در این پست خبرها و گزارش های محبوب کاربران جماران در تاریخ 22 دی ماه 1399 را مرور می کنیم.

در این پست خبرها و گزارش های محبوب کاربران جماران که امروز منتشر شده اند تقدیم شما می شوند.

 

تخت روانچی در رابطه با انتظارات ایران می گوید: مواردی مانند خرید هواپیماها نیز در برجام مطرح است که مقطعی تلاش هایی در راستای آن صورت گرفت که آمریکا مانع آن شد. نمی خواهم بگویم که این موضوع کم اهمیت است اما در حال حاضر تمرکز بر روی لغو تحریم ها است و ما این انتظار را داریم. مهم این است که قطعنامه 2231 مطالبات ایران را به مطالبات بین المللی تبدیل کرده است. وقتی گفته می شود که روابط تجاری ایران با دیگر کشورها باید حالت عادی پیدا کند و تسهیل شود یک مطالبه بین المللی محسوب می شود.

عزت الله ضرغامی در واکنش به اظهارات کاظم صدیقی در مورد آیت الله مصباح خواستار عذرخواهی صداوسیما در این خصوص شد.

 عزت الله ضرغامی در حساب توییتر خود نوشت: «اگر به خاطر پخش کلمه "رقص" عذرخواهی می کنیم، به طریق اولی باید از نقل "داستان غسال" هم عذرخواهی کنیم.مرحوم آیت الله مصباح همواره با "چشمانی باز"، مدافع حریم دین و ولایت بود. نیازی به شهادت آن غسال نیست!»

 

جایگاه شبکه های اجتماعی در نظام بین الملل کجاست؟/ پاسخ کامبیز نوروزی

شبکه های اجتماعی تا اندازه ای در مسیر اعمال قدرت های نامشروع مبتنی بر سانسور اخلال ایجاد کرده و باعث شدند که شهروندان و کاربران بتوانند از تولید تا مصرف محتوا نظارت کنند.

 پس از بسته شدن دائمی اکانت توئیتر ترامپ از سوی مدیران این شبکه اجتماعی، مجددا ابین سوال مطرح می شود که جایگاه این شبکه ها در نظام بین الملل کجاست؟ و وضعیت حقوقی آنها چیست؟ و... .

در همین رابطه، یک حقوقدان معتقدد است ما با پدیده ای مواجه هستیم که نظم مستقل خود را دارد و می تواند بیرون از شبکه قدرت دولت ها یا روابط بین الملل تصمیم بگیرد. کامبیز نوروزی در گفت و گو با خبرنگار جماران، درباره شبکه های اجتماعی و دنیای تازه گفت: ما در سال های اخیر وارد جهان تازه ای شده ایم که خیلی از مسائل آن تازگی دارد؛ از جمله ساختارهای حقوقی این جهان جدید، که ما باید درباره آنها بیشتر بیندیشیم. امروز می توانیم شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها را به عنوان نهادهای فرادولتی تلقی کنیم. نهادهایی که در قالب یک دولت خاص و ساختارهای حقوقی و سیاسی مشخص فعالیت نمی کنند.

 

علی مطهری تصمیم مجلس مبنی بر اینکه تشخیص مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری به عهده شورای نگهبان است را مورد انتقاد قرار داد.

علی مطهری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، در حساب توییتری خود نوشت: «مجلس، تشخیص مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری را بر عهده شورای نگهبان گذاشته و نیز این شورا را مجاز به بررسی برنامه آنها دانسته است. قطع نظر از اینکه این شورا صلاحیت این کار را دارد یا نه، این امر نقش مردم را در انتخاب رئیس جمهور کم‌رنگ می‌کند.»

 

احمدی نژاد در مصاحبه با یک روزنامه کویتی درباره احتمال کاندیداتوری خود برای انتخابات 1400 گفت: انتخابات، امروز موضوع اصلی ما نیست و ما در کشور، منطقه و جهان مسائل مهمتری داریم و وظیفه بشردوستانه ما ایجاب می کند که ابتدا به آنها اهتمام بورزیم.

محمود احمدی نژاد در گفتگو با روزنامه القبس کویت گفت: ایران و عربستان دو کشور بزرگ، مهم و تأثیرگذار در منطقه و محافل بین المللی هستند و همکاری دو کشور منطقه را تغییر می دهد.

احمدی نژاد با اشاره به اینکه بین ایران و عربستان در روابط تاریخی آنها اختلافات مهمی وجود نداشته است، اظهار کرد: دوستی، همکاری، هماهنگی و همراهی با هم، خواسته هایی است که دو کشور و مردم آنها خواهان آن هستند و این موضوع باعث تغییر منطقه و ایجاد نوعی وحدت بین ملتها و ظهور فرصت های طلایی برای برقراری صلح، آبادانی و پیشرفت همه کشورهای منطقه می شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره تلاش های مورد انتظار از کویت برای حل اختلافات میان ایران و کشورهای عربی افزود: تلاش های خوب باید در خدمت وحدت و براداری بین همه ملت ها باشد و از همه مسئولان کشورها بویژه امیر متین کویت که روبط خوبی با کشورهای همسایه دارد، انتظار می رود که در این چارچوب بیش از قبل تلاش کند.

احمدی نژاد درباره کاندیداتوری برای انتخابات ریاست جمهوری آتی نیز گفت: انتخابات، امروز موضوع اصلی ما نیست و ما در کشور، منطقه و جهان مسائل مهمتری داریم و وظیفه بشردوستانه ما ایجاب می کند که ابتدا به آنها اهتمام بورزیم و در صورت لزوم برخی از موضوعات مربوط به انتخابات را در زمان مناسب مطرح خواهم کرد.

 

جهانگیری در واکنش به برخی انتقادات درباره ارز 4200 تومانی گفت: در مرداد ماه در جلسه سران سه قوه با تصمیم سران قرار شد نرخ ارز که قیمت آن 4400 تومان شده بود به همان قیمت 4200 تومان برگردد و آقای پورابراهیمی نیز در همین جلسه حضور داشت اما حالا یکباره همه می گویند فلانی این کارها را انجام داده است. ما که همواره موضع روشنی در این خصوص داشته ایم.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه باید تصمیمات را متناسب با شرایط مردم اتخاذ کنیم، خاطر نشان کرد: مردم کشور اصل هستند و همه ما باید فدای مردم ایران شویم و نباید بگذاریم شرایط سخت شود تا معلوم شود که ما قهرمان هستیم. ما وقتی قهرمانیم که مردم خوش باشند و زندگی آنها دچار فروپاشی نشود.

معاون اول رییس جمهور ضمن درخواست از صادر کنندگان از آنها خواست روحیه قوی و مثبت خود را حفظ کنند و از شرایط سخت خسته نشوند، ادامه داد: در پاییز سال 99 نسبت به ماه های مشابه سال قبل، اقتصاد کشور رشد مثبت داشته و در سه ماهه تابستان نیز رشد اقتصادی 1/5 درصد مثبت بوده است که همه این دستاوردها نتیجه عملکرد صنعتگران و فعالان اقتصادی کشور است.

 

محسن رضایی می گوید: ایران بزرگِ اقتصادی نیاز به یک حکمروایی جدید دارد. با دولت های گذشته و با جناحی برخورد کردن نمی‌شود به این مهم دست یافت. من مخالف جناح‌های سیاسی نیستم. جناح‌های سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب در چارچوب قانون اساسی باشند ولی مسئله ما یک قیام است؛ یک تغییرات اساسی و فراجناحی. هراستان، شهر و ایالتی نسخه خودش را می‌خواهد. راه نجات اقتصاد این است. با اقدامات لاک‌پشتی دولتهای گذشته به جایی نمی‌رسیم. یعنی اگر به تحولات اقتصادی دست نزنیم اوضاع ما روز به روز بدتر می‌شود.

 

محمدعلی رامین در مورد احمدی نژاد گفت: «انسانی که استعدادهایش بسیار فراتر از ظرفیت وجودی او بود و هنگامی که اوج گرفت، بجای ادامه پرواز، خودش را باخت و سقوط کرد». رامین در مورد مشایی و بقایی هم گفت: «افرادی که زائده احمدی نژاد شدند و سقوطش را تسریع و تصریح کردند.»

مدعیان پیروی از خط امام خمینی (ره) در سی و دو سال گذشته به مرور اما بسیار آشکار، دچار «دگردیسی» فکری و رفتاری شده و غالباً هر چه در توان داشته اند برای حذف اندیشه و انگیزه الهی امام خمینی از مملکت اسلامی ایران تلاش کرده اند و امروز بعضی از همین مدعیان، فاصله کمی با «ضدانقلاب» دارند؛ اگر توبه‌کارانی صادق در میان آن‌ها پرچمدار شوند، شاید ادامه حیات سیاسی این مجموعه در انتخابات آینده، با همه ظلم‌هایی که به کشور و مردم و انقلاب و نظام اسلامی کرده اند، همچنان به عنوان یک گروه اقلیت اثرگذار تثبیت بشود.

هیچ فرد عاقلی را نمی‌شناسم که حاضر به ائتلاف سیاسی با احمدی نژاد باشد

 

 

بهزاد نبوی: انتخاب روحانی پروژه یکدست سازی حاکمیت را 7 سال به تاخیر انداخت/ اختیارات رئیس جمهور به مراتب کمتر از سال 76 است/ انتخابات مجلس یازدهم دور جدید پروژه یکدست سازی حاکمیت بود/ شعار اصلاح طلب اصولگرا دیگه تمومه ماجرا حرف دل طیف تندرو داخلی است

بهزاد نبوی به خبرنگار جماران می گوید: پروژه یکدست سازی حاکمیت، از انتخابات دور دهم ریاست جمهوری در سال88 کلید خورد و با اقداماتی که صورت گرفت، «دولت انقلابی» در انتخابات پیروز شد. این پروژه با حبس و حصر رقبای انتخاباتی و اصلاح طلبان، پس از آن انتخابات و سپس با ردصلاحیت مرحوم هاشمی رفسنجانی، نامزد دور یازدهم انتخابات ریاست جمهوری در سال92، تداوم یافت. تایید صلاحیت آقای روحانی نیز، صرفا به دلیل پیش بینی عدم احتمال پیروزی وی، فقط به منظور خنثی کردن بخش کوچکی از بازتاب منفی و گسترده ردصلاحیت مرحوم هاشمی صورت گرفت. انتخاب ناباورانه روحانی، عملا پروژه یکدست سازی حاکمیت را به مدت حدود 7 سال به تاخیر انداخت.

 

 

 

استاد اقتصاد دانشگاه علامه: آژیر خطر مهاجرت از روستاها به صدا در آمده است/ بحران امنیت غذایی در ایران حادتر خواهد شد

فرشاد مومنی استاد اقتصاد دانشگاه علامه: زمانی که شاخص هزینه‌ی مصرف‌کننده‌ی روستایی بالاتر می‌رود بدین معنا است که آژیر خطر برای مهاجرت‌های شدت یافته و بحران‌ساز روستایی از سال 1398 روشن‌تر از گذشته شده است. این موضوع بدین معنا است که وابستگی‌های ذلت آور در حیطه‌ی محصولات کشاورزی بحران امنیت غذایی در ایران در سال‌های آینده حادتر خواهد کرد.

من خیلی متأسفم که دست اندرکاران اداره‌ی امور کشاورزی و توسعه‌ی روستایی ایران هم به قائده‌ی رؤسای خودشان صدایی بلند نکردند از اینکه هر زمان سیاست‌های نابخردانه در دستور کار قرار می‌گیرند بگویند آثار این مسئله بر بخش کشاورزی و توسعه روستایی چیست. حدود پانزده سال پیش در مطالعه‌ی مشترکی با تعدادی از همکاران به سفارش مؤسسه‌ی پژوهش‌های برنامه‌ریزی و توسعه‌ی کشاورزی و روستایی انجام دادیم و عین این مسئله را درباره‌ی شوک نرخ ارز در دهه‌ی 1370 بررسی کردیم. به قدری یافته‌های این مطالعه تکان دهنده بود که وزیر وقت کشاورزی سه جلسه در هیئت دولت یافته‌های مجموعه مطالعات را که بصورت یک کتاب درآمده بود انتشار داده بود. خلاصه‌ی بحث اینکه شوک نرخ ارز وحشتناکترین صنعت‌زدایی را از بخش کشاورزی و بازگرداندن تولید کشاورزی به الگوی معیشتی که در آن مشقت فراوان با بازدهی اندک و ناتوانی در بهره‌گیری از دستاوردهای علمی فنی جدید هست را سبب شد و این تجربه در معرض دید و قضاوت دولت سال‌های اولیه‌ی دهه‌ی 1380 قرار گرفت. خوشبختانه آنها به قدری شرافت انسانی و حرفه داشتند تا از کارهای ناشایستی که به آن تشویق می‌شدند و از ایجاد جهش‌های بزرگتر در قیمت‌های حامل‌های انرژی و قیمت ارز صرف نظر کنند. اکنون همان‌ها با افتخار می‌گویند در آن دوره ایران بیشترین قدرت تاریخی خود را در پنجاه ساله‌ی گذشته در خلق فرصت‌های شغلی نشان داده است.

 

بین الملل

 

در حالی که چند روز تا برگزاری مراسم تحلیف «جو بایدن» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا باقی است، گزینه نهایی او برای ریاست بر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) اعلام شد.

 

 در تحولی تقریبا غیرمنتظره، عجیب و تا حدی جالب، «جو بایدن»، «ویلیام برنز» را به عنوان گزینه خود برای هدایت سازمان سیا CIA در نظر گرفته است. 

بایدن در بیانیه ‌ای اعلام کرد: «مردم آمریکا با انتخاب من برای ریاست جدید سیا، شب ‌ها راحت خواهند خوابید.»

جو بایدن در بیانیه خود ویلیام برنز را «دیپلماتی کارکشته» خواند که «برای ده ‌ها سال» در خدمت «امنیت» آمریکا و مردمش بوده است. وی همچنین گفت که «تجربیات و دانش برنز» چیزی است که «آمریکا برای جلوگیری از تهدیدها، پیش از آنکه به خاک ما برسند، احتیاج دارد.»

در صورت تایید صلاحیت برنز 64 ساله به عنوان رئیس سیا در سنای آمریکا، او اولین کسی خواهد شد که با تجربه کار در وزارت خارجه به ریاست این نهاد اطلاعاتی مشغول می ‌شود.

وی یکی از جدی‌ ترین گزینه ‌های جو بایدن برای وزارت خارجه آمریکا بود.

 

 

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با حمله شدید به ترامپ وی را دیوانه و خادم پوتین توصیف کرد.

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با حمله شدید به «دونالد ترامپ» رئیس جمهور کنونی آمریکا وی را «خادم»  ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه توصیف کرد.

پلوسی در گفت و گو با  شبکه سی بی اس گفت: نمی دانم روس ها چه نقطه ضعفی در زمینه شخصی،سیاسی یا مالی از ترامپ در اختیار دارند. هیچ تفسیر دیگری وجود ندارد که چرا رئیس جمهور آمریکا تا این حد به پوتین خدمت می کند».

پلوسی در ادامه ترامپ را «دیوانه» ای توصیف کرد که باید محاکمه شود.

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت: از بد شانسی فردی که قوه مجریه را اداره می کند، یک رئیس جمهور دیوانه و نامتعادل و خطرناک برای ایالات متحده آمریکاست.چند روز طول می کشد تا بتوانیم از خودمان در برابر این رئیس جمهور حمایت کنیم.ولی آن چه مرتکب شد کاری خطرناکی است و باید تحت پیگرد جنایی قرار گیرد.

 

در تاریخ سیاسی آمریکا سابقه ندارد که رئیس جمهوری دو بار استیضاح شود. اکنون نمایندگان دموکرات در کنگره این کشور بر آنند تا برای دومین بار دونالد ترامپ را استیضاح کنند. احتمال استیضاح مجدد ترامپ ظرف روزهای گذشته تقویت شده است.

 

 

به گزارش جماران، شبکه ای بی سی نیوز گزارش داد «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان در نامه ای به دموکرات ها گفت، دموکرات ها این هفته در مجلس برای برکناری رئیس جمهور دونالد ترامپ گام برمی دارند، اما لایحه استیضاح را 100 روز پس از تحلیف بایدن به سنا می فرستند. این اقدام ابتدا با درخواست از «مایک پنس» معاون رئیس جمهور برای استناد به متمم 25 آغاز می شود.

در این قطعنامه از پنس خواسته شده است «فوراً از اختیارات خود در بخش 4 متمم 25 قانون اساسی برای تشکیل و بسیج افسران اصلی ادارات اجرایی در کابینه برای اعلام آنچه برای یک ملت وحشت زده آشکار است استفاده کند: این که رئیس جمهور قادر نیست وظایف و اختیارات دفتر خود را انجام دهد.»

اگر جمهوری خواهان مانع این اقدام شوند، دموکرات ها روز سه شنبه این لایحه را به رأی می گذارند و در اواخر هفته استیضاح می کنند.

سی ‌ان‌ ان روز جمعه گزارش داد که نسخه ‌ای از لایحه استیضاح را دیده ‌است و در آن، اتهام ترامپ «تحریک به شورش» عنوان شده است.

در همین راستا «جیمز کلایبرن» از نمایندگان ارشد حزب دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا در گفت و گو با شبکه خبری سی ان ان گفت این مجلس لایحه استیضاح دونالد ترامپ را به رای خواهد گذاشت و پس از تصویب، ارسال آن را به سنا به 100 روز پس از آغاز ریاست جمهوری بایدن موکول خواهد کرد.

 

گزارش کامل جی پلاس از شهرآورد 94

آخرین دربی قرن/ حسرت فرصت سوزی از آن سرخ ها؛ رستگاری برای آبی ها+ فیلم و عکس

داربی 94 دو طعم متفاوت از خود برجای گذاشت. حسرت قرمزها که یک پیروزی پرگل بالقوه را با تساوی عوض کردند و رستگاری واپسین لحظات برای آبی ها که شاید فریبنده باشد اگر سرپوشی شود بر اشتباهات فنی.

 

گروه ورزشی جی پلاس، دیدار معوقه هفته هشتم لیگ برتر فوتبال بین دو تیم استقلال و پرسپولیس از ساعت 16:35 دقیقه دوشنبه 22 دی در ورزشگاه آزادی برگزار شد که این بازی با تساوی 2-2 به پایان رسید.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.