سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی مبنی بر انعکاس تحریف آمیز سخنان هفته گذشته رهبری توسط برخی رسانه ها گفت: معتقدم نشانه شناسی تحریف را باید این روزها بررسی کرد. باید مشخص شود چه کسانی امروز با «صدها زبان و صدها وسیله» اوضاع را بد جلوه می‌دهند؟ چه کسانی نقاط قوت را انکار می‌کنند؟ و چه کسانی امید را به مثابه بنزین حرکت جامعه و جوانان نادیده می‌گیرند؟ فکر می‌کنم بیانات خود معظم له در پاسخ به این سوال کافی است

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی دولت در واکنش به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفت: ایران نمی‌تواند به اجرای یک طرفه تعهدات بپردازد و کشورهای اروپایی به جای ابراز نگرانی بهتر است که به تعهدات خود بازگردند تا زمینه حفظ برجام که به نفع همه است فراهم شود.

«علی ربیعی» روز سه شنبه در نشست خبری که به صورت مجازی برگزار شد، در پاسخ به سوالی درباره درباره ادعای سخنگوی وزارت خارجه فرانسه مبنی بر جدی بودن پیامدهای نقض تعهدات برجامی و اینکه ایران باید فورا به همه مفاد برجام پایبند باشد، گفت: جمهوری اسلامی ایران طرف شاکی در خصوص نقض تعهد و ناپایبندی اساسی به تعهدات از سوی آمریکا و اروپا است.  

وی ادامه داد: واضح است که ایران نمی‌تواند به اجرای یک طرفه تعهدات بپردازد و کشورهای اروپایی به جای ابراز نگرانی بهتر است که به تعهدات خود بازگردند تا زمینه حفظ برجام که به نفع همه است فراهم شود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه اقدامات جبرانی جمهوری اسلامی ایران وفق گام‌های پنجگانه منطبق با حقوق به رسمیت شناخته شده ما ذیل مواد ۲۶ و ۳۶ برجام قرار دارد، گفت: در صورت بازگشت سریع طرف های برجام به انجام تعهداتشان در برجام، اجرای این اقدامات جبرانی متوقف می‌شود. بنابرین ادعای عدم پایبندی ایران به برجام حرف صحیحی نیست.

ربیعی تصریح کرد: فرانسه و سایر طرف‌های اروپایی اگر واقعاً خواستار حفظ و احیای برجام به نحوی که ایران از آن منتفع شود هستند، باید به تعهدات برجامی خود عمل کرده و برای برداشته شدن تحریم‌های ظالمانه علیه ایران تلاش کنند.

 کاهش ۵۰ درصدی مرگ و میر 

سخنگوی دولت با تشریح‌ آخرین وضعیت کرونا در کشور و اقدامات دولت برای مهار آن گفت: خوشبختانه با همراهی مردم در یک ماه گذشته شاهد کاهش تلفات هستیم و ۴۰ درصد بستری‌ها و ۵۰ درصد مرگ و میرها کاهش یافت.

وی ادامه داد: رعایت پروتکل فقط در کاهش مرگ و میر مبتلایان تاثیر نداشت بلکه بر اثر رعایت مردم و کاهش ترددهای جاده‌ای و برون شهری طبق آمار ناجا آمار تصادفات و متوفیان ناشی از تصادفات هم کاهش یافته است به طوری که تعداد مرگ و میرها در اثر تصادف و مجروحیت‌ها به ترتیب ۳۹ و ۲۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است.

سخنگوی دولت با اشاره به محدودیت شبانه تردد درون شهری که در طرح مقابله با کرونا اجرا شده است، گفت: این طرح در تهران ۸۰ درصد به اجرا درآمد و در این مدت ۲۵ هزار و ۱۱۸ واحد صنفی متخلف پلمپ شده‌اند.

دستیار ویژه ارتباطات اجتماعی رییس جمهور گفت: همگان باید مساله کرونا را در خودمان نهادینه و در رفتارهای خود منعکس کنیم و تا روزی که درمان آن پیدا شود یا این بیماری برای همیشه از بین برود، این رفتارها را ادامه دهیم.   مراقبت‌های بهداشتی، مداومت این مراقبت‌ها، حمایت اجتماعی از یکدیگر و به ویژه از کادر درمان اصولی است که تا پایان کرونا باید استمرار یابد.

 مشکل جدید در اجرای طرح غربالگری/نگرانی روستاییان از پیامدهای اجتماعی مثبت شدن تست 

ربیعی درباره اجرای طرح غربالگری گفت: تیم‌های غربالگری این روزها با مشکل جدیدی در پیشگیری از شیوع مواجه شدند. آنان وقتی به روستاها مراجعه می‌کنند برخی در مخالفت با انجام تست می‌گویند اگر تست ما مثبت باشد آبروی ما می‌رود. در حالی که اگر مردم اجازه ندهند نتیجه این می‌شود که ویروس می چرخد و زنجیره انتقال آن قطع نمی‌شود.

وی گفت: مردم توجه داشته باشند کرونا انگ و برچسب نیست و اگر فردی به هر دلیلی کرونا بگیرد، گناهکار نیست بلکه فردی است که دچار یک بیماری شده که باید مثل بقیه بیماران درمان شود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه مردم اگر دچار بیماری دیگری به جز کرونا هستند، با خیال راحت به بیمارستان و مراکز درمانی مراجعه کنند، گفت: مردم مطمئن باشند تمهیداتی اتخاذ شده که کرونا آنان را تهدید نمی‌کند. مردم مطمئن باشند کادر بهداشت و درمان ما، مراکز کووید ۱۹ را از مراکز خدمات برای سایر بیماری‌ها جدا کرده‌اند.  

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری اضافه کرد: مسیرهای کرونا و بقیه بیماری‌ها در بیمارستانها جدا از هم هستند. بنابراین هر کسی که به هر بیماری دچار است، با خیال راحت برای درمان مشکلش مراجعه کند و پیگیر درمان بیماری‌اش باشد. ما نباید شاهد افزایش مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های دیگر به‌خصوص بیماری‌های زمینه‌ای باشیم.

 اصحاب فرهنگ و رسانه صاحب صندوق بیمه بیکاری شدند

سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: در جلسه گذشته هیات دولت به یک نگرانی دیرین جامعه هنری پاسخ داده شد و اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه صاحب صندوق بیمه بیکاری شدند. طبق این مصوبه، شاغلان فرهنگی، هنری و رسانه‌ای که درآمد اصلی خود را از این فعالیت‌ها دریافت می‌کنند، در صورت پرداخت یکسال حق بیمه خود، از بیمه بیکاری در شرایط از دست دادن شغل و فعالیت برخوردار خواهند بود.

وی با بیان اینکه منابع مالی مقرری بیکاری در بودجه سنواتی دولت دیده خواهد شد، گفت: طبق این مصوبه، شورایی با نمایندگی دستگاه‌های اجرایی ذیربط و نمایندگان صنوف فرهنگی، هنری و رسانه ای با مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل خواهد شد که بررسی و تصویب سیاست‌ها، ضوابط و شرایط عمومی و نیز بررسی و تایید واجدین شرایط دریافت مقرری بیکاری را برعهده خواهد داشت.

به گفته دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری با توجه به این تصویب‌نامه، هر یک از حوزه‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای می‌توانند یک کانون سراسری تشکیل دهند.

 افزایش ضریب فوق العاده حقوق قضات

ربیعی تصمیم دیگر در هیات دولت را  افزایش ضریب فوق العاده ویژه قضات عنوان کرد که پس از پیشنهاد شورای حقوق و دستمزد، مورد تصویب هیات دولت قرار گرفت.  

وی در این باره گفت: آخرین بار که فوق العاده ویژه مذکور اعمال شده، مربوط به حدود ۱۰سال قبل است. بدیهی است این اقدام گامی کوچک در جهت بهبود معیشت قضات خواهد بود و این افزایش شامل گروه‌های دوازده‌گانه مشاغل قضایی می‌شود.

اختصاص اعتبار و نیز تسهیلات بانکی برای ۲ استان سیل زده کشور 

سخنگوی دولت با اشاره به مصوبه اختصاص اعتبار و تسهیلات بانکی برای ۲ استان سیل‌زده کشور در هیات دولت، گفت: مبلغ ۱۲۵ میلیارد و ۸۴۳ میلیون تومان برای کمک بلاعوض جهت واحدهای مسکونی شهری و روستایی و تامین لوازم واحد مسکونی و همچنین ۱۴۳ میلیارد و ۷۹۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی ارزان قیمت برای جبران خسارات واحدهای مسکونی برای این دو استان اختصاص یافت.

وی اضافه کرد: دولت همچنین به منظور تشویق خیرین مدرسه ساز، هفته گذشته تصویب کرد تا هزینه اشخاص غیردولتی برای احداث فضای آموزشی و پرورشی به‌عنوان هزینه های قابل قبول مالیاتی محاسبه شود. هزینه های مذکور شامل وجوه واریزی مودیان مالیاتی پس از تایید سازمان نوسازی توسعه و مدارس کشور می باشد.

 موافقت رییس جمهوری با استخدام ۱۲ هزار نفر از فرزندان شهدا و جانبازان

سخنگوی دولت ادامه داد: هفته گذشته استخدام ۱۲ هزار نفر از فرزندان شهدا و جانبازان بالای ۷۰ درصد و بالاتر مورد موافقت رییس جمهور قرار گرفت و رییس جمهوری بر ضرورت اهتمام دستگاه‌های اجرایی بر جذب این فرزندان تاکید کرد.  

وی درباره جلسه عصر روز گذشته شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، اظهار کرد: در ابتدای جلسه ترتیبات برگزاری جلسات به طور منظم مورد توافق اعضا قرار گرفت. سپس محورهای مورد نظر مقام معظم رهبری در جلسه پیشین ستاد مطرح و در جلسه در مورد چگونگی اجرایی کردن آنها بحث و بررسی شد.

ربیعی گفت: به همین منظور گزارشی از اقدامات دولت برای انتشار اوراق مالی، فروش دارایی های دولت و نیز فروش سهام شرکت‌های دولتی، بعلاوه چگونگی افزایش سرمایه‌گذاری و برخی موانع آن و نیز جهش تولید و رفع مشکل آن ارائه و در ادامه موضوع حمایت از اقشار ضعیف جامعه در نشست مطرح شد.

وی ادامه داد: رییس مجلس نیز به هماهنگی ایجاد شده برای ادغام دو طرح معیشتی کرونای دولت و طرح حمایتی معیشتی مجلس اشاره و این هماهنگی و ادغام را برای جامعه مفید دانست. در بخش دیگر جلسه پیرامون امنیت سرمایه گذاری و ضرورت ایجاد اعتماد برای سرمایه گذاری های اقتصادی مطرح و مورد بحث قرار گرفت.

سخنگوی دولت گفت: رییس جمهور شرط موفقیت سرمایه‌گذاری و امنیت آن را منوط به تلاش هماهنگ هر سه قوه در جامعه دانست.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری با اشاره به اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی مبتنی بر کوچک کردن دولت و واگذاری شرکت‌های دولتی و موانع اجرای آن گفت: این موضوع در جلسه سران سه قوه بحث شد و همه سران قوا بر اقدامات حمایتی و همه جانبه بر موضوع اصل ۴۴قانون اساسی حمایت و تاکید کردند.  

وی اضافه کرد: رییس قوه قضاییه معتقد بود با اصلاح صورت گرفته در ساختار واگذاری می‌توانیم به اعتمادسازی موثر در صاحبان سرمایه و علاقه‌مندان تولید ایجاد کنیم.  

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد:‌ سران سه قوه با تاکید بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و تداوم اجرای آن و رفع موانع اصل ۴۴ مقرر کردند این موضوع در جلسات آینده مورد بحث و بررسی کارشناسی قرار بگیرد.  

تبریک ولادت حضرت عیسی مسیح

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری با تبریک میلاد حضرت عیسی (ع) گفت: پیشاپیش در نهایت مسرت میلاد حضرت عیسی مسیح (ع) بشارت دهنده توحید، صلح، مدارا و نوع دوستی و منادی رهایی انسان از اسارت نفس را خدمت همه مسیحیان جهان و مسحیان کشورمان تبریک می‌گوییم.

وی ادامه داد: ایران در همه قرون تمدنی و اسلامی خود همواره کانون همزیستی مسلمانان و مسیحیان و همه موحدین و یکتاپرستان و همه پیروان ادیان ابراهیمی بوده است. فراخوان سازمان مللی ایران برای جهانی عاری از خشونت و افراطی‌گری تکیه بر ارزش‌های عموم بشری دارد که پیامبران بزرگ نخستین منادی آن بودند.

تحریف بیانات رهبری در هر شکل و از هر جهت قابل قبول نیست

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی مبنی بر انعکاس تحریف آمیز سخنان هفته گذشته رهبری توسط برخی رسانه ها گفت: تحریف بیانات ایشان در هر شکل و از هر جهت قابل قبول نیست. اخیرا مقام معظم رهبری ضمن تاکید درست و استراتژیک مبنی بر اولویت خنثی سازی تحریم داشته و فرمودند: «البته نمی‌گویم دنبال رفع تحریم نباشیم؛ چرا واقعا اگر بتوانیم تحریم رفع کنیم یک ساعت هم نباید تاخیر کنیم».

وی با تاکید براینکه دولت هم معتقد به خنثی سازی تحریم است، ادامه داد: بدون تردید قوی ساختن اقتصاد و مقاوم سازی آن با نگاه به ظرفیت های قابل توجه در داخل و افزایش قدرت ملی دشمن را از تهاجم تحریم و امثال اینها مایوس می‌سازد. و اتفاقا شکستن تحریم با قدرت داخلی شکستن و به عقب راندن عزت‌مندانه تحریم است. در غیر این صورت ما عبور از تحریم ملتمسانه خواهیم داشت.  

ربیعی در ادامه تحریف را تهی کردن یک موضوع از محتوای اصلی و آدرس غلط دادن  عنوان کرد و گفت: مقام معظم رهبری در تاریخ ۱۰ مرداد ۹۹ به مناسبت عید سعید قربان نکاتی را فرمودند که بدون هیچ کاهش و تقطیعی عین جملات معظم له را قرائت می کنم: " اوضاع را بد جلوه می‌دهند، با صدها زبان، با صدها وسیله. اگر نقطه‌ قوتی در کشور باشد که مطلقاً انکار می‌کنند؛ یا به سکوت برگزار می‌کنند یا انکار می‌کنند. خب، کارهای خوبی در کشور دارد انجام می‌گیرد؛ مطلقاً [حتّی] یکی از اینها در تبلیغات خارجی دشمنان ما منعکس نیست. نقطه‌ ضعفی اگر وجود داشته باشد، آن را ده‌برابر می‌کنند، گاهی صد برابر می‌کنند که این نقطه‌ ضعف را بزرگ کنند؛ برای چیست؟ برای این است که روحیه‌ مردم تضعیف بشود؛ امید مردم، به‌خصوص امید جوان‌ها؛ چون وقتی امیدوار باشند، تحرک جوان‌ها، تحرک فوق‌العاده است، جوانها پیشتازند، پیش‌رانند؛ اگر چنانچه امید از آنها گرفته شد، متوقف می‌شوند، مثل ماشینی که بنزینش تمام می‌شود، این جور [متوقف] می‌شوند. "

وی افزود: معتقدم نشانه شناسی تحریف را باید این روزها بررسی کرد. باید مشخص شود چه کسانی امروز با «صدها زبان و صدها وسیله» اوضاع را بد جلوه می‌دهند؟ چه کسانی نقاط قوت را انکار می‌کنند؟ و چه کسانی امید را به مثابه بنزین حرکت جامعه و جوانان نادیده می‌گیرند؟

ربیعی خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم بیانات خود معظم له در پاسخ به این سوال کافی است. اما پاسخ من همان است که روز شنبه در یادداشت راهبردهای خنثی سازی و رفع تحریم نوشته‌ام: «رهنمودهای رهبری همواره راهنمای عمل دولت بوده و هست و زمانی به بهترین وجه محقق می‌شود که همگان خود را مخاطب آن خوانده و بدون تفسیر به رای به همان صراحتی که هستند مبنای سیاست ورزی قرار گیرند.

آژانس در چهارچوب وظایف ومسئولیت‌های خود عمل کند

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره اظهارات  اخیر مدیر کل آژانس بین المللی مبنی بر اینکه بازگشت به خانه اول در برجام امکان پذیر نیست، ‌گفت: پاسخ این سوال را پیشتر نماینده دایم کشورمان در وین داده است، خود آقای گروسی به نماینده دائم ایران گفته است که صرفاً به جنبه فنی مسئله اشاره کرده است.

 وی افزود: از آنجا که آژانس بین المللی انرژی اتمی یک نهاد فنی است، انتظار می‌رود که در چارچوب وظایف و مسئولیت‌های خود در حوزه‌های نظارت و راستی آزمایی اقدامات مرتبط هسته ای و ارائه گزارشات بروزرسانی، عمل کرده و از ورود به دیگر موضوعات خارج از چارچوب مسئولیت‌های آژانس و مدیرکل خودداری نماید.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری گفت: مدیرکل اعلام کرده است که ظاهراً سوء برداشتی از اظهارات ایشان انجام شده است و منظور ایشان مطابق با آنچه در رسانه‌ها انعکاس یافته نبوده است. در عین حال، نظارت بر ابعاد فنی برنامه‌های هسته‌ای به آن پیچیدگی که در برخی رسانه‌ها انعکاس یافته نیست، لذا نیازی به مذاکره با آژانس در این خصوص احساس نمی‌شود.

کاهش هزینه دولت شامل افزایش حقوق و حمایت معیشتی نمی‌شود

ربیعی درباره برخی انتقادات از لایحه بودجه ۱۴۰۰، نامه قالیباف به رییس جمهور برای اصلاح آن و  برنامه دولت برای اصلاحات لایحه بودجه گفت: در بحث بودجه انتقادات را همیشه از اقتصاددانان و جامعه مدنی داشتیم که این موجب شکوفا شدن بودجه سالیانه خواهد شد.

وی افزود: مقام معظم رهبری در پاسخ به نامه رییس جمهور فرمودند که سهم صندوق توسعه ملی مازاد بر فروش یک میلیون بشکه نفت همان ۳۸ درصد طبق قانون باشد اما یک میلیون بشکه این سهم با ۲۹ درصد محاسبه می‌شود. 

به گفته سخنگوی دولت همچنین مقرر شد تسهیلات سررسید شده صندوق از محل سهم دولت از مازاد مذکور پرداخت و تبصره ۴ هم از بودجه عمومی تامین شود. معظم له برداشت از منابع صندوق برای مصارف بودجه ۱۴۰۰ را هم مجاز ندانستند.

 دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری افزود: با این نظر ناترازی و کسری بودجه منابع نسبت به مصارف به میزان ۹۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود و دولت برای جبران ناترازی بودجه مجموعه اقداماتی شامل کاهش هزینه‌ها، افزایش سهم مالیات و فروش اوراق و سهام دنبال خواهد کرد البته بنابر تصمیم ستاد اقتصادی کاهش هزینه‌های دولت شامل افزایش حقوق و حمایت معیتشی نخواهد بود.

 ادامه دارد ...

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.