زنگنه معتقد است چند ماه دیگر نیاز است تا مصرف بنزین به ثبات برسد و بر اساس آن بتوان عدد قطعی را عنوان کرد، چراکه هر تغییری شوک اولیه دارد و باید آثار این شوک کم شود تا عدد نسبتا دقیق مصرف بنزین به دست آید.

به گزارش جماران؛ روز گذشته مدیرعامل شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد که تاکنون شاهد کاهش روزانه 22 میلیون لیتری بنزین از آغاز سهمیه‌بندی بودیم و با احتساب ۱۰ میلیون لیتر دیگر که از این محل صرفه‌جویی می‌شود، روزانه تا ۳۲ میلیون لیتر کاهش مصرف بنزین خواهیم داشت. هرچند زنگنه معتقد است چند ماه دیگر نیاز است تا مصرف بنزین به ثبات برسد و بر اساس آن بتوان عدد قطعی را عنوان کرد، چراکه هر تغییری شوک اولیه دارد و باید آثار این شوک کم شود تا عدد نسبتا دقیق مصرف بنزین به دست آید.

وزیر نفت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این موضوع که مردم از بنزین سه هزار تومانی کمتر استفاده می‌کنند و ترجیح بر مصرف بنزین سهمیه‌ای با قیمت کمتر است، گفت: «اکنون مقدار فروش بنزین آزاد کم است، بنابراین نیاز به زمان است تا به الگوی مصرف بنزین برسیم.»

هفته گذشته مدیرعامل پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در سخنانی تاثیر سهمیه‌بندی بنزین در میزان قاچاق را بسیار کم ارزیابی کرد و معتقد بود گازوییل بیشتر از بنزین قاچاق می‌شود، چراکه قیمت گازوییل در ایران 300 تومان و در کشورهای دیگر 5 هزار تومان است و مخاطرات کمتری نیز در انتقال دارد. روز گذشته این عضو کابینه دوازدهم ضمن تایید سخنان معاونش گفت: «سهمیه‌بندی تاثیری در قاچاق ندارد و آنچه در قاچاق تاثیر می‌گذارد، قیمت است. هر چند افزایش قیمت باعث کاهش حاشیه سود قاچاق می‌شود. آنچه حاشیه سود بالایی برای قاچاق دارد، گازوییل است و تا زمانی که سهمیه آن برداشته نشود‌، نمی‌توان قیمتش را کنترل کرد و در نتیجه قاچاقش را کاست.»

زنگنه در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تاکید بر این موضوع که به اندازه عرضه نفت در بورس انرژی، فروش نداشتیم، گفت: «در زمینه فروش نفت‌خام و میعانات گازی در بورس انرژی با وجود آنکه هر ماه عرضه داشتیم، نتوانستیم فروش جدی داشته باشیم.»/ اعتماد

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.