سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با بیان اینکه درباره بازگشت به برجام و لغو برخی تحریم‌ها جدی هستیم هرچند هنوز با آن فاصله داریم، مدعی شد: «ما هنوز در مرحله‌ای نیستیم که پیشنهادهای خودمان را به طور علنی روی میز قرار دهیم اما در حال رایزنی غیرعلنی با متحدان، شرکا و اعضای کنگره هستیم.»

به گزارش جماران؛ به نقل از رصد، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در گفت و گویی به تشریح اقدامات دولت بایدن برای بازگشت احتمالی به برجام پرداخته است.

چگونه می‌خواهید ابتدا ایران به تعهداتش بازگردد؟

پرایس: فکر می کنم حقیقت دیگر این است که ایران از تعهدات خود بسیار دور شده است.

ما هنوز در مرحله‌ای نیستیم که پیشنهادهای خودمان را به طور علنی روی میز قرار دهیم اما در حال رایزنی غیرعلنی با متحدان، شرکا و اعضای کنگره هستیم.

 آیا اینها شامل برداشته شدن برخی تحریم‌ها به عنوان علامتی به ایران خواهد بود؟

پرایس: ما تنها دو هفته است که کار خود را آغاز کرده‌ایم و با متحدان، شرکا و اعضای کنگره رایزنی و مشورت غیرعلنی داریم اما در این زمینه جدی هستیم.

برخی گزارش‌ها مبنی بر اینکه ایران تا داشتن اورانیوم غنی شده مورد نیاز برای سلاح اتمی چند هفته بیشتر فاصله ندارد و اینکه آیا آن را تایید می‌کنید؟

پرایس: هر ارزیابی شبیه این موضوع، طبقه‌بندی است.

ایران اکنون خود را در موقعیتی قرار داده است که از پروتکل سختیگرانه و نظارت‌های سخت و شدید دور است. ایران فاصله رسیدن به سلاح اتمی را کاهش داده است، اما نمی‌خواهم اینجا آنها را مشخص کنم.

هدف اصلی ما این است که برنامه اتمی ایران را در جعبه قرار دهیم، اطمینان یابیم که آنها نمی‌توانند سلاح اتمی به دست آورند و مدت رسیدن به این مرحله را هرچه بتوانیم افزایش دهیم.

همچنین اقدامات تایید شدنی که ایران هرگز نتواند به سلاح اتمی دست یابد.

آنتونی بلینکن در نشست خبری خود گفت که ایران تا رسیدن به سلاح اتمی تنها سه هفته فاصله دارد

پرایس : آنچه که او مطرح کرد این بود که اگر ایران مسیر حرکت خود را رها کند، روزی خواهد بود که چند هفته بعد به آن خواهد رسید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.