورهای غربی ایران را به شرکت در این حادثه متهم کرده اند، هیچ گونه مدرکی برای اثبات ادعای خود مطرح نکرده اند.

کارشناس روس: هدف غرب از توطئه حوادث دریایی باج خواهی است

«گورک میرزایان» کارشناس روس نیز اعلام کرد: اتهامات بی اساس به ایران در حوادث دریایی نشانگر این واقعیت است که غرب به سرکردگی آمریکا می خواهد از ایران در مسائل سیاسی باج خواهی کند.

میرزایان استاد دانشگاه مالی تحت نظارت ریاست جمهوری روسیه و از خبرنگاران امور بین المللی این کشور با اشاره به اتهامات آمریکا و برخی متحدانش به ایران در مساله حمله به کشتی نفتکش "مرسر استریت" گفت: کشورهای غربی و اسراییل باوجود این که هیچ مدرکی برای اثبات ادعای خود در مورد دست داشتن ایران در این حادثه در اختیار ندارند، تهران را متهم کردند.

خبرنگار امور بین المللی روسیه معتقد است که این گونه رفتار کشورهای غربی حاکی از تلاش و برنامه ریزی آنها برای گرفتن امتیاز از جمهوری اسلامی ایران است.

میرزایان افزود: اتهام زنی بی اساس و طرح ادعاهایی که برای اثبات آن هیچ مدرکی ارائه نمی شود، مصداق شانتاژ و باج خواهی است و یکی از دلایل چنین اقدامی می تواند واداشتن دولت جدید ایران به ریاست ابراهیم رئیسی برای انعطاف در مسائل سیاسی باشد.

استاد دانشگاه مالی تحت نظارت ریاست جمهوری روسیه این احتمال را بعید ندانست که غرب برای فشار بر ایران در دور جدید مذاکرات برای احیای برجام در وین آماده می شود و حمله به تانکر نفتکش "مرسر استریت" و حادثه روز گذشته تانکر آسفالت پرینسس در واقع مقدمه چینی برای چنین باج خواهی است.

به گفته میرزایان، کشورهای غربی و آمریکا دوره انتقال قدرت از دولت روحانی به رئیسی را بهترین فرصت برای اجرای طرح فشار بر جمهوری اسلامی ایران دانسته و در واقع دولت جدید ایران هنوز آغاز بکار نکرده و مشکلات بزرگ برای آن فراهم می کنند.

این کارشناس سیاسی روس احتمال اینکه فشارهای غرب بر دولت رئیسی افزایش بیابد را بعید نمی داند و در این مورد معتقد است: دولت جدید ایران باید برای مقابله با مشکلاتی که غرب بوجود خواهد آورد، آماده شود.

 مقام دانشگاهی روس: حوادث دریایی مشکوک برای فشار بر دولت جدید ایران است

 رئیس مرکز مطالعات ژئوپلیتیک روسیه نیز معتقد است: هدف حوادث دریایی مشکوک در روزهای اخیر فشار بر دولت جدید ایران به ریاست ابراهیم رئیسی و تحت الشعاع قرار دادن آغاز کار این دولت است.

وی گفت: چه در وضعیت پیرامون کشتی نفتکش آسفالت پرینسس در آبهای نزدیک به امارات و چه در وضعیت پیرامون حادثه کشتی"مرسر استریت" در دریای عمان کوچکترین شواهد که نشان دهد ایران در این حوادث شرکت داشته است، به دست نیامد.  

وی ادامه داد: اما با این وجود انگشت اتهام کشورهای غربی بویژه انگلیس و آمریکا به سوی ایران نشانه رفت و در حادثه حمله به تانکر نفتکش مرسر استریت سعی شد تا تهران مسئول و کارگردان این حادثه دریایی معرفی شود.  

وی تصریح کرد: این در حالی است که در حقوق بین المللی تاکید شده است که بدون ارائه شواهد محکم و معتبر نمی توان کشوری را متهم کرد و چنین اتهاماتی قابل توجه نیست و مصداق تهمت زدن می شود.  

ایران در پشت حوادث دریایی اخیر قرار ندارد

سیوکوف این احتمال را که ایران در پشت حوادث دریایی شب گذشته در نزدیکی امارات و نیز حادثه تانکر مرسر استریت در دریای عمان قرار داشته باشد را رد کرد.  

وی گفت: دلیل اول اینکه ایران در حال مذاکره با گروه ۱+۴ برای احیای برجام است و به این مذاکرات که از روز ۲۰ ماه جولای در آن به دلایل فنی وقفه بوجود آمده است، توجه بسیار زیاد دارد و برای ازسرگیری آن دیدگاه مثبت دارد.  

کارشناس نظامی روس گفت: ایران خواهان آن است  که برجام در حالت اولیه احیا شود و تحریم های غیرقانونی در مورد این کشور که ازسوی آمریکا وضع و کشورهای دیگر مجبور به اجرای آن شده اند، بطور کامل لغو شود.

استاد مسائل ژئوپلیتیک روسیه خاطرنشان کرد که در این شرایط ایران علاقه مند به تنش آفرینی نیست و مخالفان سرسخت برجام بویژه اسراییل و برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس که خواهان حفظ تحریم ها در مورد ایران هستند از این حوادث دریایی بهره می برند.

وی ادامه داد: هرچند که هیچ دلیلی برای متهم کردن مخالفان برجام نیز برای حمله به تانکرهای نفتکش وجود ندارد اما این واقعیت باید مورد توجه قرار گیرد که ایران هیچ نفعی از این حوادث نمی برد.  

سیوکوف گفت: دلیل دوم برای اینکه ایران در پشت این حوادث قرار ندارد این است که تحویل قدرت از دولت روحانی به دولت رئیسی جریان دارد و توجه جامعه جهانی به انتقال قدرت در این کشور تمرکز یافته است.

وی افزود: حمله به تانکرهای نفتکش در این شرایط انتقال قدرت در ایران به شدت به زیان دولت ایران است و چنین امری امکانپذیر نیست اما دشمنان ایران می توانند با حوادث دریایی پیرامون جمهوری اسلامی تنش های شدید برپا کرده و دولت جدید ایران را در حالی که هنوز بر امور بطور کامل سوار نشده و زمام را در دست نگرفته است تحت فشار شدید قرار دهند.

پوتین: روسیه برای کمک به تامین امنیت خلیج فارس تلاش می کند

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز گفت: مسکو برای کمک به تامین امنیت منطقه خلیج فارس و اقیانوس اطلس که راهزنی های دریایی در آنها افزایش یافته است، تلاش می کند.

پوتین در کنفرانس بین المللی امنیت دریایی شورای امنیت سازمان ملل گفت: بدیهی است که ما برای تامین امنیت منطقه خلیج فارس و منطقه آتلانتیک و خلیج گینه که موارد راهرنی های دریایی و گروگانگیری افزایش یافته است، تلاش می کنیم. وی افزود: روسیه تلاش های بسیاری را برای حفظ امنیت دریایی انجام می دهد و به تعامل با شرکای خود در این زمینه علاقه مند است.

رئیس جمهوری روسیه با بیان اینکه تهدیدها در مسیرهای دریایی کم نیست؛ تصریح کرد: باید تعامل کارآمدتری در حوزه مبارزه با جرائم فراملی برقرار باشد.

وی در ادامه سخنان خود پیشنهاد داد، مساله ایجاد ساختاری ویژه در چارچوب سازمان ملل در راستای مبارزه با جرایم دریایی بررسی شود.

پوتین با بیان اینکه روسیه خواستار مبارزه با جرایم سازمان یافته بین المللی است، اظهار کرد: دریاها و اقیانوس ها ملت ها و تمدن ها را به یکدیگر پیوند می دهد متاسفانه تهدیدها در مسیرهای دریایی اندک نیست.  

پوتین گفت: ویژگی وضعیت به این صورت است که برای برخی کشورها مقابله با گروه های تبهکاری بین المللی و راهزنان و تروریست ها واقعا دشوار است به همین دلیل مساله تشریک مساعی و همکاری تحت نظارت سازمان ملل و استفاده از نیروهای سازمان های امنیتی و سایر نیروهای مسلح کشورهای ذینفع مطرح می شود.

رئیس جمهوری روسیه خاطرنشان کرد: روسیه برای در میان گذاشتن تجارب خود در عرصه عملیات ضدتروریستی و پیشگیری و هشداردهی در مورد جرایم و شناسایی و نابودی گروه های تبهکاری ازجمله در پهنه دریاها آمادگی دارد.

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه نیز در نشست پرسش و پاسخ بنیاد حمایت از دیپلماسی عمومی (گورچاکف) مسکو با در پاسخ به سوال یک خبرنگار روس این حادثه را ساخته و پرداخته رژیم صهیونسیتی اعلام کرد و گفت: این رژیم با در آستانه تشکیل دولت جدید به دنبال فضاسازی علیه ایران است .

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.