در استان های اردبیل، قزوین، گلستان و گیلان و مازندران روند بیماری صعودی بوده و شوط در آذربایجان غربی، پارس آباد در اردبیل، نطنز در اصفهان، خلیل آباد خراسان رضوی، راور در کرمان، بندر ترکمن در گلستان و گیلان ۷ شهرستان با وضعیت فوق قرمز هستند.

زحمات بی دریغ پرستاران و کادر درمان بخش کرونای بیمارستان پنجم آذر گرگان. عکس: خبرگزاری صداوسیما، سید جواد میرحاجی

به گزارش جماران؛ گزیده سخنان رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در برنامه تلویزیونی امشب در پی می آید:

*در امریکا اوج شدید کرونا و مرگ و میر در حال افزایش است و  از ۲۸۰۰ مرگ عبور کردند، خیز دوم نسبت به خیز  اول در انگلیس شدیدتر است و  ۵۰۰ تا ۶۰۰ مرگ را تجربه می کنند و در آلمان خیز دوم بیماری خیلی شدیدتر است و مرگ بیش از ۴۲۰ نفر بوده و جمعیت مشابهی با ایران دارند.

*پیش بینی می شد ما در نیمه آذرماه مرگ و میر بیش از یک هزار مورد داشته باشیم اما خوشبختانه با همت مردم پیش بینی درباره ایران محقق نشد اما پیش بینی های برای سایر کشورها محقق شد.

*ما سه موج را در کشور سپری کردیم و موج سوم بیماری کرونا در کشور نزولی است و این نشان می دهد رعایت پروتکل ها چقدر موثر است.

*اعمال محدودیت‌ها در ایران، ۵ و ۱۴ آبان و یک آذر ماه بود و این اعمال محدودیت‌ها خیز بلند بیماری را شکاند و روند نزولی است.

*در استان های اردبیل، قزوین، گلستان و گیلان و مازندران روند بیماری صعودی بوده و این روند صعودی در استان های شمالی مربوط به سفرهای ۴ هفته پیش مردم به این استان هاست.

شوط در آذربایجان غربی،پارس آباد در اردبیل، نطنز در اصفهان، خلیل آباد خراسان رضوی، راور در کرمان، بندر ترکمن در گلستان و گیلان ۷ شهرستان با وضعیت فوق قرمز هستند و روند بیماری در این شهرها صعودی بوده و متوقف نشده است و باید به آنها بسیار توجه کنیم.

*ساری، آمل و بهشر در استان مازندران، رشت در گیلان، فاروج در استان خراسان شمالی، فارسان در استان چهارمحال و بختیاری، سنقر و هرسین در کرمانشاه، گرگان و آق قلا در گلستان و نایین در استان اصفهان ۱۱ شهرستان با وضعیت ناپایدار هستند و روند بیماری در این شهرها متوقف شده اما نزولی نشده است.

*در این شهرها میزان رعایت دستورالعمل‌ها به حد لازم نرسیده است و شاهد مهمانی و دورهمی و ترددهای غیر ضروری در این شهرها هستیم.

*استان فارس با ۱۱ شهر، گلستان با ۹ شهر، مازندران با ۶ شهر، قزوین با ۵ شهر، اصفهان با ۴ شهر، گیلان با ۴ شهر، آذربایجان غربی، اردبیل، خراسان رضوی و خراسان شمالی با ۳ شهر بیشترین شهرهای قرمز را دارا هستند.

*۳۰ هزار خودرو با دوربین و ۱۴ هزار خودرو دستی در هنگام ورود به شهر‌های قرمز جریمه شدند و ۸۴۰۰ تخلف برای خودرو‌ها در زمان منع تردد شبانه ثبت شده است.

*تصادف منجر به فوت ۴۵ درصد، تصادف جرحی ۳۳ درصد و تصادف خسارتی ۵۰ درصد در دوران ۲ هفته محدودیت کرونایی کاهش پیدا کرد.

*۳۱ میلیون استعلام گرفته شده و ۴۶۳۷ نفر مبتلا به کرونا قصد داشتند که قصد سفر داشتند، شناسایی شدند که مانع از سفر آن‌ها می‌شویم و جریمه ۲۰۰ هزار تومانی برای متخلفان اعمال می‌شود و این متخلفان به قرنطینه منتقل می‌شوند.

*۲۵ هزار پیامک نقض قرنطینه به بیماران کرونایی ارسال شده است.

*واکسن انفلوانزا، چون فصل سرما را در پیش داریم برای بیماران زمینه‌ای توصیه می‌شود.

*ما بحث تولید داخل را دنبال می‌کنیم و ۲ شرکت دانش بنیان خوب پیشرفته اند و ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز در یک مرحله و ۲۱ میلیون دوز از مسیر دیگری در مرحله دوم از خارج کشور تامین خواهیم کرد.

***

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن تشریح آخرین مصوبات این ستاد، توضیحاتی درباره دستیابی به واکسن کرونا، طرح محله محور شهید سلیمانی و روند بیماری در کشور ارائه کرد.

دکتر علیرضا رئیسی، گفت: نتیجه‌ای که امروز شاهد آن هستیم نتیجه تلاش‌های مردم و مسئولان است. در این چند هفته مردم خیلی خوب عمل کردند و رعایت پروتکل‌ها به بالای ۸۵ درصد رسید و این نوید بخش آن بود که بتوانیم زنجیره انتقال بیماری را قطع کنیم. اما این محدودیت‌ها هم می‌توانند بازگردند و تشدید شوند و هم می‌توانند کاهش یابند؛ با رعایت پروتکل‌ها در شاخص‌هایمان بهبود خواهد یافت. مصوبات اخیر ستاد ملی مرونا معنای کامل مصوبات و محدودیت هوشمند است. مثلا اکنون تهران وضعیت نارنجی دارد اما اگر آهر هفته آمار به ما بگوید اوضاع قرمز شده مجددا محدودیت‌ها بازمی‌گردد. این موضوع برای تمام شهرهای نارنجی و زرد صادق است.

وی افزود: با اجرای دقیق پروتکل‌ها بعد از دو هفته شاهد کاهش مراجعات به مراکز درمانی خواهیم بود و پس از ۵ هفته کاهش موارد مرگ و میر را خواهیم داشت. محدودیت‌های ما از ۵ آبان آغاز شده و ۴۳ شهر در این تاریخ محدودیت داشتند و ۴۶ شهر هم در ۱۴ آبان محدودیت‌هایی را تجربه کردند. تست‌ها افزایش یافت و سختگیری‌های ما افزایش یافت.

رییسی با مروری بر وضعیت کرونا در جهان، اظهار کرد: در آمریکا موج تازه‌ای اتفاق افتاد و از ۲۸۰۰ مرگ در روز عبور کردند. در انگلیس خیز جدیدی مشاهده می‌شود و مرگ و میرها اوج می‌گیرد. سایت معتبری در مورد مرگ و میر کرونا در کشورها پیش‌بینی‌هایی می‌کند و در مورد ما هم پیش‌بینی کرده بوند وه در نیمه آذر مرگ‌های ما از روزی ۱۰۰۰ نفر گذر می‌کند اما با کمک مردم این پیش‌بینی شکسته شد در حالی که این پیش‌بینی برای سایر کشورها درست از آب درآمد.

۵ استان با روند صعودی بیماری

وی افزود: ما سه موج از بیماری را در کشور تجربه کردیم و بعد از رعایت پروتکل‌ها و محدودیت‌ها موج سوم در حال نزولی شدن است. مداخلاتی که بر اساس تصمیمات ستاد ملی کرونا انجام شد در ۵ آبان، ۱۴ آبان و اول آذر مداخلات صورت گرفت و مجموع آنها باعث شد خیز بلند بیماری را شکانده شود. استان‌های اردبیل، قزوین، گلستان، گیلان، مازندارن روند صعودی یا در حال صعود بیماری را تجربه می‌کنند. از ۱۶۰ شهر قرمز اکنون ۶۴ شهر قرمز است و ۲۷۹ شهر نارنجی و ۱۰۵ شهر زرد هستند.

وی درباره روند صعودی کرونا در استان‌های شمالی کشور، تصریح کرد: علت این روند صعودی به ۴ هفته قبل و سفرهایی که اتفاق افتاد بازمی‌گردد. در استان فارس ۱۱ شهر قرمز، در استان گلستان ۹ شهر، مازندارن ۶ شهر، قزوین ۵شهر، گیلان و اصفهان ۴ شهر؛ در استان‌های اذربایجان غربی، خراسان رضوی و شمالی، اردبیل، کرمان و ایلام ۳شهر قرمز داریم. این نشان می‌دعد برای کنترل بیماری به شهرهای قرمز این استان‌ها رجوع کنیم.

معاون وزیر بهداشت افزود: ما سه سناریو برای بیماری پیش‌بینی کرده بودیم. در سناریو سه روند صعودی ادامه می‌یافت، در سناریو دو فقط ماسک می‌زدیم و محدودیت‌ها را دنبال می‌کردیم و سناریو اول در قله بیماری متوقف می‌شدیم. در صورت ماندن در سناریو اول ۳۰ هزار بیمار بیشتر بستری می‌شدند و ۴۶۰۰ نفر بیشتر از دنیا می‌رفتند و این نشان دهنده تاثیرات پروتکل‌ها است.

وی در ادامه تاکید کرد: هنوز ۷ شهر داریم که باید به آنها به طور ویژه توجه کنیم که روند صعودی بیماری دارند. در اردبیل و پارس آباد در آذربایجان غربی، نطنز در اصفهان، خلیل‌آباد در خراسان رضوی، راور کرمان، بندرترکمن در گلستان و رودبار در گیلان حتی روند بیماری متوقف هم نشده است و همچنان صعودی است. در ۱۱ شهر هم بیماری متوقف شده اما نزولی نشده است؛ شهرهای ساری، آمل، بهشهر، آق‌قلا، فاروج، سنقر، حرصین، نایین گرکان، رشت، فارسان شامل این موضوع هستند. میزان رعایت پروتکل‌ها در این شهرها کم بوده است و یا دورهمی‌های خانوادگی داشتند.

ویروس کرونا از بین نرفته است

رییسی تاکید کرد: ویروس از بین نرفته است و مردم باید این نکته را به یاد داشته باشند. اگر محدودیت‌ها برداشته شود و پروتکل‌ها رعایت نشود تمام رنگ‌بندی‌ها به هم می‌ریزد. امروز در ستاد ملی مصوبه خوبی داشتیم که محدودیت تردد ۹ شب تا ۴ صبح به جز شهرهای قرمز در شهرهای نارنجی هم اجرا شود که با توجه به مهمانی‌های شبانه و شب یلدا که در پیش است، اتفاق خوبی خواهد بود.

 

آثار محدودیت‌های کرونایی بر کاهش مرگ و میر بر اثر تصادفات

 

وی درباره آخرین آمار تخلفات کرونایی در شهرهای قرمز، گفت: در ورودی شهرها ۳۰ هزارخودرو از طریق دوربین جریمه شدند و ۱۴ هزار خودرو هم به شکل دستی جریمه شدند. در تردد درون شهری در شهرهای قرمز حدود ۸۴۰۰ تردد درون شهری در شهرهای قرمز پس از ساعت وضع محدودیت داشتیم. خوشبختانه در این ۱۴ روز تصادف منجربه فوت ۴۵ درصد و تصادف منجر به خسارت ۵۰ درصد کاهش یافته است.

 

چه جریمه‌ای در انتظار ناقضان قرنطینه است؟

 

وی درباره رهگیری مبتلایان با کد ملی، بیان کرد: بر اساس آخرین آمار ۳۱ میلیون استعلام از بانک اطلاعاتی ما در ارتباط افراد مثبت گرفته شده است و نگذاشتیم ۴۶۳۷ نفر مبتلا که می‌خواستند سوار وسایل نقلیه مانند هواپیما و ... شوند این کار را انجام دهند. این متخلفان خدمت دریافت نمی‌کنند و جریمه ۲۰۰ هزارتومانی دارند و به قرنطینه منتقل می‌شوند. تاکنون حدود ۲۵ هزار پیامک هم برای افرادی که نقض قرنطینه کرده‌اند ارسال شده است. طرح محله محور مقابله با کرونا بسیار موثر خواهد بود.

رییسی ادامه داد: کشورما سابقه بیش از ۴۰ سال در زمینه بهداشت و درمان دارد. این طرح در حیطه مراقبت، نظارت و حمایت در جغرافیای محله فعالیت می‌کند. برای قطع زنجیره ویروس، ایجاد محدودیت راهکار اصلی نیست بلکه یک پنجره فرصت برای شماسایی بیمار، ایزوله کردن او و حمایت از او است.

 

آخرین تلاش‌ها برای تهیه واکسن کرونا

 

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، درباره زمانی که واکسن کرونا به دستمان می‌رسد، گفت: در دو مسیر تلاش می‌کنیم، دو شرکت دانش‌بنیان در حال تلاش هستند و از طریق دیگر و عضویت در صندوق کووکس هم ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز در یک مرحله و حدود ۲۰ میلیون دوز در مرحله بعد رزرو کردیم. از آمریکا هیچ چیز بعید نیست اما کووکس متعهد شده است تا واکسن رزرو شده به دست ما برسد اما در مسیر تولید و واردات همزمان در حال تلاش هستیم. البته حتی کشورهایی هم که واکسیناسیون را آغاز کردند نباید از رعایت نکات بهداشتی غافل شوند.

وی درباره واکسن انفلوآنزا نیز، بیان کرد: این واکسن به دستمان رسیده است و چون فصل سرما در پیش است هنوز می‌توان از آن استفاده کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.