وقتی برخی شهرهای ایران هنوز ردای قرمز کرونا بر تن دارند و وضعیت آنها در حالت هشدار است، لزوم گرفتن استعلام از مسئولان برای اطلاع از باز بودن یا نبودن مدرسه چه معنایی دارد؟

پایگاه خبری جماران: سال جدید تحصیلی در کشور در حالی آغاز می شود که نگرانی از شیوع بیماری کرونا در میان اغلب خانواده ها وجود دارد. در این میان، آنچه بیش از پیش خودنمایی می کند، ضرورت برنامه ریزی برای وضعیت های متغیر است. با اینکه از مدت ها پیش اعلام شده که بهداشت، ایمنی و سلامتی دانش آموزان و معلمان در سال تحصیلی جدید، اولویت اصلی وزارت آموزش و پرورش است، ولی پاره ای از مسائل باعث شده تا این نگرانی ها ادامه پیدا کند.

به نظر می رسد با اینکه دو نوع آموزش «حضوری و از راه دور شامل: غیر حضوری، نیمه حضوری» در شیوه نامه بازگشایی مدارس مدنظر قرار گرفته، اما چنانکه پیشتر نیز گفته شده قرار است رویکرد «یادگیری ترکیبی» در دستور کار قرار گیرد.

این رویکرد در حقیقت، راهکار میانی «آموزش معلم محور» و آموزش مجازی «دانش آموز محور» را مورد توجه قرار می دهد و بنابر ادعای مدیران آموزش و پرورش، می تواند بهترین قالب های یادگیری را با استفاده از هر دو روش «حضوری و مجازی» ارائه دهد. در واقع این رویکرد چندین روش ارائه مواد آموزشی و یا منابع آموزش آنلاین را با آموزش های معلمان ترکیب می کند و این فرصت را فراهم می آورد تا یاددهنده و یادگیرنده با توجه به شرایط پیش آمده و امکانات در دسترس، بین دنیای آموزش مجازی و فیزیکی به نسبت های مختلف در حرکت باشند. 

اما تکلیف نگرانی خانواده ها چه می شود؟ حضور فیزیکی دانش آموزان در مدارس با اینکه گفته می شود قرار است توأم با رعایت پروتکل ها و حفظ فاصله گذاری فیزیکی باشد، اما این نگرانی را ایجاد می کند که به دلیل فضای بسته کلاس ها و عدم شناخت دقیق نسبت به ابعاد سرایت ویروس جدیدالظهور کرونا، روند ابتلا به بیماری نخست به دانش آموزان و سپس به خانواده های آنها گسترش پیدا کند.

پوشیده نیست که دانش آموزان در دنیای تحصیل و یادگیری نمی توانند پروتکل ها را مشابه بزرگترهایشان رعایت کنند و شیطنت های کودکانه ناشی از اقتضای این دوران می تواند خطر ابتلا به ویروس را افزایش دهد. مطابق شیوه نامه ابلاغی برای بازگشایی مدارس، وضعیت شهرها به سه گروه سفید، زرد و قرمز تقسیم شده است و آموزش ها در این گروه بندی ها به سه صورت حضوری، ترکیبی و مجازی خواهد بود.

اما آنچه در این شیوه نامه بر آن تاکید شده، ممنوعیت هرگونه حضور فیزیکی دانش آموزان در اعلام «وضعیت قرمز» است. بنابراین در شرایطی که بر اساس گزارش امروز سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا آخرین وضعیت اطلاعات کرونا در کشور، استانهای تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در وضعیت قرمز قرار دارند بنابر این، هیچ یک از مدارس این استانها نباید آموزش حضوری داشته باشند و الزام کردن دانش آموزان و معلمان به حضور در مدارس «تخلف» است.

متاسفانه برخی مسئولین مدارس با بیان اینکه پروتکل های بهداشتی در مرکز آموزشی آنها رعایت می شود، بر حضور فیزیکی دانش آموزان و معلمان تاکید دارند. این درحالی است که طبق گفته رئیس ستاد مقابله با کرونا، ما تاکنون نقطه ای عاری از کرونا در کشور نداشته ایم و حتی اعلام «وضعیت سفید» نیز بدین معنا نیست که ویروس در این شهر وجود ندارد.

با این حال، ​رئیس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی آموزش و پرورش اخیرا گفت: خانواده‌ها از طریق کانال‌های ارتباطی که با مسئولان مدرسه دارند می‌توانند از حضور یا عدم حضور در مدرسه در روز شنبه مطلع شوند. در غیر این صورت، روز شنبه قبل از حرکت به مدرسه تماس بگیرند تا بدانند امروز کدام گروه از دانش آموزان باید به مدرسه بیاید.

پرسش این است که وقتی برخی شهرهای ایران هنوز ردای قرمز کرونا بر تن دارند و وضعیت آنها در حالت هشدار است، لزوم گرفتن استعلام از مسئولان برای اطلاع از باز بودن یا نبودن مدرسه چه معنایی دارد؟ جز آنکه قرار است مدارس به صورت ترجیحی و به تشخیص خود به شیوه نامه آموزشی تدوین شده وزارت آموزش و پرورش عمل کنند که اگر چنین باشد روزها و هفته های خوشایندی در انتظار دانش آموزان و خانواده ها نخواهد بود و متاسفانه باید منتظر شیوع موج تازه ای از کرونا در کشور باشیم.

در شیوه نامه آموزشی نیز، جدول آموزش و یادگیری مقاطع مختلف تحصیلی مطابق اشکال زیر ترسیم شده است:

 

RB-COMPOSITE-HA-1

1398071719143951718624934

 

logo

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.