یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی از دولت و بخش بازرگانی و تنظیم بازار خواست قیمت‌ها را کنترل کنند و پیامدهای افزایش قیمت بنزین را کاهش دهند.

به گزارش جماران، علی اصغر یوسف نژاد اظهار کرد: موضوع افزایش قیمت بنزین در سال‌های گذشته هم مطرح بود یقیناً روی قیمت‌ سایر کالاها و خدمات اثر می‌گذارد و قابل کنترل نیست. همچنان که  در همین مدت هم تاثیر خود را گذاشته و به مرور هم بیشتر می‌شود. اگرچه دولت و مسئولین اجرایی ادعا می‌کنند قیمت را کنترل می‌کنیم ولی حجم و گستردگی این اثرگذاری به گونه‌ای است که انجام چنین کنترلی میسر نیست.

وی افزود: یک تأثیر این افزایش قیمت تاثیر انتظاری است، با توجه به اثری که همیشه قیمت بنزین روی قیمت کالاها و خدمات دارد، اعم از این که وابسته به بنزین باشد یا نه و یک تاثیر هم تاثیر واقعی است مگر اینکه دولت جبرانی عمل کند. مثلاً تاکسی‌های تلفنی اگر میزان مصرف‌شان با سهیمه برابری نکند باعث کاهش این خدمت و افزایش قیمت آن می‌شود یا در مورد سرویس مدارس که با قیمت ۱۰۰۰ تومان بسته شده، اگر جبران نشود صرفه اقتصادی ندارد. در مورد حمل و نقل عمومی و وانت بارها هم اگر اقدام جبرانی نشود اثرش را روی قیمت می‌گذارد و دولت هم امکان کنترل ندارد.

نماینده مردم ساری در مجلس اضافه کرد: البته دولت قول داده با تنظیم، کنترل و تسلط بر بازار قیمت‌ها را کنترل کند. در بخش غیردولتی این بازرسی و کنترل کار خیلی سختی است، اما در بخش خدمات دولت هم حتی تغییر قیمت را شاهد هستیم. دولت حداقل می‌تواند قیمت خدماتی که خودش ارائه می‌کند مثل خودرو، پتروشیمی و شرکت‌های وابسته به دولت را ثابت نگه دارد.

یوسف نژاد تاکید کرد: آنچه از دولت و بخش بازرگانی و تنظیم بازار انتظار داریم این است که قیمت‌ها را کنترل کنند و پیامدهای افزایش قیمت بنزین را تخفیف دهند و اثرات افزایش قیمت بنزین را با کنترل، بازرسی مستمر و پیگیری کاهش دهند؛ اگرچه این کار سختی است، اصناف باید به میدان بیایند و تشکل‌های صنفی و تخصصی و حرفه‌ای و شرکت‌های وابسته به دولت هم باید در این زمینه به دولت کمک کنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.