نشست برجامی وزرای خارجه تروئیکای اروپایی و آمریکا با توجه به فرارسیدن مهلت قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت» تازه‌ترین گام دولت جدید آمریکا برای بازگشت برجام به مسیر اصلی محسوب می‌شود.

به گزارش جماران؛ ایرنا نوشت: خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه به نقل از منابع آگاه گزارش داد که وزیران امور خارجه سه کشور اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) و آمریکا به زودی درباره برجام تشکیل جلسه خواهند داد.

این منابع که خواستند نامش فاش نشود درباره زمان برگزاری این نشست توضیح نداده اما دو تن از آن‌ها به فردا (جمعه) و دو تن دیگر به هفته آینده اشاره کرده‌اند. 

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا هفته پیش هم با همتایان اروپایی خود درباره برجام به صورت جداگانه گفت‌وگو کرده بود. با این حال این نشست با توجه به فرارسیدن مهلت قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت» تازه‌ترین گام دولت جدید آمریکا برای بازگشت برجام به مسیر اصلی محسوب می‌شود.

مجلس شورای اسلامی ۱۱ آذرماه گذشته به کلیات طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» رای داد که بر اساس آن دولت موظف است در صورت ادامه‌ تحریم‌های آمریکا همکاری با آژانس را محدود کرده و گام‌های بیشتری را در خصوص کاهش تعهداتش ذیل برجام بردارد.

در همین پیوند کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین هفته پیش نسبت به تغییر سطح همکاری ایران با آژانس هشدار داد. وی در توئیتی تصریح کرد: همکاری و حسن نیت، یک خیابان دو طرفه است و نه یک بولوار یک طرفه.

غریب آبادی با بیان اینکه «قانون جدید مجلس شورای اسلامی، فرصت دیگری را برای حفظ همکاری کاملا بی سابقه و چشمگیر با آژانس بین المللی انرژی اتمی از طریق برداشتن تحریم ها فراهم کرده است» خاطر نشان کرد: امیدواریم فرصت ها از دست نروند، چرا که همکاری فوق العاده کنونی به همکاری عادی باز می گردد.

ایران ۲ سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش برداشت و همواره اعلام کرد که در صورت بازگشت آمریکا به برجام و اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف‌های این توافق بین‌المللی، گام‌های برداشته شده در مسیر کاهش تعهدات برجامی از سوی تهران به سرعت برگشت پذیر خواهد بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.