نمایندگان مجلس یک فوریت طرحی برای پیگیری حقوق ایرانیان از دولت انگلیس مربوط به زمان قحطی در کشورمان را تصویب کردند.

به گزارش جماران، در جلسه علنی امروز (دوشنبه) یک فوریت طرح پیگری حقوقی علیه دولت انگلیس برای جبران خسارات وارده به اتباع ایران با ۱۴۰ رأی موافق، ۱۴ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۲ نماینده حاضر در مجلس تصویب شد.

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین‌شهر به عنوان یکی از طراحان این طرح اظهار کرد: در سال‌های ۱۲۹۶ تا ۱۲۹۸ نسل‌کشی ۹ میلیون نفری در ایران توسط انگلیس رخ داد. نسل کشی که مردم اطلاع کمی از آن دارند. تأسف‌بارتر آنکه در یک قرن اخیر تاریخ‌نویسان، فیلمسازان و پژوهشگران آثاری در افشای این نسل‌کشی تاریخی از خود به جای نگذاشته‌اند. این از نشانه‌های شیطان‌صفتی انگلیس است که این واقعه هولناک را مخفی گذاشته، البته در اوج سکوت خبری فیلم سینمایی یتیم‌خانه اتفاق خوبی بود.

وی تأکید کرد: سطح خباثت انگلیسی‌ها در نسل کشی ۹ میلیون نفری در ایران کمتر از سطح نسل‌کشی در جنگ جهانی اول و دوم نیست؛ جنایتی که با تحمیل اجباری قحطی به ایران همراه شد و دو پنجم جمعیت ایران را کشت.

این نماینده مجلس ادامه داد: در این طرح دولت مکلف شده از طرق مختلف و راه‌های حقوقی از تمامی ظرفیت‌های حقوقی‌اش استفاده کرده و خون‌بها و غرامت این عزیزان و خسارات وارده شده به ایران را از طریق راه‌های موجود پیگیری کرده و اسنا را جمع‌آوری کند.

احد آزادی‌خواه نماینده ملایر در مخالفت با فوریت این طرح گفت: در طول تاریخ انقلاب نقاط عطف غیرقابل انکاری وجود دارد که یکی از آن‌ها تسخیر لانه جاسوسی آمریکای جنایتکار است که این روزها ابعاد دیگری از جنایاتش را با ترور سردار سلیمانی نشان داد. با همین نگاه رهبری فرمودند اهل مذاکره هستیم اما نه با این آمریکا. موضوع انگلیس هم همین است.

وی افزود: انگلیس ۱۰۰ سال پیش توطئه‌ای کرده و خون ایرانی‌ها را ریخته است. به همین دلیل باید این طرح در قالب سه فوریت و نه یک فوریت مطرح شود. آن هم در شرایطی که این روزها شاهد حضور سفیر انگلیس در یک تجمع غیرقانونی بودیم.

جواد ساداتی نژاد نماینده کاشان در موافق با فوریت این طرح گفت: سابقه دولت انگلیس و خصومت با مردم ایران در طول تاریخ بر کسی پوشیده نیست. آن‌ها قحطی بی‌سابقه‌ای را در کشور ایجاد کردند و میلیون‌ها نفر را کشتند. این نسل‌کشی باید پیگیری شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.