حجت الاسلام والمسلمین اژه ای، داماد ارشد شهید بهشتی و برادر شهید اکبر اژه ای از شهدای فاجعه انفجار حزب جمهوری اسلامی، صبح امروز دار فانی را وداع گفته و به برادر شهیدش پیوست.

حجت الاسلام و المسلمین جواد اژه ای، داماد شهید بهشتی. عکس: خبرآنلاین، محمد کرمعلی

به گزارش جماران به نقل از شفقنا، حجت الاسلام والمسلمین اژه ای، داماد ارشد شهید بهشتی و برادر شهید اکبر اژه ای از شهدای فاجعه انفجار حزب جمهوری اسلامی، صبح امروز دار فانی را وداع گفته و به برادر شهیدش پیوست.

ایشان نماینده حضرت آیت الله خامنه ای در امور دانشجویان اروپا و آمریکا بود که در پی ابتلا به کرونا در سن ۷۲ سالگی درگذشت.

وی که داماد و پسرخاله دکتر بهشتی و از طرف مادری جزو خاندان صدر بود، پیش از انقلاب دکترای روانشناسی تجربی از دانشگاه وین گرفت و پس از انقلاب در دولت دفاع مقدس، وزیر مشاور و رییس سازمان بهزیستی و سپس معاون فرهنگی نخست‌وزیر شد.

او در دهه شصت سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد) را تأسیس کرد و دو دهه رییس سمپاد بود.

مرحوم اژه‌ای همچنین در دولت‌های هاشمی و خاتمی، مشاور فرهنگی رییس‌جمهور بود.

یادآور می شود برادر شهید ایشان (اکبر اژه ای) که از شهدای هفتم تیر بودند در اصفهان به خاک سپرده شدند و در آن زمان در محل بقعه ی شهدای هفتم تیر سنگ یادبودی برای ایشان قرار داده شد که اینک حجت الاسلام والمسلمین جواد اژه ای وصیت کرده تا در آن محل دفن شود.

به گزارش جماران، دکتر جواد اژه‌ای، فرزند علی‌محمد در ۵ فروردین ۱۳۲۷ در اصفهان به دنیا آمد. او به جز تحصیلات حوزوی، تحصیلات دانشگاهی خود را در رشتهٔ روانشناسی تا دکترا و در کشور اتریش (دانشگاه دولتی وین) انجام داده و ایشان داماد و پسرخاله سید محمد بهشتی است او دارای مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد روانشناسی از دانشگاه اصفهان (در سال ۱۳۵۰) و دکترای روانشناسی تجربی از دانشگاه دولتی وین (در سالهای پایانی دهه ۵۰) است. در سال ۱۳۶۰ که میرحسین موسوی وزیر امورخارجه شد او را مسئول گزینش در این وزارتخانه کرد و پس از رسیدن به نخست‌وزیری او را با خود به نخست‌وزیری برد. 

جواد اژه ای در شانزدهم آبان ۱۳۶۱ به عنوان وزیر مشاور و سرپرست سازمان بهزیستی به مجلس معرفی شد و در هجدهم آبان رأی اعتماد گرفت. بعد از آن، در سمت معاونت فرهنگی-اجتماعی نخست‌وزیر وقت یعنی میرحسین موسوی مشغول به کار شد که در همین فاصله یعنی در سال ۱۳۶۶ طرح تشکیل سازمان استعدادهای درخشان را به دولت ارائه داد.

نسب خانوادگی او از سمت پدری به فاضل هندی و آخوند ملا علی اکبر اژه‌ای (صاحب کتاب زبده‌المعارف) و از سمت مادری به سید محمدصادق خاتون آبادی و سید صدرالدین صدر می‌رسد.

وی تحصیلات ابتدایی و متوسطه اول را در مدرسه ملی گلبهار گذراند. پس از آن در سال ۱۳۴۲ وارد حوزه علمیه اصفهان شد و همزمان به صورت متفرقه دیپلم ادبی (انسانی) اخذ کرد. در سال ۱۳۴۶ در رشته روانشناسی دانشگاه اصفهان پذیرفته شد و همزمان با تحصیل علوم حوزوی در کانون فرهنگی، علمی و تربیتی جهان اسلام و مسجد امام علی به فعالیت مشغول شد. 

بعد از انقلاب ابتدا به استخدام وزارت امورخارجه درآمد (۱۳۶۰)، سه سال وزیر مشاور و رئیس سازمان بهزیستی کشور بود (۱۳۶۱–۱۳۶۳، آخرین وزیر بهزیستی) و از سال ۱۳۶۲ تا ۱۳۶۸ معاون فرهنگی اجتماعی نخست‌وزیر و از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۸۴ (به مدت ۱۶ سال) مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور بود.

همزمان سه سال ریاست دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی علامه طباطبایی را به عهده داشت (۱۳۶۴–۱۳۶۸) و ۱۵ سال نیز مدیر گروه تحصیلات تکمیلی رشته روانشناسی و بنیانگذار دوره دکترای روانشناسی در دانشگاه تربیت مدرس و در مجموع ۹ سال مدیر گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره دانشگاه تهران بود. همچنین یک دوره جزء هیئت امناء منطقه ۳ دانشگاه‌ها، چندین سال هیئت امناء بنیاد سینمایی فارابی و کتابخانه‌های عمومی کشور بود. او ۸ سال رئیس شورای انجمن‌های علمی کشور از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۰ بود.

وی پایه‌گذار سمپاد نوین و رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد) از سال ۱۳۶۶ تا ۱۳۸۷ بود. علاوه بر این از سال ۱۳۶۸ تا کنون نماینده رهبری در امور دانشجویان اروپا بود ، علاوه بر این تا کنون سالهاست جزء هیئت امناء دانشگاه سوره سازمان بین المللی کودکان (کافل)  بودند . 

جواد اژه‌ای استاد تمام رشته روانشناسی دانشگاه تهران و صاحب امتیاز یکی از معتبرترین مجلات علمی-پژوهشی به نام «مجله روانشناسی» بودند . 

ساخت و اداره مدارس کافل در استان سیستان و بلوچستان از جمله زحمات ایشان در این استان هم می باشد .

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.