پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

دبیر کمیسیون قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مطرح کرد:

صداوسیما؛ بزرگ‌ترین فراری از قانون شفافیت در کشور!

حسین انتظامی دبیر کمیسیون قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، صداوسیما را یکی از دستگاه های فراری از قانون شفافیت در کشور دانست.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، دبیر کمیسیون قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات از صداوسیما به عنوان یکی از دستگاه‌هایی نام برد که به سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات نپیوسته‌اند.

حسین انتظامی روز گذشته در مطلبی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: یکی از خبرنگاران صدا وسیما پرسید کدام دستگاه‌ها از قانون، فراری‌اند و به سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات نپیوسته‌اند؟ گفتم مرا از ذکر اسامی معذور بدارید؛ چون در https://iranfoia.ir هست.

اصرار فرمود که مثلا؟ پاسخ دادم: سازمان صدا و سیما!

وی پیش از این با اشاره به این که روند اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات رشد داشته اما هنوز راضی‌کننده نیست در توییتر نوشته بود: بعضی پاسخ‌ها نامربوط است. دستگاه‌های متعددی به ویژه آنهاکه فعالیت گسترده اقتصادی دارند؛ هنوزبه https://iranfoia.ir نپیوسته‌اند تا درمعرض پاسخگویی اجباری قرار گیرند. فشار افکار عمومی را می‌طلبد.

کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات براساس وظیفه ای که قانون بر عهده آن گذاشته تنها نهادی است که به صورت قانونی و تخصصی برای اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات و آیین نامه های اجرایی مرتبط در کشور فعالیت می کند.

قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مصوب ۱۳۸۷ مجلس شورای اسلامی پس از کم توجهی و توقف چند ساله، در سال۹۳ توسط رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شد. این قانون، تنها قانون ناظر بر شفافیت امور عمومی در کشور است و برای همه شهروندان حق دسترسی بدون تبعیض به اطلاعات با ماهیت عمومی را، شناسایی کرده است که این موضوع یکی از مهمترین مصادیق تحقق حقوق شهروندی در نظام حقوقی ایران تبدیل شده است.

اکنون پس از طی دوره ای ۴ ساله بیش از ۱۶۰۰ دستگاه و موسسه مشمول قانون به این سامانه پیوسته اند و از مجرای آن به درخواست های اطلاعات شهروندان پاسخ می دهند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.