پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

سخنگوی وزارت امور خارجه خبر داد:

ظریف فردا به آمریکای لاتین می‌رود

سخنگوی وزارت امور خارجه از سفر وزیر امور خارجه به آمریکای لاتین خبر داد و گفت: محمد جواد ظریف فردا برای شرکت در مراسم تحلیف رییس جمهوری جدید بولیوی عازم این کشور خواهد شد. کوبا و ونزوئلا مقاصد بعدی ظریف در این سفر هستند.

به گزارش جماران به نقل از ایرنا، «سعید خطیب‌زاده» صبح امروز در نخستین نشست مجازی خود با اصحاب رسانه، فرارسیدن میلاد رسول اکرم (ص) و هفته وحدت، گفت: امیدوارم در هفته وحدت برخی از مسائل جهان اسلام به همت نخبگان جهان اسلام و کسانی که دل در گرو وحدت دارند، حل شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: موج کرونا هموطنان ما را درگیر کرده و به احترام پروتکل‌های موجود، نشست خود را مجازی برگزار می‌کنیم.

خطیب زاده با اشاره به سالروز ۱۳ آبان اظهار داشت: فردا ۱۳ آبان است که سه رخداد مهم دارد، از تبعید امام (ره)، کشتار دانش‌آموزان و در نهایت، اشغال لانه جاسوسی که انقلاب دوم نامگذاری شده است. فکر می‌کنم میزان دشمنی آمریکا نشان‌دهنده آن است که همچنان لجوجانه بر سیاست‌های غلط خود پافشاری می‌کند و تا سلطه هست، مقاومت هم هست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به تحولات سیاست خارجی طی هفته‌های گذشته تصریح کرد: روز ۶ آبان سفر سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه به منطقه برای پیگیری طرح صلح ایران انجام شد. سی‌ام مهر ماه نیز گفت‌وگوی تلفنی ظریف برای تبریک رییس‌جمهوری جدید بولیوی و ۲۹ مهر سخنرانی وزیر خارجه را در نشست شورای امنیت سازمن ملل متحد را داشتیم.

 وی افزود: محمد جواد ظریف از فردا عازم یک سفر به آمریکای لاتین برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید بولیوی خواهد شد و بعد ازآن به کوبا و ونزوئلا سفر خواهد کرد.

خطیب زاده در ادامه در پاسخ به سوالی درباره حذف رایزنان اقتصادی از چارت ساختاری سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور گفت: ایران در سفارتخانه‌های خود بخش‌های مختلفی از جمله بخش‌های اقتصادی دارد. این بخش هیچ وقت تعطیل نشده و نخواهد شد. برخی تعدیل‌ها بوده است که مربوط به این بخش‌ها نیست و بخش اقتصادی در هیچ سفارتخانه‌ای تعطیل نشده است.  

 سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین درباره نتایج سفر منطقه‌ای سید عباس عراقچی اظهار داشت: ایران طرحی را ارائه کرده که مبتنی بر اصول نظام بین‌الملل، رفع اشغال، پذیرش نظارت بین‌المللی، مرزهای بین‌المللی است. ما به دنبال حل و فصل هستیم و نه فقط آتش بس. در این راستا رایزنی‌هایی در بالاترین سطح انجام شد.  

وی افزود: منتظر پاسخ هستیم که اگر دریافت کنیم می‌توانیم در مسیر درستی حرکت کنیم. سعی کردیم براساس مصلحت‌های منطقه‌ای کار را جلو ببریم. برداشت‌ها هم مثبت بوده است.  

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره اظهارات محمدرضا باهنر مبنی بر اینکه روحانی و ظریف نقشی درباره ارتباط‌گیری با کشورها ندارند و همجنین اظهارات وی درباره تلاش مجلس برای نظارت بر روابط خارجی بیان کرد: وزارت خارجه یک وزارتخانه حاکمیتی است و به تعبیر مقام معظم رهبری، نیمی از دولت است.

 خطیب زاده یادآورشد: جمهوری اسلامی ایران سازوکارهای خود را دارد و براساس آنها، هماهنگی میان قوا و بخش‌های مختلف نظام وجود دارد. من این اظهاراتی که گفتید ندیدم ولی وظایف وزارتخانه‌ها براساس قانون مشخص است.  

وی درباره آخرین پیگیری حقوقی پرونده ترور سردار سلیمانی یادآور شد: در مورد پرونده شهادت سردار سلیمانی بیانیه‌ مبسوطی صادر کردیم. وزارت خارجه بخشی از پیگیری است. پرونده قضایی باید در قوه قضاییه شکل بگیرد. به دوستان پیشنهاداتی دادیم.

 سخنگوی دستگاه دپیلماسی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در سطح بین‌المللی به جزییات کامل این موضوع را پیگیری کرده و می‌کند.

 خطیب زاده همچنین با اشاره به تحولات بولیوی و روابط دوجانبه تهران و لاپاز با شروع کار دولت جدید این کشور عنوان کرد: آمادگی داشته و داریم. سفر ظریف نشان از آمادگی دو کشور برای بازگرداندن روابط به سطح عالی است. امیدواریم روابط دو کشور در مسیر طبیعی و عالی خود گام بردارند و روابط دو کشور به مسیر منافع خود کشور بازگردد.  

 وی همچنین درباره طرح ایران برای حل بحران قره باغ و پاسخ باکو و ایروان به آن گفت: مناقشه سه‌دهه‌ای است که حل آن هم به راحتی نیست. ایران براساس وظیفه خود و اینکه آن دو کشور همسایه ما هستند، طرحی را آماده است. طرح ما براساس واقعیت‌های روی زمین است ولی پاسخ باید در پایتخت‌ها گرفته شود. بخشی از این طرح نگرانی‌ها ماست. امیدواریم در هفته‌های آینده قدمی برای صلح برداریم.  

سخنگوی دستگاه دپیلماسی در پاسخ به سوال ایرنا درباره هشدار دیروز  محمد جواد ظریف مبنی بر حضور تروریست‌ها در مرزهای شمالی ایران و طرح این مسئله از سوی سید عباس عراقچی در سفر به کشورهای منطقه برای حل مناقشه قره‌باغ اظهار داشت: این مسئله نه تنها به باکو و ایروان بلکه به پایتخت‌های دیگر هم گفته شد. این موضوع نگرانی جدی ماست و در این باره جدی صحبت کردیم. در این زمینه ادعاهایی شده که انکار است. اما نگرانی ما سر جای خود است و با کسی هم مسامحه و شوخی نداریم و امیدواریم گزارش‌ها غلط باشد.  

خطیب‌زاده در پاسخ به سوال دیگر ایرنا درباره قرار گرفتن مجدد ایران در لیست سیاه FATF و رایزنی وزارت امور خارجه با دیگر دستگاه‌های حاکمیتی برای حل این موضوع تصریح کرد: موضع ایران و دستگاه دیپلماسی درباره FATF روشن است. نظرات خود را به دستگاه‌های دیگران گفته‌ایم ولی آنها باید نظر بدهند. در دورن حاکمیت در حال گفت‌وگو هستیم.  

وی اضافه کرد: وزارت امور خارجه فکر می‌کند به خاطر دوستان خود این مسئله را باید حل کنیم. امیدواریم دستگاه‌های دیگر هم کمک کنند تا این موضوع را با کمترین خسارت حل کنیم.

 

مذاکرات برای پرداخت بدهی کره‌جنوبی به کندی پیش می‌رود

 

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره آخرین رایزنی‌های تهران و سئول در مورد بدهی کره جنوبی به ایران گفت: مذاکرات به کندی جلو می‌رود. بانک مرکزی باید توضیحات بیشتری بدهد ولی اقداماتی در حال انجام است که ما از این کندی، راضی نیستیم و تسهیل در این امر ضروری است. 

 

علاقه‌ای برای مداخله در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نداریم

 

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند که ایران به همراه روسیه و چین به‌صورت سایبری در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دخالت می‌کند، اظهار داشت: ما علاقه‌ای برای مداخله در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نداریم و به نفع کسی نیز نمی‌دانیم که دخالتی انجام شود. این مردم آمریکا هستند که باید انتخاب کنند. 

وی با بیان اینکه معتقدیم انتخابات‌ آمریکا بیش از پیش در حال تبدیل شدن به یک نمایش است، تصریح کرد: ما تمام اتهاماتی که در این زمینه مطرح می‌شود را رد می‌کنیم و آن را کاملا بی‌اساس می‌دانیم. تاریخ نشان داده است چه کشوری با دخالت در امور داخلی دیگر کشورها اقدام به کودتا کرده، روسای کشورها را عوض کرده است و نیروهای CIA به دیگر کشورها اعزام کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره بدهی انگلیس به ایران و علت خودداری این کشور از پرداخت این بدهی خاطرنشان کرد: بدهی انگلیس به ایران قطعی است و آن چیزی که در این زمینه به تأخیر افتاده یک موضوع کوچک است ولی مابقی این مساله روشن است. اصل این بدهی و سود آن روشن است و دولت انگلیس هیچ بهانه‌ای ندارد که این بدهی را پرداخت نکند. 

خطیب‌زاده با تاکید بر اینکه لندن در پرداخت این بدهی تاخیر ناموجهی - به خاطر برخی از ادعاهایی که مطرح می‌کند - دارد، ابراز داشت: ما در حال پیگیری هستیم که این بدهی هرچه زودتر به ایران پرداخت شود و همانطور که اشاره کردم اصل این بدهی و سود آن روشن است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با فرض انتخاب جو بایدن به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، پیام دیپلماتیکی بین تهران و بایدن رد و بدل خواهد شد؟ بیان کرد: ما اصلا به افراد نگاه نمی‌کنیم. ما نگاه می‌کنیم که دولت جدید آمریکا، حالا هرکسی که رئیس‌جمهور باشد، چه سیاستی را در پیش خواهد گرفت. هر دو حزب حاکم بر آمریکا متوجه شدند که چقدر سیاست‌هایشان در قبال ایران شکست خورده است و به هیچ کدام از اهداف‌شان نرسیدند. 

مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه چارچوب گفت‌وگو برجام است، یادآور شد: هرکسی در این چارچوب جبران خسارت کند، برگردد و این جنگ تروریستی علیه ملت ایران را متوقف کند، می‌تواند در آن چارچوب همراه با بقیه حضور داشته باشد. ما بیشتر از نتیجه به اقدامات دولت آمریکا توجه می‌کنیم.

 

امیدواریم فرانسه از مسیر اشتباه خود برگردد

 

خطیب‌زاده درباره توهین به مقدسات اسلامی به خصوص پیامبر اکرم (ص) در فرانسه عنوان کرد: وزارت امور خارجه در دو نوبت بیانیه شدیدالحنی داد و آن را محکوم کرد. با کشورهای دیگر اسلامی در پایتخت‌هایشان نیز در این باره رایزنی کردیم. ما توهین به پیامبران الهی به ویژه پیامبر رحمت (ص) را تحمل نمی‌کنیم. این چرخه باطلی است که روی دیگر آن تروریسمی است که دست‌پرورده همین دول غربی هستند. 

وی با اشاره به احضار کاردار فرانسه به وزارت امور خارجه گفت: کاردار فرانسه را در غیاب سفیر این کشور احضار کردیم. به نظر می‌رسد که مکرون بر اساس اظهاراتی که داشته‌ است، از موضع خود عقب‌نشینی کرده ‌است. با این حال، راه‌حل نهایی در احترام به ادیان است و ملل آزاده جهان از جمله ایران نمی‌پذیرد به مقدسات‌ آنها توهین شود. 

این دیپلمات ارشد درباره عدم انسجام و هماهنگی کشورهای اسلامی در واکنش به اهانت‌ها به مقدسات اسلامی و اینکه آیا ایران برای هماهنگی با سایر پایتخت‌های اسلامی طرح یا اقدامی را داشته است؟ اظهار داشت: یکی از بحران‌های جهان اسلام عدم وحدت است و این یکی از مصائب جهان اسلام است. البته ایران از طریق سفارتخانه‌های خود در کشورهای اسلامی رایزنی‌های خود را انجام می دهد. 

به گفته خطیب‌زاده، برخی از کشورهای اسلامی به موضوعات اسلامی و فلسطین خیانت می‌کنند. البته این نافی تلاش کشورهای اسلامی دیگر نمی‌شود. امیدواریم که کشورهایی مانند فرانسه هم از مسیر اشتباه خود برگردند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.