خبرگزاری سوریه (سانا) دوشنبه شب اعلام کرد که ارتش ترکیه منطقه «تل الطویل» در شمال شرق استان مرزی الحسکه را مورد حمله قرار داده است.

به گزارش جماران؛ وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد که تمامی مقدمات برای عملیات نظامی در شرق فرات (داخل سوریه) انجام شده است.

این در حالی است که ارتش ترکیه روز دوشنبه منطقه «تل الطویل» در شمال شرق استان مرزی الحسکه سوریه را مورد حمله قرار داد.

به گزارش بامداد سه شنبه خبرگزاری آناتولی، وزارت دفاع ترکیه با انتشار بیانیه‌ای در حساب توئیتری خود اعلام کرد که برای حفظ ثبات و آرامش در منطقه باید منطقه امن و گذرگاه صلح ایجاد شود تا مردم سوریه بتوانند در فضایی امن زندگی کنند.

این بیانیه خاطرنشان کرده که نیروهای مسلح ترکیه به هیچ وجه ایجاد یک گذرگاه تروریستی در مرز ترکیه را تحمل نخواهند کرد و تمامی مقدمات برای عملیات، فراهم شده است.

با این حال خبرگزاری سوریه (سانا) دوشنبه شب اعلام کرد که ارتش ترکیه منطقه «تل الطویل» در شمال شرق استان مرزی الحسکه را مورد حمله قرار داده است.

این منطقه در برگیرنده یکی از پایگاه‌های شبه نظامیان کرد سوریه موسوم به (قسد) است.

ارتش ترکیه در این حمله مواضع نزدیک گذرگاه غیر قانونی سیمالکا واقع در مرز سوریه وعراق و تل الطویل واقع در حومه منطقه المالکیه را هدف قرار داد که پایگاه شبه نظامیان جدایی طلب «قسد» در آن واقع شده است.

بر اساس اعلام خبرنگار سانا، این حمله تلفات جانی در پی نداشته و تنها خسارت مادی به جا گذاشته است.

سه روز پیش اردوغان رئیس جمهوری ترکیه از آغاز قریب الوقوع عملیات نظامی در شمال سوریه علیه کردهای این کشور خبر داد.

این در حالی است که کردهای سوریه نیز از ارسال نیرو و تجهیزات نظامی به شمال این کشور برای مقابله با حمله احتمالی ترکیه خبرداده بودند.

از طرفی نیروهای موسوم به «ارتش آزاد سوریه» (نزدیک به ترکیه) نیز اعلام کردند؛ آمادگی شرکت در این عملیات در کنار نیروهای ترکیه را دارند.

واشنگتن: ترکیه هنوز عملیاتی درسوریه انجام نداده است

مقام آمریکایی بامداد سه‌شنبه گفت که واشنگتن تاکنون شاهد انجام عملیاتی از سوی ترکیه در شمال شرق سوریه نبوده است.

به گزارش بامداد سه‌شنبه خبرگزاری اسپوتنیک، یک مقام بلندپایه آمریکایی درباره اخبار منتشر شده پیرامون حمله جنگنده‌های ترکیه به اهدافی در شمال شرق سوریه، گفت: تا این لحظه شاهد انجام عملیاتی نبوده‌ایم.

این در حالی است که در آخرین ساعات شب گذشته خبرگزاری سوریه (سانا) به نقل از تلویزیون این کشور اعلام کرد که ارتش ترکیه منطقه «تل الطویل» در شمال شرق استان مرزی الحسکه را مورد حمله قرار داد. این منطقه در برگیرنده یکی از پایگاه‌های شبه نظامیان کرد سوریه موسوم به (قسد) است.

مقام آمریکایی درباره خروج نیروهای این کشور از منطقه شمال شرق سوریه نیز بیان داشت: رئیس جمهوری [ترامپ] پس از اطلاع از قصد ترکیه برای عملیات [در سوریه]، صریحا گفت تعداد کمی از نیروهای ما در منطقه کوچک 35 تا 50 کیلومتری منطقه امن در مرز شمالی سوریه نباید در خطر باشند.

وی افزود: 50 تا 100 نیروی ویژه در این منطقه داریم و آن‌ها نباید در صورت حمله ترکیه به مرز و درگیری با نیروهای کرد، در خطر جراحت، مرگ یا اسارت باشند.

به گفته این مقام بلندپایه دولت آمریکا، واشنگتن هنوز خروج نیروهای خود از سوریه را آغاز نکرده، اما در حال انتقال این 50 نیرو از منطقه شمال سوریه است.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا صبح روز گذشته در توئیتی با اعلام عقب نشینی نظامیان آمریکایی از سوریه، نوشت: وقت آن رسیده که آمریکا از سوریه خارج شود. قرار بود نیروهای آمریکایی برای انجام ماموریتشان تنها ۳۰ روز در سوریه باشند، اما این حضور چندین سال به طول انجامید. اکنون زمان آن رسیده به این جنگ بی هدف پایان داده شود.

وی به بازگشت نظامیان آمریکایی به کشورشان اشاره کرد و گفت: آمریکا تنها زمانی می جنگند که به نفعش باشد و تنها برای کسب پیروزی جنگ می کند.

ترامپ خبر خروج نیروهای آمریکایی از سوریه را نخستین بار اواخر سال ۲۰۱۸ اعلام کرد؛ تصمیمی که به استعفای «جیمز متیس» وزیر دفاع وقت آمریکا منجر شد.

«نیروهای دمکراتیک کرد سوریه» موسوم به "قسد" که مورد حمایت واشنگتن هستند نیز این اقدام آمریکا را بدعهدی توصیف کردند و گفتند که آمریکایی ها از پشت به ما خنجر زدند.

خروج نظامیان آمریکایی از سوریه در حالی صورت می گیرد که ترکیه از آغاز عملیات جدیدی علیه کردهای سوریه خبر داده است.

کاخ سفید روز گذشته (یکشنبه) خبر داد که ترکیه به زودی در شمال سوریه دست به عملیاتی نظامی خواهد زد که آمریکا در آن مشارکت نخواهد داشت.

برخی کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و آلمان درباره این اقدام ترکیه ابراز نگرانی کرده‌اند.

ترکیه مدتهاست که در حال رایزنی با آمریکا برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه عاری از نیروهای کرد سوری است.

مقام‌های نظامی ترکیه و آمریکا هفتم اوت (۱۶ مرداد) در مورد طرح ایجاد منطقه امن در شمال سوریه به توافق رسیدند. آنکارا مدعی است که هدف از این اقدام، ایجاد منطقه‌ای امن برای بازگرداندن آوارگان سوری از ترکیه به کشورشان است.

ترامپ و رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه یکشنبه شب در تماس تلفنی درباره طرح منطقه امن در شمال سوریه گفت‌ وگو کردند.

دفتر ریاست جمهوری ترکیه یکشنبه شب با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: اردوغان در این گفت وگو اظهار کرد که ایجاد منطقه امن، اقدامی کلیدی برای از بین بردن تهدید پ.ک.ک و یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) و فراهم کردن شرایط بازگشت آوراگان سوریه به کشورشان است.

 

بارزانی خواستار حمایت مسکو از کردهای سوریه شد

مسعود بارزانی رئیس حزب دمکرات کردستان عراق از وزیر امور خارجه روسیه خواست از نفود کشورش برای جلوگیری از هرگونه تهاجم علیه کردهای سوریه استفاده کند.

سرگئی لاوروف روز دوشنبه از بغداد به اربیل رفت و در فرودگاه از سوی مسرور بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق مورد استقبال قرار گرفت.

هوشیار زیباری عضو دفتر سیاسی حزب دمکرات کردستان عراق که در دیدار لاوروف و بارزانی حضور داشته به شبکه خبری «رووداو» گفت: ما در دیدار با وزیر امور خارجه روسیه نگرانی مان را در باره اوضاع کنونی کردستان سوریه اعلام کردیم و بارزانی از لاوروف خواست روسیه نفوذ خود را بکار گیرد تا مردم کردستان سوریه به خاطر وضعیت کنونی، ناگزیر به فرار از این منطقه نشوند.

زیباری سفر وزیر خارجه روسیه به اربیل را تاریخی توصیف کرد و گفت: لاوروف وزیر خارجه یک کشور بزرگ است و دیدارش از اقلیم کردستان مهم به شمار می‌رود.

وزیر خارجه پیشین عراق به مذاکرات وزیر خارجه روسیه با مقام های کردستان عراق اشاره کرد و افزود: دیدگاه‌های دو طرف به هم نزدیک بود و لاوروف بهبود روابط میان اربیل و بغداد را ستود.

زیباری همچنین گفت که لاوروف در این دیدار بر فعالیت شرکت‌های روسی در اقلیم کردستان تاکید کرد و بدون شک بارزانی و  رئیس اقلیم کردستان و نخست وزیر از این شرکت‌ها حمایت می‌کنند.

این گزارش می افزاید که نیروهای آمریکایی مستقر در کردستان سوریه روز دوشنبه  خروج از برخی مواضع نزدیک مرزهای ترکیه را آغاز کردند که این موضوع راه را به روی عملیات نظامی ترکیه علیه نیروهای کرد می گشاید.

کاخ سفید همزمان با آمادگی ترکیه برای انجام عملیات نظامی در کردستان سوریه، اعلام کرده بود که نیروهای آمریکایی از شمال سوریه خارج می شوند.

لاوروف روز دوشنبه در ادامه سفر به عراق، برای دیدار با مقام‌های اقلیم کردستان وارد اربیل شد.

وی نخستین بار است که از اقلیم کردستان عراق دیدن می‌کند.

لاوروف روز دوشنبه، پس از پنج سال برای نخستین بار با سفر به عراق با مقام‌های این کشور دیدار و گفت و گو کرد.

وزیر خارجه روسیه " پس از دیدار با "محمد علی حکیم" همتای عراقی خود گفت: مسکو قراردادهای فروش اسلحه به عراق را اجرایی خواهد کرد.

وی افزود: دو کشور در خصوص نیاز به اجرای قراردادهای کمیته دولتی مشترک همکاری تجاری و اقتصادی، که در ماه آوریل (فروردین - اردیبهشت) به امضا رسید، هم نظر هستند و بزودی نیز قرارداد صدور سلاح به عراق را اجرا می کنند.

لاورف همچنین با برهم صالح رئیس جمهوری عراق دیدار و در باره  روابط دوجانبه و تحولات منطقه گفت وگو کرد.

وزیر خارجه روسیه و هیات همراه همچنین در دیدار با عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق در باره روابط میان دو کشور و راه های گسترش آن در زمینه‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی، علمی و نیز اوضاع منطقه گفت و گو کرد.

یک کارشناس مسائل بین الملل: کردهای سوریه مهره ای تاکتیکی برای آمریکا بودند

کارشناس مسائل بین الملل درباره واکنش آمریکا به حمله احتمالی ترکیه به شمال سوریه،  گفت: کردهای سوری مهره‌ای تاکتیکی برای آمریکا بوده و هستند ولی استراتژی آمریکا در شرق فرات روی حمایت دائم از کردها استوار نبود و ترامپ همواره روی ترکیه حساب می‌کرد.

«نادر انتصار» روز سه شنبه درباره حمله احتمالی ترکیه به شمال سوریه، گفت: ترکیه مدت‌های زیادی است که حمله‌ای گسترده به شرق فرات را برنامه‌ریزی کرده است ولی منتظر دریافت چراغ سبز آمریکا برای حمله بود. اکنون که این مانع سیاسی برطرف شده، ترکیه آماده است که حملات نظامی خود را به شرق فرات اجراء کند.  

وی با بیان اینکه ترکیه همکاری احزاب کرد سوریه با کردهای ترکیه را خطری برای خود ارزیابی می‌کند، اظهار داشت: ترکیه با تسخیر مناطق کردنشین سوریه می‌خواهد رابطه کردهای سوریه و ترکیه را قطع کند. دولت اردوغان معتقد است از این طریق، پیاده کردن سیاست‌های دولتش در کنترل کردهای ترکیه آسان‌تر خواهد بود.

این کارشناس ارشد مسائل آمریکا درباره خروج نیروهای نظامی ایالات متحده از شمال سوریه و بیانیه دیروز کاخ سفید مبنی بر عدم مشارکت این کشور در حمله ترکیه به شمال سوریه تصریح کرد: دولت کنونی آمریکا و به‌ ویژه شخص ترامپ با مشکلات متعددی چون مساله استیضاح احتمالی ترامپ مواجه است که هر روز ابعاد جدیدی به خود می‌گیرد. لذا ترامپ باید بیشتر از گذشته بر چالش‌های داخلی که با آن مواجهه است تمرکز کند و حداقل چالش‌های خارجی خود را تا آنجائی که می‌تواند کمتر کند.  

انتصار ادامه داد: همچنین ترامپ هیچ وقت طرفدار سرسخت درگیری آمریکا در سوریه نبود و چندین بار علاقه خود را برای خروج نیروهای آمریکا از سوریه بیان کرده بود.

انتصار در پاسخ به این سوال که آیا خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه و بی‌تفاوتی نسبت به حمله ارتش ترکیه به شمال سوریه به معنای تغییر سیاست آمریکا نسبت به کردهای سوریه است،  خاطرنشان کرد: کردهای سوری مهره‌ای تاکتیکی برای آمریکا بوده و هستند ولی استراتژی آمریکا در شرق فرات روی حمایت دائم از کردها استوار نبود و ترامپ همواره روی ترکیه حساب می‌کرد.  

استاد علوم سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی با بیان اینکه ترامپ و سایر روسای جمهوری آمریکا بارها به ترکیه چراغ سبز نشان داده‌اند، ابراز داشت: دلیل این مساله آن است که آمریکا ترکیه را متحد اصلی خود در این منطقه حساب می‌کند و به کردها بیشتر به عنوان مهره‌هایی که در بعضی اوقات برای آمریکا مفید هستند، نگاه می کنند.

انتصار درباره احتمال نزدیکی کردهای سوریه به روسیه و ایران یا حتی بشار اسد هم بیان کرد: کردهای سوریه در گذشته در بعضی موارد با دولت بشار اسد همکاری‌های تاکتیکی داشته‌اند و در صورت لزوم در آینده نیز ممکن است چنین همکاری‌هایی داشته باشند.  

وی افزود: آنها ممکن است برای مقابله با سیاست خصمانه ترکیه به ایران و روسیه هم نزدیک شوند ولی چنین همکاری‌هایی استراتژیک نخواهند بود و در بهترین شرایط در سطح همکاری‌های تاکتیکی باقی خواهند ماند.  به نظر من هم ایران و هم روسیه در این مورد خیلی محتاط عمل خواهند کرد.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی درباره واکنش ایران و روسیه نسبت به اقدام احتمالی ترکیه یادآور شد: ایران و روسیه محتاط عمل خواهند کرد و سعی می‌کنند نفت روی آتشی که ترکیه احتمال دارد در شرق فرات برپا کند، نریزند.  نه ایران و نه روسیه منفعتی در گسترش بحران شرق فرات به سایر مناطق سوریه ندارند.  

انتصار در پاسخ به این سوال که اقدام احتمالی ترکیه در حمله به شمال سوریه به معنای خدشه وارد شدن به همراهی ترک‌ها در روند آستانه و نزدیکی مجدد آنها به آمریکا در مساله سوریه است؟ عنوان کرد: بله، چنین احتمالی وجود دارد ولی ترکیه امیدوار است که اقدام احتمالی آنکارا به حمله به شمال سوریه محدود شود. البته به نظر من برای ترکیه مشکل خواهد بود که بتواند اثرات منفی اقدامات احتمالی گسترده نظامی خود را فقط به شمال سوریه محدود کند.  

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.