معاون وزیر بهداشت درباره پیک دوم بیماری ناشی از ویروس کرونا در ایران گفت: اینکه گفته می‌شود ایران در حال ورود به پیک دوم است، اشتباه است.

به گزارش جماران؛ معاون وزیر بهداشت در دیدار با معاون سلامت وزارت صحت عامه افغانستان گفت: کرونا بحثی بسیار جدی است و تمام دنیا را درگیر کرده و در واقع جهان بعد از کرونا شکل تازه‌ای به خود می‌گیرد.

علیرضا رییسی روز دوشنبه در دیدار با وحیداله مجروح ضمن تشریح اقدامات جمهوری اسلامی ایران در راستای مقابله با کرونا، افزود: کشور افغانستان، کشور دوست و برادر ایران است.  ایران و افغانستان با یکدیگر ارتباطات و مراودات دیرینه‌ای دارند و بسیاری از شهروندان افغانستانی که در ایران زندگی می‌کنند، دیگر جزو شهروندان ایرانی شده و این ارتباطات دیرینه باعث ثبات و قدرت در منطقه نیز می‌شود.

وی ادامه داد: در حوزه سلامت نیز از دیرباز بین دو کشور ارتباطات خوبی وجود داشته است.  همان‌طور که در گذشته بیماری‌هایی مانند مالاریا با همکاری دو کشور به خوبی مهار شد، در راستای کنترل بسیاری از بیماری‌های دیگر مثل کرونا نیز می‌توان روی این ارتباط و همکاری موثر حساب کرد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: تاکنون تفاهمنامه‌های زیادی در حوزه سلامت بین دو کشور شکل گرفته، اما می‌توان گفت برنامه‌های مشترک بین دو کشور به طور جدی دنبال نشده است. بنابراین نیاز است که مجدد برنامه ریزی شده و به نقاط ضعف و قوت پرداخته شود.

کرونا باعث شد تمام کشورها از سرخط آغاز کنند

معاون وزیر بهداشت اظهار کرد: کشورهایی که پیشرفته‌تر و مدعی سیستم سلامت و پیشگیری بهتری بودند، در زمینه کرونا نتوانستند اقدام موثری انجام دهند. بیماری کرونا، تنها بیماری بود که باعث شد تمام کشورها، نقطه سرخط آغاز کنند. برای مقابله با این ویروس، دانش و همت و اراده، ابزار اصلی کشورهاست، نه قدرت و ثروت.

تاثیر غربالگری کرونا در ایران

رییسی ضمن ارائه گزارشی از روند کنترل و مدیریت کووید ۱۹ در ایران، گفت: از ابتدای شیوع کرونا، حوزه درمان با قدرت وارد عمل شده و بیمارستان‌هایی برای درمان بیماران کرونا اختصاص داده شد و بعد از اینکه ازدحام بیمارستان‌ها کنترل شد، اقدامات حوزه بهداشت و پیشگیری را آغاز کردیم. درخشان‌ترین کاری که انجام دادیم، دو مرحله غربالگری بود؛  در مرحله اول ۷۸ میلیون نفر به صورت الکترونیک و آموزش مشاوره، غربالگری شدند. در این راستا خطوط اینترنتی تلفنی ۴۰۳۰ و سایت salamat.gov.ir راه اندازی شد و افراد بر اساس چک لیست‌های استاندارد شناسایی شدند. اگر افراد علائمی داشتند، توسط بهورزها و مراقبان سلامت، به پزشک ارجاع داده می‌شدند. از ۷۸ میلیون نفری که غربالگری شدند، حدود یک میلیون نفر حداقل یکی از علائم کرونا را داشتند. در این سیستم، بیش از ۷۰۰ هزار ویزیت هم توسط پزشکان انجام شد.

وی ادامه داد: در این راستا، مراکز ۱۶ ساعته نیز راه اندازی شد و مراقبان سلامت و پزشکان در آنها ویزیت و درمان شدند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت افزود: از ۷۰۰ هزار ویزیت، ۹ هزار نفر به بیمارستان ارجاع داده شدند. غربالگری باعث شد از جمعیت حدود ۸۰ میلیون نفری ایران، ۹ هزار نفری که به بستری نیاز داشتند، ارجاع داده شوند و از این تعداد نیز بیش از ۶۰ درصد بستری شدند. یعنی تا حدودی غربالگری‌ها موثر واقع شده است.

وی بیان کرد: مادران باردار در مرحله اول غربالگری شدند.  در مرحله دوم غربالگری، گروه‌های آسیب پذیر مانند سالمندان بالای ۶۰ سال غربالگری شدند.  حدود ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بالای ۶۰ سال غربالگری شدند. همچنین ۴۷۰ هزار نفر از افرادی که دچار بیماری زمینه‌ای بودند نیز غربالگری شدند. در این راستا، مرحله دیگری نیز اضافه کردیم که گام سوم محسوب می‌شود و بحث راه اندازی تست‌های سرپایی است. در این زمینه افرادی که مشکوک به کرونا هستند به آزمایشگاه‌ها معرفی می‌شوند. در حال حاضر ظرفیت روزانه ۲۰ هزار تست سرپایی داریم که در حال انجام است.

رییسی گفت: افرادی که دچار علائم شدید باشند، بستری و افرادی که علائم خاموش دارند در منزل ایزوله می‌شوند و از آنها مراقبت می‌شود.  ویژگی و شرایط کشورها با یکدیگر متفاوت است؛  در برخی کشورها جمعیت خانوار کم است و افراد امکان بستری در منزل را دارند، اما در کشورهایی که خانوار پرجمعیت است، نیاز به بستری بیشتر است.

تاکید بر استفاده از ماسک در تمامی گروه‌های سنی

معاون وزیر بهداشت با تاکید بر استفاده از ماسک در تمامی گروه‌های سنی بیان کرد: استفاده از دستکش هیچ ضرورتی ندارد، حتی در برخی مواقع دستکش منجر به انتشار بیشتر ویروس می‌شود.

ایران در پیک دوم کرونا نیست

وی درباره پیک دوم بیماری ناشی از ویروس کرونا در ایران گفت: اینکه گفته می‌شود ایران در حال ورود به پیک دوم است،  اشتباه است. زیرا اگر به نمودار ایران در worldometers توجه شود، رنگ نمودار دیگر فرق دارد و نمودار دوم نشان دهنده میزان تست‌های انجام شده است که در حال افزایش است. نمودار اول میزان بستری‌ها و نمودار دوم میزان تست‌های انجام شده را نشان می‌دهد و طبیعی است که هرچه میزان تست‌ها بیشتر شود، موارد شناسایی شده  نیز افزایش خواهد داشت. بنابراین تست گرفتن از همه افراد ضرورتی ندارد. به طور کلی ۸۰ درصد افراد بی علامت هستند و این افراد را تست کردن، سودی در بر نداشته و صرف هزینه اضافی است. اگر تست‌های سرپایی رایج شود، افرادی که بیشتر دسترسی دارند در نوبت قرار می‌گیرند، اما ارزشی برای مدیریت بیماری ندارد. باید فقط افراد گروه‌های آسیب پذیر را تست کرد.

رییسی افزود: رفتار بیماری در کشور ما به این صورت است که چند استان همجوار باهم درگیر شده و بعد چند استان دیگر نیز باهم درگیر می‌شوند. بنابراین با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و عدم سفرهای غیرضروری می‌توان این الگو را تغییر داد.

گرما باعث از بین رفتن کرونا نشد

معاون بهداشت وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران گفت: گرما باعث از بین رفتن ویروس کرونا نشد، زیرا در حال حاضر استان‌های گرمسیر ما درگیر هستند. تنها راهی که باقی می‌ماند، رعایت بهداشت، استفاده از ماسک و نرفتن به سفر و رعایت فاصله گذاری اجتماعی است.

در این دیدار، همچنین معاون سلامت وزارت صحت عامه افغانستان ضمن ارائه گزارشی از روند ارائه خدمت به بیماران مبتلا به کرونا و شرح وضعیت افغانستان در این زمینه، درباره اشتراک تجربه‌های موفق ایران در حوزه سلامت و مقابله با کرونا، ابراز تمایل و علاقه مندی کرد.

در این نشست تفاهمنامه مشترکی در حوزه بهداشت، بین دو کشور ایران و افغانستان با حضور معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاون سلامت وزارت صحت عامه افغانستان به امضا رسید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.