تصمیم آموزش و پرورش برای بازگشایی مدارس و حضور دانش آموزان در کلاس‌ها از روز شنبه پانزدهم شهریور ماه 1399 با واکنش ها و انتقادات فراوانی همراه شده است.

آغاز سال تحصیلی جدید در همدان. عکس: IRNA

به گزارش جماران؛ بخشی از این واکنش ها و انتقادات در پی می آید:

رئیس مجمع سازمان نظام پزشکی: جلوی بازگشایی مدارس را بگیرید

رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی از ستاد ملی مبارزه با کرونا خواست از بازگشایی حضوری مدارس در کلیه مناطق کشور جلوگیری کنند. متن نامه سرگشاده دکتر عباس آقازاده به شرح زیر است:

به نام خدا

ستاد ملی مبارزه با کرونا، ازجان میلیونها دانش آموز دفاع کند!

وزیر آموزش و پرورش طی بیاناتی در اجلاس با مدیران مربوطه، اظهار داشته‌اند که مدارس باید از شنبه ۱۵شهریور، بطور حضوری بازگشایی شوند. این «دستور» جناب وزیر، با شرایط حاکم بر همه گیری ویروس کرونا و وضعیت« قرمز» بسیاری از مناطق کشور، همخوانی ندارد. به خطر انداختن جان میلیون‌ها دانش آموز و آموزگار و خانواده‌های ایشان، و دخالت در کارشناسی تخصصی نحوه مقابله و مبارزه با بیماری از سوی مسؤلین غیرمرتبط با امور بهداشتی، می‌تواند در کمترین فاصله زمانی به یک فاجعه انسانی تبدیل شود .

لذا از مسؤلین ستاد ملی مبارزه با کرونا، جدا تقاضا می‌کنیم ضمن اعمال قاطعیت در اجرای فرامین بهداشتی و پروتکل‌های ملی مبارزه با کرونا، از احتمال بازگشایی حضوری مدارس در همه مقاطع تحصیلی و در کلیه استانها و مناطق کشور، اکیدا جلوگیری بفرمایند.

دکتر عباس آقازاده            

رییس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی

 

نامه رئیس سازمان نظام پزشکی به وزیر آموزش و پرورش

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران در نامه‌ای به وزیر آموزش و پرورش، گفت: حضور دانش آموزان در مدارس با شرایط خطیر کرونا سازگاری ندارد.

ظفرقندی در نامه‌ای به وزیر آموزش و پرورش، افزود: اکثر موارد تسری بیماری در دوره بدون علامت است و حضور نداشتن دانش آموزان در ایام علامت دار حلال مشکل انتقال بیماری نیست.

متن نامه به قرار زیر است:

"بسمه تعالى"

جناب آقاى حاجی میرزایی

وزیر محترم آموزش و پرورش

با سلام واحترام.

مصاحبه جنابعالی و بدنبال آن ابلاغ معاون تربیت بدنی وسلامت شما به مدارس کشور در مورد تاکید بر بازگشایی حضوری مدارس در همه سطوح، برخلاف مطالب و بخشنامه هاى قبلی عنوان شده و در ایامى که همه ى استان هاى کشور در شرایط قرمز و هشدار قرار دارند و تنها در فاصله ۳روز مانده به شروع سال تحصیلی موجب تعجب و نگرانی شدید خانواده‌ها وجامعه پزشکی کشور شده است.

علت واقعی این تصمیم غیرمنتظره برای مردم مکشوف نیست و امیدوارم علتی خارج از مصالح آموزشى و پرورشی نباشد، ولی هر چه هست با شرایط خطیر بیماری کرونا و سلامت دانش آموزان و خانواده آن‌ها سازگارى ندارد و یقینا موجب تحمیل بیماران بیشتر برجامعه پزشکی، پرستاری و کادر درمان خواهد شد.

شما بخوبی واقفید که در شرایط حضور دانش آموزان در مدرسه‌ها بخصوص در پایه دبستان علیرغم ابلاغ بخشنامه ها، امکان عملی و مطمئن رعایت اصول سه گانه محافظتی وبهداشتی (شفا) میسر نیست.

موارد ذکر شده در بخشنامه ابلاغی معاون جنابعالی هم از جهات متعدد غیر علمی و دارای تناقض است.

اکثر موارد تسری بیماری در دوره بدون علامت (کمون) است و لذا عدم حضور دانش آموزان در ایام علامتدار حلال مشکل انتقال بیماری نیست.

عدم حضور مراقب بهداشتی در بسیاری از مدارس و نیز عدم آمادگى خانواده‌ها و مدارس برای تنظیم برنامه‌های ابلاغی در مورد بازگشایی حضوری ورفت وآمد دانش آموزان و... نیز مزید برعلت است.

لازم بذکر است اکثر کشور‌هایی که در کنترل این بیماری شرایط بسیار بهتری از ایران دارند و حتى مرگ ومیر ناشی از کرونا در آن کشور‌ها کمتر از یکصدم موارد در کشور ماست هنوز در مورد بازگشایی حضوری مدارس تامل و احتیاط می کنند.

جناب اقای وزیر از نظر علوم اپیدمیولوژی و بهداشت در شرایط همه گیری بیماری‌های واگیر اولین محل‌هایی که بایدتعطیل شوند مدارس و آخرین محل‌هایی که باز گشایی میشوند مدارس هستند.

اینجانب بعنوان فردی که سال‌ها در مدارس کشور تدریس کرده و افتخار معلمی داشته و با شرایط واقعی مدارس و تجمع دانش آموزان آشنا هستم و امروز به عنوان نماینده جامعه خدوم پزشکی کشور و به منظور حفظ سلامت مردم و عبور از شرایط بحرانی موجود، ضمن اعلام نگرانی و هشدار در مورد عواقب این تصمیم و مسئولیت‌ها و تبعات ناشی از آن، بطور جد درخواست بازنگری در ابلاغیه اخیر و اهتمام بیشتر به استفاده از آموزش در فضای مجازی و از راه دور را دارم.

امید است با در نظر گرفتن راهبرد اولویت سلامت دانش آموزان و مردم بر امور دیگر و شرایط خطیر پیش رو بخصوص در فصل پاییز تصمیم صحیح و مبتنی بر تجربیات علمی مد نظر و عمل قرار گیرد.

دکتر محمدرضا ظفرقندی

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران

۱۳۹۹/۶/۱۵

 

انتقاد وزیر سابق آموزش و پرورش از بازگشایی مدارس:  تا دیر نشده اعلام کنید حضور فیزیکی منتفی است

مرتضی حاجی، وزیر اسبق آموزش و پرورش خطاب به حاجی میرزایی نوشت:

جناب آقای حاجی میرزایی، وزیر محترم آموزش و پرورش، باسلام 

من متوجه دلیل افزایش اضطراب خانواده ها با اصرار بر حضور دانش آموزان در مدارس نمی شوم. اگر خدای نخواسته برای یک نفر مشکل ایجاد شود مملکت دچار مشکل و بهانه ای برای اعتراض گسترده فراهم می شود. 

خصوصا که مسئولان بهداشتی هم اظهار نگرانی می کنند. مردم را از سفر منع می کنیم ولی می گوییم ۱۴ میلیون دانش آموز به مدرسه بروند. اصرار می کنیم عزاداری ها در فضای  بسته نباشد ولی بچه ها را به داخل کلاس می بریم ولو با نصف کردن تعداد و دو نوبته کردن.

بارها گفته شده از منزل بیرون نروید حتی به دیدن پدر و مادرها نیز نروید، یا گفته شده بیش از چند نفر در فضای بسته اتاق نباشند ولی بچه ها را که کمتر از بزرگترها مراقبت می کنند به داخل کلاس می بریم. این تناقض ها چگونه توجیه می شود؟ قطعا من اگر فرزند دانش آموز داشتم به مدرسه نمی فرستادم ولو به قیمت یکسال عقب ماندن که مطمئنا با روش های موجود این اتفاق نخواهد افتاد.

پیشنهاد می کنم تا دیر نشده اعلام کنید حضور فیزیکی منتفی است و یا حداقل داوطلبانه است و الزامی نیست. / امتداد

 

***

 

واکنش اعضای شورای شهر تهران به بازگشایی مدارس

سید آرش حسینی میلانی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «تصور شیوع کرونا در بین دانش‌آموزان کشور وحشتناک است. آقای رییس‌جمهور، توصیه جامعه پزشکی را جدی بگیرید و بازگشایی حضوری مدارس را متوقف کنید.»

همچنین زهرا نژاد بهرام عضو دیگر شورای شهر در این باره نوشت: «به عنوان یک مادر به تمامی پدران و مادران کشورم حق میدهم که در جریان بازگشایی مدارس، نگران سلامت فرزندان دلبندشان باشند. ‎ستاد ملی کرونا باید برنامه ریزی دقیق برای صیانت از سلامت دانش آموزان و رفع این قبیل نگرانیها را بیش و پیش از هر چیز اولویت خود قرار دهد.»

 

توصیه وزیر پیشین آموزش و پرورش

سید محمد بطحایی، وزیر پیشین آموزش و پرورش، در حساب توییتری خود نوشت: «‌ستاد ملی کرونا با مصوبه‌ای، نهادهای محلی و شهرداری‌ها را مکلف به تامین تجهیزات بهداشتی و ضدعفونی مداوم مدارس نماید.

نماینده مراکز بهداشت و نماینده اولیا ‎دانش‌آموزان موظف به نظارت مستمر باشند و درصورت عدم رعایت ضوابط بهداشتی نسبت به عدم حضور دانش‌آموزان اتخاذ تصمیم نمایند.»

 

انتقاد پروانه سلحشوری از تصمیم بازگشایی مدارس

پروانه سلحشوری نماینده تهران در مجلس دهم: ‌‎«مسئولیت اجتماعی، رابطه‌ی دو سویه مردم و حاکمان برای داشتن جامعه‌ای سالم و پویاست. بدون همبستگی اجتماعی هر کسی کار خودش را می‌کند. علیرغم توصیه پزشکان، مردم به سفر می‌روند و در مراسمات جمعی شرکت می‌کنند. دولت هم اقدام به بازگشایی مدارس می‌کند. آنچه هم ارزش ندارد حرف متخصصان است.»

 

انتقادات نمایندگان مجلس: وزیر آموزش و پرورش منتظر استیضاح باشد!

 

اردشیر مطهری نماینده گرمسار: درباره ی کلاس های حضوری مدارس، به آقای روحانی تذکر جدی می دهم. هرآنچه برای خود می پسندید برای دیگران هم بپسندید. شما حتی افتتاحیه ی مدارس را هم حضوری نمی روید، مجلس هم نیامدید، پس بچه های مردم را مجبور به کلاس حضوری نکنید.

 

احمد نادری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس: بازگشایی زودهنگام مدارس واظهارات متناقض و پراز ابهام مسئولان آموزش وپرورش و سکوت معنادار ستاد کرونا، البته با مقیاس این دولت چیز جدیدی نیست. اما والدین دانش آموزان حق دارند نگران فرزندانشان باشند. جناب آقای رئیس جمهور اگر گشایش مدارس مشکلی ندارد، فردا خودتان حضوری افتتاح کنید.

 

ولی اسماعیلی نایب رئیس اول کمیسیون اجتماعی مجلس: آقای وزیر آموزش و پرورش، شتاب زدگی در بازگشایی مدارس بدون تامین زیر ساخت‌ها مخصوصا در مناطق محروم، به استقبال کرونا رفتن است. ایران فقط ولنجک نیست که آقازاده‌های حضرات غرق در بهترین امکانات‌اند؛ دانش آموزان مناطق محروم حتی آب برای شستن دست‌ ندارند! منتظر سوال و استیضاح باشید.

 

محسن زنگنه، نماینده تربت حیدریه: ‌اگر نمایندگانی از مجلس عضو ‎ستاد کرونا بودند دیگر نیازی نبود تا نمایندگان در توئیتر و اینستا گرام و یا در مصاحبه با رسانه ها، نظراتشان را بگویند.مردم انتظار دارند تا مباحثی مثل ‎کنکور یا ‎بازگشایی مدارس در جلسات رسمی بین قوا حل و فصل شده، استرس آن به جامعه منتقل نشود.

 

سید شمس الدین حسینی، نماینده تنکابن، رامسر و عباس‌آباد: ‌در گذشته عصرهای پنج شنبه یا شام جمعه مایه آرامش بود. پس از یک هفته کار به زیارت اهل قبور می رفتیم. صبح جمعه شاکر و آماده  اعمال چون نماز جمعه و زیارت؛ این ماه ها برعکس شده! منتظر شبیخون بنزینی یا حالا گشایش یهویی مدارس و مصاف کرونا.

 

مالک شریعتی، نماینده تهران: ‌اگر بازگشایی مدارس، مصوبه ‎ستاد ملی کرونا است قبول؛ اما به این سوالات پاسخ دهند:

۱. چرا تاخیر؟ مصوبه کدام جلسه است؟ ۲. چرا متن مصوبه و فیلم آن برای مردم (والدین میلیونها دانش آموز) منتشر نمیشود؟ ۳. تضمین عمل دانش آموزان بویژه دبستانی ها به دستورالعملها چیست؟ ۴. وزیر بهداشت کجاست؟

‌این هفته برای ‎نظارت میدانی به برخی مدارس سر خواهم زد و آماده ام رییس جمهور محترم را نیز برای شرکت (حضوری نه مجازی) در مراسم آغاز سال تحصیلی در یکی از مدارس تهران همراهی کنم

 

سید احسان خاندوزی، نماینده تهران: ‌عواطف پدری برای بچه هایم را کنار میگذارم، از موضع نمایندگی مردم: انصافا این حد از ناتوانی تصمیم گیری در مدیریت آموزش و پرورش و امثالهم سوال برانگیز است، از کرونا برای اداره کشور پرهزینه تر است و از موریانه برای اعتماد عمومی به حاکمیت، مخربتر.

 

جلیل رحیمی جهان آبادی، نماینده تربت جام: بازگشایی مدارس بدون توجه به تفاوت شرایط دراستانهای مختلف ودر وضعیت اوج بیماری کرونا،نشانه بارز بی کفایتی ستادکروناست.مجلس باید با رئیس جمهور،وزرای آموزش و پرورش وبهداشت و درمان ،برخورد قاطع نماید.بازی با جان دانش آموزان و معلمان و بی توجهی به امنیت روانی خانواده ها پذیرفتنی نیست.

 

زهرا شیخی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان: با اینکه معتقدیم هیچ چیز به اندازه آموزش حضوری موثر نیست، اما رفتارهای ناشناخته ویروس کرونا و عدم توانایی مدارس در رعایت دقیق پروتکل‌ها می‌تواند سلامت آینده سازان کشور را به خطر بیاندازد. دولت باید تا رسیدن به یک شیوه نامه دقیق، از اتخاذ تصمیم‌های خلق الساعه پرهیز کند.»

 

رئیس کمیسیون بهداشت: رئیس‌جمهور که اصرار به بازگشایی مدارس دارد، باید امروز در یکی از مدارس حاضر می‌شد

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: ما به شدت نگران سلامت بچه‌ها، خانواده‌ها و معلمین هستیم؛ چگونه می‌شود بچه‌های مدرسه‌ای را توجیه کرد فاصله‌گذاری را رعایت کنید و ماسک بزنید؟ این گونه رفتارها بیشتر به یک شوخی شبیه است یک واقعیت.

حسینعلی شهریاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره بازگشایی مدارس و الزام دانش‌آموزان برای حضور در کلاس‌های درس، گفت: متاسفانه آقای روحانی خیلی توجهی به نظر کارشناسان و متخصصان حوزه‌های مختلف ندارند و خودشان تصمیم می‌گیرند، مخصوصا در رابطه با کرونا تا به امروز آقای رئیس‌جمهور چند دسته گل به آب داده است که آخرین آن بازگشایی مدارس و آموزش حضوری است. 

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حالا که ایشان می‌گویند که بچه‌ها باید در مدرسه حضور پیدا کنند، ای کاش خودشان هم امروز از طریق فضای مجازی زنگ شروع سال تحصیلی جدید را نمی‌زدند و در یک مدرسه حاضر می‌شدند. 

وی تاکید کرد: ما به شدت نگران سلامتی بچه‌ها، خانواده‌ها و معلمان هستیم؛ چگونه می‌شود بچه‌های مدرسه‌ای را توجیه کرد که شما فاصله‌گذاری را رعایت کنید و ماسک بزنید، معتقدم  این‌گونه رفتارها بیشتر به یک شوخی شبیه است تا یک واقعیت؛ ولو این‌که بگویند ما ۱۰ نفر را در یک کلاس قرار می‌دهیم. 

نماینده سیستان و بلوچستان بیان کرد: معمولا بچه‌ها در مدرسه بازی می‌کنند، می‌دوند، کشتی می‌گیرند و از سر و کول هم بالا می‌روند، اینکه ما فکر کنیم آن‌ها می‌توانند پروتکل‌ها را دقیق اجرا کنند دور از واقعیت و شاید به توهم بیشتر شبیه باشد. 

وی ادامه داد: امروز از ایرانشهر به من زنگ گفتند کلاس‌ها ۴۰ نفره آن هم به صورت دو شیفت برگزار می‌شود.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بعضی از مناطق مانند سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، قم و یزد که گرمسیر هستند، اینکه شما فکر کنید بچه‌ها را بفرستید سرکلاس و چند ساعت ماسک بزنند و رعایت کنند، بیشتر شبیه شوخی است و امکان پذیر نیست.

وی با بیان این‌که فصل پاییز و اوج بیماری را در پیش داریم و اعلام می‌کنم اگر خدایی ناکرده برای بچه‌ها و خانواده‌ها اتفاقی بیفتد، آقای رئیس‌جمهور باید شخصا پاسخگو باشند و تقاصش را پس بدهد، گفت: امروز آقای روحانی  در اتاق شیشه‌ای نشسته است و بیرون نمی‌آید و در جلسات با فاصله‌گذاری چند متر می‌نشیند بعد بچه‌های کوچک را حضوری به مدرسه می‌فرستند. از درگاه خداوند می‌خواهم که ان‌شاالله برای فرزندان‌مان اتفاقی نیفتد زیرا به نظر می‌رسد دولت به فکر سلامت مردم نیست و چندین بار هم این موضوع نشان داده شده است.

شهریاری با اشاره به برخی از رفتارها که به شیوع کرونا در کشور دامن می‌زند، گفت: توصیه شد از سفرها جلوگیری شود و مردم به مازندران و گیلان نروند، اما مشاهده کردید صف ۳۵ کلیومتری راه افتاد.

وی ادامه داد: هنگامی که آدم‌های بزرگ آن هم در کلانشهری مثل تهران مسائل را رعایت نمی‌کنند شما چگونه انتظار دارید که در اقصی نقاط کشور آن هم در مناطق محروم و مستضعف کودکان در مدارس رعایت کنند؟

رئیس کمیسیون بهداشت گفت:  به علت گرانی ماسک ۵۰ الی ۶۰ درصد مردم توان خرید آن را ندارند! 

وی یادآور شد: رئیس مجلس به آقای روحانی نامه نوشت که ۲ نفر از نمایندگان مجلس در ستاد ملی مبارزه با کرونا حضور داشته باشند، ایشان ظاهراً فکر کردند اگر نمایندگان حضور داشته باشند، در جهت اظهارات غیرکارشناسی نظری خواهند داد و مقاومت می‌کنند، به همین دلیل دعوت نکردند و باید گفت ستاد ملی مبارزه با کرونا ستادی است که همه جز نمایندگان مردم در آن هستند. 

نماینده سیستان و بلوچستان ادامه داد: خبری شنیدم که نمی‌دانم چقدر واقعیت دارد، آقای وزیر آموزش و پرورش گفتند ما می‌خواهیم روش‌هایی که در اروپا برای بازگشایی مدارس وجود دارد را اجرا کنیم، گفتم خدا را شکر سیستان و بلوچستان و سایر مناطق محروم ما در این یک مورد جزء اروپا شد؛ من نمی‌دانم این نقل قول صحت دارد یا نه اما اگر ایشان چنین چیزی را گفته باشد، باید برایش تندیسی با طلا ساخت که ما را به اروپا رسانده است!

وی گفت: فردا در جلسه بعداز ظهر از معاون وزرای بهداشت و آموزش دعوت کردیم به کمیسیون بیایند اگر حرف منطقی در مورد این اقدام دارند، ما را هم توجیه کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.

  • ناشناس

    خیر هرگز نمی گذارم بچه هام مدرسه بروند.........اقای روحانی ازترس جونش بطورمجازی زنگ مدارس را میزنه...من چرا باید بچه هتامون رابه قتلگاه بفرستیم؟
    2- درمدارس هیچ پروتکلی بطورکامل ومناسب رعایت نخواهد شد...درایران نشدنی است دراموزش وپرورش ایران
    3- شبکه مجازی می تواند ولی بسترلازم راندارد.امروز اینترنت درکرج قطع بود کشش نداشت...وای به حال استانهای محرومتر....به همه شهروندان ایران ازچابهاروگواترتا جلفا وماکو اگرتونستند اینترنت جانی وشبکه شاد بدهند به علاوه گوشی وتبلت این امرشدنی است که تقریبا امری است محال

    پاسخ