واعظی رییس دفتر رییس جمهور در حاشیه جلسه هیات دولت با بیان اینکه از ابتدای تقدیم بودجه به مجلس، کار تبلیغی روی آن انجام شد، افزود: «از مجلس بابت رد لایحه بودجه تشکر می‌کنم».

به گزارش جماران؛ رییس دفتر رییس جمهوری گفت: کمیسیون تلفیق شاکله لایحه بودجه ۱۴۰۰ را به هم زده بود و برخلاف ادعاهایی که داشتند برخی از تصمیماتشان رانت ایجاد می‌کرد.  

محمود واعظی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت درباره رد گزارش کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ در جلسه علنی مجلس اظهار کرد: مساله لایحه بودجه امسال با سال‌های گذشته متفاوت بود زیرا از همان روز اول ، ۱۳ و ۱۴ آذر که لایحه بودجه را تقدیم کردیم، کار تبلیغاتی گسترده برای بودجه شروع شد.

 وی اضافه کرد: دفتر ما چند روز پیش گزارشی را تهیه کرده بود . توییت‌ها، مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های مربوط به بودجه قابل مقایسه با بودجه‌های سال‌های قبل نبوده است.

واعظی عنوان کرد: بودجه یک کار کارشناسی است که باید متخصصین بررسی کنند. هیچ احتیاجی نیست قبل از تصمیم‌گیری آنقدر تهمت بزنند و بگویند بودجه برای فروپاشی تنظیم شده و هر کسی از زاویه دید سیاسی خود به بودجه نگاه کند.

 رییس دفتر رییس جمهوری ادامه داد: ما  با توجه به اینکه بودجه با زندگی مردم و تجار ارتباط دارد خواهش کردیم قبل از تصمیم‌گیری تا این حد در مورد آن کار تبلیغاتی و روانی نشود. در ارتباط با کالاهای اساسی  نظر دولت این است ارز ۴۲۰۰ تومان را ادامه دهد تا وقتی که فضای جامعه مناسبت و فضای بین المللی مقداری بهتر شد آرام‌ آرام بردارد تا شوک قیمتی وارد نشود

 واعظی اضافه کرد: تصمیمی که در تلفیق گرفتند و خیلی روی آن مانور داند این است که همه را برمی‌دارند. در شرایطی که این حجم عظیم کالا خریداری شده و در انبارها و فروشگاه‌ها است؛ طبیعی است وقتی اعلام می‌کنید با برداشتن ارز ۴۲۰۰ تومانی با ارز بالاتر وارد می شود ؛ نتیجه ‌آن هجوم به فروشگاه‌ها و احتکار خواهد شد. ما اینها را مناسب نمی‌دانستیم اما به تذکرات توجه نشد تا اینکه کلا رد شد.

 وی گفت:باید بابت ‌آنچه دیروز اتفاق افتاد از مجلس تشکر کنیم .به دلیل اینکه کمیسیون تلفیق شاکله بودجه را به هم زده بود، بر خلاف ادعاهایی که نباید بودجه رانتی شود ،خودشان واردات ماشین لوکس را از مناطق آزاد، آزاد کردند که خودش رانت است . مالیات‌ها و  عوارضی ببندیم که ‌قابل وصول نباشد و برای فراورده رقمی بگذاریم که وزیر می‌گوید امکان تحقق ندارد.

رییس دفتر رییس جمهوری گفت: بودجه‌ را حدود  ۱۳۰-۱۴۰هزار میلیارد تومان افزایش دادند. در صورتی که روز اول می‌گفتند این بودجه خیلی نسبت به سال گذشته بالا بسته شده است .

واعظی افزود: از طرفی دیگر هزینه‌هایی را اعلام کردند که حتماً باید دولت بپردازد که برای دولت بسیار مشکل بود. اگر همان چیزی که در کمیسیون تلفیق آمده بود و در مجلس اصلاح نمی‌شد اجرای آن مشکل بود . دولت هم با آن مخالف بود.

وی عنوان کرد: خوشبختانه روز گذشته مجلس مخالفت کرد البته من فکر می‌کنم آن چیزی که مجلس رای داد به پیشنهاداتی بود که کمیسیون تلفیق آورده بود و باید به کمیسیون تلفیق برگردد و کمیسیون تلفیق آن را اصلاح کند. این در اواخر سال ۹۷ برای بودجه سال ۹۸ هم انجام شد و بر اساس همین آیین نامه داخلی مجلس رییس مجلس به کمیسیون تلفیق برگرداند.

رییس دفتر رییس جمهوری تصریح کرد: بودجه مسئله مردم، مسئله تولیدکنندگان و تاجران ما و زندگی آنهاست. بنابر این بنای ما بر این است که بتوانیم با مجلس برای بستن یک بودجه خوب به شرطی که بودجه قابل اجرا باشد، تعامل کنیم.

واعظی در پاسخ به این سوال که دولت چقدر حاضر است در بودجه تغییرات اعمال شود، اظهار کرد: ما تا جایی که اصلاحات منطقی باشد حتماً نظرات مجلس را قبول داریم ولی جایی که خودشان هم برای پیشنهادهایشان هیچ استدلال و محاسبات درستی نداشته باشند یا اینکه بخواهند شاکله بودجه را به هم بزنند قبول نداریم.

رییس دفتر رییس‌جمهوری گفت: به عنوان مثال ما می‌گوییم که می‌توانیم روزانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت بفروشیم نمی‌دانم به چه دلیلی اصرار دارند که این را ۱.۵ میلیون بکنند. یا اینکه ما می‌خواهیم ارزش پول ملی تقویت شود اما به نوع دیگری عمل می‌شود. لذا من فکر می‌کنم تا جایی که منطقی باشد ما می‌پذیریم.

واعظی عنوان کرد: درباره پیش‌بینی فروش ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت، اظهار کرد: مجلس در ۲-۳ سال گذشته یک و نیم میلیون بشکه تعیین کرده بود. برعکس ما در آن زمان می‌گفتیم که فروش یک و نیم میلیون بشکه مشکل است، امروز با توجه به شرایط جدید فضای بین الملل ما می‌گوییم خود ما به عنوان مجری می‌گوییم که می‌توانیم بفروشیم آنها نباید مخالفت کنند و نه بگویند.

وی درباره سفر وزیر خارجه عراق به تهران اظهار کرد: وزیر خارجه عراق امروز به تهران آمد و مذاکرات خود را آغاز کرد.طبیعی است که میان ایران و عراق روابط سیاسی، منطقه‌ای و اقتصادی گسترده وجود دارد. لازم است که مسوولان دو کشور در سطوح مختلف با یکدیگر دیدارها و رایزنی‌هایی داشته باشند.

رییس دفتر رییس‌جمهوری گفت: این دیدار هم بر اساس همان روند طبیعی همکاری‌های ایران و عراق صورت می‌گیرد.  امشب با رییس جمهوری هم مذاکره خواهد داشت .

همزمانی رفع تحریم و بازگشت به برجام در سخنان ظریف نبود

واعظی در پاسخ به سوالی درباره برداشته شدن همزمان تحریم‌ها با بازگشت آمریکا به برجام اظهار کرد: در ارتباط با برجام و صحبت‌های آقای ظریف، او همزمانی را عنوان نکرد.  وقتی با خبرنگار سی ان ان مصاحبه می‌کرد، این برداشت خبرنگار بوده و  از سخنگوی  خارجه آمریکا سوال کرده است ولی آقای دکتر ظریف، همزمان نگفتند.

وی تصریح کرد: اعتقاد ما بر این است که ما که در برجام بودیم و هستیم. آن کسی که برجام را ترک کرده باید برگردد و این خیلی روشن است ما به کلیت برجام متعهد هستیم به دلیل این که طرف‌های مقابل ما به تعهدات خودشان عمل نمی کردند. ما با اعلام قبلی کاهش تعهدات دادیم و همان زمان هم اعلام کردیم که اگر طرف‌های مقابل ما به‌طور کامل به تعهدات خودشان برگردند و انجام دهند ما هم به‌طور کامل تعهدات خودمان را انجام می‌دهیم.

رییس دفتر رییس‌جمهوری گفت: بنابراین ما به هیچ وجه مواضع اصولی خودمان را تغییر ندادیم. ما از ۳ سال گذشته همین مواضع را داشتیم و همین مواضع را اعلام کردیم امروز هم با دولت  بایدن همین مواضع را داریم.

واعظی افزود:  فکر می‌کنم اینطور که خودشان اعلام کردند، این آمریکاست که باید برگردد اگر ما راستی آزمایی کنیم و مطمئن باشیم به آنچه که می‌گویند عمل می‌شود ما هم به تعهدات خودمان برمی‌گردیم.

رییس دفتر رییس جمهوری درباره تبادل پیام بین مقامات ایرانی و آمریکایی، تصریح کرد: غیر از آنچه که شما هم می‌شنوید، ارتباط دوجانبه‌ای با آمریکایی‌ها برقرار نشده است. البته در هفته‌های گذشته کشورهای اروپایی مقداری  نسبت به گذشته فعال‌تر شدند و رایزنی‌هایی با آمریکایی‌ها انجام می دهند و آقای بورل فعال شده و با دکتر عراقچی مذاکراتی انجام شده است. به طور کلی فضای شکل گرفته در دولت بایدن یک مقدار نسبت به هفته های گذشته فعال‌تر شده است.

واعظی در پاسخ به سوالی درباره واکنش ها نسبت به واکسن روسی،  با اشاره به برخی اظهارنظرهای غیرعلمی در ارتباط با مساله واکسن، گفت: مدیریت وزارت بهداشت اثبات کرده که دریک سال گذشته در زمینه دارو و معالجه کرونا و همچنین مدیریت بحران کرونا، توانایی بسیار خوبی دارد و مردم باید پس از عبور از این مراحل مختلف مبارزه با بیماری کرونا به متخصصین پزشکی در وزارت بهداشت اعتماد کنند چراکه از نظر علمی، اعتقادی و ملی متعهد هستند تا با رعایت همه ملاحظات و موارد پزشکی و علمی مراحل بررسی واکسن را انجام دهند.

وی افزود: البته مراحل خرید واکسن خارجی نه تنها برای واکسن روسی بلکه برای واکسن کشورهای چین و هند نیز در حال انجام است و الان پس از انجام مطالعات، تبادل نظر و تعامل قراردادی امضاء شده و اولین محموله هم قرار است تا روزهای آینده وارد تهران شود.

رییس دفتر رییس جمهوری با اشاره به طرح وزارت بهداشت برای ایجاد یک سبد و خریداری واکسن هایی در قالب کواکس، اظهار داشت: مقرر شده نزدیک ۱۶.۸ میلیون دوز  واکسن در آن سبد واکسن باشد. درصورت تولید واکسن‌های داخلی از خارج واکسن وارد نمی شود.

واعظی ادامه داد: الان حدود ۱۰ تا ۱۵ کشور از واکسن‌های روسی برای واکسیناسیون استفاده می‌کنند و از طرف دیگر روسیه برای فروش یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دوز واکسن با حدود ۴۵ کشور قرارداد بسته است. پس از بررسی گزارش‌های مراکز معتبر جهانی، متوجه شدیم واکسن روسی ثبت شده است.

رییس دفتر رییس‌جمهوری گفت: ما حتی به مراکز بهداشت جهانی هم وقتی که بررسی کردیم دیدیم که آنها هم واکسن روسی را ثبت کرده‌اند و جزو واکسن‌هایی است که در جاهای استفاده می شود ضمن اینکه این اولین واکسنی بود که اعلام شد و شما می‌بینید در داخل روسیه با سرعت زیاد مردم خودشان را واکسیناسیون می‌کنند. بنابر این این حرف درستی نیست.

واعظی یادآور شد: اگر منظور آنها این است که این واکسن صد در صد موفق نخواهد بود باید گفت که هیچ کسی تا به الان ادعا نکرده است که واکسن کرونا صد در صد است به دلیل اینکه هنوز زمان نگذشته است. ولی جزو واکسن‌های معتبری است که در دنیا استفاده می‌شود.

وی افزود: امیدوار هستم که ان‌شاءالله این سبدی که در ایران وزارت بهداشت ما تشکیل داده که همه واکسن‌ها در آن هست، آن آرامش را به مردم ما بدهد که به هر حال وقتی واکسیناسیون صورت می‌گیرد بتوانند از همه اینها بهره ببرند.

رییس‌ دفتر رییس‌جمهوری با اشاره به صحبت‌های آقای ربیعی مبنی بر دردست داشتن دولت از یک بانک اطلاعاتی خوب از خانوارها، تصریح کرد: بنای ما از ۲ سال قبل اینگونه شد که هر اطلاعاتی که دریافت کنیم که فردی مستحق دریافت یارانه نیست بدون اینکه سر و صدایی ایجاد شود، نه به صورت گروهی بلکه یکی یکی آنها را حذف می‌کنند و حذف هم کرده‌اند. وقتی آمار روی ۷۸ یا ۷۹ میلیون نفر می‌رود اینکه ۱۰۰ هزار، ۲۰۰ هزار یا ۳۰۰ هزار نفر هم حذف شوند، خیلی نشان نمی‌دهد.

واعظی در پایان در پاسخ به سوالی درباره حذف سه‌دهک جامعه از دریافت یارانه اظهار کرد: ما الان بنا نداریم که در این شرایط اقتصادی کشور، موج جدیدی از اینگونه مسائل را  به‌وجود بیاوریم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.