مدیرکل ارزیابی، عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش درباره شرایط نظارت بر پروتکل‌های بهداشتی در مدارس اظهار داشت: معلمان، دانش آموزان و خانواده ها ناظر بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس باشند. قرار نیست ناظری از بیرون وجود داشته باشند؛ از این رو همه افراد حاضر در مدرسه نقش نظارتی دارند!

آغاز سال تحصیلی جدید در مشهد. عکس: YJC

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، مدارس کشور امروز شنبه پانزدهم شهریور ماه به صورت رسمی آغاز بکار کردند؛ اما این بازگشایی با سوالات بسیاری در ذهن والدین در مورد چگونگی برگزاری کلاس‌ها با پروتکل‌های بهداشتی همراه بود؛ دل نگرانی‌هایی که با توضیحات وزیر و سایر مسوولان آموزش و پرورش ازجمله امکان نظارت والدین بر رعایت این موارد در مدارس تا حد زیادی برطرف شد.

وزارت آموزش و پرورش، در روزهای نزدیک به بازگشایی مدارس اعلام کرد که آموزش دانش‌آموزان با رعایت سختگیرانه پروتکل‌های بهداشتی تداوم می‌یابد.

هر چند که در ایام تعطیلی تابستان، مسوولان آموزش و پرورش در شیوه نامه های ابلاغی سه وضعیت قرمز، زرد و سفید از نظر شیوع ویروس کرونا را برای حضور دانش آموزان در نظر گرفته بودند اما با توجه به تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا آموزش و پرورش قاعده اصلی را بر آموزش دانش آموزان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی قرار داده شد.

اعلام بازگشایی مدارس با حضور دانش آموزان، دل نگرانی ها و دغدغه های فکری را برای خانواده ها در پی داشت؛ از طرفی خواهان ادامه تحصیل و جلوگیری از عقب ماندگی درسی فرزندان خود هستند و از طرف دیگر نگران‌هایی نسبت به حفظ سلامت آنها دارند. 

عده ای پس از اعلام آموزش و پرورش مبنی بر دایر شدن کلاس‌های درس به صورت حضوری اظهار داشتند که آموزش از راه دور در شرایط شیوع ویروس کرونا می‌تواند راه‌گشا باشد و نیاز به حضور دانش آموزان در مدارس نیست. اما عده ای دیگر تابع نظر کارشناسان در ستاد ملی مبارزه با کرونا و همچنین آموزش و پرورش، هستند که آموزش حضوری را از نظر روحی و تربیتی به منظور شکل‌گیری شخصیت دانش‌آموزان مفید دانسته و دانش آموزان را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به حضور در مدارس توصیه می‌کنند.

دغدغه فکری والدین در مورد احتمال ابتلای فرزندان به ویروس کرونا پس از بازگشایی مدارس در روزهای اخیر سبب شد تا محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش از تلاش این وزارتخانه برای حفظ سلامت دانش آموزان توضیحاتی را ارائه دهد.

وی در آستانه بازگشایی مدارس با تاکید بر اینکه با وجود شرایط کرونایی نمی‌توان همه کارها را تعطیل کرد و در خانه نشست، به خانواده ها اطمینان داد که جگر گوشه‌های شما جگر گوشه‌های ما هم هستند و بازگشایی مدارس طبق موافقت ستاد ملی کرونا و شخص وزیر بهداشت و همچنین دستورالعمل‌های اعلامی از سوی وزارت بهداشت انجام می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: وزارت بهداشت پروتکل هایی را اعلام کرد که اگر رعایت شود، برگزاری حضوری کلاس ها اشکالی ندارد. آموزش و پرورش نیز به مناطق و استان ها پروتکل ها را اعلام کرد، بر این اساس وقتی متخصصان می گویند با رعایت این پروتکل ها حضور مجاز است، ما باید اطمینان کنیم.

حاجی میرزایی درباره این پروتکل ها گفت: این پروتکل ها شامل فاصله یک متر بین دانش آموزان، زمان کلاس حداکثر ۳۵ دقیقه ای، حضور دانش آموزان در ساعت های مختلف و تهویه مناسب کلاس ها است. همچنین در مورد شست و شوی دست ها و سرویس مدارس پروتکل هایی اعلام شده است.

علاوه بر این آموزش و پرورش در این راستا بخشنامه ای به منظور رعایت پروتکل های بهداشتی با ۱۲ بند به مدارس ابلاغ کرده است تا از نگرانی‌ خانواده‌ها در این خصوص کاسته شود.

حاضرین در مدارس ناظر رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشند

زهرا مظفر مدیرکل ارزیابی، عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش درباره شرایط نظارت بر پروتکل‌های بهداشتی در مدارس اظهار داشت: معلمان، دانش آموزان و خانواده ها ناظر بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس باشند. قرار نیست ناظری از بیرون وجود داشته باشند؛ از این رو همه افراد حاضر در مدرسه نقش نظارتی دارند.

وی افزود: تمامی افراد حاضر در مدرسه می‌توانند در صورت رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی از طریق سامانه shekayat.medu.ir اقدام کرده و شکایت خود را ثبت کنند. شکایات ثبت ‌شده در لینک ثبت شکایت هفت تا ۱۰ روزه پاسخ داده می‌شود.

مدیرکل ارزیابی و عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش همچنین اعلام کرد که کمیته ستاد ملی مبارزه با کرونا در آموزش و پرورش بخشنامه‌ای در ۱۲ بند شامل تمامی نکات مد نظر وزارت بهداشت برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا به مدارس ابلاغ کرده است.

مظفر یادآور شد: بر این توصیه‌های وزارت بهداشت سه عامل زدن ماسک، کم شدن ساعات آموزش به منظور تهویه کلاس‌های درس و همچنین رعایت فاصله اجتماعی می تواند نقش اساسی در پیشگیری از کرونا در میان دانش آموزان داشته باشد، همچنین اینکه مدارس نیز به اقلام بهداشتی و ضدعفونی مجهز شده اند.

اخذ هزینه اجباری از دانش‌آموزان برای مواد ضدعفونی، خلاف قانون است

وی در ادامه درباره سرانه مواد ضدعفونی در آموزش و پرورش گفت: پیشتر سرانه‌ای برای فراهم کردن اقلام ضدعفونی و بهداشتی به حساب مدارس واریز شده بود؛ قرار است در روزهای آینده هم بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان برای هزینه مواد ضدعفونی به مدارس واریز شود.

مدیرکل ارزیابی و عملکرد پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: همچنین به منظور تهیه هزینه مواد ضدعفونی با خیرین نیز وارد گفت و گو شده‌ایم اما اینکه مدرسه‌ای به اجبار از دانش‌آموزان هزینه‌ای برای تهیه مواد ضدعفونی دریافت کند، برخلاف قانون است.

مظفر یادآور شد: آموزش و پرورش موظف است مدرسه را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باز کند تا فضای آموزش برای دانش‌آموزان مهیا شود.

وی افزود: روایت‌های مختلف در خصوص ریشه‌کن شدن کرونا نشان می‌دهد که شیوع این بیماری سال‌ها ادامه دارد؛ از این رو نمی ‌توان آموزش را تعطیل کرد، کرونا در همه کشورها وجود دارد و در همه نقاط دنیا آموزش مدارس برای حضور دانش‌آموزان دایر است.

آموزش حضوری برای دانش‌آموزان توصیه می‌شود

مدیرکل ارزیابی و عملکرد پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اجباری برای حضور دانش‌آموزان در کلاس‌های درس وجود ندارد، گفت: اگر دانش‌آموزی به کرونا مبتلا شود، بار حقوقی برای آموزش و پرورش به همراه ندارد.

مظفر افزود: به منظور شناخت و تعامل بیشتر میان معلم و دانش‌آموز و نظر ستاد ملی مبارزه با کرونا، آموزش حضوری برای دانش‌آموزان توصیه می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین اینکه رویکرد کارشناسان وزارت بهداشت از تقسیم بندی مناطق به قرمز، زرد و سفید تغییر کرده و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در همه شرایط را لازمه پیشگیری از شیوع کرونا می‌دانند. به طور مثال آنها معتقدند که وضعیت سفید هم مثل قرمز خطرناک است چراکه در صورت رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی وضعیت سفید هم به قرمز تبدیل می‌شود.

مدیرکل ارزیابی و عملکرد پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش با بیان اینکه شرایط برای حضور دانش‌آموزان در مدارس مهیا شده است، گفت: توصیه این است که خانواده‌ها بر فضای مدرسه نظارت کند و اگر اطمینان از رعایت پروتکل‌ها حاصل شد، اجازه دهند دانش آموزان در مدارس حضور یابند. در واقع می‌توان گفت با نظارت والدین سلامت دانش‌آموزان تضمین می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.