این روزها زبان‌ها و قلم‌های اصحاب نقد، از کار بزرگ امام خمینی غافل می‌مانند و با عبور از آن به سراغ عملکرد مسئولین می‌روند. نقد عملکردها لازم است ولی قبل از آن حتماً باید این واقعیت را یادآور شویم که زوال رژیم منحط و فاسد شاهنشاهی و تأسیس نظام مردمی جمهوری اسلامی،‌ بزرگ‌ترین واقعه تاریخ ایران است، کاری که امام خمینی انجام داد و این، محوری‌ترین میراث امام خمینی است.

به گزارش جماران، حجت الاسلام والمسلمین مسیح مهاجری در سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:

همزمان با 12 بهمن سالروز بازگشت امام خمینی بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی به میهن و آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی، مروری بر آنچه این رادمرد بی‌نظیر تاریخ معاصر برای ملت ایران و ملت‌های مسلمان و آزاده جهان آورد و آنچه ما با این میراث کرده‌ایم، می‌تواند به ما برای ادامه راه او کمک کند.

تقارن دهه فجر امسال با خیزش عمومی مردم فلسطین و موضعگیری متحد گروه‌های سیاسی فلسطینی علیه طرح موسوم به معامله قرن یکی از نکات جالب مرتبط با آرمان‌های امام خمینی است کمااینکه مطرح بودن مسائل مربوط به انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز از موضوعات مهم مرتبط با نظام حکمرانی موردنظر ایشان است. در این ظرف زمانی، با میراث امام خمینی همراه می‌شویم.

1- این روزها زبان‌ها و قلم‌های اصحاب نقد، از کار بزرگ امام خمینی غافل می‌مانند و با عبور از آن به سراغ عملکرد مسئولین می‌روند. نقد عملکردها لازم است ولی قبل از آن حتماً باید این واقعیت را یادآور شویم که زوال رژیم منحط و فاسد شاهنشاهی و تأسیس نظام مردمی جمهوری اسلامی،‌ بزرگ‌ترین واقعه تاریخ ایران است، کاری که امام خمینی انجام داد و این، محوری‌ترین میراث امام خمینی است. همه باید به خود بباورانیم که لازم است میراث‌دار امام باشیم نه‌ میراث‌خوار. برای میراث‌دار بودن، همواره قبل از آنکه چیزی بنویسیم یا چیزی بگوئیم باید از خود بپرسیم برای حفاظت از نظام جمهوری اسلامی چه کرده‌ایم؟

2- از سال 1342 که امام خمینی نهضت را آغاز کرد، در کنار ضدیت با نفوذ قدرت‌های استعماری آن روز، یعنی آمریکا، انگلیس و شوروی، در ایران، علیه اسرائیل نیز موضع گرفت. در آن زمان، اصولاً مسأله‌ای به نام اسرائیل برای عامه مردم مطرح نبود ولی امام خمینی این موضوع را با صراحت و شفافیت مطرح کرد و از نفوذ صهیونیست‌ها در ایران و همکاری رژیم شاه با آنها پرده برداشت و اسرائیل را یک خطر بزرگ برای جهان اسلام معرفی کرد. اسرائیل در دهه 40 که انقلاب اسلامی شروع شد، یک قدرت افسانه‌ای در منطقه بود و اگر امروز در برابر مردم فلسطین احساس ضعف می‌کند و حزب‌الله لبنان و جبهه مقاومت توانسته این رژیم را به موضع انفعالی بکشاند، نتیجه پیموده شدن راهی است که امام خمینی پیش پای مسلمانان قرار داد. انصاف اینست که بعد از امام نیز این راه به درستی و با هوشیاری پیموده شد و رهبری بعد از امام و قهرمانانی همچون سردار سلیمانی در پیشبرد این هدف گام‌های بزرگی برداشتند. اینکه امروز فلسطینی‌ها با اعتماد به نفس کامل می‌گویند در برابر طرح ترامپ برای فروش قدس و فلسطین که «کلاهبرداری قرن» است می‌ایستیم و آن را به شکست می‌کشانیم، این نیز از میراث‌های امام خمینی است.

3 – میراث مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی و حامیانش را نباید در موضوع فلسطین خلاصه کرد. نجات عراق، سوریه و لبنان از تروریسم تکفیری که ساخته و پرداخته مشترک غرب و ارتجاع عرب و صهیونیسم است، نیز بخشی از این میراث است. فقط کسانی که از عمق توطئه خطرناک این مثلث شوم علیه ملت‌های منطقه خبر دارند، می‌توانند برای این میراث گرانبها که موجب خنثی شدن این توطئه شد قیمت‌گذاری کنند.

4- امام خمینی با عبارت کوتاه ولی پر ارزش «ما می‌توانیم» به ملت ایران یاد داد که قدرت رسیدن به استقلال، آزادی و حفاظت از حاکمیت ملی را دارد. یاد داد که می‌تواند در صنایع، علوم پزشکی، نانو، آی‌تی و هسته‌ای به قله برسد. استعداد بالای مردم ایران، با قطب‌نمای «ما می‌توانیم» توانست قله‌های بزرگی را در زمینه‌های مختلف علوم و صنایع به‌ویژه صنایع نظامی فتح کند. این، میراث بزرگی است که کشورمان را به امنیت ملی رسانده است.

5- واقعیت این است که در این عرصه‌ها به‌ویژه در عرصه مقاومت در برابر دشمنان خارجی و تقویت امنیت ملی رشد خوبی داشته‌ایم و همچنان درحال رشد هستیم ولی در داخل که پشتوانه اصلی انقلاب و نظام است و بدون آن نمی‌توان اقتدار خارجی را نگهداشت، مشکلاتی داریم که میان ما و میراث امام فاصله ایجاد کرده‌اند. محوری‌ترین مشکل داخلی کشور ما، سقوط اخلاق سیاسی است. امام خمینی در 10 سال رهبری بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بیشترین سفارش را به مسئولین، فعالان سیاسی، روحانیین و نیروهای انقلاب برای تزکیه نفس کردند ولی امروز بیشترین تنش‌ها میان همین اقشار آنهم بر سر قدرت وجود دارد. این سقوط، مخصوص یک جناح و یک جمع و یک قشر نیست، متأسفانه همه دچار آنند و تأسف بالاتر اینکه کسی درصدد پایان دادن به آن نیست و توجهی به سفارش قرآنی «وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا» نمی‌شود.

6- نقد، لازم است اما بشرط آنکه منصفانه باشد. رسانه‌ها و محافل ما به جای انتقاد پر است از انتقام. ایکاش همه در محدوده انتقام می‌ماندند، متأسفانه به فحاشی و ناسزاگوئی کشانده شده‌اند. حرف کسانی را که می‌گویند خفقان وجود دارد قبول ندارم ولی این را نمی‌توانم منکر شوم که عده‌ای با ژست انقلابی‌گری بدون اینکه بدانند «المؤمن ملجم» یک توصیه مؤکد دینی است، هرچه بخواهند می‌گویند و به هرکس که بخواهند می‌تازند و متأسفانه از حاشیه امن نیز برخوردارند. این، ضایع کردن میراث امام خمینی است و صد البته دامن بانیان اصلی حاشیه امن را نیز خواهد گرفت.

7- اگر شورای نگهبان می‌گوید مجلس دهم 90 عضو غیرصالح دارد، قبل از همه خود این شورا باید جواب این سؤال را بدهد که چرا صالحان را از ورود به رقابت‌های انتخاباتی محروم کرده‌اید تا نتیجه این شود؟ راه این نیست که انتقادکنندگان به شورای نگهبان را ایادی دشمن بدانید. این را افکار عمومی از هیچکس نمی‌پذیرد چون وقتی دُم خروس پیداست، قسم حضرت عباس فایده‌ای ندارد.

8- امام فرموده بودند مجلس در رأس امور است. معنای این جمله امام اینست که همیشه باید مجلس در رأس امور باشد. اکنون کسی نیست که نداند مجلس در رأس امور نیست. مقصر کسانی هستند که به مجلس اجازه نمی‌دهند در چارچوب اختیارات خود عمل کند و اجازه نمی‌دهند افراد قوی به مجلس بروند تا با عملکرد خود، مجلس را در رأس امور قرار دهند.

9- کاملاً طبیعی است که هر انقلابی هم رویش داشته باشد و هم ریزش. در عین حال، وظیفه متولیان اینست که با عملکردها و روش‌هایشان موجب تقویت رویش‌ها و کاهش ریزش‌ها شوند. شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی می‌گفت «جاذبه در حد اعلا و دافعه در حد ضرورت، از ویژگی‌های خط امام است». اگر کاری کنیم که جاذبه انقلاب و نظام برای نسل‌های حاضر و آینده بیشتر از دافعه آن باشد، میراث‌دار خوبی برای امام خواهیم بود. اما متأسفانه اکنون واقعیت این نیست. بزرگان نظام فقط افرادی که به اعتکاف و راه‌پیمائی اربعین و هیأت‌های عزاداری و جلسات دعای کمیل و ندبه و دیدارها می‌روند را نبینند. در کنار اینها آمار فرار مغزها، نماز نخوان‌ها، افراد بی‌اعتقاد به دین و بی‌اعتماد به مسئولین و اقشار زیر خط فقر را هم ببینند. این میزان ریزش، واقعاً زیاد است و برای آینده انقلاب و نظام زنگ خطر محسوب می‌شود و نشان می‌دهد ما میراث‌دار خوبی برای امام خمینی نیستیم.

10- این پنج بند اخیر، همگی به عدم موفقیت در بخش اخلاق و کرامت انسانی مربوط می‌شوند. انکار این واقعیت‌ها هم چیزی را حل نخواهد کرد و فقط پاک کردن صورت مسأله‌ایست که وجود دارد. در کنار این واقعیت‌های تلخ، نباید از وظیفه‌ای که برای حفاظت از نظام جمهوری اسلامی به‌عنوان محوری‌ترین میراث امام خمینی داریم غفلت کنیم. به تحلیل‌های کسانی که پیش‌بینی زوال نظام جمهوری اسلامی را مطرح می‌کنند اعتقادی ندارم ولی استمرار وضعیت کنونی که در شأن این نظام نیست را نیز قبول ندارم. با قاطعیت تأکید می‌کنم که برای بازگرداندن این قطار به ریل، نیازمند تلاش و همت هستیم. ابزارها در وضعیت کنونی کارائی لازم را برای برگرداندن این قطار به ریل ندارند. همه باید به قانون اساسی برگردند و هیچکس برای خود حقی فراتر از قانون قائل نباشد. تنها در اینصورت است که می‌توان امیدوار بود که میراث‌دار خوبی برای امام خمینی هستیم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
13 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.