کارشناس آمریکایی مدیر اجرایی انجمن کنترل جنگ افزار در واشنگتن در خصوص روی کار آمدن دولت باید گفت: این یک فرصت مهم برای بازگشت دو کشور به اجرای کامل تعهدات برجامی است. همچنین آقای روحانی می‌داند که بایدن تحریم‌های هسته‌ای را برخواهد داشت. یعنی همان تحریم‌هایی که ایالات متحده در سال ۲۰۱۶ پس از توافق برجام برداشت. البته این کار به اجرای کامل برجام توسط ایران هم بستگی خواهد داشت.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، مدیر اجرایی انجمن کنترل جنگ افزار در واشنگتن، بازتاب اظهارات رئیس جمهوری ایران را مثبت ارزیابی کرد و گفت دولت جدید آمریکا آماده بازگشت به تعهدات برجامی است تا با برداشتن تحریم‌های اساسی دوره ترامپ، ایران از منافع اقتصادی توافق هسته‌ای برخوردار شود.

"دریل کیمبال" روز چهارشنبه در گفت‌وگویی اختصاصی با ایرنا با اشاره به سخنان روز گذشته رئیس جمهوری ایران درباره توافق هسته‌ای و گفت‌وگو با گروه ۱+۵ افزود: در ماه ژانویه یک حامی اساسی برجام وارد کاخ سفید خواهد شد.

وی ادامه داد: این یک فرصت مهم برای بازگشت دو کشور به اجرای کامل تعهدات برجامی است. همچنین آقای روحانی می‌داند که بایدن تحریم‌های هسته‌ای را برخواهد داشت. یعنی همان تحریم‌هایی که ایالات متحده در سال ۲۰۱۶ پس از توافق برجام برداشت. البته این کار به اجرای کامل برجام توسط ایران هم بستگی خواهد داشت.

این کارشناس خلع سلاح در آمریکا اضافه کرد: سخنان روحانی بازتاب خوبی در اینجا داشت که نشان می‌دهد ایران هم آماده اجرای برجام است که مورد استقبال دولت بایدن و مقام‌هایی است که به زودی وارد دولت بعدی می‌شوند.

کیمبال درباره موضوعات غیرهسته‌ای در مذاکرات آینده ایران و گروه ۱+۵ هم گفت: همه می‌دانند که برجام کامل و همیشگی نیست. اروپایی‌ها، روسیه و چین هم می‌دانند که موضوعات دیگری وجود دارد که باید به بحث گذاشته شود. برجام گام نخست و ضروری به سمت گفت‌وگو با ایران بوده است.

وی اظهار کرد: برجام مبنایی برای گفت‌وگو و حل موضوعات دشوار مطرح دیگر میان ایران، آمریکا و اروپا است.

این کارشناس خلع سلاح درباره چرایی اصرار غرب برای مذاکره بر سر توانایی دفاعی و موشکی ایران گفت: زمان آن فرارسیده تا دولت‌های منطقه خاورمیانه وارد یک گفت‌وگوی جدی با یکدیگر شوند و از سرعت مسابقه تسلیحاتی بکاهند. ایالات متحده و انگلیس فروشندگان مهم جنگ‌افزار متعارف سعودی و امارات و البته اسرائیل هستند.

کمیبال با این ادعا که از برنامه موشکی بالستیک ایران نگرانی‌هایی وجود دارد، افزود: به نظرم در بلندمدت یک گفت‌وگو درباره امنیت منطقه لازم است تا از تمایل برای خریدن جنگ‌افزار متعارف کاسته شود.

 

157767963

 

ایرنا پرسید جمهوری اسلامی رسما پیشنهاد گفت‌وگوی منطقه‌ای "امید" را برای خلیج فارس مطرح کرده است که عربستان آن را رد کرد. آیا با تغییر رئیس جمهوری آمریکا، ریاض به گفت‌وگو با ایران تن خواهد داد؟

مدیر اجرایی انجمن کنترل جنگ افزار پاسخ داد: این سوال پیچیده‌ای است که پاسخ آن را نمی‌دانم. باید آن را در ۶ تا ۱۲ ماه آینده طرح کرد تا پاسخی برای آن یافت. اکنون ابتدا باید برجام را اجرا کرد و بقیه موضوعات به دنبال آن می‌آید.

کیمبال در پاسخ به اینکه چه تحریم‌هایی را دولت بایدن برخواهد داشت، گفت: بایدن از اختیار اجرایی برای برداشتن همه تحریم‌هایی برخوردار است که رئیس جمهوری اوباما در ژانویه ۲۰۱۶ پس از برجام برداشته بود.

وی تصریح کرد: آنها ممکن است که تحریم‌های دیگری که ترامپ تحت عناوین مختلف وضع کرده است  که مرتبط به برنامه هسته‌ای ایران نیست را هم مورد ارزیابی قرار دهند. این بخشی از گفت‌وگوهای آینده میان نمایندگان رئیس جمهوری روحانی و رئیس جمهوری بایدن خواهد بود.

این کارشناس آمریکایی ادامه داد: کارهای به خصوصی را بایدن می‌تواند انجام دهد که برای ایران اهمیت داشته باشد. برداشتن تحریم‌های تجاری، فروش نفت و تبادل بانکی که به بازگشت ایران به کانال مالی بین‌المللی کمک کند، از جمله آنهاست. همچنین برداشتن تحریم نفتی از جمله این اقدام‎هاست.

کیمبال اضافه کرد: تحریم‌هایی که بیشترین تاثیر را بر بخش‌های اقتصادی ایران داشته‌اند و به ایران اجازه دهد که از منافع اقتصادی برجام برخوردار شود، برداشته خواهند شد.

توافق هسته‌ای ایران میان جمهوری اسلامی و گروه موسوم به ۱+۵ متشکل از روسیه، چین، فرانسه، انگلیس، آمریکا و آلمان و همچنین اتحادیه اروپا در سال ۱۳۹۴ به امضا رسید. به دنبال آن، شورای امنیت سازمان ملل متحد در قطعنامه شماره ۲۲۳۱ ضمن حمایت از این توافق که به «برجام» شناخته می‌شود، خواستار حمایت همه اعضای سازمان از آن و اجرای کامل آن شد.

با روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ، تحت لابی رژیم صهیونیستی و سعودی، در هجدهم اردیبهشت ۱۳۹۷، آمریکا به طور یکجانبه از این توافق خارج شد و به تروریسم اقتصادی علیه مردم ایران روی آورد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی جو بایدن

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.