رئیس جمهوری لهستان در مورد انعقاد این قرارداد گفت: این یک روز بسیار مهم برای نیروی هوایی لهستان و امنیت این کشور و بخش مربوط به ما در اروپا است.

به گزارش جماران؛ لهستان برای خرید ۳۲ فروند جت جنگنده پیشرفته اف – ۳۵ از آمریکا، یک قرارداد ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری با واشنگتن منعقد کرد.

به گزارش تارنمای خبری «رادیو اروپای آزاد»، هدف لهستان برای انعقاد این توافق، تقویت دفاع هوایی اش در برابر تحرکات نظامی روسیه است.

 «آندژی دودا» رئیس جمهوری لهستان در مورد انعقاد این قرارداد گفت: این یک روز بسیار مهم برای نیروی هوایی لهستان و امنیت این کشور و بخش مربوط به ما در اروپا است.

«ماریوس بلاسژاک» وزیر دفاع لهستان این قرارداد را در جریان مراسمی با حضور «جورجت ماسباچر» نماینده آمریکا در لهستان امضا کرد.

رئیس جمهوری لهستان همچنین گفت که این قرارداد، ‌ جزو بزرگترین قراردادها در تاریخ نیروهای مسلح لهستان و نشانه ای از تحکیم روابط ورشو با واشنگتن است.

وزارت امور خارجه آمریکا با تمجید و تحسین از تعهد لهستان به مدرن کردن ارتش خود، اعلام کرد که این هواپیماها، توان لهستان در دفاع از خود را افزایش می دهد.

لهستان انتظار دارد جنگنده ای اف – ۳۵ را بین سال های ۲۰۲۴ تا ۲۰۳۰ تحویل گیرد. لهستان دهمین کشور عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است که به این جنگنده ها مجهز می شود. نیروی هوایی لهستان در حال حاضر به حدود ۵۰ جنگنده آمریکایی اف – ۱۶ مجهز است.

سیاستمداران مخالف دولت لهستان ضمن انتقاد از این توافق، آن را بسیار گران دانسته و منتقدان نیز گفته اند که ارتش قادر به استفاده کامل از توان این هواپیماهای پیشرفته نیست.

آمریکا در حالی این قرارداد فروش را با لهستان منعقد کرده که طبق گفته رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه، از فروش جنگنده های اف – ۳۵ به آنکارا کارشکنی کرده است.

اردوغان تاکید کرده است که ترکیه بخش هایی از جنگنده های اف - ۳۵ را تولید می کند و پیش از این مقرر شده بود که ترکیه پنج فروند از این جنگنده ها را دریافت کند. اگر قرار است این جنگنده ها به ترکیه داده نشود، هزینه های صرف شده از سوی ترکیه باید از سوی آمریکا جبران شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.