این روزها بار دیگر در میان کاربران انتقادها از کیفیت اینترنت بالا گرفته و از قضا وزیر ارتباطات چندی پیش گفته بود: «روشن کردن فیلترشکن‌ها باعث می‌شود استفاده از سرویس‌های داخلی علاوه بر هزینه زیاد با کندی روبه‌رو شود و همین مسئله کیفیت اینترنت را خراب می‌کند. عمده شکایتی که از کندی ارتباط به ما ارسال می‌شود، ناشی از تأثیر سوء فیلترینگ بر کیفیت اینترنت است.»

به گزارش جماران؛ روزنامه همشهری نوشت: این روزها انتقادهای کاربران از اختلال در دسترسی به اینترنت به‌ویژه با افزایش ترافیک مصرفی به‌خاطر محدودیت‌های کرونایی افزایش یافته است.

این روزها بار دیگر در میان کاربران انتقادها از کیفیت اینترنت بالا گرفته است؛ هرچند به‌صورت اسمی شاید پوشش‌دهی و حتی سرعت اینترنت به‌نظر بد نباشد، اما آنچه تجربه کاربری نامیده می‌شود همراه با نارضایتی است. این مسئله را می‌شود به‌خوبی از میان پست‌های شبکه اجتماعی دید. پس از شیوع کرونا، مصرف اینترنت کاربران ایرانی به‌صورت جدی دچار جهش شد. مقام‌های وزارت ارتباطات می‌گویند پس از مدتی کاهش سرعت و کیفیت توانستند با تلاش‌هایشان این مشکل را برطرف کنند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که برطرف شدن نسبی این مشکلات تنها وابسته به روش‌های فنی بوده و عملا اضافه کردن پهنای باند اینترنت کشور به‌خاطر مسائل مختلف ازجمله تحریم، عملیاتی نشده است. در روزهای اخیر، اما به‌نظر می‌رسد مسائل مختلف ازجمله اعمال محدودیت‌های شدیدتر برای مقابله با کرونا بار دیگر اختلال را به شبکه ارتباطی کشور بازگردانده است. بررسی سیستم‌های نظارتی کیفیت اینترنت هم نتایج مشابهی را نشان می‌دهد. بررسی سامانه رادار شرکت ابر آروان هم که در ماه‌های اخیر تعداد ورودی‌های نظارتی آن کاهش پیدا کرده اختلال را به‌ویژه در ارتباط با اینستاگرام نشان می‌دهد. حدود ۹۰درصد کاربران اینترنت پهن‌باند کشور مشترک اینترنت موبایل هستند؛ به همین‌خاطر به غیر از حدود ۹ میلیون نفر مابقی کاربران از اینترنت موبایل برای دسترسی به اینترنت استفاده می‌کنند. بررسی روز گذشته همشهری در سایت نت‌سنج‌پلاس وزارت ارتباطات و براساس معیارهای این وزارتخانه وضعیت کیفیت اینترنت اپراتورهای مسلط کشور را به‌عنوان نمونه در اکثر نقاط تهران برای وبگردی و دانلود حجیم ضعیف نشان می‌دهد. به‌نظر می‌رسد این مسئله به‌ویژه پس از ساعت ۲۱ و شروع منع تردد در شهر بیشتر دیده می‌شود و مشکلات کاربران بیشتر می‌شود.

طبیعی است که در خانه ماندن دسته‌جمعی مردم باعث افزایش ترافیک مصرفی اینترنت می‌شود و به‌نظر می‌رسد برای این مسئله باید تدبیر جدیدی صورت بگیرد. متأسفانه روز گذشته تلاش خبرنگار همشهری هم برای ارتباط با مسئولان شرکت زیرساخت برای ارائه نظر درباره انتقادهای کاربران به نتیجه نرسید.

این روزها به‌ویژه با ادامه محدودیت‌ها، مردم بیشتر از هر زمان دیگری به اینترنت برای انجام کارهای روزمره‌شان ازجمله تحصیل و کار نیاز دارند. هر چند طی سال‌های گذشته دسترسی به اینترنت موبایل در کشور به‌شدت افزایش یافته، اما کیفیت و تجربه کاربری مناسب هنوز پاشنه آشیل شبکه ارتباطی کشور است.

 

نمودار اختلالات اینترنت ایران

 

 کیفیت در مقابل سرعت

 

بسیاری از کاربران عموما عادت دارند با اپلیکیشن‌ها و سایت‌های مشهور سرعت اینترنت خود را بسنجند، اما ارقام بالای سرعت بدون تامین کیفیت اینترنت عملا فایده‌ چندانی ندارد. بخشی از این ماجرا هم به‌ فیلترینگ گسترده در کشور مربوط است که باعث شده بسیاری از افراد همیشه مجبور به روشن نگه‌داشتن فیلترشکن یا وی‌پی‌ان خود شوند. آخرین آمار نشان می‌دهد که حداقل ۴۵میلیون کاربر اینترنت برای دسترسی به اپلیکیشن‌های فیلتر شده از جمله تلگرام دست به استفاده از فیلترشکن می‌زنند. محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات هم چندی پیش در پاسخ به سؤالی درباره انتقادها از کیفیت اینترنت، گفت: زمانی که مشکلات مربوط به کیفیت اینترنت به ما گزارش می‌شود و آن را بررسی می‌کنیم، متوجه می‌شویم مشکل اصلی فیلترینگ و اثر سوئی است که این اتفاق بر تجربه کاربری می‌گذارد.

او در توضیح این مسئله گفته است: روشن کردن فیلترشکن‌ها باعث می‌شود استفاده از سرویس‌های داخلی علاوه بر هزینه زیاد با کندی روبه‌رو شود و همین مسئله کیفیت اینترنت را خراب می‌کند. عمده شکایتی که از کندی ارتباط به ما ارسال می‌شود، ناشی از تأثیر سوء فیلترینگ بر کیفیت اینترنت است. واقعیت این است که با فیلترینگ سخت، اکثر مردم اکنون روی گوشی‌ تلفن همراه‌شان حداقل یک فیلترشکن برای دسترسی به اینترنت دارند. گسترش دامنه بستن سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی تنها اینستاگرام را باقی گذاشته است که آن هم چند نهاد و نمایندگان مجلس چند وقتی است خیزی بلند برای فیلتر کردن آن برداشته‌اند. این برای نخستین‌بار نیست که وزیر ارتباطات به‌صورت عمومی به چالش فیلترینگ برای کیفیت اینترنت اشاره می‌کند. حدود 2سال پیش محمدجواد آذری‌جهرمی در این رابطه در گفت‌وگو با همشهری تأکید کرد: طبیعتاً فیلترینگ یک نارضایتی عمومی و چالشی برای موضوع کیفیت اینترنت است. همواره بخش مهمی از نارضایتی مردم از کیفیت اینترنت به‌خاطر در دسترس نبودن سایت‌ها و سرویس‌هایی است که قصد استفاده از آنها را دارند که این مسئله هم قابل کتمان نیست.

 

 قطعی گسترده شبکه موبایل  

 

در حالی که بسیاری از کاربران به اینترنت موبایل در کشور وابسته هستند و زندگی‌شان با این مسئله سپری می‌شود روز گذشته شبکه تلفن همراه اول شاهد قطعی گسترده در مناطق شمال و شمال غرب تهران بود. این مسئله عملا استفاده از اینترنت موبایل و شبکه تلفن همراه را در این مناطق غیر ممکن کرده بود. مسئولان همراه اول، علت این قطعی گسترده که گفته می‌شود با از مدار خارج شدن ۴۰ سایت ارتباطات سیار همراه بوده را قطع فیبر نوری میان دو مرکز مخابراتی اعلام کردند. این مناطق در مهرماه هم شاهد چنین قطعی گسترده‌ای بودند و آن زمان هم قطعی فیبر نوری مخابرات دلیل این مسئله اعلام شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.