نزدیک به 6 ماه از ورود ویروس کرونا به جهان می‌گذرد. در این مدت، بیش از 4 میلیون و 750 نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند و جهان از وجود نزدیک به 314 هزار نفر از شهروندانش بی‌بهره شده است.

به گزارش جماران، روزنامه ایران نوشت: در این مدت پنج ماه و نیمه، کشورها با تغییر اولویت‌هایشان با فراموشی اقتصاد به‌عنوان اساس و پایه هر کشوری تلاش کردند این ویروس را از خانه و کاشانه شهروندان خود بیرون کنند. در همین راستا بود که شبکه‌های خبری پر شد از تصاویر آخر الزمانی شهرهایی که خیابان هایشان خلوت شده بودند و گاه حیواناتی که خود را در امان از انسان‌ها می‌دیدند، این خیابان‌ها را جولانگاه خود ساختند. در اینجا نگاهی کوتاه داریم به پرونده 6 کشور در مبارزه با کرونا.

آمریـــــکا

21 ژانویه نخستین مورد ابتلا به کووید19 در ایالات متحده در ایالت واشنگتن ثبت شد. فرد مبتلا یک مرد 30 ساله بود که به ووهان چین سفر کرده بود. 10 روز پس از آن در 31 ژانویه دولت ترامپ تمام پروازها از چین به امریکا را به حالت تعلیق درآورد و اعلام کرد، هر فرد خارجی که در 14 روز گذشته به چین سفر کرده، نمی‌تواند وارد امریکا شود. بجز خانواده‌های درجه اول شهروندان امریکایی و آنهایی که اقامت دائم دارند. در 29 فوریه مقامات امریکایی اعلام کردند، در نزدیکی سیاتل یک نفر بر اثر ابتلا به کووید19 جان باخته است. در این روز دولت ترامپ بالاترین سطح هشدار را که به هشدار «سفر نکنید» معروف بود، صادر کرد و از مردم خواست به کشورهای بشدت آلوده نظیر کره جنوبی و ایتالیا سفر نکنند.
در 11 مارس ترامپ اعلام کرد، به مدت 30 روز تمام سفرها از اروپا بجز انگلیس را به امریکا به حالت تعلیق درمی‌آورد و بالاخره در 13 مارس   رئیس جمهوری امریکا وضعیت اضطراری ملی اعلام کرد و گفت، 50 میلیارد دلار از بودجه فدرال را آزاد می‌کند و در اختیار ایالت‌ها قرار می‌دهد تا با کووید19 مبارزه کنند. در 16 مارس ترامپ از مردم کشورش خواست از تجمع‌های بیش از 10 نفر پرهیز کنند.
در 26 مارس ایالات متحده با داشتن دست کم 81 هزار و 321 مبتلا و بیش از هزار قربانی از نظر تعداد مبتلایان از تمام کشورهای جهان از جمله چین و ایتالیا پیشی گرفت. در 27 مارس ترامپ بسته حمایتی پیشنهادی 2 تریلیون دلاری را برای پاسخ به همه‌گیری ویروس کرونا امضا کرد. نمایندگان امریکایی گفتند این بسته که به اتفاق آرا تصویب شده ناکافی اما برای بحران اقتصادی و بهداشتی کنونی ضروری است. سه‌شنبه هفته پیش نیز نانسی پلوسی از طرح جدید بسته کمک سه تریلیون دلاری برای کمک به اقتصاد امریکا خبر داد.
در دوم آوریل رسانه‌های امریکایی اعلام کردند، همه‌گیری باعث شده 10 میلیون امریکایی بیکار شوند. این سرعت بیکاری مردم امریکا برای مقامات این کشور غیرقابل پیش‌بینی بود. در 14 آوریل ترامپ که به خاطر عملکرد ضعیفش در مواجهه با کووید19 از سوی سازمان جهانی بهداشت مورد انتقاد قرار گرفته بود، اعلام کرد، بودجه این سازمان را قطع خواهد کرد. او ادعا کرد این سازمان مرتکب خطاهای زیادی در مقابله با همه‌گیری شده و بیش از حد به دولت چین اعتماد کرده است. این در حالی بود که تا قبل از آن، ترامپ بارها دولت چین را به خاطر عملکردش در همه‌گیری تقدیر کرده بود. در 17 آوریل ترامپ با انتشار توئیت‌های تشویقی، معترضان راستگرا را که مخالف ادامه یافتن فاصله اجتماعی بودند، تحریک کرد، به اعتراض‌های خود ادامه دهند.
در روز جمعه 8 ماه مه‌ هم ترامپ با به زبان آوردن این پیش‌بینی که 95 هزار نفر در ایالات متحده بر اثر ابتلا به کووید19 جان خود را از دست خواهند داد، در اظهاراتی عجیب و بی‌پایه و اساس علمی گفت، ویروس کرونا بدون نیاز به هیچ واکسنی از بین خواهد رفت. مانند دیگر ویروس‌ها که قبل از آنکه واکسن‌شان پیدا شود، از بین رفتند. او یکی دو هفته بعد نیز به مردم توصیه کرد، با خوردن مواد ضدعفونی‌کننده از کرونا رهایی یابند.
مقامات دولت ترامپ از سوم ژانویه 2020 از همه‌گیری ویروس کرونا در چین خبر داشتند اما نخستین بار در 18 ژانویه الکس آزار، وزیر بهداشت امریکا در یک تماس تلفنی با ترامپ قاطعانه درباره این همه‌گیری با اوصحبت کرد. در 29 ژانویه ترامپ کارگروه اجرایی کروناویروس را تشکیل داد. در 26 فوریه ترامپ، مایک پنس، معاون خود را مسئول پاسخ دولت به همه‌گیری ویروس کرونا در امریکا کرد. در 21 مارس فرمانداران ایالت‌های بزرگ از جمله نیویورک و کالیفرنیا دستور تعطیلی اکثر مشاغل بزرگ را دادند و تمام گردهمایی‌ها اعم از بزرگ و کوچک ممنوع شد. این در حالی بود که حدود یک هفته پس از آن، ترامپ از صدور فرمان منع تردد بین سه ایالت پرخطر نیویورک، نیوجرسی و کانکتیکات امتناع کرد و به جای آن پیشنهاد محدودیت‌های سفر به این ایالت‌ها آنهم به‌صورت داوطلبانه را ارائه کرد.

فرانســــه

فرانسه پس از 8 هفته قرنطینه سنگین از اواسط هفته گذشته منع محدودیت‌های تدریجی خروج از قرنطینه را آغاز کرد. نخستین بیمار کرونایی فرانسه و البته اروپا، 24 ژانویه 2020 در بوردو   بستری شد. اما به باور تحلیلگران اهمال دولت فرانسه در باز نگه داشتن مرزها و عدم محدودیت تجمعات سبب شد در فاصله 17 تا 24 فوریه آمارها رشد چشمگیری کند.12 مارس و پس از حدود یک ماه و نیم از شروع همه گیری، «امانوئل مکرون» در مصاحبه‌ای تلویزیونی دستور تعطیلی همه مدارس و دانشگاه‌ها تا 16 مارس را صادر کرد. روز بعد «ادوارد فیلیپ» تجمع بیش از 100 نفر بجز در وسایط نقلیه عمومی را ممنوع اعلام کرد و به فاصله دو روز از فرمان رئیس جمهوری همه رستوران‌ها، کافه‌ها، سینماها و کلوپ‌های شبانه نیز تعطیل اعلام شدند. با پایان قرنطینه اول، دور دوم به مدت 15 روز از ظهر 17 مارس شروع شد و با دو بار تمدید این مدت، پایان قرنطینه 11 مه آن هم با شرایط ویژه
اعلام شد.
در آن روزها، سایت دولتی فرانسه با انتشار دستورالعملی، قوانین سختگیرانه تردد را برای کشور تعیین کرد به طوری که شهروندان در صورت نقض قوانین با جریمه 135 تا 3750 یورویی و همچنین حبس 6 ماهه روبه‌رو بودند. مرز فرانسه با کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز بسته و مسافران ورودی قرنطینه شدند.
به باور تحلیلگران دومین قدرت اقتصادی حوزه اروپا سنگین‌ترین رکود اقتصادی از زمان جنگ جهانی دوم را در پیش دارد. براساس آمار رسمی فرانسه(INSEE)، با همه‌گیری ویروس کرونا و آغاز قرنطینه رسمی فرانسه 67 میلیون نفر خانه نشین شدند و این کشور با 65 درصد توان اقتصادی فعالیت دارد.
اما دولت فرانسه برای احیای کسب و کارها از ماه آوریل اقدام به تزریق بسته‌های حمایتی شامل بسته 45 میلیارد یورویی(2 درصد درآمد خالص فرانسه) به کارخانه‌های ورشکسته، بسته 100 میلیارد یورویی (4 درصد درآمد)، بسته 7 میلیارد یورویی حمایت از حدود 900 هزار کسب و کار کوچک و تعهد کمک 300 میلیون یورویی(15 درصد درآمد) به بانک‌های سرمایه‌گذار کرد. همچنین بودجه 24 میلیارد یورویی برای تأمین سامان 8 میلیون کارگر بیکار اختصاص داده شد. براساس آخرین مطالعات ناظران اقتصادی، فرانسه پس از 8 هفته قرنطینه سخت برای کنترل ویروس کرونا دست کم 120 میلیارد یورو خسارت دیده و پیش‌بینی رکود
8 درصدی سالانه و تاریخی این کشور شده است.
 یکی از عاداتی که ویروس کرونا در فرانسه تغییر داد فرهنگ قدیمی احوالپرسی بود. از اوایل مارس ممنوعیت دست دادن و بوسیدن در زمان احوالپرسی در فرانسه اعلام شد و دولت با ارائه 10 راه احوالپرسی با رعایت قوانین قرنطینه فرهنگ قدیمی مردم را عوض کرد. اما فقر و تبعیض در نقاط مختلف فرانسه، مردم را بیش از پیش خشمگین و به اعتراضات خیابانی کشاند.
بسیاری از ناظران اهمال مقامات دولتی فرانسه را در روزهای ابتدایی شیوع کرونا به نقد می‌کشند اما براساس نظرسنجی‌های اخیر اعتماد مردم به «مکرون» نسبت به دو ماهه ابتدای سال 13 درصد افزایش و به 50 درصد رسیده است. اقدامات او شامل مجوز ارتش برای تولید ماسک و لوازم بهداشتی، ایجاد 5 هزار تخت آی سی یو و تزریق بسته حمایتی 100 میلیارد یورویی به بدنه اقتصادی و درنتیجه کاهش آمار مرگ و میر در فاصله دو سال تا انتخابات ریاست جمهوری فرانسه بخت او را برای پیروزی
بالا برد.

چیــــــن

31 دسامبر 2019 دولت محلی ووهان چین تأیید کرد که مقامات بهداشت و درمان این منطقه با مراجعه ده‌ها مورد از افراد مبتلا به یک ویروس ناشناخته مواجه شده‌اند. در 11 ژانویه 2020 رسانه دولتی چین از نخستین مرگ بر اثر ابتلا به این ویروس جدید خبر داد. او یک مرد 61 ساله و مشتری ثابت بازار ووهان بود و خبر مرگ او درست قبل از یکی از بزرگترین تعطیلات کشور چین اعلام شد. در 23 ژانویه ووهان، شهری با بیش از 11 میلیون نفر جمعیت توسط مقامات چینی قرنطینه شد و یک هفته پس از آن یعنی در 30 ژانویه سازمان جهانی بهداشت وضعیت اضطراری بهداشتی در جهان اعلام کرد.
اواخر ماه فوریه هنگامی که همه‌گیری ویروس کرونا در ووهان چین شدت گرفت، مقامات محلی با مراجعه حضوری خانه به خانه وضعیت سلامتی تک تک شهروندان را کنترل می‌کردند و هر کسی که مبتلا بود، به اجبار در بیمارستان‌ها یا اقامتگاه‌های موقت مختص بیماران قرنطینه می‌کردند. آنها حتی بچه‌های بسیار کم سن وسال را از والدینی که آلوده به ویروس بودند، جدا می‌کردند. مدیران ساختمان در آپارتمان‌ها مسئول کنترل دمای بدن ساکنان شده بودند و تصمیم می‌گرفتند چه کسی می‌تواند وارد آپارتمان شود و مواد غذایی و دارویی مورد نیاز مردم را بین آنها توزیع کند. پهپادها، دوربین‌های هوشمند، اپلیکیشن‌های تلفن‌های همراه و دیگر ابزارهای فناوری هم به کمک چین آمد تا قوانین سختگیرانه قرنطینه‌ای خود و همچنین زدن ماسک به‌صورت اجباری را اجرایی کند.
بالاخره در 19 مارس در حالی که بسیاری از کشورهای جهان با همه‌گیری ویروس کرونا درگیر بودند و حتی برخی کشورها در آغاز این راه دشوار قرار داشتند، چین برای نخستین بار اعلام کرد، هیچ مورد ابتلای جدیدی نداشته است.
اگرچه از 19 مارس به بعد چین آرام آرام به سوی بازگشت به حالت عادی گام برمی‌داشت اما اقتصاد، دومین ابرقدرت اقتصادی جهان بشدت آسیب دید. به‌طوری که خبرگزاری فرانسه در 17 آوریل در گزارشی نوشت، تولید ناخالص داخلی چین در سه ماهه اول سال 2020 برای نخستین بار از سال 1992 (حدود سه دهه اخیر) به این سو 6.8 درصد سقوط کرده است. این اوضاع در ماه مارس تا حدودی بهبود یافت و به رقم 5.9 درصد رسید. این نشان می‌دهد که چین بسرعت در صدد احیای وضعیت اقتصادی خود است.
قرار بود بین 10 ژانویه تا 18 فوریه حدود 3 میلیارد سفر در سراسر چین انجام شود زیرا جشن «چون یون» یکی از بزرگترین تعطیلات چینی‌ها در این دوره زمانی بود. اما همه‌گیری ویروس کرونا همه چیز را به هم ریخت و در 20 ژانویه کارگروه کنترل بیماری در دولت پکن تشکیل شد. در 22 ژانویه هم با اوج گرفتن این همه گیری، «لی بین» معاون وزیر بهداشت و درمان چین هشدار داد، مردم سفر نکنند بویژه به شهر ووهان. در 28 ژانویه وزارت بهداشت 7 تیم بررسی و نظارت به 7 استان و شهر در پکن، شانگهای، هنان، هونان، هبی، گوانگدانگ و سیچوان فرستاد تا اقدامات کنترل بیماری را در این مناطق انجام دهند. چین به طور طبیعی روزانه 10 میلیون ماسک تولید می‌کند که این میزان 50 درصد کل تولید ماسک در جهان است اما در جریان همه‌گیری ویروس کرونا در 2500 کارخانه در چین ماسک تولید می‌شد و این تولید روزانه 116 میلیون عدد بود. از نظر حمایت مالی از پزشکان، پرستاران و کادر درمانی هم دولت چین در 30 ژانویه اعلام کرد، روزانه به هر نفر 300 یوآن به‌عنوان یارانه می‌پردازد اما این پرداخت شامل افرادی می‌شود که با افراد مبتلا به ویروس کرونا یا مشکوک به ابتلا در تماس هستند. به دیگر پزشکان و پرستاران و کادر درمانی که در ارتباط مستقیم با بیماران نبودند اما مشغول کنترل و پیشگیری همه‌گیری بودند نیز وزارت اقتصاد چین روزانه 200 یوآن به ازای هر نفر پرداخت می‌کرد. در 13 مارس بانک مرکزی چین اعلام کرد، 70.6 میلیارد یورو از ذخایر پولی خود را برای حمایت از اقتصاد آسیب دیده این کشور آزاد می‌کند. روزنامه «مردم» چین هم در صفحه نخست خود تیتر زد: «بازگشایی 79 درصد از سایت‌های اصلی ساخت و ساز» در چین.

ترکیـــــه

10 ژانویه وزارت بهداشت و درمان ترکیه هیأت مشاوره علمی کروناویروس را متشکل از 26 متخصص بیماری‌های عفونی، ریه و میکروبیولوژی بالینی تشکیل داد. اعضای این هیأت بعدها به 31 نفر افزایش یافت که افراد اضافه شده ویروس شناسان و کارشناسان مراقبت‌های ویژه بودند. در 24 ژانویه وزارت بهداشت و درمان ترکیه در فرودگاه‌ها دوربین‌های حرارتی نصب کرد و همچنین هر مسافری که از چین به این فرودگاه‌ها وارد می‌شد مورد بررسی‌های پزشکی دقیق‌تر قرار می‌گرفت و هر کسی که کوچکترین نشانه‌ای از بیماری داشت قرنطینه می‌شد. این نظارت‌های پزشکی بعدها شامل مسافران کشورهایی که آمار بالایی از ابتلا به ویروس کرونا را داشتند، شد.
در ساعات اولیه روز 11 مارس وزیر بهداشت ترکیه اعلام کرد، نخستین مورد ابتلا به ویروس کرونا در این کشور شناسایی شده است. او مردی بود که این ویروس را از اروپا وارد ترکیه کرده بود. در 13 مارس ترکیه ورود تمام پروازها از آلمان، فرانسه، اسپانیا، نروژ، دانمارک، بلژیک، سوئد، اتریش و هلند را تا 17 آوریل ممنوع کرد. از 16 مارس به مدت یک هفته تمام مدارس ابتدایی، متوسطه و دبیرستان در سراسر ترکیه تعطیل شد و دانشگاه‌ها به مدت سه هفته تعطیل شدند و مسابقات ورزشی تا پایان آوریل پشت درهای بسته و بدون حضور تماشاچی برگزار شد. 17 مارس ترکیه اولین مورد مرگ یک شهروند ترکیه‌ای بر اثر ابتلا به کووید 19 را اعلام کرد. او یک بیمار 89 ساله بود. در روز 18 مارس اردوغان مردم کشورش را تشویق کرد در خانه بمانند و اعلام کرد، بانک‌ها حقوق بازنشستگان بالای 76 سال را به در خانه‌های آنها خواهند برد. او همچنین از بسته کمک مالی 100 میلیون لیره‌ای برای کمک به کسب و کارهای کم‌درآمد و برخی شرکت‌ها خبر داد. ترکیه همچنین بودجه 2 میلیارد دلاری برای کمک به خانواده‌های نیازمند اختصاص داد. در همین ایام دولت به کارخانه‌های تولید ماسک هشدار داد، اگر محصولات خود را صادر کنند، کارخانه‌ها به نفع دولت ضبط می‌شود.
در 31 مارس شهردار استانبول اعلام کرد، این شهر مرکز همه‌گیری ویروس کرونا در این کشور است از این‌رو خواستار اعمال منع آمد و شد در این کلانشهر هستیم. بنا بر آمار، تا آن روز 60 درصد از تمام مبتلاهای ترکیه در استانبول بودند. در 4 مه اردوغان پس از نشست با وزیران کابینه خود اعلام کرد، بازگشت به زندگی عادی به‌صورت مرحله‌ای و بین ماه‌های مه، ژوئن و جولای انجام خواهد شد.

ایتالیا

ویروس کرونا 31 ژانویه با سفر دو گردشگر چینی به ایتالیا وارد این کشور شد. این آغاز زنجیره ابتلا در این کشور بود و تا 22 فوریه بیش از 60 مورد قطعی نیز در منطقه لمباردی ثبت شد. تا اوایل ماه مارس دولت با تعطیلی 10 روزه مدارس و برگزاری مسابقات فوتبال بدون تماشاگر سعی در کنترل اوضاع داشت و با وجود آمار تلفات بالاتر-علاوه بر چین- در رتبه چهارم ابتلا به کرونا قرار گرفته بود. دولت ایتالیا همچنین از 31 ژانویه پروازها به چین را به حالت تعلیق درآورد. در فوریه نیز 11 منطقه در شمال ایتالیا به‌عنوان مراکز شیوع در قرنطینه قرار گرفتند و یک روز پس از قرنطینه لمباردی و 14 منطقه شمالی دیگر، قرنطینه کامل در کل کشور تا 4 مه اعلام شد تا بیش از 60 میلیون جمعیت ایتالیا طولانی‌ترین و سخت‌ترین محدودیت‌ها را در مواجهه با ویروس کرونا تجربه کنند.
اما دستور دولت برای قرنطینه با مخالفت قدرت‌های صنعتی مناطق شمالی روبه‌رو بود و آنها با فشار بر نخست‌وزیر خواستار بازگشت مشاغل به شرایط عادی بودند. به‌ گزارش روزنامه «لا ریپابلیکا»، در حال حاضر دست کم 11 و نیم میلیون ایتالیایی - نیمی از نیروی کار رسمی این کشور- با شیوع کرونا کارشان را از دست داده و نیازمند کمک شده‌اند. همچنین فدراسیون کارگران صنعتی نیز از زیان سنگین 97.2 درصد کارخانه‌ها خبر داده که وضعیت 47.2 درصد آنها بشدت بغرنج است.
در این شرایط دولت برای کمک به مشاغل آسیب دیده و کارخانه‌ها با پیش‌بینی سقوط 8 درصدی اقتصاد، دو بسته حمایتی 250 و 400 میلیارد یورویی(معادل نیمی از درآمد خالص کشور) در دو ماه مارس و آوریل برای احیای این بخش‌ها تخصیص داد. ایتالیا، نخستین کشور اروپایی بود که در هجوم کرونا به زانو درآمد، به‌همین دلیل آمادگی مقابله با این ویروس را نداشت و در تأمین تجهیزات درمانی ناتوان بود؛ این در حالی بود که رایزنی‌ها با اتحادیه اروپا در این باره نیز راه به جایی نداشت و با توجه به محدودیت صادرات کشورها با کمبود شدید ماسک بهداشتی روبه‌رو بود.
سرانجام کمک‌ها با سفر کارشناسان چینی با محموله 31 تنی تجهیزات تنفسی و دستگاه‌های تصفیه هوا، ده‌ها هزار ماسک و دیگر تجهیزات پزشکی آغاز شد و چندین کشور دیگر نیز کمبود تجهیزات ایتالیا را جبران کردند. دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه بخش عمده‌ای از زندگی مردم ایتالیا را تشکیل می‌داد که با آغاز فاصله گذاری‌های اجتماعی مردم با ترک این عادات با حضور در بالکن خانه هایشان یا با پارچه نوشته‌های امیدبخش حس همدلی را منتقل کردند.
آنچه در وضعیت نابسامان کرونا برای مردم ایتالیا روحیه بخش بود، خوش بینی ستودنی نخست‌وزیر به آینده کشورش و نگرانی و برنامه‌های او برای موج دوم بیماری بود. در این شرایط بررسی آمارهای رسمی ایتالیا از رضایتمندی و اعتماد 60 درصدی مردم ایتالیا به «جوزپه کونته» نخست‌وزیر این کشور حکایت دارد.

انگلیــــس

گرچه ویروس کرونا دیرتر از همسایگان انگلیس، در این کشور خودی نشان داد اما با ابتلای بیش از240 هزار نفر و مرگ بالای 34 هزار و 500 نفر از شهروندان بریتانیایی که به‌طور عمده یا بیماری زمینه‌ای داشته یا بالای 60 سال بوده‌اند، دولت این کشور را که با تئوری ابتلای حداکثری، مبارزه با این ویروس را شروع کرده بود، در هراس از موج دوم این بیماری بسختی به تغییر قوانین قرنطینه مجاب کرد. نخستین مورد ابتلا در انگلیس اواخر ژانویه ثبت شد اما شیوع به اواخر فوریه برمی‌گردد. در اوایل مارس، دولت بوریس جانسون طرحی 4 مرحله‌ای برای کنترل ویروس ارائه داد. 15 مارس در حالی که در ایتالیا شرایط اضطراری اعلام شد انگلیس تنها از مردم خواست با پرهیز از سفرهای غیرضروری و تجمعات، دورکاری کرده، قشر آسیب پذیر در خانه بمانند و درنهایت با داشتن علائم بیماری خودشان را قرنطینه کنند. همین دستورالعمل کافی بود تا فروشگاه‌های سراسر بریتانیا مورد هجوم مشتریان قرار گیرد و کمبود اقلام ضروری نیز بر مشکلات انگلیس اضافه شود. با وخامت اوضاع و افزایش آمار ابتلا، دولت در 20 مارس مجبور به تعطیلی مدارس، کلوب‌ها و مراکز تفریحی شد. این شرایط سه روز بعد به قرنطینه کامل شهرها و تعطیلی کسب و کارها در سراسر بریتانیا انجامید. محدودیتی که بیش از یک ماه و نیم طول کشید.
بواقع سیاست دولت انگلیس در ابتدا بر نفوذ ویروس در میان مردم و ابتلای 60 درصدی آنها بود اما این تئوری در جایی درست بود که امکان ابتلای مجدد بهبودیافتگان صددرصد قطعی باشد که درباره این ویروس غیرقابل پیش‌بینی بود. از سوی دیگر رشد صعودی آمار مبتلایان، کمبود تجهیزات پزشکی و... انتقادات بسیاری را نسبت به اهمال دولت در کنترل ویروس ایجاد کرد. «بوریس جانسون» درست مانند «دونالد ترامپ»، ویروس کرونا را جدی نمی‌گرفت و سیاست‌های او نیز تحت تأثیر همین رفتار بود. او حتی در یکی از بازدیدهایش از بیمارستان مخصوص بیماران کرونایی، با مبتلایان دست داد. دولت بریتانیا نیز شخص نخست‌وزیر را تصمیم گیرنده نهایی و به نوعی او را سیبل انتقادات کرده بود. وقتی«بوریس جانسون» در اواسط مارس به‌عنوان نخستین سیاستمدار برجسته با تست کرونای مثبت در بیمارستان بستری شد، موجی از ترس و ناامیدی  مردم را فرا گرفت. در این بین دولت به‌خاطر وخامت حال جانسون، سناریوی پس‌از مرگ او را نیز تعیین کرد.
اما درسی که کرونا به «جانسون» داد چرخشی 360 درجه‌ای در سیاست‌های او ایجاد کرد و درست مانند دوران حضورش در شهرداری، این بار نیز اشتباهاتش را پذیرفت و پس از بهبودی به مردم اعلام کرد تا زمانی که لازم باشد قرنطینه را ادامه می‌دهد.
بحران کرونا در انگلیس آزمونی برای بوریس جانسون بود. در ابتدای این بحران مخالفان قرنطینه اعلام کردند نخست‌وزیر در صورتی می‌تواند محدودیت مشاغل را اعمال کند که از آنها حمایت مالی داشته باشد. این مخالفت‌ها سبب شد 25 مارس پلیس انگلیس با اختیار تام وارد عمل شده و علاوه بر کنترل ترددها و مشاغل، افراد مشکوک به کرونا را نیز شناسایی و به مراکز منتقل کند. همچنین طراحی نرم افزار هشدار کرونا در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفت.
گرچه پیش از اعمال قرنطینه کشور نیز بسیاری از تحلیلگران بحران شدید اقتصادی بریتانیا را پیش‌بینی کرده بودند اما بررسی‌های دقیق‌تر نشان می‌دهد در پایان ماه جاری میلادی(مه)، بحران کرونا بیش از 5 میلیون نفر دیگر به آمار بیکاران انگلیسی می‌افزاید و آن را به 20 درصد می‌رساند. شرایط در بریتانیا به حدی وخیم است که تنها تا اواسط ماه گذشته 22 میلیون نفر اعلام بیکاری و درخواست حمایت از دولت کرده‌اند. بسیاری از بیکاران، کارگران بخش‌های دولتی هستند که در شرایط قرنطینه کنار گذاشته شده و به نوعی بیکاران بالقوه محسوب می‌شوند. در این شرایط دولت بریتانیا در نظر دارد برای حمایت از مشاغل خویش فرما و ترغیب مردم به راه‌اندازی کسب و کارهای جدید و کاهش هزینه‌های آتی دولت، با تخمین 80 درصد درآمد ماهانه این مشاغل، از اوایل ژوئن حقوقی تا سقف 2500 پوند ماهانه به واجدان شرایط پرداخت کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.