طبق گفته سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، سفیر اوکراین در یادداشت کتبی به وزارت خارجه اظهارات منتسب به وی را تکذیب کرد.

به گزارش جماران؛ خطیب زاده درباره اظهارات منتسب به سفیر اوکراین مبنی بر اطلاع مقامات ایرانی از ساقط شدن هواپیما با موشک در همان ساعات اولیه گفت: سفیر اوکراین طرح چنین مطالبی را تکذیب و آن را بازی رسانه‌ای مخرب خوانده و در یادداشت کتبی به وزارت خارجه این موضوع را اعلام کرده است.

در پی انتشار نقل قول منتسب به «سرگئی بوردیلیاک» سفیر اوکراین در تهران در برخی رسانه‌ها درباره هواپیمای اوکراینی و طرح ادعاهایی واهی، خبرنگار امروز (چهارشنبه) در گفت‌وگو با سعید خطیب‌زاده سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره این اظهارات سؤال کرد که وی در این باره عنوان کرد: سفیر اوکراین در گفت‌وگو با مقامات وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران از اساس طرح چنین مطالبی را تکذیب کرده و آن را یک بازی رسانه‌ای مخرب برای روند همکاری‌های فیمابین تهران و کی‌یف دانسته است.

وی افزود: سفیر اوکراین همچنین در یادداشت کتبی به وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز این موضوع را اعلام کرده است.

خطیب‌زاده ضمن ابراز همدردی مجدد با بازماندگان حادثه هواپیمای اوکراینی، اظهار داشت: عده‌ای به دنبال خبرسازی و جوسازی هستند و می‌خواهند از این آب گل آلود به خیال واهی خود ماهی بگیرند.

وی یادآور شد: ایران و اوکراین در قضیه سقوط هواپیمای اوکراینی به صورت نزدیک در حال رایزنی و همکاری هستند و انشاءالله تا حل و فصل کامل موضوع به این رایزنی‌ها ادامه می‌دهند.

گفتنی است سفیر اوکراین در تهران نیز در صفحه فیس بوک خود در این باره نوشته است: دیروز با مادران و خانواده‌های جان‌باختگان در سانحه غم انگیز پرواز دیدار کردم. اوکراینی‌ها درد این خانواده‌ها را که واقعا درد مشترک ماست می‌فهمند و احساس همدردی می‌کنند. جای تاسف است که این ملاقات بار دیگر دلیل دستکاری و دروغ آشکار از طرف بعضی از رسانه‌های بی وجدان شد.

سفیر اوکراین

لازم به ذکر است برخی رسانه‌ها روز گذشته اظهاراتی را به نقل از «سرگئی بوردیلیاک» سفیر اوکراین در ایران در دیدار با جمعی از خانواده‌های جان‌باختگان سقوط هواپیمای اوکراینی منتشر کردند. این رسانه‌ها مدعی شدند که سفیر در جمع خانواده‌ها عنوان کرده است که مقام‌های این کشور ساعاتی پس از سقوط هواپیما، از ساقط شدن آن با موشک اطلاع داشتند اما رئیس جمهور ایران از آنها خواسته بود در این باره سکوت کنند.

به گزارش جماران، محمدجواد ظریف و وزیر خارجه اوکراین اخیرا درباره هواپیمای اوکراینی تلفنی گفت‌وگو کردند. دو وزیر امور خارجه نشست اخیر هیات‌های مذاکره‌ کننده  را گامی مثبت ارزیابی و ابراز امیدوراری کردند با تداوم این مذاکرات و تبادل اطلاعات بین مراجع ذیربط و ذ‌صلاح دو کشور این پرونده هرچه سریع‌تر به صورت رضایت بخش برای مردم دو کشور بالاخص خانواده و بستگان قربانیان این حادثه تاسف بار حل و فصل شود. 

در این گفت‌وگوی تلفنی ظریف بر آمادگی ایران برای پرداخت غرامت به خانواده و بستگان قربانیان این حادثه به عنوان گامی در راستای کاهش غم و اندوه آنان تاکید کرد.

در این تماس تلفنی وزیر امور خارجه اوکراین نیز بر آمادگی طرف اوکراینی برای سفر هیات مذاکره کننده آن کشور به تهران در مهر ماه سال جاری جهت ادامه مذاکرات تاکید کرد.

گفتنی است، براساس توافق صورت گرفته دور دوم مذاکرات ایران و اوکراین درباره سقوط هواپیمای اوکراینی نیمه دوم مهر ماه در تهران برگزار می‌شود و افزود: مبنای ایران در پرداخت غرامت اسناد بین‌المللی و عرف است.

هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ خطوط هوایی اوکراین که ۱۸ دی ماه سال گذشته (۱۳۹۸) از تهران عازم کی‌یف بود بر اثر خطای انسانی مورد هدف موشک قرار گرفت و ۱۷۶ سرنشین آن که اکثریت آنها ایرانی بودند و بقیه اتباع اوکراین، کانادا، سوئد، انگلیس و افغانستان، جان باختند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.