آیین بزرگداشت سی و یکمین سالگرد ارتحال امام خمینی (س) امسال نیز در کشورهای مختلف برگزار شد.

به گزارش جماران؛ اندیشمندان، صاحبنظران و فعالان سیاسی و اجتماعی متعددی از چهار گوشه جهان در نشستی در لندن به بررسی میراث فکری و عملی امام خمینی (ره) پرداختند و او را بزرگترین و تاثیرگذارترین رهبر قرن بیستم توصیف کردند.

در این نشست که هم‌زمان از شبکه‌های مجازی مرکز اسلامی انگلیس در یوتیوب، فیس بوک، دو شبکه تلویزیونی اهل بیت تی وی، هدایت تی وی و شبکه های فارسی و عربی یونیوز زنده پخش شد، ۱۱ اندیشمند مسلمان و مسیحی از کشورهای استرالیا، کانادا، ایران و انگلیس به بیان تاثیرات اندیشه های امام خمینی (ره) در جهان پرداختند.

حجت الاسلام و المسلمین «سید هاشم موسوی» رئیس مرکز اسلامی انگلیس در سخنانی با تسلیت به مناسبت سی و یکمین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) به تبیین موضوع نشست تحت عنوان «میراث گرانقدر امام راحل (ره)» پرداخت و یادآور شد که این میراث معنوی در حال حاضر بیش از هر زمان در حال شکوفایی در سراسر جهان است و تا اندیشه های حضرت امام در بین ما زنده است، ایشان نیز زنده است.

رئیس مرکز اسلامی انگلیس با بیان اینکه تا پیش از انقلاب اسلامی همیشه عنوان می شد که اسلام توانایی و ظرفیت اداره جامعه را ندارد، تصریح کرد امام خمینی (ره) چگونه پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با پایه گذاری نظام جمهوری اسلامی ایران، خلاف این ادعاها را به اثبات رساند و توانایی اسلام برای اداره جامعه و حکومت را آشکار کرد.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی با بیان اینکه این نظریه از قبل به صورت نظری در میان علمای شیعه وجود داشت، اظهار داشت که امام خمینی (ره) توانست به این دیدگاه نظری جامه عمل بپوشاند.

نماینده ولی فقیه در انگلیس همچنین با اشاره به بیانات رهبر انقلاب عنوان کرد: آنچه امام خمینی (ره) انجام داد مانند ایجاد موج‌های بزرگی در یک اقیانوس بود.

رئیس مرکز اسلامی انگلیس در پایان سخنان خود با یادآوری مسئولیت حفظ و نگهداری از میراث امام خمینی (ره)، بر مطالعه، حفظ و نشر آثار ایشان تاکید کرد و گفت: امروزه اندیشه‌های امام بیش از هر زمان دیگری در جهان در حال گسترش و شکوفایی است.

«رادنی شکسپیر» تحلیل‌گر مسائل سیاسی و از دیگر سخنرانان که به‌صورت مجازی در این نشست شرکت کرده بود، امام خمینی (ره) را رهبری بزرگتر از مهاتما گاندی، نلسون ماندلا و مارین لوتر کینگ معرفی کرد.

وی گفت؛ امام خمینی (ره) مرد بزرگی بود، هست و خواهد بود. وی که بیشتر از زاویه اقتصاد به میراث امام خمینی توجه داشت از نظریات ایشان برای جایگزین کردن نظام اقتصادی فعلی با نظامی که اسلام و مسلمانان را از فقر رها کند، استقبال کرد.

بزرگداشت امام خمینی در لندن (1)

همچنین شیخ «نورالاقطاب صدیقی» از علمای اهل تسنن و قائم مقام رئیس کالج اسلامی حجاز در سخنانی اظهار داشت که فایده نظرات و آرمان‌های امام خمینی (ره) نه فقط به شیعیان بلکه به مسلمانان اهل سنت از جمله خود من هم رسیده است.

وی افزود؛ امام خمینی (ره) با صدای بلند، برتری اسلام را به گوش همه رساند و نشان داد که پیام اسلام در تمام جهان با جدیّت شنیده می‌شود.

عضو ارشد کالج اسلامی حجاز بزرگترین میراث امام خمینی (ره) را حکومتی دانست که امروز در نهایت استقلال در برابر زورگویی و در دفاع از ضعفا صدای خود را با اعتماد به نفس بلند می کند.

وی خاطرنشان کرد امام خمینی (ره) بدون داشتن تعهد و اشتیاق نمی توانست موفق شود. هرکس در راه خدا قدم بردارد خداوند محبت او را در قلوب انسانها قرار می دهد.

این عالم سنی در این باره از عشق مردم ایران به امام خمینی (ره) و حضور میلیونی در تشییع جنازه ایشان یاد کرد.

وی همچنین سادگی زندگی بنیانگذار انقلاب اسلامی و سادگی محل سکونت ایشان در جماران را یکی از شگفتی های این شخصیت بزرگ برشمرد.

«سیده ام فروه» پژوهشگر و فعال مدنی نیز در سخنان خود امام خمینی را بزرگترین و تاثیرگذارترین رهبر قرن بیستم برشمرد و ایشان را دارای ویژگی های اخلاقی و معنوی ای دانست که از سایر رهبران جهان متمایز می کند.

وی حضرت امام را بهترین نمونه از یک رهبر استثنایی معرفی و ایشان را به اقیانوسی از علم تشبیه و تصریح کرد؛ امام خمینی (ره) تنها کسی بود که راه رسیدن به وحدت امت اسلامی را در عمل نشان داد.

«سعید شهابی» از فعالان بحرینی به عنوان سخنران دیگر این نشست هم گفت؛ نمی توان این واقعیت را کتمان کرد که دنیا پس از امام خمینی (ره) به طور کلی دگرگون شد. به گفته وی امام خمینی واقعاً مسیر تاریخ را عوض کرد.

شهابی از امام به عنوان فردی ممتاز و دارای ویژگی های منحصر به فرد یاد کرد و افزود امام خمینی (ره) به غیب و قدرت نامتناهی خدا ایمان راسخ داشت.

بزرگداشت امام خمینی در لندن (2)

وی حضور ایشان را بسیار قوی و نگاه او را فوق العاده نافذ توصیف کرد و گفت هنگامی که برای نخستین مرتبه امام (ره) را در پاریس ملاقات کرده توقع دیدن چنین انسانی را نداشته است. وی اظهار داشت امام شبیه هیچ کسی که ما تا آن زمان دیده بودیم نبود.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید سعید رضا عاملی، استاد ارتباطات دانشگاه تهران و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در سخنانی، امام خمینی (ره) را مرد قرن نامید و گفت: ایشان در حالی که تمام جهان تحت سیطره نظام های سکولار بود ظهور کرد.

بزرگداشت امام خمینی در لندن (3)

وی رمز موفقیت امام را شخصیت جامع او معرفی کرده و آن را جامعیتی دانست که به منبع اصلی جامعیت و کمال یعنی خدا و به مفاهیم اسلامی متصل بود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی امام خمینی (ره) را هم‌زمان فیلسوف، مرجع، فقیه، رهبر سیاسی و عارف توصیف کرد که شخصیت عرفانی ایشان بیش از هر جنبه دیگری جامعه را تحت تاثیر قرار داده است. به گفته وی امام خمینی (ره) نه تنها ایران بلکه تمام جهان را تحت تاثیر قرار داد.

حجت‌الإسلام و المسلمین عاملی جدایی دین از همه عرصه های زندگی در آن دوره را یک وضعیت عادی توصیف کرد و افزود؛ امام خمینی (ره) با برهم زدن این وضعیت، افتخار و اعتماد به نفس را به همه مسلمانان بازگرداند.

وی گفت؛ جامعه فلسطین که در آن زمان تنها بود به برکت امام خمینی (ره) نیروی تازه ای یافت و میزان حمایت جهانی از آن افزایش پیدا کرد.

وی در ادامه به نا آرامی‌های چند روز گذشته در آمریکا در پی کشته شدن شهروند ساهپوست به دست پلیس سفید پوست این کشور اشاره کرد و اظهار داشت که جنبش سیاهان در آمریکا دیگر فقط جنبش سیاهان نبوده و بلکه جنبشی علیه بی عدالتی و سلطه یک درصدی ها بر ۹۹ درصد انسان‌ها است.

وی در پایان خاطرنشان کرد که در آینده خواهیم دید که فرهنگ مقاومت تمام جهان را در خواهد نوردید.

مراسم مجازی بزرگداشت سالگرد رحلت امام خمینی(ره) در هلند برگزار شد

مراسم سی و یکمین سالگرد رحلت رهبر فقید انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) با همکاری سفارت جمهوری اسلامی ایران در هلند، مرکز فرهنگی ثقلین و مکتب قرآن و اهل بیت (ع) اروپا و مجمع اهل بیت (ع) هلند به صورت مجازی برگزار شد.

علیرضا کاظمی ابدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در لاهه در سخنانی در این مراسم اظهار داشت: مکتب و تفکر امام خمینی شعاعی از اندیشه توحیدی و نهضت حسینی بود و تفکری که به منشاء لایزال الهی متصل باشد، همانند آفتابی است که غروب ندارد. به همین دلیل است که شعاع نفوذ انقلاب اسلامی ایران و نهضت امام، تمام سرزمین ها و ملت های جهان را در بر گرفت و اندیشه‌های حق طلبانه و عزتمندانه ایشان در اقصی نقاط جهان طنین انداز شده است.

وی با اشاره به اینکه پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) تحول نوینی در باب مسائل سیاسی ایران اعم از سیاست داخلی و خارجی ایجاد کرد، مهمترین آموزه‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی برای ملت ایران و مسلمانان جهان در بعد خارجی و بین‌المللی را درس استقلال و عزت، نفی ظلم و استبداد، نفی سلطه جویی و سلطه پذیری، دفاع از مظلومین، و عدالت گستری برشمرد. سفیر جمهوری اسلامی ایران در تشریح افق بلند نگاه امام راحل گفت: امام به عنوان یک رهبر نجات بخش برای همه مستضعفین جهان اعم از ایرانی و غیر ایرانی، و حتی مسلمان و غیر مسلمان، در جستجوی احقاق حقوق انسان ها و در تلاش برای تأمین سعادت بشریت بود.

سفیر عراق در هلند: امام خمینی تاثیر عملی و واضحی در توانمندسازی زنان مسلمان گذاشت

«هشام العلوی» سفیر جمهوری عراق در هلند نیز در سخنانی، مروری داشت بر برخی درس های مهمی که می‌توان از زندگی این انسان بزرگ و رهبری حکیمانه او بر انقلاب و جمهوری اسلامی آموخت.

وی خودسازی، زهد و ساده زیستی، عمل قبل از حرف، صبر و استقامت، توجه به مردم، رهبریِ حکیمانه و اعتماد و افتخار به توانمندی‌های مردم را از جمله درس های برگرفته از سیره امام دانست.

سفیر عراق در لاهه تاکید کرد: امام خمینی تاثیر عملی و واضحی در پیشرفت و توانمندسازی زنان مسلمان از طریق پرداختن به تعلیم و تربیت و تزکیه آنها و تشویق به ایفای نقش در زندگی اجتماعی در همه زمینه‌ها برجای گذاشت.

اندیشه حیات بخش امام خمینی از نگاه معاون سفیر افغانستان در هلند

«سیدمحمد عالمی» معاون سفیر افغانستان در هلند نیز از دیگر سخنرانان این برنامه بود که به تشریح برخی زوایای شخصیتی و تاثیر جهانی انقلاب امام بر جهانیان و از جمله بر جامعه افغانستان پرداخت.

عالمی با اشاره به اظهارات شهید برهان الدین ربانی که گفته بود: امام خمینی(ره) در برابر مستکبران شرق و غرب، قوی و مقاوم ایستاد و با هرنوع فساد و توطئه پنجه نرم کرد، آزاد و سربلند زیست و با روح آرام و مطمئن قضای الهی را لبیک گفت." افزود: ایشان توانایی دین اسلام برای مدیریت جامعه و به سعادت رساندن بشریت را به رخ سیاست‌مداران جهان کشید.

وی اندیشه حیات بخش امام خمینی را چنین خلاصه کرد که: "سه اصل ایمان به خدا، اتحاد امت اسلامی و رهبر واحد است که می‌تواند، عظمت اسلام و مسلمین را تثبیت و باعث حفظ عزت و سربلندی باشد."

مراسم مجازی بزرگداشت یاد و خاطره امام خمینی در هلند همچنین با سخنرانی حجت الاسلام «ناصر رفیعی» از ایران، حجت الاسلام سید خلیل موسوی از هلند، دکتر اسماعیل اوجی از ترکیه، بخشهایی از سخنرانی سال های قبل مرحوم شیخ محمد اوجی و پیام های جوانان عاشق امام خمینی از هلند، بلژیک، آلمان، فرانسه و کلیپ ها و برنامه‌های متنوع ساخته گروه های فرهنگی فعال در اروپا، ایران و ترکیه همراه بود.

بزرگداشت امام خمینی در بیروت

تبیین تاثیر اندیشه های امام (ره) در جهان اسلام در نشست بیروت

علما، اندیشمندان و نخبگان شرکت کننده در همایش بین‌المللی مجازی «دیداری با زائران خورشید» در بیروت به تبیین تاثیرات اندیشه و راه امام خمینی (ره) در جهان اسلام از جمله در شکل گیری موج عملیات شهادت طلبانه علیه نظامیان آمریکا و اشغالگران صهیونیست در لبنان پرداختند.

در این همایش که به مناسبت سی و یکمین سالگرد رحلت امام خمینی(قدس سره) به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان برگزار شد، همگرایی مذهبی،تاکید بر لزوم شناخت مسایل جدید جهان اسلام ، توجه و داشتن حساسیت به مشکلات مسلمانان جهان و تمسک به قرآن و اهل بیت از ویژگی های امام خمینی (ره) عنوان شد.

«عباس خامه یار» رایزن فرهنگی ایران در ابتدای نشست به بررسی ابعاد عرفانی شخصیت امام خمینی (ره) و شیفتگی بسیاری از نخبگان فرهنگی و سیاسی و مذهبی در جهان اسلام برای دیدار با ایشان پرداخت.

در ادامه حجت الاسلام «محمد حسن رحیمیان» نماینده پیشین ولی فقیه در بنیاد شهید و از یاران و همراهان امام خمینی (ره)، ایمان به خداوند، یقین به معاد و تمسک عمیق به قرآن کریم را از ویژگی های اصلی امام خمینی دانست و تاکید کرد که امام خمینی همسو با رهبری انقلاب، همواره در مسیر تزکیه و عبادت حرکت می کرد.

وی افزود: نهراسیدن از هیچ کس و هیچ قدرت جهانی نظیر آمریکا از دیگر ویژگی های امام خمینی بود.

«خلیل حمدان» عضو شورای ریاست جنبش امل در لبنان نیز در این نشست به رابطه امام خمینی با امام موسی صدر اشاره کرد و گفت این رابطه از زمانی که امام موسی صدر در قم درس می آموخت آغاز شد و در سطح شخصی و مبارزاتی ادامه یافت و وجود تعدادی از مبارزان جمهوری اسلامی ایران در لبنان خود گویای این ارتباط امام غایب موسی صدر با جنبش امام خمینی بود.

وی ادامه داد :در حقیقت ما با امام خمینی (ره) بسیار پیش از آن که ایشان را ببینیم آشنا شدیم، به نحوی که فعالیت های متعددی را از سال ۱۹۷۵میلادی و پس از آن داشتیم.

حمدان افزود: نوعی پیگیری و پیگرد از سوی استکبار جهانی و استعمارگران وجود داشت که در تمام نقاط جهان رهبران نهضت ها را در دنیای عرب و اسلام در جهان تحت پیگیرد قرار دهند و منظومه ای را که در راس آن امام خمینی و امام موسی صدر و شهید محمد باقر صدر و بسیاری از این رهبران بزرگ قرار داشتند هدف قرار داده بودند.

حجت الاسلام «سید عیسی طباطبایی» نماینده پیشین رهبر معظم انقلاب در لبنان نیز گفت: زمانی که با امام خمینی (ره) همراه شدیم از سخنان او در نجف اشرف که درباب موضوع ولایت فقیه و تشکیل حکومت اسلامی و سرنگونی دولت طاغوت مطرح کردند به اندیشه ها و راهبردهای ایشان بیشتر پی بردیم.

وی به ماجرای اعزام هیاتی از سوی امام خمینی به لبنان اشاره کرد و گفت : زمانی که اسرائیل لبنان را اشغال کرد و وارد بیروت شد و کشتارهایی مانند صبرا و شتیلا را انجام داد ایشان بر ضرورت مقاومت در برابر جنایت اسراییل تاکید کردند و پس از آن بود که عملیات شهادت طلبانه بسیاری علیه اشغالگران در لبنان شکل گرفت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.