کورنلیا ارنست نماینده آلمانی پارلمان اروپا گفت: گام اول بازگشت به برجام باید از سوی آمریکا برداشته شود زیرا آنها بودند که باعث مشکلات در این توافق شدند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، نماینده آلمانی پارلمان اروپا در آستانه پایان ضرب الاجل قانون لغو تحریم‌ها، با تاکید بر اینکه ایران در ارتباط با برجام تخلفی مرتکب نشده است، تصریح کرد: گام اول بازگشت به برجام باید از سوی آمریکا برداشته شود زیرا آنها بودند که باعث مشکلات در این توافق شدند.

کورنلیا ارنست عضو حزب سوسیال دمکرات چپ آلمان، درگفت و گو با شبکه الجزیره با بیان اینکه اتحادیه اروپا می تواند بین ایران و آمریکا میانجی گری کند، گفت مذاکره با ایران اکنون باید آغاز شود.

این مقام اروپایی همچنین در توئیتی با اشاره به مصاحبه اش با شبکه الجزیره نوشت: برجام یکی از مهم‌ترین توافق‌هایی است که در سال‌های اخیر امضاء شده است و باید از آن محافظت کرد.

وی با اشاره به خروج آمریکا از این توافق تصریح کرد: اگر به دنبال جلوگیری از اتمی شدن خاورمیانه هستید، باید به میز مذاکره برگردید.

ارنست برجام را یکی از دستاوردهای مهم رویکرد چندجانبه‌گرایی خواند و بر لزوم بازگشت سریع آمریکا به این توافق تاکید کرد.

 

157888709

 

توافق هسته‌ای ایران و گروه موسوم به ۱+۵ و اتحادیه اروپا در سال ۱۳۹۴ به امضا رسید و به موجب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید شد. اما دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ به طور یکجانبه به مشارکت آمریکا در این توافق پایان داد و تروریسم اقتصادی را با هدف فشار حداکثری علیه مردم ایران اعمال کرد.

ایران دو سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش برداشت و همواره اعلام کرده است که در صورت بازگشت آمریکا به برجام و اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف‌های این توافق بین‌المللی، گام‌های برداشته شده در مسیر کاهش تعهدات برجامی از سوی تهران به سرعت برگشت پذیر خواهد بود.

دولت جدید آمریکا بدون در نظر گرفتن خروج این کشور از برجام و پیامدهای ناشی از آن، لغو تحریم‌ها و بازگشت واشنگتن به این توافق را مشروط به اجرای تعهدات ایران کرده است. هم زمان تحریکات اروپا و آمریکا برای بازگشت برجام به ریل اصلی، در آستانه پایان ضرب الاجل قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت» در روزهای اخیر افزایش قابل توجهی یافته است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی یکشنبه گذشته در این باره تأکید کردند: آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها حق هیچ‌گونه شرط‌گذاری ندارند زیرا تعهدات برجامی خود را نقض کردند و آن طرفی که باید شرط بگذارد جمهوری اسلامی است زیرا به تعهدات خود پایبند بود.

 ایشان خاطرنشان کردند: ایران هنگامی به تعهدات برجامی خود بازخواهد گشت که آمریکا همه تحریم‌ها را در عمل و نه در حرف یا بر روی کاغذ، لغو کند و این لغو تحریم‌ها مورد راستی آزمایی ایران قرار گیرد. این، سیاست قطعی و غیرقابل برگشت جمهوری اسلامی و مورد اتفاق همه مسئولان است و هیچکس از آن عدول نخواهد کرد.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد هم دیروز در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی فرانس۲۴ با اشاره به اینکه خروج غیرقانونی و یکجانبه آمریکا اعتماد ایران را به واشنگتن سلب کرده ، تصریح کرد که این کشور باید گام نخست را برای بازگشت این توافق به ریل اصلی بردارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.