ظهر روز دوشنبه ۲۸ بهمن‌ماه، نشست خبری عبدالحسین روح‌الامینی، عضو لیست شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب برای انتخابات مجلس یازدهم، در سایت خبری ـ تحلیلی تابناک، با حضور خبرنگاران و نمایندگان رسانه‌های گروهی داخلی و خارجی برگزار شد.

به گزارش جماران به نقل از تابناک؛ «عبدالحسین روح‌الامینی» پیش از آغاز سوالات خبرنگاران، در توضیحات کوتاهی با انتقاد از صداوسیما و رسانه‌هایی که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند، ضعف آن‌ها در تشویق مردم به حضور در انتخابات و تبلیغ اصل مشارکت در انتخابات را نقصی بزرگ دانست و تاکید کرد اصلاح این رویه و اصلاح قانون انتخابات، نخستین کاری خواهد بود که لیست شورای ائتلاف، در صورت حضور در مجلس آن را دنبال خواهد کرد.

وی افزود: اگر قانون انتخابات نقص نداشت، هم رای دهندگان، هم برندگان، هم بازندگان، هم شورای نگهبان و هم سایرین، از آن ناراضی هستند. خوب این برمی‌گردد به ضعف قانون انتخابات، متاسفانه محدوده تبلیغات کاندیدا‌ها بسیار کوتاه است و مردم فرصت پیدا نمی‌کنند که افراد و کاندیدا‌ها را بشناسند.

رئیس خانه احزاب ایران در عین حال تصریح کرد: باید فرصت بهره‌گیری عادلانه از رسانه‌ها و سایر ظرفیت‌های انتخاباتی برای همه کاندیدا‌ها مهیا باشد. اگر چنین شرایطی در انتخابات حاکم شود، وضعیت اصحاب قدرت و ثروت تفاوت خواهد کرد. متاسفانه سال‌هاست بحث اصلاح قانون انتخابات در مجالس مختلف مطرح می‌شود، اما همیشه به سال‌های آخر مجلس منتهی شده و از انجام آن بازمی‌مانیم، اما این بار نخستین برنامه، اصلاح این قانون خواهد بود.

وی با طرح این سوال که شاید بپرسید چرا بنده کاندیدای انتخابات مجلس شدم، اظهار کرد: این به وضعیت کلان کشور بازمی‌گردد و اینکه هیچ کس از مجلس فعلی راضی نیست و در حقیقت مجلس دهم پایین‌ترین نمره در میان مجالس طول انقلاب را از آن خود کرده است. چهل تن از اعضای این مجلس ترجیح دادند دوباره خود را در معرض رای مردم قرار نداده و ۹۰ نفر دیگر عمدتا به دلیل مسائل غیر سیاسی رد صلاحیت شدند؛ اتفاقی که وضعیت مجلس دهم را به خوبی نمایان می‌کند.

روح‌الامینی با تاکید بر اینکه باید عوامل تشکیل مجلس دهم نسبت به عملکرد آن پاسخگو باشند، عنوان کرد: افرادی که تکرار کردند، اصلاح طلبان و حتی دولت فعلی هم از این مجلس حمایت نمی‌کنند، بنابراین به نظر می‌رسد، باید در شکل‌گیری مجلس آینده، یک تغییر جدی به نفع مردم و بازگشت جدی‌تر به مردم شکل بگیرد.

وی در پاسخ به خبرنگار «آساهیشن‌بون» که پرسید: «به نظر می‌رسد انتخابات مجلس یازدهم شور و هیجان انتخاباتی که پیش از این برگزار شده بود را ندارد و مردم هم خیلی اشتیاقی به این انتخابات از خود نشان نمی‌دهند، علت چیست؟»، اظهار کرد: میانگین مشارکت مردم کشور در انتخابات ده دوره کشور ۶۰.۵ درصد بوده که به‌نظر می‌رسد در انتخابات جاری هم از حیث میانگین کشوری بتوانیم دوباره به چنین عددی دست پیدا کنیم، اما در برخی شهر‌های بزرگ این شرایط حاکم نیست و داوطلبان باید به مردم پاسخ دهند که برای آن‌ها چه نفعی از رای‌شان ایجاد شده و چرا مردم باید مجلسی را انتخاب کنند که خاصیت لازم را داشته باشد.

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: ما راهی جز انتخابات و مراجعه به صندوق رای، برای عوض کردن مسیر مجلس نداریم تا در بر همان پاشنه‌ای بچرخد که مردم می‌خواهند. جریان‌های سیاسی و داوطلبان به‌جایی‌که به اصل انتخابات بپردازند، بیشتر درگیر حواشی شده و این مردم را ناامید می‌کند. در این مسیر صداوسیما هم مقصر است که خیلی جدی به موضوع مطالبات مردم و توانمندی‌های جریانات سیاسی نمی‌پردازد.

وی در ادامه تاکید کرد: در شهرستان‌ها و بسیاری از مناطق کشور که نمایندگان‌شان با چند ده هزار رای برای مجلس انتخاب می‌شوند، مجالس چند هزارنفری برای کاندیدا‌ها برگزار می‌شود که فضای حقیقی مشارکت مردم در انتخابات را نشان می‌دهد. در شهرستان‌ها این موضوع پرشور و نشاط است، اما در شهر‌های بزرگ، بیشتر در فضای مجازی موضوع انتخابات داغ است و در محیط‌های فیزیکی این موضوع را کمتر شاهدیم.

روح‌الامینی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه ایرانی که مردم اکنون می‌گیرند، این است که ما شناخت خیلی کمی نسبت به کاندیدا‌ها داریم و شاهد این به مشکل تحزب در کشور باز می‌گردد؟، اظهار کرد: به عنوان رئیس خانه احزاب می‌گویم که مشکل نظام حزبی ما، نبود احزاب گسترده ایدئولوژیک و بزرگ است که مدتهاست از وجود آن محرومیم و جبهه‌ها و ائتلاف‌ها اکنون نقش آن را انجام می‌دهند؛ بنابراین، می‌گویم قانون احزاب و انتخابات باید حتما تغییر کند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که پرسید «مشکلات سیاسی در ارتباط با تحریم‌ها، مشکلی است که برای ایران بوجود آمده است، شما و همراهان‌تان در صورتی که به مجلس بروید، چه اقدامی برای حل این مشکل خواهید کرد؟» اینگونه واکنش نشان داد: اکنون دو تفکر در کشور داریم: تفکر نخست، معتقد به اقتصاد لیبرالی و دارای نگاه غرب گرایانه است که حل مشکلات را صرفا به دست بیگانه انجام شدنی می‌داند و تفکر دومی هم داریم و آن اینکه افرادی که چشم‌شان به داخل است و اولویت را اتکا به خود و ظرفیت‌های داخلی می‌دانند.

عضو لیست شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اضافه کرد: اقتصاد ایران منهای ارتباط با کشور‌های اروپایی می‌تواند تا چند برابر با کشور‌های منطقه، مبادله داشته باشد که این موضوع با کوچک‌ترین تغییر در دولت، اتفاق خواهد افتاد. ما معتقدیم نه تنها انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست، بلکه بازار‌های منطقه هم حق مسلم ما هست و ظرفیت‌های آزاد نشده بسیاری در کشور وجود دارد که نگاه لیبرالی در اقتصاد و غرب گرایانه آن را زمینگیر کرده است.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار تابناک که پرسید با توجه به تعدد لیست‌های انتخابات در هر دو جریان سیاسی، ترکیب مجلس آینده را چطور ارزیابی می‌کنید، یادآور شد: دسته‌بندی‌های گذشته برای توصیف وضعیت کشورمان جوابگو نیست؛ یعنی نه اصلاح طلب و نه اصولگرا. شکل‌گیری دسته بندی جدیدی در کشور شاهدیم که بازگشت به انقلاب و نگاه به مردم هدف آن است. ادامه وضعیت موجود و تن دادن به نگاه قبل، دقیقا در مقابل این دیدگاه قرار دارد که مردم باید از بین آن انتخاب کنند.

روح‌الامینی خاطرنشان کرد: اصلاح طلبان شش سال است که دولت را در دست داشته و انتخابات مجلس در شهر‌های بزرگ را برده‌اند، اما حاضر نمی‌شوند در مورد کارنامه عملکرد خود توضیح دهند. بنده معتقدم مجموعه کسانی که در مجلس یازدهم غلبه خواهند داشت، عمدتا از ترکیب نیرو‌های انقلاب خواهند بود که تلاش کرده دولت را مکلف به انجام کار کنند و افراد ناتوان و خسته را که همیشه وزیر و استاندار بوده‌اند، کنار بگذارند. چنین افرادی که مدعی اداره کشور هستند، مدت‌هاست امتحان خود را پس داده‌اند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه ترکیب مجلس آینده را با چند فراکسیون و چگونه پیش بینی می‌کنید و آیا فراکسیون‌های هموزنی در آن شکل خواهد گرفت یا خیر، گفت: ساماندهی مجلس پیرامون پاسخ به سوالات مردم و جامعه شکل خواهد گرفت و مجلس میانه رو و مجلس نو و جدیدی را شاهد خواهیم بود. عده‌ای دوست دارند اکثریت قاطعی در مجلس شکل نگیرد و این ژله‌ای بودن سیاست، پایان پیدا نکند، اما مجلس آینده قطعا مجلس ژله‌ای نخواهد بود که در هر فرصتی به سمت آن جایی که منافعش حکم می‌کنند، بلغزد.

روح‌الامینی یادآوری کرد: در شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب برنامه داریم که دوره‌ای بر نمایندگان نظارت داشته و در سال و دوره‌ای مشخص، در تمامی شهرستان‌ها، نیرو‌های انقلابی مراقب و ناظر بوده و البته از نمایندگان راه یافته به مجلس، کارنامه بخواهند. نقطه برجسته مجلس آتی این است که با جوامع نخبگی ارتباط خوبی خواهد داشت و از آن‌ها در راه انجام وظایف مجلس، استفاده ویژه‌ای خواهد کرد.

وی همچنین تاکید کرد: تقویت قانون نظارت بر رفتار نمایندگان و در نظر گرفتن جرایم مشابه، مابه‌ازای اقدام خلافی که صورت گرفته است، نه مشابه آنچه یک نماینده تخلف چند میلیاردی انجام داده و با چند میلیون و تذکر، سروته ماجرا هم بیاید. ارجاع سریع پرونده‌های احتمالی به قوه قضائیه و تشخیص دادن خارج شدن نماینده از چارچوب وظایف نمایندگی، از جمله برنامه‌هایی که برای نظارت بر رفتار نمایندگان، صورت خواهد گرفت.

به گفته این فعال سیاسی اصولگرا قوه قضائیه هم باید به عنوان مدعی العموم، درصورت مشاهده تخلف، مغایر با رفتار نمایندگی، به موضوع ورود کرده و منتظر نظر مجلس نماند. اعتقاد داریم اگر تخلفی خارج از چارچوب وظایف نمایندگی و یا شخصی انجام شد، دستگاه قضایی باید با نماینده به عنوان شهروند عادی، برخورد جدی داشته باشد. اگر زدوبندی شکل گرفت، باید این برخورد صورت گیرد، نه اینکه ملاحظه نماینده بودن فرد شود.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به فضای معیشتی مردم، نخستین برنامه شورای ائتلاف درصورت راهیابی به مجلس برای گره‌گشایی وضعیت معیشتی چه خواهد بود، اظهارکرد: دربحث اولویت‌های اقتصادی مانیفستی آماده شده که ۶ اقتصاددان اختصاصی لیست هم در خصوص آن طرح و برنامه ارائه کرده‌اند. مصمم هستیم در افزایش رفاه اجتماعی با اصلاح توزیع، افزایش درآمد دولت و تامین منابع با ایجاد عدالت مالیاتی، جلوگیری از مفاسد اقتصادی و قاچاق، بهبود فضای کسب و کار و رفع موانع تولید و اشتغال اقدام کنیم.

روح‌الامینی با بیان اینکه هم اکنون ۷۰۰ تا هزار میلیارد یارانه پنهان در کشور داریم که عادلانه توزیع نمی‌شود، تصریح کرد: باید نحوه توزیع این یارانه پنهان، اصلاح شود و اگر درآمدی از مدیریت یارانه‌ها حاصل شود، به سمت آموزش، بهداشت و حمل و نقل برود. به نظر می‌رسد، مشکل کشور پنهان‌کاری، عدم شفافیت در حساب‌های دستگاه‌های دولتی است که دوسوم بودجه کشور در اختیار آنهاست و متاسفانه بسیاری از این شرکت‌های زیان‌ده هستند. این موضوع نشان می‌دهد چنین شرکت‌هایی، بد هم اداره می‌شوند.

وی تنش ایجاد کردن در اداره کشور و اقتصاد، تصمیم گیری خلق‌الساعه در خصوص آیین‌نامه‌ها، روند‌ها و دستورالعمل‌ها را باعث سردرگرمی در اداره کشور و ایجاد وضعیت فعلی دانست و تاکید کرد: ایستگاه‌های گرفتن مجوز باید در کشور کوتاه، شفاف و البته غیر حضوری شود. نظارت موثر در اجرای قوانین باید جدی باشد و منجر به کاهش انحصار‌ها و دریافت مجوز‌ها شود، زیرا بسیاری از رانت‌ها در همین موضوعات نهفته است که می‌توان با جلوگیری از آن، بساط اخذ امضا‌های طلایی را حذف کرد.

عضو لیست ائتلاف نیرو‌های انقلاب در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه مجالس هفتم، هشتم و نهم در اختیار اصولگرایان بود و هشت سال هم دولت همراه با آن‌ها شکل گرفت، اما موضوعاتی که اکنون از آن‌ها یاد می‌کنید، در آن اتفاق نیفتاد؛ آیا قرار است کار ویژه‌ای انجام شود که همه موضوعات در مجلس یازدهم رتق و فتق شود یا خیر، یادآور شد: گروه‌های سیاسی برای آینده در حال دسته‌بندی جدیدی هستند و بازآفرینی نویی در سپهر سیاسی کشور نیاز است که نقطه عطف آن در مجلس یازدهم خواهد بود. جریان انقلابی آمده است که در صورت مشاهده کار خلاف، از سوی یک فرد به او رحم نکند؛ چه خودی باشد و چه غیر خودی.

وی با بیان اینکه در گذشته ماندن برای همه جریانات سیاسی اشتباه است، خاطرنشان کرد: در همه جریان‌ها حتی در میان اصلاح‌طلبان، گروه‌های سیاسی در حال پوست اندازی هستند. دیگر اقبالی به دسته بندی‌های گذشته از سوی مردم نخواهیم داشت؛ بنابراین، لذا پوست اندازی از سوی هر دو جناح در حال انجام است و لیست‌های متفاوتی که این روز‌ها بیرون می‌آید را می‌توان حاصل همین موضوع دانست.

روح‌الامینی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درخصوص عدم پیگیری پرونده قائم مقام شهرداری علیرغم پیگیری‌های فراوان در سایر پرونده‌های مفاسد اقتصادی و این که چنین تناقضی شائبه سیاسی‌کاری در مساله برخورد با فساد را ایجاد می‌کند و از سوی دیگر در ظاهر با گفته شما مبنی بر برخورد بدون تعارف با تخلف و فساد تناقض دارد، اظهار کرد: بحث من در ارتباط با مجلس آتی بود که پیش‌گیرانه و نظارتی خواهد بود؛ برای مثال کمیسیون اصل نود می‌تواند بر همه قوا و نهاد‌ها نظارت کند و این کار را در صورت پیروزی انجام خواهد داد.

وی ادامه داد: این که قوه قضاییه چه می‌کند، خودشان باید پاسخگو باشند، اما از نظر ما تخلف، تخلف است، فساد، فساد است؛کوچک و بزرگ یا خودی و غیرخودی هم ندارد.

رئیس خانه احزاب ایران خاطرنشان کرد: متاسفانه در چهل سال گذشته روابط شکل گرفته در بعضی از لایه‌های حکومتی و مدیریتی با ازدواج‌های فامیلی که در ظاهر ویترین متفاوتی دارند، اما در پشت پرده به واسطه این روابط نسبی و سببی در مقابل اصلاحات و مبارزه با فساد به معنی واقعی مقاومت می‌کنند تا به نتیجه نرسد، لذا اگر مجلس بتواند زیرساخت‌های قانونی و نظارتی خود را فارغ از تعلقات دنبال کند، حتما به نتیجه خواهد رسید و کسی جرات نخواهد کرد این روابط و ارتباطات را سپر بلای خودش قرار دهد؛ برای مثال برخی از تحقیق و تفحص‌ها در مجالس گذشته یا به سرانجام نمی‌رسید یا آنقدر طولانی می‌شد که از خاصیت می‌افتاد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.