پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

وزیر خارجه آمریکا خبر داد:

آمریکا 97 شخص و نهاد را تحریم کرد

وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد: این اقدام سوء استفاده‌گران جدی حقوق بشری و فساد در مقیاس جهانی را هدف می‌گیرد و نشان دهنده پیگیری پیامدهای مهم و ملموس نسبت به آنهایی است که حکومت قانون را تضعیف، ثبات سیستم‌های اقتصادی و سیاسی بین المللی را تهدید می‌کنند و استانداردهای پذیرفته شده جهانی حقوق بشر را نادیده می‌گیرند.

به گزارش جماران؛ مایک پمپئو وزیرخارجه امریکا که دولتش درباره مسائل حقوق بشری همواره سیاستی دوگانه داشته و در جدیدترین اقدام در دفاع از جنایات رژیم صهیونیستی از شورای حقوق بشر خارج شد، ادعا کرده که واشنگتن نسبت به حقوق بشر حساس بوده و در همین راستا در سال جاری میلادی ۹۷ شخص و نهاد را در فهرست تحریم قرار داده است.

مایک پمپئو روز سه شنبه به مناسبت روز جهانی حقوق بشر در بیانیه‌ای مطبوعاتی اظهار کرد: در این هفته آمریکا ۷۲ تحریم را تحت قانون جهانی ماگنتیسکی اعمال کرد. این اقدام سوء استفاده‌گران جدی حقوق بشری و فساد در مقیاس جهانی را هدف می‌گیرد و نشان دهنده پیگیری پیامدهای مهم و ملموس نسبت به آنهایی است که حکومت قانون را تضعیف، ثبات سیستم‌های اقتصادی و سیاسی بین المللی را تهدید می‌کنند و استانداردهای پذیرفته شده جهانی حقوق بشر را نادیده می‌گیرند.

قانون ماگنیتسکی در سال ۲۰۱۲ کنگره آمریکا آن را تصویب و باراک اوباما رئیس جمهور این کشور آن را اجرایی کرده است.

سرگئی ماگنیتسکی (Sergei Leonidovich Magnitsky)  حقوقدان و وکیل دعاوی  که برای دفتر وکالت آمریکایی "فایراستون دانکن" در روسیه کار می‌کرد و به  صندوق سرمایه‌گذاری انگلیسی هرمیتیج کپیتال منیجمنت (Hermitage Capital Management) مشاوره می‌داد و متهم به امتناع از پرداخت مالیات شد  و در  ۲۰۰۹ در بازداشتگاه موقت "بوتیرکا" در مسکو در گذشت.

وزیر خارجه ادامه داد: جامعه جهانی نهم دسامبر ( ۱۸ آذرماه) ‌ را به عنوان روز بین المللی مبارزه با فساد و دهم دسامبر را به عنوان روز حقوق بشر نام گذاری کرده است و آمریکا در این راستا وظایف خود را در ارتقای حقوق بشر و مبرازه با فساد برای تداوم تعهد به ایده‌آل‌های آمریکایی تحت قانون جهانی ماگنتیسکی انجام می‌دهد.

وی اضافه کرد: تنها در سال ۲۰۱۹، آمریکا ۹۷ شخص حقیقی و نهاد را تحت این برنامه تحریم کرد که سایر ابزار و اختیارات استفاده شده آمریکا را در اعمال محدودیت‌های صدور ویزا و اقتصادی به خاطر رفتارهای مخرب را تکمیل می‌کند.

پمپئو مدعی شد : امریکا در بهره‌گیری از این ابزار در سال ۲۰۲۰ نیز بعنوان اهرمی برای قطع و متوقف کردن سوء استفاده از حقوق بشر و فساد در سراسر جهان، ادامه خواهد داد.

وی با بیان اینکه آمریکا متحدان بین المللی خود را برای اجرای تعهدات به ایده‌آل‌های مشابه تحسین کرد، افزود: ما به اتحادیه اروپا بابت تصمیم روز گذشته در پیگیری توسعه رژیم تحریمی حقوق بشری اروپا تبریک می‌گوییم. این ابزارها، دولت‌ها، رهبران، افراد حقیقی و نهادهایی را که اقداماتی مغایر ارزش‌های جهانی احترام به حقوق بشر و مبارزه با فساد انجام می‌دهند، منزوی، متوقف و پاسخگوتر می‌کند.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: ما همچنین از کار شجاعانه جامعه مدنی و روزنامه نگاران که نقش مهمی در افشای سوء استفاده از حقوق بشر، فساد و پاسخگو کردن مقامات دارند، قدردانی می‌کنیم. ما باید تلاش کنیم کسانی که مرتکب چنین عملی شده‌اند از مزایای دسترسی به سیستم‌های مالی و کرانه‌های ما محروم شوند.

پمپئو در شرایطی مدعی پاسخگو کردن کسانی شده است که مرتکب جرم علیه حقوق بشر و فساد شده‌اند که دولت متبوع وی، دادستان دیوان بین المللی کیفری را به خاطر پیگیری جنایات سربازان آمریکایی در افغانستان، بشدت تحریم کرده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.