• کدخبر: 1474710
  • منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
  • نسخه چاپی

پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان، گفت : حقوق اصلی که در مورد عدم تعرض به غیرنظامیان را با دقت رعایت و توجه داشته باشند این است که ایران نمی‌تواند درگیری را در مرز‌های خود و تعرض به خاکش را تحمل کند. این‌ها جزء خطوط قرمز ایران است که مرز‌های ایران حتی مورد تعرض ناآگاهانه و غیرعمدی قرار نگیرد.

به گزار ش جماران به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سعید خطیب زاده، سخنگوى وزارت امور خارجه در نشست خبرى خود ضمن تسلیت فرا رسیدن ایام اربعین حسینى گفت: امسال برخلاف سال‌های گذشته که راهپیمایی بزرگ اربعین این خروش عاشقان حسین (ع) در عراق و راهپیمایی بزرگ شیعیان از سراسر دنیا اتفاق می‌افتاد به دلیل بیماری کرونا متاسفانه شاهد آن نخواهیم بود، ولی دل‌های مومنان، شیعیان و دوستداران حضرت اباعبدالله (ع) از همه آیین‌ها و مشارب دینی امسال هم راهی کربلاست.

وی افزود: دعا می‌کنیم در سال آینده خبری از این ویروس شوم نباشد و دوباره همگی در این مسیر تا کربلای معلی راهپیمایی کنیم.

درگیری در قره‌باغ با حساسیت و دقت در حال بررسی است

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به درگیری میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان تصریح کرد: اتفاق و جنگی که در مرز‌های شمال غربی ایران در جریان است با حساسیت و دقت در حال بررسی است.

خطیب زاده یادآور شد: ایران از روز اول به همه طرف‌ها اعلام کرد مسیر نظامی برای حل و فصل این منازعه چند دهه‌ای وجود ندارد. ضمن احترام به حاکمیت ارضی جمهوری آذربایجان باید هر چه زودتر توقف درگیری‌های نظامی رخ دهد. ایران برای گفت‌وگو‌های سیاسی و زمان‌دار آماده است تا تمامی مساعی جمیله خود را به کار ببرد.

وی تاکید کرد: ایران طرحی را آماده کرده است که با مشورت هر دو طرف موضوع یعنی جمهوری آذربایجان و ارمنستان، دولت‌های منطقه و همسایگان پیگیری خواهد شد. امیدواریم ارمنستان و جمهوری آذربایجان با رسالت تاریخی خود از ادامه جنگ و خشونت اجتناب کنند و این دو کشور حقوق اصلی که در مورد عدم تعرض به غیرنظامیان است را عایت کنند، چراکه ایران نمی‌تواند درگیری در مرز‌های خود و تعرض به خاکش را تحمل کند؛ امیدواریم در چارچوب طرح ایران که در حال بررسی‌های نهایی است بتوانیم به این جنگ پایان دهیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان تصریح کرد: صریح و شفاف اعلام مى‌کنیم که در درگیرى قره‌باغ، باید اماکن غیر نظامى و جان افراد غیر نظامى محفوظ باشد، همه باید کمک کنند که آتش قره باغ خاموش شود و کسى به شعله ور‌تر شدن آن کمک نکند.

روابط ایران و عراق چند لایه است و کسى نمى تواند به آن خدشه وارد کند

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در سفر اخیر وزیر خارجه عراق و مراودات با مقامات عراقی موارد متعددی را بیان کرده و می‌کنیم و بعد از ملاقات‌های تهران بیانیه‌ای صادر و مواضع خود را اعلام کردیم.

خطیب زاده ادامه داد: حفظ آرامش و ثبات سیاسی در عراق و احترام به مرجعیت جزء اولویت‌های ماست و تمام مساعی جمیله ما در راستای کمک به دولت و ارکان حاکمیتی عراق است که اوضاع این کشور را آن‌گونه که خودشان می‌خواهند جلو ببرند. طرف‌های ثالث پنهان نمی‌کنند که در جهت خدشه وارد کردن به روابط ایران و عراق هستند. روابط ایران و عراق چند لایه است و کسى نمى تواند به آن خدشه وارد کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان تصریح کرد: هر کشوری حتی در همسایگی ما، هر چقدر هم که خطا کند، سعی می‌کنیم با توجه به سیاست حسن همسایگی تلاش کنیم به مسیر درست کنش‌های منطقه‌ای برگردد. امارات سال‌هاست که در مسیر غلط در برخی حوزه‌ها گام برمی‌دارد.

جزایر سه گانه متعلق به ایران است

وی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران درباره جزایر سه گانه از کسی اجازه نمی‌گیرد در مرزها و سرزمین خود چه اقداماتی را انجام دهد. جزایر سه گانه در خلیج همیشه فارس بدون شک و قطعی متعلق به ایران است و این اظهارات نه حقی برای کسی ایجاد می‌کند و نه تأثیری بر اعمال حاکمیت ایران دارد.

خطیب زاده تصریح کرد: ۱۳ مهر ماه ظریف، وزیر امور خارجه به نمایندگی از رئیس جمهور سفر نیم روزه‌ای را به کویت داشت که برای همدردی با دولت و مردم کویت در پی درگذشت امیر فقید این کشور صورت گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: همچنین وزیر امور خارجه ۱۱ مهر ماه هم گفت‌وگوی تلفنی با لاوروف درباره موضوع قره باغ داشت که مفصل بود و یک روز قبل از آن هم با وزرای خارجه هلند و اتریش صحبت‌هایی را داشت.

دولت کره باید روند بازگرداندن مطالبات ایران را تسریع کند

خطیب زاده همچنین درباره آخرین رایزنی‌ها با کره جنوبی برای دریافت مطالبات ایران از این کشور گفت: رایزنی‌ها با کره جنوبی در جریان است، ولی دارای کندی‌هایی است و براساس انتظار ما نیست.

وی اضافه کرد: در مورد خرید دارو و برخی اقلام توافقاتی با سئول داشتیم، اما همچنان با کندی پیش می‌رود به ویژه در خصوص تامین منابع مورد نیاز که از منابع مالی ایران در این کشور درخصوص خرید دارو و همچنین واکسن آنفولانزا و برخی مسائل دیگر است, امیدواریم طرف کره‌ای متوجه حساسیت موضوع شده باشد و سرعت لازم را به این گفت‌وگو‌ها دهد و دولت کره باید روند بازگرداندن مطالبات ایران را تسریع کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره توقف پرواز‌های ایران به ترکیه گفت: کرونا یک واقعیت است؛ دستوالعمل های سفت و سختی از سوی کشور‌ها درباره این بیماری وضع شده است، سفارت ما و سازمان هواپیمایی رایزنی‌های لازم را با طرف ترک داشته‌اند اما تا زمانی که این سفر‌ها منوط به ایرانیان مقیم، دانشجویان یا کسانی که ویزای بلندمدت دارند، مشکلی وجود ندارد، اما مسئله ویزای توریستی حل نشده و ما هم علاقه‌ای در این باره نداریم. نمی‌شود در این شرایط موضوع سفر‌های توریستی و عادی حل شود.

خطیب‌زاده درباره ناکامی مذاکرات دوحه میان طالبان و دولت افغانستان تصریح کرد: این افتضاح تاریخی برای آمریکا باقی می‌ماند که یک بار به بهانه طالبان به افغانستان لشکرکشی کرد، این کشور را به تصرف خود درآورد، مردم بسیاری را کشت، زنان و کودکان را آواره کرد و به مناطق غیرنظامی حمله کرد که بهانه‌شان مقابله با طالبان بود، اما ۱۹ سال بعد افتخار می‌کنند با همین گروه در گفت‌وگو نشسته‌اند. آمریکا هم قبلا و هم امروز در حال اشتباه در معادلات منطقه‌ای و جهانی هستند، مسیر آمریکا زورگویی است اما این مسیر مدت‌هاست که بسته شده است.

وی افزود: خلیل‌زاد نماینده مردم افغانستان نیست، گفت‌وگو‌های صلح باید میان گروه‌های بین‌الافغانی فارغ از قوم و مذهب انجام شود، چارجوب هم قانون اساسی و دستاورد‌های افغانستان در مورد حقوق زنان اقلیت‌ها و اقوام است.

خطیب زاده همچنین در مورد طرح روسیه برای انجام گفت‌وگو‌های منطقه‌ای در خلیج فارس و نگاه ایران به این طرح بیان کرد: طرح روسیه طرح جدیدی نیست و این طرح در سال‌های قبل نیز به نوعی دیگر مطرح شده است و اکنون با سازمان دهی و نگاه جدیدی بار دیگر از سوی مقامات روسیه مطرح شده است.

وی اضافه کرد: طرح روسیه یکی از نزدیکترین طرح‌ها به طرح ایران برای انجام گفت‌وگو و ایجاد ثبات در منطقه (طرح صلح هرمز) است، من از جزئیات آن مطلع هستم. ما با هر طرحی که فراگیر، جامع و تامین کننده منافع کشور‌ها در منطقه باشد همراهی می‌کنیم و معتقدیم که طرح ایران جامع‌ترین طرح و بومی‌ترین طرحی است که ارائه شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: آلمان و اروپا می‌دانند در چارچوب منشور سازمان ملل، قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام تعهد قطعی دارند که نباید مانع انتفاع ایران از رفع محدودیت‌های تسلیحاتی شوند. هر اقدامی غیر از این مسیر بر خلاف تعهداتشان است. جمهوری اسلامی ایران نیز از حق خود بهره خواهد برد و کسی نمی‌تواند مانع شود.

روزی که محدودیت‌های تسلیحاتی برطرف شود، براساس حق و نیاز خود عمل می‌کنیم

خطیب زاده درباره اظهارات سفیر روسیه در ایران در مورد عدم وجود مانع برای خرید موشک‌های اس ۴۰۰ گفت: ایران در ۴۰ سالی که آمریکا و برخی از کشور‌ها محدودیت‌های تسلیحاتی را اعمال کرده بودند، به برکت جوانان و دانشمندان خود بسیاری از نیاز‌های دفاعی خود را تامین کرده و در زمره صادرکنندگان قرار دارد، درباره آمادگی تعاملات ایران و روسیه و سایر کشورها، ایران براساس نیاز‌های خود عمل می‌کند. روزی که محدودیت‌های تسلیحاتی برطرف شود، براساس حق و نیاز خود عمل خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد مسائل مطرح شده درخصوص برجام در کمپین‌های انتخاباتی آمریکا گفت: اهمیتی ندارد در داخل کمپین‌های انتخاباتی برای مصارف انتخاباتی چه فرمایشاتی شده است. آنچه برای ما ملاک است، متن برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ است. کشوری که به حضور خود در برجام پایان داده است، رئیس‌جمهور آمریکا با وقاحت کامل برگه خروج از برجام را نشان داده و کارزار حداکثری برای فشار جهانی علیه ایران به وجود می‌آورد، تفاوتی ندارد چه حزبی به قدرت برسد.

وی ادامه داد: آمریکا از برجام خارج شده و باید متوجه مسئولیت خود باشد. اگر به فرض آنکه این دولت یا هر دولتی به مسیر درست برگردد، مسیر روشن است. آن‌ها باید اشتباه خود را پذیرفته، این جنگ اقتصادی را متوقف، به تعهدات خود برگشته و خسارت‌ها را جبران کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگری از نشست خود با اشاره به اظهارات برادر قاضی منصوری تصریح کرد: سفارت‌های ایران در خارج کشور، نماینده حاکمیت هستند و نه صرفا دولت. در موضوعات داخلی آن‌ها تسهیل کننده مواردی هستند که دولت و ارکان حاکمیتی از آن‌ها درخواست می‌کنند. در موضوع قاضی منصوری، مراجع مربوط احکامی داشتند و پلیس اینترپل به درخواست ایران هشدار قرمز را در مورد وی داده بود. تمامی اقدامات سفارت با هماهنگی مراجع ذیربط بوده است.

تحریم‌های اقتصادی یک کمپین حداکثری برای فشار دادن گلوی ملت ایران است

خطیب زاده درباره اقدامات وزارت خارجه در حوزه اقتصادی تاکید کرد: دیپلماسی اقتصادی مجموعه‌ای از اقدامات نهاد‌ها و ارگان‌هایی است که در حوزه اقتصادی، وزارتخانه‌های اقتصادی با مسئولیت مشخص توسعه صادرات، تنظیم بازار، تعاملات پولی، مالی و بانکی وجود دارند که هیچ کدام از آن اختیارات در نزد وزارت امور خارجه نیست. معاونت دیپلماسی اقتصادی در وزارت خارجه با این درک احیا شد تا این کار‌ها را بکنیم. اینکه وزیر خارجه گفته ما فوق دکترا دورزدن تحریم‌ها را داریم، یک حرف نیست. تحریم‌های اقتصادی فقط یک حرف نیست بلکه یک کمپین حداکثری برای فشار دادن گلوی ملت ایران است.

وی گفت:‌ وزارت خارجه شبانه روز در این حوزه کار می‌کند، ولی ما اهل لو دادن اقدامات نیستیم. وزارت خارجه به طور مداوم با کمیسیون‌های مجلس در حال رایزنی است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره نقشه راه ۲۵ ساله ایران و چین  بیان کرد: این موضوع در سفر رئیس جمهور چین در دستورکار قرار گرفته و با جدیت پیگیری می‌شود و ما این‌ها را انجام نمی‌دهیم که اقتصاد خود را به کسی وابسته کنیم، نوید خوبی را به مردم می‌دهم. اتفاقات میمونی در ایران رخ می‌دهد و خیلی‌ها دوست دارند این‌ها را نشنوند و نبینند؛ شرمنده مردم نجیب ایران هستیم. قول می‌دهیم با تمام قوا در اقتصاد مقاومتی و درون زا متمرکز شویم و اسناد راهبردی و سند‌های جامع در راستای ظرفیت بخشی است و نه جوابگویی مشکلات روزمره.

وی اضافه کرد: هیچ مانعی در زمینه نقشه راه همکاری ایران و چین وجود ندارد و نقشه راه در جریان است امیدواریم هر زمان نهایی شود آن را اعلام کنیم.

خطیب زاده درباره اعلام برخی مواضع غیر از وزارت خارجه به خصوص در درگیری‌های اخیر در منطقه گفت: زیبایی کشور ایران در همین گفتگو‌ها و مدام پویایی‌های این جامعه است. جامعه متصلب تک صدایی در داخل نداریم و این جزء افتخارات ایران است، تمامی جوامع مرجع در ایران حق اظهارنظر دارند.

وی افزود: مواضع جمهوری اسلامی ایران را وزارت خارجه بیان می‌کند و آنچه من در مقام سخنگویی و وزیر خارجه بیان می‌کنم مواضع جمهوری اسلامی ایران است و در موضوع قره باغ مواضع ما روشن و شفاف بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: روابط ایران و آژانس فنی و حرفه‌ای بوده است و هر زمان آژانس از فشار‌های طرف‌های ثالث دور بوده این همکاری‌ها به خوبی انجام شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1474710
  • منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.