رئیس مرکز تحقیقاتی روسیه تصریح کرد: توافق ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی برای بازرسی از دو مکان در ایران، بهانه برای اقدام علیه برجام و ایران از آمریکا را گرفت.

به گزارش جماران؛ ؛ ولادیمیر باتیوک روز شنبه در مسکو تصریح کرد: تروییکای اروپایی شامل فرانسه، انگلیس و آلمان هم که دو ماه پیش قطعنامه ای را در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی برای دستیابی بازرسان به دو سایت هسته ای در ایران به تصویب رساندند، هم اکنون با موافقت ایران با این بازرسی، تلاش های خود را بر اجرای برجام متمرکز می کنند.

کارشناس روس، موافقت ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی برای ارائه دسترسی آژانس به دو سایت هسته‌ای را گامی در مسیر درست خواند که از شدت تنش ها پیرامون برنامه هسته ای ایران می کاهد.

وی زورگویی آمریکا در آژانس و استفاده از مطالعات ادعایی که مربوط به دوره قبل از همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی بوده است، عامل اصلی مخالفت تهران با بازرسی از دو سایت هسته ای بود و در واقع واشنگتن از این فرصت برای زیر سوال بردن ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران استفاده کرد.

به گفته باتیوک، آمریکا تلاش می کند از هر موضوعی برای اقدام علیه ایران و ضربه زدن به منافع این کشور و منزوی کردن آن در صحنه بین المللی استفاده کند.

کارشناس روس گفت: موافقت ایران با آژانس در مورد دسترسی بازرسان آژانس به دو سایت هسته ای در این کشور، مسیر برای اجرای برجام را هموارتر می کند هر چند که موانع زیادی از سوی واشنگتن برای توقف اجرای آن بوجود آمده است.

وی ادامه داد: آمریکا در اجرای مقاصد ضدایرانی خود از همراهی برخی کشورهای منطقه ازجمله عربستان سعودی و امارات عربی متحده برخوردار است و این در حالی است که این کشورها با حمله به یمن در شش سال اخیر هزاران غیرنظامیان بیگناه را به خاک و خون کشیده اند.

رئیس مرکز تحقیقات ابعاد منطقه‌ای سیاست‌های نظامی آمریکا در انستیتو کانادا و آمریکای روسیه نتیجه گیری کرد: به همین دلیل ادعای آمریکا مبنی بر نقض حقوق بشر از سوی ایران بی اساس است و خود آمریکا و متحدان عربی این کشور کارنامه سیاه حقوق بشری دارند.

جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در پایان سفر دو روزه «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس به تهران و انجام مذاکرات با مقامات کشورمان، در بیانیه مشترکی از توافق بر حل و فصل توام با حسن نیت موضوعات مشخص شده از سوی آژانس خبر دادند.

طبق این بیانیه آژانس هیچ سؤال و درخواستی برای دسترسی به مکان‌هایی فراتر از آنچه که توسط ایران تحت موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی اظهار شده‌اند، ندارد.

بر اساس این بیانیه آژانس بین المللی انرژی اتمی و جمهوری اسلامی ایران توافق کردند تا همکاری های خود را بیش از پیش تقویت کرده و اعتماد متقابل را به منظور تسهیل اجرای کامل موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی به آن، که از ١۶ ژانویه ٢٠١۶ ( ۲۶ دی ۱۳۹۴) به صورت موقت توسط ایران در حال اجرا است، ارتقاء بخشند.

شکست آمریکا در شورای امنیت پایان یکجانبه گرایی است

کارشناس روس در ادامه مصاحبه گفت: شکست آمریکا در بازگرداندن تحریم ها در مورد ایران، سرآغازی بر پایان یکجانبه گرایی این کشور است.

وی خاطرنشان کرد: سیاستمداران آمریکا با تلخ کامی با این واقعیت روبرو شده اند که نمی توانند مقاصد غیرقانونی خود را از طریق شورای امنیت به تایید جامعه جهانی برسانند.

باتیوک با اشاره به به عدم حمایت اعضای شورای امنیت از مکانیسم ماشه علیه ایران، اظهار کرد: آمریکا تلاش های دیپلماتیک گسترده ای را برای جلب موافقت شورای امنیت در تحریم ایران بکار گرفته بود.

کارشناس روس ادامه داد: جامعه جهانی درس خوبی به آمریکا داد و ترامپ و سران کاخ سفید در گذشته انتظار چنین شکستی برای یکا نداشتند.

وی افزود: حتی نزدیکترین متحدان آمریکا از حمایت از سیاست های ضدبرجامی آمریکا خودداری کردند و این کشور طعم انزوای بین المللی را چشید.

باتیوک معتقد است که مایک پمپئو یک سیاستمدار افراط گرا است که با اقدامات غیرقانونی در مورد برجام در حالی که واشنگتن شرکت کننده این توافق بین المللی نیست، برای استناد به آن تلاش کرد و این اقدامات بدنامی برای آمریکا به همراه داشت.

به گفته وی ترامپ اگر به فکر آبرو و وجهه اندک باقی مانده در عرصه بین المللی است باید پمپئو را از مقام وزیر خارجه برکنار کند همان طور که چندی پیش برایان هوک را از مقام نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران کنار گذاشت.

927666_883

رئیس مرکز تحقیقات ابعاد منطقه‌ای سیاست‌های نظامی آمریکا در انستیتو کانادا و آمریکا روسیه معتقد است که این افراد، با اقدامات خود، سبب کاهش شانس پیروزی ترامپ در انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا شدند.

در نشست روز سه‌شنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع خاورمیانه و مساله فلسطین برگزار شد، روسیه و چین از رئیس شورای امنیت خواستند درباره نشست‌های دوجانبه‌ای که با اعضای شورای امنیت داشته است درباره نامه آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه اطلاع رسانی کند.

دیان دیجانی نماینده دائم اندونزی در سازمان ملل متحد که ریاست دوره‌ای شورای امنیت را هم برعهده دارد، در پاسخ گفت با توجه به مخالفت اکثریت قریب به اتفاق اعضای شورای امنیت با درخواست آمریکا، اقدام بیشتری نمی‌توان درباره این درخواست انجام داد.

به این ترتیب، آمریکا در ماه جاری برخلاف فشارهای زیاد نتوانسته است کاری از پیش ببرد و همچنان در این نهاد بین‌المللی منزوی است.

پایان عمر نظام تک قطبی

باتیوک در ادامه گفت که رویدادهای یک ماه اخیر شورای امنیت سازمان ملل و شکست تلاش های دیپلماتیک آمریکا یک بار دیگر این واقعیت را به وضوح نشان داد که عمر نظام تک قطبی جهانی مورد ادعایی واشنگتن به پایان رسیده است.

وی با بیان اینکه مراکز جدید قدرت در عرصه جهانی ظهور کرده اند، اظهار کرد: روسیه، چین و هند از مراکز جدید قدرت در جهان هستند و چند کشور اروپایی و برزیل و آفریقای جنوبی را نیز می توان به این فهرست افزود.

کارشناس روس معتقد است که در چنین شرایطی، آمریکا نمی تواند مانند گذشته در مسائل جهانی و منطقه ای یکجانبه گرایی کرده و اقدامات خود را به تایید جامعه جهانی برساند و انزوای شورای امنیت این پیام تلخ را برای ترامپ و نزدیکان وی داشت که حاصر سیاست های افراط گرایانه خود را برداشت می کنند.

وی بر این باور است که در زمان حاضر آمریکا فقط با استفاده از دلار خود در اقتصادی جهانی نقش برتر دارد و با کنار گذاشتن دلار از مبادلات بازرگانی کشورهای بزرگی مانند روسیه و چین و آغاز بکارگیری بسیاری از کشورها از ارزهای دیگر ازجمله ارزهای ملی خود در مبادلات دوجانبه، وضعیت دشواری برای اقتصاد آمریکا با بدهی بیش از 26 هزار میلیارد دلار بوجود می آید که مشکل و چالش بزرگ فراروی دولت این کشور است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.