پناهیان روز گذشته و در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران خطاب به حسن روحانی رئیس جمهوری و دولت گفت:‌ خدا لعنت کند کسانی را که به دوقطبی‌سازی دامن می‌زنند و همه را متهم و منتسب به یک جناح می‌دانند.

به گزارش جماران؛ سخنان روز گذشته حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان در مزمت کسانی که در جامعه دوقطبی سازی می کنند همچون اظهارات وی درخصوص طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس باز هم واکنش های گسترده ای را در فضای سیاسی-رسانه ای کشور در پی داشت.

حجت الاسلام علیرضا پناهیان روز گذشته و در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران خطاب به حسن روحانی رئیس جمهوری و دولت گفت:‌ خدا لعنت کند کسانی را که به دوقطبی‌سازی دامن می‌زنند و همه را متهم و منتسب به یک جناح می‌دانند. این لعنتی‌ها اجازه نمی‌دهند جامعه به پیش برود. صهیونیست‌ها این دوقطبی را در اکثر کشورها ایجاد کردند؛ البته در کشور ما موفق نشدند اما همیشه دعوا را راه می‌اندازند. وی همچنین در مراسمی که شب هفتم ماه محرم در دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد، به بهانه دفاع از طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس، نمایندگان مخالف این طرح را مورد حمله قرار داد.

این اظهارات از طرف بسیاری از فعالان سیاسی و رسانه ای به نوعی تضعیف جایگاه دولت و مجلس و نیز مصداقی از دوقطبی سازی ارزیابی شد.

اما نحوه و گستردگی بازتاب این سخنان در رسانه های منتسب به طیف های مختلف سیاسی خود به وضوح خاستگاه و گرایش این رسانه ها را نشان می دهد. به طوری که رسانه های اصولگرا در این باره یا به پوشش خبری صرف بسنده کرده(روزنامه ها) یا تنها درصدد پاسخگویی به چند انتقاد صورت گرفته برآمدند. (خبرگزاری ها و تارنماها)

در مقابل رسانه های اصلاح طلب ضمن بازتاب گسترده سخنان پناهیان، واکنش های انتقادی در این خصوص را نیز حول چندین محورها مطرح کردند.  عمده ترین محور مطرح شده از طرف این رسانه ها در جهت انتقاد به استفاده سیاسی و جناحی از جایگاه ها و مناسبت های مذهبی است. رسانه های اصلاح طلب با تاکید بر اینکه منبرهای نمازجمعه همواره محلی برای ایجاد وحدت و همدلی در جامعه و ایران اسلامی است نه محلی برای تفرقه‌افکنی، ‌ نوشتند:‌ این اقدام عجیب است که مسئولان ستاد برگزاری نماز جمعه تهران در آستانه انتخابات، تریبون را در اختیار چنین سخنران پر جنجال و حاشیه ای قرار می دهند.

رسانه های اصلاح طلب

پرهیز از اظهارات مبتنی بر تفرقه افکنی و دو قطبی سازی، ‌ لزوم حفظ شان نهادهای نظام به تبعیت از رهبران آن، ‌ لزوم حفظ شان نهادهای نظام به تبعیت از امام(ره) و رهبر معظم انقلاب، ‌ انگیزه های انتخاباتی اظهارات پناهیان و لزوم شفاف سازی فعالیت های اقتصادی پناهیان دیگر محورهایی است که از طرف رسانه های اصلاح طلب در کانون توجه قرار گرفته است.

پرهیز از استفاده سیاسی از تریبون ها و شعائر مذهبی

روزنامه اعتماد با یادآوری این که تریبون نماز جمعه همواره از طرف ائمه جمعه و وعاظ و خطبای سیاسی - مذهبی، عاملی برای اتحاد جامعه معرفی شده است، ‌ نوشت:‌ اینکه اظهارات پیشین پناهیان و عملا «فاقد شعور انسانی» خواندن نمایندگان مجلس شورای اسلامی چگونه عامل اتحاد بوده که او حالا در تریبون نماز جمعه پایتخت جمهوری اسلامی فرصت دفاع از خود را یافته، خود پرسشی است که کاش روزی مسوولان ستاد نماز جمعه به آن پاسخ دهند و همان طور که ائمه جمعه تهران خواستار شفافیت در قوای انتخابی کشورند، این نهاد نیز خود به عنوان پیش‌قراول شفافیت وارد اتاق شیشه‌ای شود.

همچنین در بخشی از سرمقاله این روزنامه به قلم محسن غرویان می خوانیم:‌ تریبون‌های نماز جمعه از ابتدای جمهوری اسلامی تاکنون محلی مهم و تاثیرگذار در ارایه پیام به جامعه بود و به همین دلیل لازم است که منبرهای نمازجمعه همواره محلی برای ایجاد وحدت و همدلی در جامعه و ایران اسلامی باشد نه محلی برای تفرقه‌افکنی. از همین رو سخنرانان نماز جمعه باید از میان افرادی انتخاب شوند که نه تنها وابستگی‌های جناحی نداشته باشند بلکه در دفاع از یک جناح یا رد جناح دیگر سخن نگویند. صحبت از ایجاد اتحاد و وحدت در میان افکار مختلف جمهوری اسلامی در کنار دعوت از خطیبی تابلودار در حمایت از یک جناح خاص، تناقضی آشکار میان گفتار و عمل مسوولان است...

به نوشته روزنامه ابتکار، پناهیان معمولا در مناسبت‌های دینی و مذهبی سخنرانی‌های جنجالی می‌کند و حملات تندی را متوجه دولت و یا منتقدان خود طی این سال‌ها داشته است و اینگونه سخنرانی‌ها معمولا در ماه محرم شدت بیشتری پیدا می‌کند... تریبون نماز جمعه طبیعتاً نباید متعلق به یک جناح باشد در حالی که ما می‌بینیم که مسئولان ستاد برگزاری نماز جمعه تهران در آستانه انتخابات تریبون را در اختیار چنین سخنران پرحاشیه‌ای قرار می‌دهند که چند روز قبل نمایندگان مجلس را آماج شدیدترین حملات قرار داده بود. اما با این حال او بقیه را به دوقطبی‌سازی متهم می‌کند.

روزنامه آرمان ملی نیز در این باره می نویسد: پناهیان باید بداند تریبون نماز جمعه تریبون وحدت است و باید از آن در مسیر رفع اختلافات و افزایش اعتماد جامعه به مسئولان بهره برد. شایسته نیست فردی با لباس روحانیت از پشت تریبون نمازجمعه ادعاهایی را علیه هم‌لباس دیگر خود مطرح کند که کمترین نتیجه آن گسترش بی‌اعتمادی در جامعه است. اگر پناهیان نقدی به رئیس‌جمهور دارد محل طرح آن از تریبون نماز جمعه نیست که سبب شکاف و اختلاف شود بلکه باید این نقدها را از مسیر دیگر به گوش رئیس جمهور برساند. به طور حتم با نفی دیگران نمی‌توان خود را اثبات کرد.

سردبیر تارنمای جماران نیز در این باره توصیه کرد: تریبون نماز جمعه طبیعتاً نباید متعلق به یک جناح باشد و از همین رو، عجیب است که مسئولان ستاد برگزاری نماز جمعه تهران در آستانه انتخابات تریبون را در اختیار چنین سخنران پر جنجال و حاشیه ای قرار می دهند که چند روز قبل نمایندگان مجلس را آماج شدیدترین حملات قرار داده بود. به نظر می رسد که نفس این عمل ایجاد دو قطبی میان ارکان نظام و تقویت انگاره ی «تقابل میان نهادهای انتخابی و انتصابی» است. (این مطلب از سوی تارنمای خبرآنلاین بازنشر شده است.)

تارنمای عصر ایران آورده است:‌ باید از ستاد نماز جمعه سوال کرد که چرا باید با وجود حاشیه‌های فراوان جناب پناهیان بازهم برای سخنرانی قبل از خطبه‌های نماز جمعه از این منبری پرحاشیه دعوت می‌کند؟ آیا روحانی یا مکلای دیگری در این کشور نیست که بتواند از عهده این کار بر بیاید؟ کسی مخالف حرف زدن این افراد نیست. آنها حق دارند حرف بزنند و به هر کسی که دلشان می‌خواهد بتازند اما نه از تریبون‌های رسمی مثل نماز جمعه، تلویزیون و منبر امام حسین.

محمدتقی رهبر امام جمعه موقت اصفهان، باور دارد که در نماز می‌توان انتقاد کرد اما انتقاد، شرایط و لوازمی دارد و نباید به توهین تبدیل شود. او درباره این موضوع به روزنامه شرق گفت: نماز جمعه یک مراسم سیاسی-عبادی است و باید کانون وحدت در جامعه باشد. البته این سخن به‌ معنای آن نیست که هیچ انتقادی در آن نباید مطرح شود؛ بلکه اتفاقا خطیب‌های نماز جمعه یا کسانی که پیش از خطبه به سخنرانی می‌پردازند، باید درباره امور جاری انتقاد کنند؛ اما این انتقاد باید مشفقانه و منصفانه و راه‌گشا باشد. نقد باید مؤثر و با لحنی ملایم باشد تا دشمنان تصور نکنند که میان مسئولان اختلاف‌های عمیقی وجود دارد. اگر سخنان ما در این مراسم هیجانی باشد، بی‌تأثیر خواهد بود. سخنران پیش از خطبه‌ها یا خطیب نماز جمعه می‌تواند از مجلس، دولت یا هر نهاد دیگری تقاضاهایی داشته باشد؛ اما نباید به مسئولان بی‌احترامی کند. برای مثال کسی مخالف برخورد با فساد نیست و به‌این‌دلیل می‌توان از مسئولان خواست که به صورت جدی با مقوله فساد برخورد کنند.

در بخشی از ستون اول دفتر روزنامه ایران در این باره آمده است: نکته مهم این است که بسیاری از این قطبی‌کردن‌ها با سوءاستفاده از مناسبات‌های دینی انجام می‌شود. شبیه‌سازی‌های ساده لوحانه تاریخی جانشین تفکر و تحلیل می‌شود و به جای آنکه این مناسبت‌ها فرصتی برای همدلی و ایجاد وحدت و یگانگی نیروها شود، منشأ بدترین خصومت‌ها و تندی‌ها علیه یکدیگر می‌شود. یکی شمر و یکی حُرّ و یکی ابن‌زیاد و دیگری اصحاب امام حسین(ع) معرفی می‌شوند! اتفاقاً به‌میزانی که این مناسبت‌ها بازیچه امیال سیاسی بویژه از نوع قطبی‌سازی آن می‌شود، مردم و جامعه را نسبت به این مناسبت‌ها و شعائر بدبین می‌کنند و ضربه چنین سوءاستفاده‌هایی به نهاد دین منتقل می‌شود.

پرهیز از اظهارات مبتنی بر تفرقه افکنی و دو قطبی سازی

در بخشی از گزارش روزنامه اعتماد می خوانیم: اظهارات این واعظ اصولگرا چه در پیش از خطبه‌های نمازجمعه و چه پس از آن، به گونه‌ای است که عملا جامعه را به دو بخش تقسیم می‌کند. یک بخش حامی شفافیت آرای نمایندگان و به‌زعم آقای سخنران، انقلابی و بخش دیگر مخالف این موضوع و به باور او، «صهیونیست.» این تقسیم جامعه به دو قطب مقابل هم دقیقا همان چیزی است که رهبری بر لزوم پرهیز کارگزاران و واعظان از آن تاکید کرده و خواستار اتحاد عموم جامعه شده‌اند؛ با این‌حال همان‌هایی که برخلاف نظر رهبری بر سنگ دو قطبی می‌کوبند، علیه دوقطبی‌سازان سخن می‌گویند و آنها را لعن می‌کنند.

این روزنامه همچنین در یادداشتی آورده است:‌ ظاهرا افراطیون اساسا اعتقاد چندانی به ضرورت ایجاد آرامش در میان مردم ندارند و لذا اگر نهادی اعتمادساز و آرام‌کننده باشد ضرورتی به تقویت آن نمی‌بینند. آنان که اغلب دیده نشده که خواستار شفافیت باشند و تبعات آن را بپذیرند ناگهان مجلس و نمایندگان را با لحنی عاری از ادب و احترام به این امر می‌خوانند و با کمال تعجب سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه هم می‌شوند تا اهداف خویش را از طریق تریبون‌های مختلف پیگیری کنند!

به اعتقاد نگارنده گویا عده‌ای اعتقاد دارند که ما تخریب می‌کنیم پس هستیم! حمله، هجوم، نفی ونهی زیر و بم جریانی است که موجودیت خود را در درشتی و تندی تعریف کرده است. ایجاد دوقطبی هرگز خوب و پسندیده نیست مگر اینکه ایشان خود دوقطبی درست کرده باشند. دوقطبی اسلامی و غیراسلامی، خودی و غیرخودی، ارزشی و غیرارزشی و تقسیم مردم به دوگانه‌های اینچنینی مباح، بلکه ثواب است ولی اگر کسی افراطیون را مخالف آرامش و ثبات و دموکراسی و تنش‌زدایی بخواند او از دایره خودی‌ها بیرون رفته است و بردن آبرویش رواست!

آقای پناهیان مصداق دغدغه خود نشوید، عنوان یادداشتی از روزنامه ایران است که در آن می خوانیم:‌ جناب پناهیان در جایگاه یک واعظ دینی به نظر می‌رسد ابتدا شایسته است تجدید نظری در ادبیات خود داشته باشد. به هر حال ایشان تریبون‌داری هست که به اعتبار این تریبون و لباسی که بر تن دارد، باید زبانی جذب کننده داشته باشد نه دفع کننده. خوب است جناب پناهیان مروری بر مواضع خود داشته باشد که نکند خود نیز مصداق همان دغدغه دوقطبی‌سازی و حاشیه‌سازی شده باشد.

داریوش ‌قنبری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم در یادداشتی که روزنامه همدلی به انتشار آن اقدام کرده است، می نویسد: این گروه حتی به خود اجازه می‌دهند تا شان محرم و دستگاه مرتبط با عزاداری سالار شهیدان را هم به ابزاری برای سرکوب به زعم خودشان مخالفان کنند. این رویکرد سیاه و غلط در حالی مشاهده می‌شود که ایرانیان پرچمدار شیعه در جهان شناخته می‌شوند و به همین دلیل به هیج وجه، تاکید می‌شود به هیج وجه قابل پذیرش نیست که گروهی تندرو با ندانم‌کاری و اصرار به تندروی آن‌هم از منابر و هیات‌های مذهبی این مراسم را که اصلی‌ترین نشانه شیعه است، به محلی برای تصفیه حساب‌های جناحی و سیاسی کنند.

تارنمای جماران آورده است:‌ تحرکات اخیر این خطیب از آن رو مشکوک و سوال برانگیز می نماید که در ماه‌های اخیر  وحدت خوبی در کشور حول ضرورت مقاومت و ایستادگی در مقابل آمریکا شکل گرفته بود و پس از تحریم توامان سپاه پاسداران و شخص وزیر خارجه، اکثریت جامعه دریافته بودند که مقاومت و دیپلماسی دو سنگر در کنار هم و نه مقابل یکدیگر، هستند. این مسأله باعث شده بود تا به گواه نظرسنجی های موثق، به رغم فشار شدید اقتصادی بر مردم، آنان با هوشمندی و درایت، جنگ روانی شبانه روزی دشمنان را ناکام بگذارند. اما سخنانی از جنس اظهارات اخیر نشان می دهد که گویا جریاناتی مشکوک بر خلاف آنچه بر زبان می آورند، خودشان قصد زنده کردن دو قطبی های خطرناک در کشور را دارند و نمی خواهند وحدت نسبی ماه‌های اخیر تداوم یابد.

همچنین تارنمای عصر ایران در یادداشتی نوشته است:‌ سخنرانی علیه دو قطبی کردن جامعه آنهم از سوی علیرضا پناهیان عجیب است. بسیاری او را یکی از نمادهای دوقطبی سازی در جامعه ایران می‌دانند. سخنان او به مثابه مردی است که شب‌ها خود آشغال را جلوی در خانه می‌گذارد و بعد بر روی تابلویی بزرگ می‌نویسد: «لعنت به پدر و مادر کسی که در این جا آشغال بریزد»

این افراد به گونه‌ای حرف می‌زنند که انگار هر کسی با آنهاست انقلابی است و هرکسی علیه آنها غیرانقلابی. هر نوع تفکری غیر از تفکر خود را بر نمی‌تابند و به آنها برچسب غربی و منحرف می‌زنند. واقعا اگر بخواهیم به ساز این افراد برقصیم باید بخشی از جمعیت ایران را به دریا بریزیم و فقط این دوستان اجازه زندگی در جغرافیای ایران را داشته باشند. واقعا این ادبیات همان جذب حداکثری است که مقام معظم رهبری به آن اشاره فرمودند؟

لزوم حفظ شان نهادهای نظام به تبعیت از امام(ره) و رهبر انقلاب

محسن غرویان در گفت وگو با روزنامه شرق بیان داشت: سخنرانی چند روز پیش آقای پناهیان که به نمایندگان مجلس توهین می‌کرد، به طور مستقیم توهین به ملت ایران بود؛ زیرا نمایندگان مجلس با رأی مردم به مجلس رفته‌اند. این‌گونه سخنان مقابله با مردم است و این کار بسیار ناپسند است. می‌دانیم که امام میزان را رأی مردم می‌دانست و رأی مردم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ ازاین‌رو نباید نمایندگان مجلس با چنین توهین‌هایی روبه‌رو شوند... نکته دیگر اینکه حمله به رئیس‌جمهور و کابینه هم در همین قاعده می‌گنجد؛ زیرا کسی حق ندارد به رئیس‌جمهور قانونی کشور که مورد تنفیذ مقام رهبری قرار دارد، حمله کند و در مقابلش بایستد. از سوی دیگر اگر دولت و مجلس مسیر خلاف قانون و شرع را می‌روند، در وهله نخست شخص رهبری می‌تواند با آنها برخورد کند و لازم نیست که عده‌ای با شعار انقلابی‌بودن از رهبری جلوتر حرکت کنند.

محمدرضا خباز فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز در روزنامه آرمان نوشت: اینها ادعا می‌کنند طرفدار مقام معظم رهبری هستند، اما اگر طرفدار ایشان باشند باید بپذیرند که کشور در جنگی نابرابر قرار داشته و تروریسم اقتصادی آمریکا سعی در انزوای جمهوری اسلامی دارد. از این رو هر کس نسبت به قوه مقننه، قوه مجریه و قوه قضائیه بدگویی کند باعث خوشحالی دشمنان این سرزمین خواهد شد و این بدگویی‌ها طبیعتا به تضعیف دولت و نهادهای دولتی خواهد انجامید.

به گزارش تارنمای فرارو، به دنبال اظهارات شب گذشته احمد امیرآبادی فراهانی نماینده قم و عضو جبهه پایداری علیه علی مطهری و تعدادی دیگر از نمایندگان از تریبون رسانه ملی و حملات تند پناهیان به مجلسی‌ها از تریبون نماز جمعه، مصطفی کواکبیان در توئیتی کنایه آمیز نوشت: اصول ۸۴ و ۸۶ قانون اساسی نماینده مجلس را در برابر کل ملت مسئول و او را در اظهارنظر و رای خود کاملا آزاد دانسته و هیچکس حق تعقیب و توقیف وی را در مقام ایفای وظایف نمایندگیش ندارد؛ لذا بر سخنرانان تهدید کننده جناح در نماز جمعه و یا صداوسیما در این زمینه حرجی نیست.

انگیزه های انتخاباتی و اظهارات پناهیان

پناهیان به دنبال چیست؟ پرسشی است که امروز روزنامه آفتاب یزد مطرح کرده است و در پاسخ به آن می نویسد: با دقت کافی و جدی در موضع‌گیری‌های یکی دو هفته اخیر علیرضا پناهیان می‌توان به این نتیجه نیز رسید که این واعظ و سخنران می‌کوشد در سپهر سیاسی ایران و در سالی که منتهی به انتخابات مجلس خواهد شد نقش پررنگ‌تری بر عهده گیرد؛ از همان دست رفتارهایی که نزد تحلیلگران به «تلاش برای دیده شدن بیشتر» تعبیر می‌شود... پناهیان برخلاف گذشته که در دایره وعظ در حرکت بود اینک لباس تئوریسینیِ سیاسی پوشیده و می‌خواهد لیدر یک جناح سیاسی خاص باشد؛ یک جناح سیاسی خاص پر چالش، پرحاشیه پر سر و صدا و در عین حال بدون پایگاه مشخص در نزد افکار عمومی!

بنابه تحلیل این روزنامه، با دقت دوباره در مجموعه موضع گیری‌ها و سخنرانی‌های علیرضا پناهیان که بیشتر رنگ و لعاب سیاسی و انتخاباتی دارد می‌توان با تاکید بیشتری بر این ادعا دست گذاشت که علیرضا پناهیان سهم بیشتری از فضای سیاسی مختص به جبهه پایداری برای خود می‌خواهد و شاید این حمله‌کردن‌ها و این تندروی‌ها حکایت از آن داشته باشد که او در حال ورود به بخشی از جامعه تحلیلی جبهه پایداری است که می‌کوشد افکار و عقاید خاص خود را تئوریزه کرده و به عنوان یک مرام نامه جدید اما به اسم جبهه پایداری تحویل افکارعمومی دهد!

محسن غرویان مدرس حوزه و دانشگاه، درباره علل اظهار بعضی سخنان تند در نماز جمعه تهران به روزنامه شرق گفت: نیروهای تندرو یا همان دلواپسان به دلیل آنکه در سال‌های اخیر نتوانستند در مجلس شورای اسلامی، شورای شهر و مجلس خبرگان رأی عمومی را اخذ کنند، تصور می‌کنند با چنین سخنان تندی می‌توانند ذهن مردم را برای انتخابات به نفع خود آماده کنند تا در انتخابات پیش‌رو پیروز باشند؛ درصورتی‌که به‌ نظر می‌رسد نتیجه عکس دریافت می‌کنند.

به نوشته روزنامه آرمان ملی، با توجه به اینکه چند ماه تا انتخابات فاصله داریم، همه جریانات دلواپس و مخالف دولت به صحنه آمده و خواهند آمد تا دولت را منزوی کرده و آب به آسیاب دشمن بریزند.

 لزوم شفاف سازی فعالیت های اقتصادی پناهیان

تارنمای انتخاب نیز در گزارشی می آورد:‌ اکنون که پناهیان خود به شفافیت معتقد شده، انتظار بی جایی نیست که از او خواسته شود خود پیش قدم شده و در مورد برنامه های اقتصادی خود به ویژه در خصوص مدرسه علمیه و دبیرستان دارالحکمه شفاف سازی کند.

روزنامه آرمان ملی نیز آورده است:‌ نیاز است مدعیان شفافیت خود شفاف‌ترین عملکرد را داشته باشند، برای نمونه آقای پناهیان به عنوان یکی از مدعیان اصلی باید به مردم توضیح دهد چرا دستکم در هیأت مدیره ۵ مؤسسه عضو است و فعالیتش در این مؤسسات چیست و چه درآمدی دارد.

رسانه های اصولگرا

رسانه های منتسب به این طیف سیاسی به ویژه روزنامه ها در بازتاب خبری سخنرانی روز گذشته پناهیان، ‌ بیشتر به برجسته سازی ۲ بخش از اظهارات وی در تیتر خود پرداختند که مربوط به متهم کردن رئیس جمهوری به دو قطبی سازی و نیز توصیه به شورای نگهبان برای برخورد با برخی نامزدهاست.

واکنش به انتقادهای وارده بر سخنان پناهیان

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، بعد از آنکه انتقاد از رای منفی نمایندگان مجلس به طرح شفافیت آرا به یکی از مجالس عزاداری سید الشهدا رسید و  حجت‌الاسلام پناهیان به شدت از عملکرد نمایندگان در این مورد انتقاد کرد، جمعی از اهالی خانه ملت از صبح امروز در گفت وگو با خبرگزاری خانه ملت نسبت به آنچه «هتاکی و اهانت به مجلس» می خواندند اعتراض کردند.

بر اساس این گزارش، خبرگزاری مجلس در اقدامی عجیب، تمام مطالب خود را منحصراً به واکنش‌های تعدادی از نمایندگان به انتقاد حجت‌الاسلام پناهیان از رای منفی نمایندگان به طرح شفافیت آرا اختصاص داد.

به گزارش خبرگزاری فارس؛ «آی مجلس شورای اسلامی! آدم باش. چه چیزی را از ملت پنهان می‌کنید!؟ چه کار می‌کنید در این مجلس!؟ ما می‌خواهیم عُرضه و درک کارشناسی نمایندگان را بر اساس رأی‌هایشان متوجه شویم.» سخنرانی یک واعظ معروف، موضوع «شفافیت آرای نمایندگان» را دوباره داغ کرد. اظهاراتی که خیلی زود مورد توجه افکار عمومی قرار گرفت و در شبکه‌های اجتماعی بازتاب داشت. برخی اهالی بهارستان ولی تاب همین چند جمله را هم نداشتند و حسابی از خجالت پناهیان درآمدند. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه از جمله او را «منبرنشین پاکتی» نامید و علیرضا رحیمی این اظهارات را مصداق توهین به قوه مُقننه دانست.

 حالا جمعی از مردم با تشکیل یک کمپین در «فارس من» خواستار اجرای هرچه سریع‌تر شفافیت برای آرای نمایندگان شدند. کمپینی که تا امروز بیشتر از ۱۷هزار امضا به عنوان حمایت جمع کرده و هم‌چنان ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در واکنش به سخنان پناهیان درخصوص فوریت طرح شفافیت عملکرد نمایندگان در توییتی نوشت: باید به حال و روز مجلس ایران گریست که برخی منبرنشین‌های پاکتی اینگونه بی‌ادبانه به آن توهین کنند. کاش خودشان جهت روشنگری ملت شفاف بگویند برای پراکندن این عربده‌های غیر اخلاقی، پاکت‌های چند میلیونی دریافت می کنند؟

بر اساس این گزارش، اما رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به همین توییت اکتفا نکرد و ساعاتی بعد در توییتی دیگر پس از اشاره به واکنش‌های مجازی در مورد این مسئله، نوشت: ‌برخی از ترور شخصیت گذر کرده و برای ترور فیزیکی آماده‌اند. اوباشیگری فرهنگی با تحریک عربده‌های منبری به تهدید جدی امنیت ملی تبدیل می‌شود.

این خبرگزاری در ادامه توئیت بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) در پاسخ به این نماینده مجلس را آورد: نماینده محترم! مطالبه‌گری و ‌امر به معروف مسئولین در هیئات حسینی، عربده‌های منبری و تهدیدی علیه امنیت ملی‌ نیست؛ آنچه که چهل سال امنیت این کشور را مصون داشته، همین منبرهایی است که ‌پیام حسین در کربلا را به گوش مردم می‌رسانند. چه بلایی به سرتان آمده که از این پیام می‌هراسید!؟

به گزارش خبرگزاری مهر، جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در خصوص طرح شفافیت آراء نمایندگان مجلس بیانیه‌ای صادر کرد که در بخشی از آن آمده است:‌ برچسب سیاسی زدن به این طرح و توهین به کسانی که از این طرح دفاع کرده اند از چشم تیزبین مردم پنهان نمی ماند و در زمان مقتضی مردم عزیز کشور در مورد آن تصمیم گیری خواهند کرد... وقت آن رسیده است که مسئله شفافیت در کشور در همه عرصه ها به یک ارزش تبدیل شود و هر گونه ساز مخالف در خصوص شفاف سازی گناهی نابخشودنی و بی انصافی در حق ملت محسوب می شود.

به گزارش تارنمای مشرق، یک فعال رسانه ای در صفحه شخصی خود درتوییتر درباره تریبون نماز جمعه تهران نوشت: سردبیر جماران در اینستاگرام گلایه کرده که چرا تریبون نماز جمعه متعلق به یک جناح خاصه!

نگارنده در ادامه تصویری از مسئولان دولت های یازدهم و دوازدهم در جایگاه سخنرانی نماز جمعه منتشر کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.